Strona 2 z 2

: niedziela 20 sty 2013, 18:54
autor: rysiozklanu
Właśnie zakończyłem wstępne testy.

Tak jak pisałem uszkodzona była dioda, dla celów testowych znalazłem gdzieś w szpargałach chińską latarkę z diodą mocy -

jakiś noname z biedronki (ale świeci ładnie do prostych prac w ciemnościach się nadaje:):

http://bambinos.pl/pictures/clu-LA-8402-zielony-1.jpg

kosztowało to z bateriami jakieś 15zł o ile pamiętam w biedronce.

Przelutowałem diodę z tej latarki na MCPCB który oryginalnie siedział w markerze.
Driver też oczywiście oryginalny z markera(ta latarka była zasilana bezpośrednio z baterii)
Testy z zasilaczem tym AC-DC o którym pisałem wcześniej:
Driver zaczyna puszczać prąd na diodę dopiero przy ok 6V ale dioda nie świeci tylko miga,
przy zwiększeniu napięcia do ok 8V ma ponad 500mA świeci ciągłym światłem , przy ok 11-12V ma 720mA i świeci bardzo jasno, dalsze zwiększanie napięcia już nic nie daje prąd ustala się właśnie na ok 720mA - efekt dioda świeci cały czas tak samo mocno.

Następnie testy w samochodzie:
Auto zasila cały marker prądem ok 320mA (na wtyku jest taki prąd). Na wyjściu z drivera mamy już 720mA (zakładam że tak właśnie działa ten driver ustawia odpowiednią polaryzację i prąd na diodę)

Po zamontowaniu diody w lampie efekty:
Od razu przepraszam za parszywą jakość, ale w moim aparacie klękła bateria i musiałem ratować się telefonem (a po zrootowaniu i zmianie romu ma on dużo gorszą jakość zdjęć i filmów :sad: )

Oczywiście z prawej led z lewej oryginalna żarówka
Obrazek

Żarówka:
Obrazek

Led marker:
Obrazek

Obrazek

Jako że zdjęcia są jakie są to powiem od siebie iż wydaje mi się że led świeci trochę mocniej (ale może być to wrażenie związane z barwą)

Jeżeli chodzi o temp. po 20min ciągłej pracy marker miał ok 30*C no tyle że na zewnątrz było ok 0*C. sama dioda Led była ciepła ale można było ją chwycić w ręce - nie parzyła. A dodam że połączenie MCPCB-radiator nie było do testów starannie zrobione.

W każdym razie wygląda to obiecująco. Tak jak pisałem w przyszłości chciałbym to rozwinąć, może w wakacje jak będę miał więcej czasu - w grę wchodzi dodatkowe chłodzenie, ew tak jak kolega @skaktus pisze zmiana radiatora na tego z markera niby 25W. Jednak teraz chcę pozostać przy postojówkach.
Jako że chcę teraz kupić diodę żeby później ją też wykorzystać to zamierzam zainwestować w tego XM-L'a (żeby 2razy nie kupować).

Tylko mam parę pytań:
Czy mogę użyć tego oryginalnego drivera?
Czy XM-La zasilał on będzie też tymi 720mA czy też typ diody ma wpływ na to ile prądu na nią pójdzie?
Jeżeli tak to czy 720mA nie jest za dużo jak dla tego radiatora?
a jeżeli nie to jak obniżyć prąd? chyba najprościej rezystorem ew wymiana na jakiś lepszy driver, ale wtedy czy nie będzie komp w samochodzie pokazywał błędu spalonej żarówki?

I jeszcze jaką pastę/klej termoprzewodzący polecacie do połączenia MCPCB z radiatorem w tym przypadku?

Pozdrawiam.

: niedziela 20 sty 2013, 20:32
autor: skaktus
Możesz użyć fujika jako kleju, ale wcześniej należy całość przepolerować i odtłuścić. w XM-L pójdzie większy prąd przy niższym napięciu (Vf diody). Radiator jest stanowczo za mały. Max w diodę może iść 2W pod warunkiem że cały marker będzie oddawał ciepło a nie jak teraz główny radiator, bez owej rurki o której pisałem wczesniej.

: poniedziałek 21 sty 2013, 23:33
autor: rysiozklanu
Aha, dzięki za cenne info:)

A jak wygląda sprawa ze spadkiem napięcia na LED - nie ma ona większego znaczenia, czy lepiej kupić z większym spadkiem (6V czy np 10 lub 12V zakładamy prąd dla wszystkich przypadków stały - 700mA) jak to sie ma w praktyce do jasności leda/prądu podawanego na diodę z przetwornicy i tendencji do grzania się?

Z tego co widzę teraz, ten mój marker ma nieco inną budowę. Ta tuleja w której jest przetwornica jest nagwintowana i wkręcana w główny radiator w którym jest dioda (ma on dodatkowo więcej wyżłobień do oddania ciepła) wygląda to nieco bardziej solidnie. Po skręceniu styka się bardzo dobrze, ale nie zaszkodziłoby chyba na gwint trochę pasty termoprzewodzącej dla lepszego efektu.

A wygląda to oto tak:

Obrazek

Pozdrawiam.

: wtorek 22 sty 2013, 09:55
autor: skaktus
Widzę że masz lepszą wersję, dzięki gwintowi, Chińczycy ciągle coś zmieniają. Diodę daj standardową tj. Vf 3V. Prz 6V fakt, możesz uzyskać więcej światła (chińskie diody tego typu są zazwyczaj zbudowane na 2 chipach) ale wyższe napięcie przewodzenia = więcej ciepła do odprowadzenia z diody oraz z sterownika, który przy 6V (w moim wypadku) doprowadza do gotowania się sterownika. Przy 3,3V i 680 mA sterownik jest gorący, jednak nie parzy itd.

Gwint koniecznie należy przesmarować pastą. XM-L do markera nadaje się, pod warunkiem nie podawani w niego więcej niż 700 - 800 mA. Pamiętaj że w lampie świeci nie tylko ring, ale żarówka / palnik co daje dodatkowe mega ilości ciepła.

: wtorek 12 lut 2013, 19:28
autor: Krys
Witam
Czy ktoś wie gdzie mogę kupić taką diodę jaka była montowana fabrycznie w tych markerach proszę o link, znalazłem parametry oryginalnej, fabrycznie 620 mA Vf 6,72V (4,16W)
Najlepiej żeby dało się ją przylutować do fabrycznego MCPCBC

: wtorek 12 lut 2013, 20:33
autor: krzycho_
Krys będzie ciężko o taki wynalazek . Pozatym i tak trzeba poprawić chłodzenie bo kolejny led odleci do krainy spalonego krzemu :mrgreen:

Jedyne co mi przychodzi w tej chwili do głowy to XM-L Easy White w wersji 6V , oczywiście na dedykowanym podłożu.

Zobacz na modyfikacje kolegi skaktus na forum :)

: wtorek 12 lut 2013, 20:51
autor: Krys
Widziałem jego modyfikację i stosował diody o parametrach 580 mA Vf 3,2V (1,85W) ale też nie mogę ich znaleźć w internecie.
A może wiesz jak się sprawdza takie diody bo moja po podłączeniu pod aku z układem mruga dwa razy mocno a potem się żarzy przypuszczam że to wina diody ale nie jestem pewien , zastanawiam się nad podpięciem samej diody ale nie wiem czy jej nie uszkodzę mam zasilacz od komórki 4,5v 300mA może on by się nadal do sprawdzenia samej diody?

Edit Pyra> Proszę o poprawną pisownię

: wtorek 12 lut 2013, 21:20
autor: Pyra
Witam
Jeśli jesteś pewien parametrów zasilacza, to możesz go podłączyć, ale pamiętaj, że dioda musi mieć chłodzenie.

Pozdrawiam

: wtorek 12 lut 2013, 22:47
autor: skaktus
Przy 580mA + temperatura w komorze auta + niewielka powierzchnia oddawania ciepła = przegrzewanie diody. Ja bym w to cudo nie dawał więcej niż 300 mA czyli odjął doświadczalnie jeden rezystor z przetwornicy. Inaczej całość się upiecze. XM-L na 6V to i tak max 1W w leda...Szybkie testy z markerem 25W:

http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=9698

w BMW E39 pokazały że przy tak dużym markerze nawet zalecane (w moich testach) 1A na XM-L to stanowczo za dużo - marker osiągnął ponad 70 st a XM-L zaczął wchodzić w barwę niebieską. Lekka modyfikacja i max prąd 500 mA dał dobre warunki pracy dla diody. Niestety ciepło z silnika, ciepło z chłodnicy i taki skutek...

: środa 13 lut 2013, 18:33
autor: Krys
Witam
Podpiąłęm dziś diode pod zasilacz i mrugła mocnym swiatlem na początku następnie się zażyła , wykonałem miernikiem test diody ale miernik pokazywal przerwe czy takie objawy wskazuja na 100% ze dioda jest uszkodzona ?