: piątek 10 paź 2008, 21:31
Witek, ale ja nie twierdze nigdzie, ze A123 sa lepsze czy gorsze od Li-Poli. Sam uzywam do jednych zastosowan A123 a do innych LiPoli. Inna bajka, ze mam to do siebie, ze sam musze wszystko sprawdzic. I wiem jak sie pali ogniwo Li-ion, Li-Poli. Natomiast jak do tej pory udalo mi sie zniszczyc dwa A123 - jedno potraktowane przez dobre kilka minut lutownica gazowa (pracujace na 20A!) w drugim przypadku zwarte dobrym przewodem spawalniczym. Pierwsze sie rozszczelnilo i po dobrej chwili otworzylo sie (aluminium zaczelo sie topic), w drugim po dluzszej chwili otworzyl sie zawor bezpieczenstwa (wczesniej kilkukrotna proba zwarciowa cienszymi przewodami powodowalo conajwyzej rozgrzanie ogniwa do ok 80 stopni). Calosc byla testowana w scisle kontrolowanych warunkach, wiec nie probujcie tego w domu! masz racje co do niskiej rezystancji wewn A123. Ogniwo potrafilo oddac prawie 190A... Co do szybkiego ladowania - sam sprawdzalem. Niestety tylko 25A... Kilkudziesieciokrotne ladowanie tym pradem nie spowodowalo spadku pojemnosci ogniwa. Fajne jest tez to, ze mozna je ladowac metoda CCCV - czyli w praktyce podlaczasz zasilacz regulowany, ustawiasz 3.59V-3.6V/ogniwo, prad - 20A i w momencie, gdy prad spada do powiedzmy 0.2A masz naladowane ogniwo. Co do wydajnosci pradowej - 60A ogniwo - to jest normalny ciagly prad rozladowania, ktory ludzie dosyc czesto ustawiaja. Ogniw Li-Poli o ciaglym pradzie rozladowania 35C - nie widzialem. Owszem - sa takie o maksymalnym pradzie rozladowania. Niemniej i tak masz ladowanie conajwyzej 2C.
Reasumujac - wszystko jest kwestia zastosowania. Jak moi koledzy lataja samolotami po 8-10 kilo to im bardziej zalezy na tym, zeby moc "powiesic go" na smigle i z tej pozycji pociagnac go do petli. Czas pracy silnika z reguly jest 4-6 minut. Laduja, podlaczaja samolot pod ladowarke, zapalaja papierosa i 10-15 minut pozniej znowu w gore. W Twoim przypadku - wazniejszy jest pojedynczy czas pracy silnika - tutaj LiPoli sa nie do pobicia w tej chwili.
Reasumujac - wszystko jest kwestia zastosowania. Jak moi koledzy lataja samolotami po 8-10 kilo to im bardziej zalezy na tym, zeby moc "powiesic go" na smigle i z tej pozycji pociagnac go do petli. Czas pracy silnika z reguly jest 4-6 minut. Laduja, podlaczaja samolot pod ladowarke, zapalaja papierosa i 10-15 minut pozniej znowu w gore. W Twoim przypadku - wazniejszy jest pojedynczy czas pracy silnika - tutaj LiPoli sa nie do pobicia w tej chwili.