Dwie lampki do dalekiej turystyki i jazdy w terenie.

Oświetlenie przednie i tylne w rowerze, zasobniki na baterie. Komfort i bezpieczeństwo nocnej jazdy.
piszczel
Posty: 1
Rejestracja: sobota 08 lis 2008, 19:38
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: piszczel »

Witam Wszystkich od dawna tu nie zaglądałem więc do rzeczy
Dariusz70 piękna robota już wiem jak będzie wyglądało moje nowe oświetlenie :) Czas się wziąć do pracy do wiosny się zrobi:)
Awatar użytkownika
Dariusz70
Posty: 1271
Rejestracja: niedziela 30 paź 2011, 20:05
Lokalizacja: Chochołów

Post autor: Dariusz70 »

Chciałbym powiedzieć o sposobie zrobienia zdjęcia lampki z diodą MC-E zasilanej z dynama. Może ktoś będzie robił podobne zdjęcia. Nieźle zmarzłem. W trakcie jazdy nocą zdjęcia nie wychodzą.
Mam dodatkowy pakiet zasilający 3 X CGR18650D po naładowaniu 12.6V. Dioda MC-E 4 pola po 3.3V szeregowo.
Zasiliłem MC-E bezpośrednio z baterii. Pomiar: 320mA dioda zimna, po pół minucie 380mA. Zrobienie zdjęć trwało do pół minuty. Odpowiada to jeździe z prędkością 25 - 30 km/h.

[ Dodano: 5 Marzec 2012, 15:21 ]
Witam po przerwie.

Przedstawię kilka drobnych modyfikacji w moim projekcie.
Pierwsza dotyczyła zasilania z dynama. Mając diodę MC-E (struktury połączone szeregowo), driver HDD1 i prąd 250-300mA przy20-25Km/h :???: zdecydowanie za mało.

Zastasowałem rozwiązania ze strony Pilom.com
Układ 7 bardzo prosty. Pierwotnie zastosowałem kondensatory 470uF 100V zwykłe o dużym oporze wewnętrznym. Przy 25Km/h ponad 500mA ;) Opis TU

Obrazek

Kondensatory duże i kiepskie wymieniłem na te do zasilaczy 470uF 63V o niskim ESR. Uzyskałem 550 mA przy 25Km/h :mrgreen:

Następnie zmontowałem układ12 na płytce uniwersalnej.

Obrazek

Oczywiście po testach układ miałby bardziej zwartą konstrukcję i mieściłby się w mojej torbie.
Wtedy nastąpiła wredna usterka dynama. :evil: Rower zakupiłem używany, pewnie ze sporym przebiegiem. Łożyskowanie dynama trochę hałasowało. Okazało się, że konusy mają wżery. Łożyskowanie jest inne jak w zwykłych piastach. Nowe dynamo (dobrej klasy) to 400 zł z wymianą.
Dynamo poleciało na złom.

Całość jest zasilana obecnie z pakietu 6 x CGR18650D 2400mAh Panasonic (3s2p 8,6V do 12,6V)
Tanie i funkcjonalne zasilanie. Całośc zlutowana jest na "sztywno" na orginalnych zgrzanych blaszkach, wtyczki i gniazda poprawione. Łatwo wpinam do zasilania w torbie i do ładowania. Dodatkowe gniazdo służy do balancera. Pakiet ukryty w torbie nie "straszy" taśmą izolacyjną.


Obrazek

Lampka z diodą MC-E pierwotnie zasilana z dynama dostała driver U257
Złożyłem wskaźnik rozładowania pakietów z zieloną diodą.


Próbowałem uszczelnić włącznik kołyskowy orginalną uszczelką przezroczystą. Efekty: osłonka "lubi" odpaść, kiepskie przełączanie (zwłaszcza w rękawicach), kiepski wygląd. Dodatkowo gałka od potencjometru była troche za daleko do łatwego operowania kciukiem.


Wykonałem nową konsolkę ze sterowaniem. Założenie: sterowanie bez odrywania ręki od kierownicy, łatwość obsługi kciukiem, wodoszczelność.

Obrazek

Piła, wiertarka, pilnik i papier ścierny.

Obrazek

Włączniki hebelkowe małe 3A z orginalnymi uszczelkami.

Obrazek

Docelowo zastosowałem uszczelnienia włączników z metalową nakrędką (mniej wystają)


Potencjometr jest skręcony z aluminiową płytką i tylna część uszczelniona na silikonie. W zagłębieniu jest podkładka metalowa od potencjometru na kleju dwuskładnikowym(Poxipol). Uszczelka nasunięta na część obrotową dość ciasno, obraca się na podkładce metalowej. Całość dociśnięta gałką. Biały smar rowerowy, wodoodporny, zapewnia smarowanie i poprawia szczelność.
Blachę pomalowałem matowym sprayem dwa razy.

Potencjometr mini, jest precyzyjny i nie blokuje się w niskich temperaturach. Uszczelka hydrauliczna od kranu odpowiednio zmniejszona

Obrazek


Konsolka jest bardziej funkcjonalna od poprzedniej i ważne: WODOSZCZELNA. (no, odporna na deszcz, jeszcze się obrażą właściciele sprzętu do nurkowania)

Obrazek
Obrazek

Całość świeci trochę lepiej. Zrobiłem zdjęcia w terenie. Szary asfalt pochłaniający światło. Jako punkt odniesienia posłużyła latarka L2P Grega reflektor OP dioda XM-L U2 (po prawej).

Obrazek



Wnioski
1. Połączenie optyki owalnej z diodą kolor neutralny oraz 3 x XP-G outdoor soczewka 16 st. daje dobre efekty kształtu i koloru wiązki.
2. Nie kleić lampki na na "sztywno" (Fujik), zrobić rozbieralne, skręcane. Sklejone lampki można modyfikować młotkiem.
3. Małe obudowy lampek spowodowały konieczność umieszczenia driverów w mojej torbie i ciągnięcia sporej wiązki kabli.
Jest na to sposób:

Niedługo pojawią się nowe moduły light engine z MRelektronik To będzie ekstra materiał na lampki. :o
Zintegrowane sterowanie z kontrolą temperatury! Brak zbędnych kabli, ochrona ogniw!

Jak bym zrobił obecnie swoje lampki:
Moduł LE26XP oraz XM-L z optyką owalną. W optyce modułu LE26XP zastosować "manewr" zaproponowany przez Kuras77: połączenie dwóch rodzajów optyk (15 st. i 25 st. w tym przypadku). Złożenie jednej soczewki z dwóch rozciętych i sklejonych połówek.
Może Robert K z MRelektronik stworzy moduł light engine z diodą 1 x XM-L?
Czekamy.
Dariusz70
darek.l(małpa)interia.pl
ODPOWIEDZ