Strona 11 z 13
: środa 15 lip 2015, 14:02
autor: WojtekErnest
Umówmy, się czy mówimy o rowerze ze wspomaganiem elektrycznym aby pedalujac pojechac dalej, szybciej, nie byc spoconym gdy tego nie chcemy, czy mówimy o rowerze który jest defacto skuterem elektrycznym w 'skórze' roweru.
Ja używam roweru ze wspomaganiem ale bez zamiaru jezdzenia nim po górach.
Poza tym nie jest bez znaczenia eksploatacja takiego sprzętu przy którym się 'dlubie'.
To po prostu hobby.....
: sobota 15 sie 2015, 19:59
autor: maciex93
Pochwale się swoim
Silnik Nine Continent RH2809 (7x9)
Sterownik 35A od greentime
http://www.aliexpress.com/store/product ... 94528.html
Bateria 15S8P z ogniw 18650 2200mAh od woytazo
Skrzynia na baterię i elektronikę z laminatu wkomponowana w ramę.
Sam rower to stary klasyk kupiony za grosze i odnowiony. Malowanie, czyszczenie, w zasadzie złożenie od nowa.
Vmax 41 na prostym, z górki rozbujał się do 50.
Zazwyczaj jeżdżę ~30
do pracy, przez miasto nie ma lepszego środka transportu.
: sobota 15 sie 2015, 20:24
autor: tisher
Elegancki przemieszczacz
: sobota 15 sie 2015, 22:08
autor: ElSor
Laćka pewnie palisz na asfalcie z takim silnikiem
30Nm mam u siebie na przodzie i potrafi zerwać przyczepność na piasku czy też żwirku
V-max mam 38km/h @ 14S10P więc przełożenie wychodzi prawie identyczne u nas obu (km/h z 1V).
: sobota 15 sie 2015, 22:27
autor: maciex93
Laćka nie pali, ale idzie jechać na tylnym kole
Muszę też sprawdzić jaki na prawdę prąd daje sterownik, bo przyśpieszenie nie jest tak powalające jak bym się spodziewał.
Założenie było bez szaleństw, na to będzie coś innego w przyszłości
: środa 04 maja 2016, 07:30
autor: Manekinen
Wyciągnąłem w poniedziałek swojego grata na niewielką przejażdżkę, aku absolutnie nie ruszane po zimie, nawet nie wiem w jakim stanie zostawione, ale za wiele energii to tam nie było. Potem przy ładowaniu wyszło że są różnice w celach na poziomie 0,05V i ładowarka naładowała baterię w 2 godziny, a z tym rozbalansowaniem męczyła się cały dzień i trochę następnego czyli wczorajszego - tutaj wychodzą mieszane ogniwa z padniętych baterii laptopa. Da się na tym jeździć, nie ma problemu jeśli się nie katuje amperami i często balansuje bo jednak taka bateria tego wymaga, pomimo starannego dobierania ogniw.
I tutaj przechodzimy do sedna. Będę składał drugą baterię ale już z normalnych ogniw li-po, i zastanawiam się nad BMSem, oczywiście głównym kryterium jest cena
Znalazłem takie cosie:
prąd balnsowania 30mA - 13$ -
http://www.aliexpress.com/item/13S-48V- ... 18078.html
prąd balansowania 55mA - 16.60$ -
http://www.aliexpress.com/item/13S-48V- ... 84006.html
jeszcze taki podobny ale inna konstrukcja - 18$ -
http://www.aliexpress.com/item/13S-48V- ... 66207.html
Pozostałe parametry bardzo zbliżone, balansowanie 4.19V, odcięcie przy przeładowaniu 4.25V wyglądają ok. Niepokoi mnie jedynie zabezpieczenie przed rozładowaniem na poziomie 2.7V które dla li-po jest za małe, ale ciężko znaleźć BMSy z wyższym napięciem, niektóre są na 2.9V (a to niewielka różnica) i już kosztują po 35$. Dla lipo i jego płaskiej charakterystyki rozładowania to bardziej bym widział odcięcie przy 3.2V, bo napięcie i tak leci jak kamień i energii w tych okolicach już nie ma, a dla ogniw zdrowiej.
W ogóle zauważyłem że na 13S jest tego dużo, a na 12S niewiele i są jakieś 2x droższe i toporniejsze. Także zdecydowałem że dołożę jedną celę do pakietu za pieniądze które zaoszczędzę na tańszym 13S BMSie, zawsze to szybciej kółkiem zakręci
: środa 04 maja 2016, 09:02
autor: ElSor
Manekinen, kupiłem całkiem niedawno tani układ balansera/zabezpieczający ale 10S. Balansowanie działa dopiero przy ~4,25V i wynosi 28mA zamiast 50mA. Zabezpieczenie przed rozładowaniem przy 3V (pod obciążeniem), przed przeładowaniem pewnie bliżej 4,3V albo i wyżej. 1wsza cela nie jest balansowana ... finalnie założyłem spór i dostałem zwrot całości $, bo układ po postu nie spełnia oczekiwań. Zbudowany jest głównie z dedykowanych scalaczków (3 różne po 14szt) i jedynie można zmienić prąd zwarcia/przeciążenia i prąd balansowania.
Te podlinkowane przez Ciebie są nieco inne od mojego i może będą działać poprawnie ale radzę to sprawdzić po zakupie. Mój układ jest chyba na ogniwa 4,3V a nie 4,2V.
PS mój akus zbudowany z identycznych, fabrycznie nowych, ogniw nie wymagał balansowania a różnice napięć wynosiły max kilka mV.
: czwartek 05 maja 2016, 15:22
autor: tisher
Wpadajcie na zlot w Żyrardowie pod Warszawą, 7-8 maja
Szczegóły:
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?p=78154
: poniedziałek 09 maja 2016, 19:03
autor: tisher
: czwartek 26 maja 2016, 12:55
autor: Manekinen
: poniedziałek 30 maja 2016, 10:01
autor: Manekinen
Jeszcze raz ja. Nie wie ktoś czy istnieje jakiś kalkulator który umożliwia wprowadzenie pomiarów (pojemność i rezystancja) ze wszystkich posiadanych ogniw, i segreguje te ogniwa w cele do budowy pakietu, w najlepszy możliwy sposób? Żeby nie trzeba było segregować tego ręcznie? Pomierzyłem wszystkie cele i mam jakieś niewielkie rozbieżności.
: niedziela 31 lip 2016, 13:29
autor: Manekinen
Ładowarka DIY sklecona, na razie ładowanie prądem do 2A i kontrolka CV nie działa, będę zmieniał moduł na jakiś inny żeby dało się wydusić te 5A (w środku są 3 zasilacze od laptopa 4.5A 20V połączone szeregowo, może da się z nich wydusić te 0.5A więcej, to by było 270W mocy ładowania
No i teraz czekam aż nabije mi do 54.6V żeby sprawdzić czy ten BMS z ali w ogóle działa.
//edit
BMS zaczyna balnsować przy 4.18-4.19V na celę, każda cela ma swój obwód balansera z diodą która świeci gdy ten działa. Z tego co widzę to balansowanie działa również po odłączeniu ładowarki, naładuję do 4.2V na celę i sprawdzę rano jak będą wyglądały napięcia
Ładowarka się sprawdziła, właśnie przeszła w fazę CV, muszę tylko dołożyć przekaźnik który po naładowaniu zadziała razem z diodą "OK" i odetnie aku. Zapewne będę to opisywał, jeśli ktoś jest zainteresowany
//edit2
Różnica napięć na dwóch skrajnie różnych celach wynosi 20mV, nie jest to jakaś kosmiczna dokładność balansowania ale powinna wystarczyć. Będę to jeszcze kontrolował przez kilka cykli
: wtorek 01 lis 2016, 08:19
autor: WojtekErnest
Jak 'po sezonie' sprawdził Ci się zasilacz i pakiet aku ?
Czy załączanie małym przekaźnikiem przy prądzie 5A nie sklejało styków ?
: wtorek 01 lis 2016, 09:25
autor: Manekinen
Sezon się nie skończył, mam zamiar nim pojeździć też zimą jak się uda
Niestety za wiele nie jeździłem bo moje plany jakoś nie chciały się pokrywać z pogodą.
Aku i zasilacz działają lepiej niż się spodziewałem. Przekaźnik 10A musiałem wymienić, skleiły mu się styki przy tych 5A, po prostu trzeba to załączać/wyłączać przy mniejszych prądach. Przez wysokie napięcie pewnie powstaje spory łuk elektryczny. No i katowałem ładowarkę przy 5A, chłodzenie nie dało rady, zasilacze wyłączały się z przegrzania a obudowa się lekko stopiła. Przy 4.5A takiego czegoś nie zaobserwowałem.
Do rowerka dołożyłem czujnik PAS za 3$, który o dziwo działa bardzo ładnie (tzn sterownik bardzo fajnie steruje silnikiem na podstawie tych sygnałów) i właśnie kończę przeróbkę sterownika. Do sterownika dołożyłem przełącznik "legalizujący", na stałe zmniejszyłem prąd sterownika z 17A na 12A bo było to za dużo, a po przełączeniu w tryb "legalny" mam do dyspozycji 5A (co przy baterii 13S nie powinno przekroczyć 250W pod obciążeniem). Ten sam przełącznik odcina też manetkę.
Pozostało dodać krańcówkę do klamki hamulca, bo niestety przy korzystaniu z PAS silnik nie wyłącza się od razu po zaprzestaniu pedałowania, jakiś algorytm za tym stoi i procesor jeszcze nim kręci przez sekundę lub dwie. Awaryjne hamowanie może okazać się nieskuteczne, ale sygnał hamulca momentalnie wyłącza silnik no i muszę to dodać dla bezpieczeństwa. Przy manetce tego problemu nie mam, bo jest wtedy pełna kontrola nad silnikiem.
A tak wygląda bocznik po modzie:
: środa 22 mar 2017, 16:43
autor: tisher
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5866&start=0
6-9 maja, Żyrardów, będzie zlot pojazdów elektrycznych, będą rowery i rożne takie.
Będę tam z konstrukcjami dużej mocy, jak ktoś jest ciekawy jak się jeździ na 6kW "rowerze", który ma 150Nm w kole to będzie okazja tylko mnie tam szukajcie
Zresztą będzie pełno rożnych pojazdów do objechania, 250W konstrukcje jak i Tesle czy BMW i8 (były rok temu).
Wpadajcie.