Budowa quadcoptera od podstaw, części

....nie pasujące gdzie indziej...
Awatar użytkownika
Manekinen
Posty: 2443
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 15:18
Lokalizacja: Kętrzyn
Kontakt:

Post autor: Manekinen »

Link nie będzie działał bo jest blokada hotlink. Autorowi postu się wyświetla bo pobrał zdjęcie będąc na ich stronie, a my nie zobaczymy. Dla tego nie wkleja się w ten sposób zdjęć będących fizycznie na innych serwerach. http://www.zsp3technikelektronik.cba.pl ... adrocopter

[ Dodano: 19 Styczeń 2015, 19:28 ]
Obrazek

Dzisiaj przyszły, ładnie pasują :) Waga 190g. Napięcie 3,71V na celę, jutro może zmierzę pojemność przy rozładowaniu 10A, na więcej ładowarka nie pozwala.
Awatar użytkownika
maciex93
Posty: 2886
Rejestracja: sobota 14 sty 2012, 18:59
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: maciex93 »

Ale malutkie ;)
Nie wyrażam zgody na wykorzystywanie moich zdjęć w jakiejkolwiek formie bez mojej wiedzy, szczególnie nie życzę sobie czerpania za ich pomocą korzyści finansowych przez osoby trzecie.
Awatar użytkownika
Manekinen
Posty: 2443
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 15:18
Lokalizacja: Kętrzyn
Kontakt:

Post autor: Manekinen »

Zmierzyłem pojemności swoich baterii, niestety charakterystyk rozładowania nie pokażę bo jedna i druga jest niekompletna, chyba uszkodził mi się kabelek usb i zrywało połączenie ucinając wykres. Jest to pierwszy cykl, w obydwu przypadkach doładowałem około 850mAh do tego co było fabrycznie, ładowanie do 4,2V na celę. Rozładowanie prądem 5A do napięcia 3V na celę. Jedna bateria 2320mAh, druga 2308mAh (baterie 2200mAh). Napięcia pracy każdej celi to 4.1V - 3.6V, rezystancja jest bardzo niska, nasze 18650 przy tym wymiękają :) Zaraz poniżej 3.6V napięcie leci w dół jak kamień, od 3.6V do 3.0V jest jakieś dodatkowe 200mAh. Baterie lekko ciepłe, ale nie więcej niż 30° w temp pokojowej.

[ Dodano: 20 Styczeń 2015, 19:23 ]
No dobra pierwsze koty za płoty. Pierwszy silnik i dosyć spore niewyważenie, całe biurko buczy, trzeba się brać za poważne wyważanie :)

A tutaj pierwsze odpalenie z założonym śmigłem, nie wiem ile to imadełko waży, ale chciało już odlecieć :) Przyśpieszenie na 3/4, bateria naładowana do napięcia przechowywania. Zdjąłem radiator z ESC bo przy takim prądzie (chyba) nie będzie mi potrzebny a przez niego całość nie zmieści się na ramieniu.



[ Dodano: 20 Styczeń 2015, 21:22 ]
Z 5 silników 3 wymagały wyważenia, 2 chodziły w miarę ładnie więc nie chciało mi się już przy nich dłubać. Ale samo wyważanie poszło bez problemów, w dwóch silnikach trafiłem tasiemką idealnie za pierwszym strzałem, tylko z jednym musiałem się namęczyć aby znaleźć idealny punkt.

Zdjęcie motywacyjne :)

Obrazek
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Ja mam już w domy kontroler lotu i aparaturę RC. Reszta, poza silnikami i ramą jest w Warszawie od wczoraj (rama została wysłana zaraz po aparaturze) ... Pakiety z HK też już mam w kraju więc jeśli celni za bardzo się nie przyczepią do przesyłek, to będę miał pracowity weekend. Nie dziwię się natomiast, że celnicy zainteresowali się przesyłką z aparaturą, bo spodziewałem się mniejszej przesyłki a tu wielki kloc przyszedł ;)
Sama aparatura nieco mnie zaskoczyła pozytywnie ogólnym spasowaniem za to negatywnie brakiem podświetlania, które nie wiedzieć czemu nie jest fabryczne (wiedziałem o jego braku tylko chodzi o ogólną czytelność bez niego) oraz ubogim menu (to pewnie za sprawą, że oglądałem kilka dni temu filmiki o zmodowanej apce na ER9x). Szczerze mówiąc nawet nie wiem jeszcze czy idą jakieś dane na kanałach >4 i ew jak coś sobie ustawić na nich, bo nie podpinałem niczego do odbiornika poza zasilaniem. Po serii filmików z ER9x wiem jak dokładnie poustawiać wszystko pod siebie ale dopiero po zmodowaniu nadajnika. :razz:
Awatar użytkownika
maciex93
Posty: 2886
Rejestracja: sobota 14 sty 2012, 18:59
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: maciex93 »

To się też pochwalę ;) Kontroler lotu też mam, openpilot CC3D i już ubolewam nad jego ubogością ;) znaczy wyczytałem że w zasadzie extra peryferiów nie można z nim połączyć jak np barometr czy GPS tak aby ten GPS wspomagał latanie lub całkowicie sam sterował... Wiec myślę że coś się tu zmieni w tej materii i zastosuję inny FC, ale ten też przetestuję.

CC3D jest dobry jeżeli chodzi o taniość oraz jeżeli wielowirnikowiec ma być akrobatą, no a mój raczej ma być spokojny do nagrywania wideo.
Natomiast łatwość konfiguracji b. dobra, do kompa po usb i ładnie prowadzeni jesteśmy za rączkę, na początek, żeby się nie zniechęcić super sprawa.
Nie wyrażam zgody na wykorzystywanie moich zdjęć w jakiejkolwiek formie bez mojej wiedzy, szczególnie nie życzę sobie czerpania za ich pomocą korzyści finansowych przez osoby trzecie.
Awatar użytkownika
Manekinen
Posty: 2443
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 15:18
Lokalizacja: Kętrzyn
Kontakt:

Post autor: Manekinen »

ElSor, odklej folie ochronną, będzie dużo bardziej czytelniejszy - trochę się poirytowałem zanim ją zauważyłem :) . Oczywiście że kanały >4 będą wykorzystywane, ustawisz sobie pod nie co chcesz, choćby tryb lotu i jakieś bajery. Czas na modowanie apki przyjdzie. Najpierw trzeba to ustrojstwo złożyć i oderwać od ziemi :)

To zdradź ile musiałeś dopłacić do aparatury?

maciex93, w flip32/cleanflight jest to samo. Wszystko jest tak przejrzyste i intuicyjne że nawet dziecko to uruchomi. Oby nie było problemów z uruchomieniem :wink:

Prace stanęły na etapie jaki widać na foto. Musze sobie zrobić rozprowadzenie zasilania "pod pokładem" ale od razu wsadzę tam jakiś kawałek laminatu z bocznikiem, co by mieć od razu gotowy sygnał dla pomiaru prądu przez KVOSD... i tak siedzę i czytam i nie ma konkretnego info jaki to musi być bocznik, jaki dzielnik, jaki zakres, wiem na razie tyle że wszystko jest odczytywane wedle wewnętrznego vref 1.1V. Na jednym foto jest 1mΩ, na innym 50mΩ i jakiś dzielnik, do tego bocznik jest na zasilaniu +12V a nie na masie, nie rozumiem jak procesor ma to mierzyć względem masy. Ogólnie bałagan .

[ Dodano: 21 Styczeń 2015, 09:32 ]
Ok rozkminiłem to. Te boczniki mają dodatkowy układ który formuje odłożone napięcie i wystawia coś w rodzaju 0V-3.3V. Bocznik można dać na masie, masę dla płytki OSD pobrać sprzed bocznika, a masę zza bocznika dopiero puścić na cały układ, i nie łączyć w żadnym dodatkowym miejscu masy do płytki OSD. Masa z układu będzie punktem pomiaru dla ADC płytki OSD. Można to potem skalibrować w konfiguratorze, ustawić np 10mV/A i tyle. Na razie sobie to odpuszczam, wymaga to uruchomienia OSD i wykonania kilku testów. Później sobie dołożę ten bocznik.
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Manekinen pisze:To zdradź ile musiałeś dopłacić do aparatury?
Czystego podatku 72zł ale do tego jakieś dziwne dod koszty (za obsługę przesyłki itp) ok 6,60zł.
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Ale jajca.
Zamiast http://www.aliexpress.com/snapshot/6441 ... 1214482335 dostałem kompletnego APM-a (dużego) w obudowie :roll:
takiego > http://www.aliexpress.com/store/product ... 28844.html

Przy okazji od tego sprzedawcy zamówiłem kolorowe ramiona, a oryginalne 2szt będą jako części zamienne.


EDIT:
minimOSD wstępnie skonfigurowałem (zwykłym kabelkiem USB > RS TTL, tylko reset trzeba wciskać w odpowiednim momencie). Karta video na USB obraz odbiera i nie wygląda mi na wolną ale to jeszcze się okaże po podłączeniu obrazu bezprzewodowo.
Awatar użytkownika
Manekinen
Posty: 2443
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 15:18
Lokalizacja: Kętrzyn
Kontakt:

Post autor: Manekinen »



Całość gotowa do lotu 524 gramy, pięknie zmieściłem się w wyliczonym 550 :)

Jeszcze trochę dłubania, zabawy w ustawianie, i pierwszy... kret :)

Silnik nr1 jakoś mniej ciągu ma, i szybciej się zatrzymuje po wyłączeniu przyśpieszenia. Mam nadzieję że nie będzie sprawiał problemów.

ESC są tymczasowo tak zamocowane, potem je ładnie odizoluje od ramy.

Kable zasilające udało mi się upchać w podwoziu.

Chińczyki nie przysłali jeszcze przewodów do łączenia goldpin ale jakoś sobie z tym poradzę.
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8528
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Manekinen pisze:Silnik nr1 jakoś mniej ciągu ma, i szybciej się zatrzymuje po wyłączeniu przyśpieszenia. Mam nadzieję że nie będzie sprawiał problemów.
Jesteś pewien, że to silnik, a nie np. regulator?

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Zamień w silnikach regulatory i sprawdź raz jeszcze.
ILPT
Awatar użytkownika
Manekinen
Posty: 2443
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 15:18
Lokalizacja: Kętrzyn
Kontakt:

Post autor: Manekinen »

Już teraz mam to tak poskładane że nie pozamieniam. Wyjdzie w praniu, jak by co mam zapasowy. Silnik zatrzymuje się ciut wcześniej, ale ciąg jest raczej ten sam, po prostu bateria z tamtej strony dociążała :) Po za tym to było bez jakiejkolwiek stabilizacji, ręcznie odpaliłem silniki.
ElSor pisze:minimOSD wstępnie skonfigurowałem (zwykłym kabelkiem USB > RS TTL, tylko reset trzeba wciskać w odpowiednim momencie). Karta video na USB obraz odbiera i nie wygląda mi na wolną ale to jeszcze się okaże po podłączeniu obrazu bezprzewodowo.
Jaki firmware wgrałeś? Ponoć MWosd jest bardziej rozbudowany od KVosd który i tak jest lepszy niż fabryczny. Jeszcze się w to nie zagłębiałem. Czy karta wideo odbiera obraz z samego OSD bez kamery, czy jednak jakieś źródło podpinałeś? Ten OSD nie daje własnej synchronizacji czy czegoś tam (bo to sprawa kamery), ale jak odbiornik ogarnięty to powinien wyświetlić.
Awatar użytkownika
Uka
Posty: 437
Rejestracja: poniedziałek 18 mar 2013, 13:24
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Uka »

A czy przeprowadziłeś kalibracje gazu/esc?

Te esc to takie gole dostałeś? Nie martwisz się wilgocią
Awatar użytkownika
Manekinen
Posty: 2443
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 15:18
Lokalizacja: Kętrzyn
Kontakt:

Post autor: Manekinen »

ESC były w koszulkach i z radiatorami, ale je zdjąłem i troche ściaśniłem bo by nie weszły na ramiona. Wilgoć to mniejsze zmartwienie bo i tak się dostanie przez koszulkę, ważniejsze jest elektryczne odizolowanie płytek od ramy, bo ta to praktycznie zwarcie - kilkanaście ohm. ESC zabezpieczę, na razie musiałem je przymocować aby poprowadzić zasilanie.

Wszystkie kalibracje i konfiguracje przede mną, muszę jeszcze poczytać - na razie nigdzie nie startuję. Tzn najpierw to muszę zrobić zasilanie do apki na dwóch 18650 i dopiero będę to rozkminiał. Śmigła założyłem tylko tak żeby sprawdzić czy mechanicznie wszystko ok, trzymając w ręku i odkręcając ciąg do końca w pokoju robi się jakiś huragan, wszystko fruwa, także chyba działa :twisted: Ale śmigieł to strach się bać.

No dobra ostateczna waga po umieszczeniu wszystkich śrubek, dodatkowych opasek, rzepów, kabelków, to 549 gram. Dodam izolację na ESC i będzie 550.
Awatar użytkownika
Rysiu.
Posty: 1461
Rejestracja: poniedziałek 12 paź 2009, 22:30
Lokalizacja: południe

Post autor: Rysiu. »

Uka pisze:Nie martwisz się wilgocią
Spryskać lakierem izolacyjnym np. V-66 albo Acrylic Conformal Coating i po problemie.
Używają ich osoby z chłodzeniem wodnym w komputerach tak na wszelki wypadek wycieku ;)
UF C2: XM-L2 T6 3C @8AMC; XM-L U2 1C @10AMC; XM-L2 T6 3C@10AMC; XM-L2 U3 7A@10AMC
ODPOWIEDZ