Strona 3 z 3

: poniedziałek 13 sty 2014, 21:43
autor: ElSor
fredek pisze:czy dobrze rozumiem, że wyniki pomiaru napięcia na wykresie nie są z Imax-a przez interface tylko z jakiegoś zewnętrznego miernika?
Zgadza się. Nie mam kabelka do imaxa :|

: poniedziałek 13 sty 2014, 21:49
autor: fredek
ElSor pisze:Zgadza się. Nie mam kabelka do imaxa
Ok, to sporo wyjaśnia, obstawiałbym na problemy z zasilaniem procesora (duże tętnienia) lub problem z ADC, konkretnie brak filtrowania na Aref w Atmega32 (powinien być kondensator do masy o ile dobrze pamiętam). Mierzyłeś może napięcie na Aref (powinno być stałe, bez tętnień i zmian) ?

[ Dodano: 13 Styczeń 2014, 21:54 ]
Hmm... jest trochę inaczej, schemat jest tu http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=5373
Sprawdź wartość i stabilność napięcia na Aref i AVCC

: poniedziałek 13 sty 2014, 22:00
autor: ElSor
A widzisz - dobra myśl.
Przed chwilą poszedłem na całość i poczekałem aż się coś wydarzy (tzn nie kończyłem ładowania przed czasem). Ładowarka zakończyła po ΔV = 70mV. Na ogniwie było ok 45°C.

Obrazek

: poniedziałek 13 sty 2014, 22:09
autor: fredek
ElSor: zakłócenia na ADC, masz śmieci na napięciu odniesienia lub zasilania to algorytm głupieje i takie cuda wychodzą... to bym obstawiał na ten moment.

: poniedziałek 13 sty 2014, 22:12
autor: ElSor
Teraz zasilam go z zasilacza impulsowego. Spróbuję później z aku AGM i zobaczę, czy coś to zmieni. Jutro albo kiedyś podepnę oscyloskop pod piny procka jak zamiana zasilania nic nie zmieni.

: wtorek 14 sty 2014, 13:28
autor: pegasus_sis
a na Pana miejscu zagospodarowałbym dla tej ładowarki miejsce na wysypisku.
miałem nie pisać, ale teraz to mnie strzeliło... po co człowiek ma wyrzucać ładowarkę która naładuje prawie wszystko (łącznie w akumulatorem w samochodzie), bo słabo radzi sobie z konkretnym NiMH? Co mają na celu takie teksty? Dowartościowanie, że samemu ma się ładowarkę za pół bańki czy co? :-|

: wtorek 14 sty 2014, 17:56
autor: ElSor
fredek pisze:zakłócenia na ADC, masz śmieci na napięciu odniesienia lub zasilania to algorytm głupieje i takie cuda wychodzą... to bym obstawiał na ten moment.

Niestety problem dalej nie rozwiązany i chyba będzie software'owy. Vref stoi w miejscu na 2,490V i ani drgnie. Vcc/aVcc również stabilne na poziomie 5,014V. (próby na zasilaczu impulsowym). Jak dla mnie pomiar temperatury daje bardzo zadowalające efekty, także nie widzę potrzeby dalszego drążenia tematu w moim konkretnym przypadku. Stosuję imaxa do lionów i czasem ołowiowych także nie przeszkadza mi fakt zbyt późnego wykrywania końca ładowania. Może kiedyś w przyszłości zmienię ładowarkę na iChargera 206 (głównie dla większego prądu rozładowania i pomiaru rezystancji wewnętrznej) ale jak na razie nie narzekam :wink:
pegasus_sis, ja się już nie przejmuję tym, co pisze Tom01, bo widzę, że nie znajdziemy wspólnego języka.

: środa 15 sty 2014, 23:17
autor: marmez
fredek pisze:
marmez pisze:Inne pytanie, wie ktoś może czym się różni tryb NiMH Auto, od NiMH Manual? przejrzałem przed chwilą jedną instrukcję, i nie znalazłem wyjaśnienia.
Cytat z instrukcji ładowarki Bantam B6 ;)
Tryb automatyczny jest bardzo wygodny przede wszystkim przy ładowaniu powszechnie stosowanych akumulatorów napędowych o małej rezystancji wewnętrznej (dotyczy to akumulatorów NiCd) i większych pojemnościach (powyżej 1500mAh). Przy ładowaniu akumulatorów o wyższej rezystancji wewnętrznej (jest to część akumulatorów NiMH) i mniejszych pojemnościach należy sprawdzać czy automatyka ładowarki nie ustawiła zbyt dużego prądu ładowania ponieważ prąd większy od 1C znacznie skraca żywotność ogniw NiMH!
Przypadkiem specjalnym są akumulatory NiMH o niskiej rezystancji wewnętrznej niektórych chińskich producentów (np. GP i KAN ) z inną chemią, niż ta, którą mają standardowe ogniwa NiMH (np. SANYO).
Akumulatory te zawsze wymagają ładowania z manualnie ustawianym prądem lub odpowiedniego ustawienia maksymalnego prądu ładowania na zalecany 1C, zwłaszcza standardowe ogniwa o małych pojemnościach (do 2000 mAh), ponieważ automatyka ładowarek procesorowych ma tendencję do "wybierania" zbyt dużych prądów
ładowania. Jeśli automatyka ładowarki "wybierze" prąd o większej wartości to proces ładowania należy natychmiast przerwać! Raczej używajcie ładowania z manualnie ustawianym prądem lub musicie przyzwyczaić się do ustawiania niższej wartości prądu dla ładowania automatycznego.
Doszukałem jednak (teraz dopiero, bo w innej wersji instrukcji popatrzyłem) coś o różnicy pomiędzy Auto a Manual (przy NiMH w Imax B6 ma się rozumieć):
W procesie ładowania naualnego należy wprowadzić wartość prądu ładowania.
W procesie ładowania automatycznego należy wprowadzić wartość maksymalnego prądu ładowania.
I w innym miejscu instrukcji:
W celu uniknięcia uszkodzeń podczas używania trybu "Auto" należy wybrać maksymalną wartość prądu ładowania. Niektóre akumulatory ze słabą wytrzymałością i pojemnością mogą podczas używania trybu "Auto" doprowadzić do zbyt dużej wartości prądu ładowania.
W trybie ładowania manualnego prąd ładowania jest ustawiany przez użytkownika.
Trudno być pewnym, bo mało to konkretne, ale możliwe, że w tym Auto ładowarka zmniejsza prąd i właśnie przez ten zbyt mały prąd nie potrafiła wykryć deltaU.

Tak, że teraz ładuję w trybie Manualnym (wcześniej też już coś tak ładowałem i było OK).

: środa 15 sty 2014, 23:48
autor: ElSor
Ja wczoraj dopiero uświadomiłem sobie, że jest tryb auto. Ustawiłem prąd max 2,7A dla ogniwa Sanyo 2700mAh i po uprzednim rozładowaniu go do 0,8V przy 1A Imax załadował mi ok 2540mAh po czym zakończył ładowanie. Niestety przespałem moment zakończenia ładowania i nie wiem jaka była temperatura ogniwa. Wiem natomiast, że prąd ładowarka ustalił się początkowo na 2A.

: czwartek 16 sty 2014, 08:47
autor: fredek
marmez pisze:Trudno być pewnym, bo mało to konkretne, ale możliwe, że w tym Auto ładowarka zmniejsza prąd i właśnie przez ten zbyt mały prąd nie potrafiła wykryć deltaU.
Całkiem możliwe a nawet bardzo prawdopodobne. Gdy pytałem się pegasus_sis o spadający prąd przy ładowaniu NiMH zupełnie zapomniałem o tym trybie bo go nie używam.

: czwartek 29 sty 2015, 18:06
autor: Gregooz
Podpowiedzcie proszę jakim prądem ładować pakiet Latrax'a 7,2 V NiMH 1200mAh. Z tyłu na naklejce jest info Max charge rate 2 Amps. Ładowałem ostatnio Imax'em B6 w trybie Auto z max prądem 1,2 A. Doładował mi do 1230(charged capacity) i odłączyłem z obawy o przeładowanie.

: czwartek 29 sty 2015, 18:17
autor: ElSor
Ustawiasz odcięcie przy 40-50 stopniach Celcjusza i np czas ładowania na 1:20h i prąd 1,2A lub np 600mA i czas 2:40h.

: czwartek 29 sty 2015, 18:37
autor: Gregooz
Co ze wskazaniem z ładowarki, że jest ponad 1200
PS. nie mam czujnika temp

: czwartek 29 sty 2015, 19:20
autor: marmez
Gregooz pisze:Co ze wskazaniem z ładowarki, że jest ponad 1200
Zawsze władowuje się w pakiet więcej niż on ma pojemności, nie ma stałej wartości o ile więcej, zależy to od pakietu i prądu ładowania, ale jakoś 120%-130% nie powinno szkodzić. Oczywiście to jeszcze zależy w jakim stopniu był rozładowany, ja tu piszę o ładowaniu z pełnego rozładowania.
Gregooz pisze:PS. nie mam czujnika temp
To warto zainwestować te ~10zł kupić LM35 i 4pinową wsuwkę żeńską goldpin obciąć jeden pin, aby pozostała tylko jedna krawędz, tak: "DDD_" dzięki czemu będziemy mogli włożyć tę 3 pinową wtyczkę tylko w jednej pozycji.

Czujnik podłączamy zgodnie z ilustracją: https://www.google.pl/search?q=imax+b5+ ... UoAQ&dpr=1

: piątek 30 sty 2015, 19:00
autor: Gregooz
Dzięki za konkrety, kabelek z wtyczką jako gotowiec ze starego kompa, LM zamówiony i będę wkrótce testował