Z ~400 lux zrobiło się ~700 lux zmierzone z odległości 1 m. Dla prądu 350mA.Piotrek K. pisze: Nie ten fragment przetłumaczyłeś ale mniejsza z tym
Dynamo a lampka na Cree
Może komuś się przyda. Pojawiła się ciekawa nowość - piasta-dynamo z mechanicznie odłączaną prądnicą, czyli żadnych dodatkowych oporów podczas jazdy bez oświetlenia.
Prezentacja działania
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ji1wCW35Y0o[/youtube]
Poza stroną producenta internet milczy na ten temat, więc chyba jeszcze nie trafiły do handlu. Jak będę przechodził na dynopiastę pomyślę o tym. Chyba że Shimano skopiuje do tego czasu ich rozwiązanie
Prezentacja działania
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ji1wCW35Y0o[/youtube]
Poza stroną producenta internet milczy na ten temat, więc chyba jeszcze nie trafiły do handlu. Jak będę przechodził na dynopiastę pomyślę o tym. Chyba że Shimano skopiuje do tego czasu ich rozwiązanie
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
Witam
Czy ktoś może podać źródło gdzie znajdę informacje odnośnie charakterystyki prądnicy w piaście a dokładniej generowanego napięcia w funkcji prędkości? Jedynie co udało mi się znaleźć to moc ( http://www.pilom.com/BicycleElectronics ... ronics.htm ).
A chodzi mi o podtrzymanie zasilania. Obecnie posiadam lampki ze zwykłym stabilizatorem (bez przetwornicy czyli diody są połączone szeregowo) i podtrzymanie mam na kondensatorze 1F/5.5V (BUC) podłączonym za mostkiem Graetza na zwykłych diodach prostowniczych. Wyczytałem, że prądnica może wygenerować wysokie napięcia ale mnie interesuje oczywiście rozsądny zakres prędkości (0-40kmph) i przy obciążeniu. Dochodzę do sprzecznych wniosków bo z jednej strony przetwornica działa wpierw jako stepup by podwyższać napięcie a później już nie jak generuje napięcie umożliwiające przewodzenie diod. A z drugiej kondensator u mnie cały czas działa a napięcie dla kilku diod jest dwukrotnie wyższe od napięcia maksymalnego kondensatora.
Czy przy wykorzystaniu drivera nie można wykorzystać takiego kondensatora? U mnie służy już ponad rok a jeżdżę dość często 30kmph a zdarza się i 40kmph.
Pozdrawiam
edit: A może prądnica działa następująco? Prądnica ma stalą charakterystykę moc vs. prędkość. I odpowiednio do obciążenia na jej wyjściu pojawia się napięcie. Tzn. jeśli założymy, że obciążenie pobiera 100mA w całym zakresie to wraz ze wzrostem prędkości, rośnie moc a więc rośnie napięcie prądnicy skoro prąd ma być stały. Czy to rozumowanie jest poprawne?
Czy ktoś może podać źródło gdzie znajdę informacje odnośnie charakterystyki prądnicy w piaście a dokładniej generowanego napięcia w funkcji prędkości? Jedynie co udało mi się znaleźć to moc ( http://www.pilom.com/BicycleElectronics ... ronics.htm ).
A chodzi mi o podtrzymanie zasilania. Obecnie posiadam lampki ze zwykłym stabilizatorem (bez przetwornicy czyli diody są połączone szeregowo) i podtrzymanie mam na kondensatorze 1F/5.5V (BUC) podłączonym za mostkiem Graetza na zwykłych diodach prostowniczych. Wyczytałem, że prądnica może wygenerować wysokie napięcia ale mnie interesuje oczywiście rozsądny zakres prędkości (0-40kmph) i przy obciążeniu. Dochodzę do sprzecznych wniosków bo z jednej strony przetwornica działa wpierw jako stepup by podwyższać napięcie a później już nie jak generuje napięcie umożliwiające przewodzenie diod. A z drugiej kondensator u mnie cały czas działa a napięcie dla kilku diod jest dwukrotnie wyższe od napięcia maksymalnego kondensatora.
Czy przy wykorzystaniu drivera nie można wykorzystać takiego kondensatora? U mnie służy już ponad rok a jeżdżę dość często 30kmph a zdarza się i 40kmph.
Pozdrawiam
edit: A może prądnica działa następująco? Prądnica ma stalą charakterystykę moc vs. prędkość. I odpowiednio do obciążenia na jej wyjściu pojawia się napięcie. Tzn. jeśli założymy, że obciążenie pobiera 100mA w całym zakresie to wraz ze wzrostem prędkości, rośnie moc a więc rośnie napięcie prądnicy skoro prąd ma być stały. Czy to rozumowanie jest poprawne?
Ostatnio zmieniony środa 13 lis 2013, 18:22 przez cmsydney, łącznie zmieniany 1 raz.
Przepraszam za brak polskich znakow. Sila wyzsza.
-
- Posty: 1
- Rejestracja: niedziela 01 maja 2011, 00:05
- Lokalizacja: Łódź
-
- Posty: 39
- Rejestracja: środa 13 kwie 2011, 18:20
- Lokalizacja: bełchatów
witam
W roveryku mam takie oto lampki LED (2x1W)zasilane z dynama 6V 3W poprzez mostek graetza 1.5A . Po dłuższej jeździe troszkę ciepły jest wierzch obudowy (chyba dlatego że jest szczelnie zamknięta) ale nie jest to żaden problem ponieważ jeżdżę z zapalonym fanarkiem tylko po zmroku kiedy jest już chłodniej.Może w przyszłości będzie jakieś chłodzenie powietrzem wymuszone jazdą rowerkiem.
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... 696215.jpg
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... 811809.jpg
W roveryku mam takie oto lampki LED (2x1W)zasilane z dynama 6V 3W poprzez mostek graetza 1.5A . Po dłuższej jeździe troszkę ciepły jest wierzch obudowy (chyba dlatego że jest szczelnie zamknięta) ale nie jest to żaden problem ponieważ jeżdżę z zapalonym fanarkiem tylko po zmroku kiedy jest już chłodniej.Może w przyszłości będzie jakieś chłodzenie powietrzem wymuszone jazdą rowerkiem.
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... 696215.jpg
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... 811809.jpg
W obudowie wszystko jest cacy (zamocowane i zaizolowane) a robiłem z tego co miałem(niestety śrubek nie miałem w zasięgu ręki) pod ręką (prócz Ledów {jakieś najtańsze WENRUN 1WA zakupione w sklepie elektronicznym w Białymstoku}na które wywaliłem kupę forsy) ale efekt jest widoczny (szczególnie w nocy gdy kierowcy z daleka przełączają światełka ).Pomimo niedociągnięć to nie zauważyłem do tej pory żadnych zwarć
(w końcu ścieżki zasilające są odizolowane od tej okrągłej płytki )
(w końcu ścieżki zasilające są odizolowane od tej okrągłej płytki )
Witam wszystkich serdecznie.
Postanowiłem zrobić lampkę na prądnicę. Wybrałem następująca konfigurację:
- sterownik Pilom
- moduł 4xLED XP-E, jasność 4 x R3 - 122 lm/350 mA , biały zimny - barwa 2B (ok.5700-6100K), średnica 25mm
- Moduł 1xLED Cree XP-E2, barwa czerwona, jasność P2 - 67,2 lm/350 mA ,- R2 (620-625nm), MCPCB Star, Tc=2W/(m*K)
Wszystkie ledy połączone w szeregu, podtrzymanie światła tylnego za pomocą superkondensatora 1F-3F.
Mam następujące pytania.
1. Jaką optykę wybrać do przedniego modułu? Mam na myśli kąt świecenia. Preferuję Ledlinka z uwagi na większą średnicę 35mm a nie 25mm jak w większości innych producentów. Do wyboru LL04LU-DO25L, 25° lub LL04LU-DO15L, 15°. Wiem, że to kwestia preferencji ale tak subiektywnie, który kąt będzie bardziej sensowny na rower? Wiem, że 25° był w Bocialarce 3.1, zdjęcia widziałem ale nie mam porównania do 15°.
2. Czy ewentualnie w grę wchodzi jakaś inna optyka? Zależy mi na dużej średnicy by sama lampka była spora (montaż do widelca a nie na kierownicy). 60mm byłoby optymalnie ale takowej nie znalazłem. Zastanawiałem się czy nie wybrać czterech oddzielnych modułów ale będzie drożej i większy problem z optyką.
3. Czy istnieją optyki do modułu 4xled z rozkładem światła owalnym?
4. Jaką optykę wybrać do tylnego modułu? Kąt im szerszy tym lepiej? 60° (FWHM 45°), 80° (FWHM 51°) a może owal 30x65° (FWHM 24/31°) z Ledlinka? Inny producent np. Ledil? Ciekawy jest Flare oval chyba 40x90° (FWHM 7/56°).
5. Jakie chłodzenie będzie wystarczające dla modułu przedniego? Fischer SK58550 wystarczy? Lepszy czerniony/anodowany czy zwykły aluminiowy?
6. Analogicznie dla modułu tylnego? Fischer SK58510 wystarczy?
Obecnie mam zmontowany sterownik jeszcze bez LM. Tryby przełączam ręcznie i zasilam 4xXP-E na osobnych modułach. Działa zadowalająco pomimo jeszcze nieoptymalnych kondensatorów. Jak będę miał wszystko gotowe to zrobię pomiary i zamieszczę.
Pozdrawiam
Postanowiłem zrobić lampkę na prądnicę. Wybrałem następująca konfigurację:
- sterownik Pilom
- moduł 4xLED XP-E, jasność 4 x R3 - 122 lm/350 mA , biały zimny - barwa 2B (ok.5700-6100K), średnica 25mm
- Moduł 1xLED Cree XP-E2, barwa czerwona, jasność P2 - 67,2 lm/350 mA ,- R2 (620-625nm), MCPCB Star, Tc=2W/(m*K)
Wszystkie ledy połączone w szeregu, podtrzymanie światła tylnego za pomocą superkondensatora 1F-3F.
Mam następujące pytania.
1. Jaką optykę wybrać do przedniego modułu? Mam na myśli kąt świecenia. Preferuję Ledlinka z uwagi na większą średnicę 35mm a nie 25mm jak w większości innych producentów. Do wyboru LL04LU-DO25L, 25° lub LL04LU-DO15L, 15°. Wiem, że to kwestia preferencji ale tak subiektywnie, który kąt będzie bardziej sensowny na rower? Wiem, że 25° był w Bocialarce 3.1, zdjęcia widziałem ale nie mam porównania do 15°.
2. Czy ewentualnie w grę wchodzi jakaś inna optyka? Zależy mi na dużej średnicy by sama lampka była spora (montaż do widelca a nie na kierownicy). 60mm byłoby optymalnie ale takowej nie znalazłem. Zastanawiałem się czy nie wybrać czterech oddzielnych modułów ale będzie drożej i większy problem z optyką.
3. Czy istnieją optyki do modułu 4xled z rozkładem światła owalnym?
4. Jaką optykę wybrać do tylnego modułu? Kąt im szerszy tym lepiej? 60° (FWHM 45°), 80° (FWHM 51°) a może owal 30x65° (FWHM 24/31°) z Ledlinka? Inny producent np. Ledil? Ciekawy jest Flare oval chyba 40x90° (FWHM 7/56°).
5. Jakie chłodzenie będzie wystarczające dla modułu przedniego? Fischer SK58550 wystarczy? Lepszy czerniony/anodowany czy zwykły aluminiowy?
6. Analogicznie dla modułu tylnego? Fischer SK58510 wystarczy?
Obecnie mam zmontowany sterownik jeszcze bez LM. Tryby przełączam ręcznie i zasilam 4xXP-E na osobnych modułach. Działa zadowalająco pomimo jeszcze nieoptymalnych kondensatorów. Jak będę miał wszystko gotowe to zrobię pomiary i zamieszczę.
Pozdrawiam
Ja właśnie kupiłem moduł NV-4CB25-XPEWCR32B z optyką LENS-04-XP-DO15L 13 stopni , więc jeśli bywasz w Łodzi, to możesz to sobie obejrzeć (jeśli zdążę zmontować latarkę, to nawet po zmroku na rowerze).
Mi zależało na wąskim i wyraźnym spot-cie, ale Ty możesz rozważyć diodę MK-R, bo przy podobnych parametrach (12V, 1A) daje więcej lumenów, a skupienie na rowerze jest mało pożądane.
Mi zależało na wąskim i wyraźnym spot-cie, ale Ty możesz rozważyć diodę MK-R, bo przy podobnych parametrach (12V, 1A) daje więcej lumenów, a skupienie na rowerze jest mało pożądane.
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski
Faktycznie jest to ciekawa propozycja. Prawie 20% większy strumień (1125lm w stosunku do 930lm) i napięcie niższe o 12% (11,7V w stosunku do 13,2V). Szczególnie to napięcie jest korzystne w przypadku prądnicy.
Tylko czy znajdę jakąś soczewkę o sporej średnicy (powierzchnia aktywna wiadomo, że będzie mała, wokoło mógłby być jakiś odblask)? Bo lampka o małej średnicy niespecjalnie mi się podobają. Czy musiałbym dorobić szkło o większej średnicy?
Z kolei z jedną diodą można się zastanowić nad soczewką oval.
Musze przemyśleć.
Co do obejrzenia to wyślę PM.
Dzięki
Tylko czy znajdę jakąś soczewkę o sporej średnicy (powierzchnia aktywna wiadomo, że będzie mała, wokoło mógłby być jakiś odblask)? Bo lampka o małej średnicy niespecjalnie mi się podobają. Czy musiałbym dorobić szkło o większej średnicy?
Z kolei z jedną diodą można się zastanowić nad soczewką oval.
Musze przemyśleć.
Co do obejrzenia to wyślę PM.
Dzięki