Kopia lampki Exposure Joystick
midi, podajesz trzy konfiguracje przyklejania diod a później wyniki tylko dla dwóch konfiguracji (albo ja czegoś nie zrozumiałem). Do tego piszesz o jakiś "latarkach które tu przedstawiasz" i nic na ten temat - chodzi o Exposure Joystick z tematu??? Masz taką i testujesz?? Które wyniki są dla Exposure Joystick??? Totalnie zagubiony,
Pozdrawiam,
Paweł
Pozdrawiam,
Paweł
Przeczytałeś tylko wstęp i wyniki?Pominę test emitera w środku bo nie ma sensu podawać jego wyników ( MCPCB jest strasznie małe i mocno odstawał w teście więc nie biorę go pod uwagę ). Dodam że body latarki które tu przedstawiłem posiada niecałe 90cm kw powierzchni, i w pewien sposób można sobie interpretować wyniki pomiarów w stosunku do tego body.
W ramach testów użyłem XPG R5 osadzonej na MCPCB (wszystko z MARITEX) położone na radiatorze od serwerowego CPU i włączonego wiatraczka.
Myślę, że firma CREE też stosuje taki sposób odprowadzenia ciepła przy swoich testach.
Zauważyłem, że większość MCPCB posiada dodatkowe miejsce przy samym LED,
które używam do przyłożenia czujnika temparatry - czy pomiar w tym miejscu będzie
dobry do pomiaru temparatury złącza jeżeli uwzględni się rezystancje termiczną LED ?
Myślę, że firma CREE też stosuje taki sposób odprowadzenia ciepła przy swoich testach.
Zauważyłem, że większość MCPCB posiada dodatkowe miejsce przy samym LED,
które używam do przyłożenia czujnika temparatry - czy pomiar w tym miejscu będzie
dobry do pomiaru temparatury złącza jeżeli uwzględni się rezystancje termiczną LED ?
Pozdrawiam,
Michał
Michał
Gardol - temat jest jasny, kopia latarki Exposure Joystick, i do niej się odnoszę, podaje wyniki dwóch ledów gdyż dioda na środku tego zestawu ma bardzo małe MCPCB i zdecydowałem jej nie brać pod uwagę gdyż wyniki sporo odstają od pozostałych dwóch diod. Jeżeli napisałem coś nie jasno to przepraszam nie maiłem zamiaru tu nic ukrywać czy gmatwać i tak bedę starał się dalej prowadzić ten temat. Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do dalszej dyskusji oraz wniesienia czegoś od siebie do tematu, liczę na opisy doświadczeń forumowiczów związane z tematem.
Nie wyrażam zgody na wykorzystywanie moich zdjęć w jakiejkolwiek formie bez mojej wiedzy, są tylko i wyłącznie moją własnością, szczególnie nie życzę sobie czerpania za ich pomocą korzyści finansowych przez osoby trzecie.
sorry, chyba zrozumiałem po kilku czytaniach... dla mnie "test emitera w środku" znaczyło test tych złotych drucików. Ciekawe czy tylko ja jestem taki tuman czy inni też nie załapali, że chodzi o to małe MCPCB (środkową diodę próbną).toosh pisze:test emitera w środku
Ciekawe czy powierzchnia "latarki którą tu przedstawiono" była liczona z obu stron...
Myślę, że najprościej będzie uznać rację autora tematu i uznanie tematu Raven 1200 za świństwo przeczące prawom fizyki i niemożliwe do wykonania... tylko co wtedy jak się pojawi???
Pozdrawiam,
Paweł
[ Dodano: 5 Marzec 2010, 20:51 ]
OK, czyli ja słabo kumam, skoro nie zrozumiałem. Przepraszam za niepotrzebne posty.
Pozdrawiam,
paweł
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
Ja się tylko zapytam, jakie to są "dostateczne warunki termiczne" dla diody? Do jakiej maks. temperatury emitera dioda może pracować "poprawnie"?midi pisze:52st na czujniku nie mierzyłem dalej bo szkoda diody [...] Co by nie patrzeć 1,5A robi niezłe piekło a i 1A nieźle potrafi pogrzać [...]nie lada wyzwanie by zapewnić im dostateczne warunki termiczne ich pracy [...] nie bardzo jest szansa na to by wszystko pracowało tam poprawnie.
Ostatnio z czystej ciekawości przyczepiłem (Fujikiem) XP-G R4 (na tym małym prostokątnym MCPCB od czarnego kruka) do Trustfire TR-801 - co prawda dioda bez soczewki, ale to chyba nie robi. Przy prądzie 1,4A sonda miernika (takiego jak twój, z multimetru) umieszczona tak jak na foto poniżej wskazuje po paru minutach ok 110°C i taka temp. się utrzymuje. Przy 1A ok. 70°C. Na pewno nie są to komfortowe warunki, ale czy to dużo za dużo dla leda? Jak wpływa to na jego żywotność/jasność?
Pozdrawiam, volt
PS. pozycja czujnika zaznaczona zieloną kropką (mniej-więcej, chodzi o kant między led a mcpcb), foto zapożyczone od midi'ego
- Załączniki
-
- xp-g czujka.jpg (7.85 KiB) Przejrzano 572 razy
Midi custom @ XM-L :: RC-G2 @ 15880 1/2/3 AA :: UF C3 @własny driver :: Tank007 E06 :: UF A10 :: UF C1 :: Solarforce Skyline 2 @ 4xAMC :: Skyline 1 :: XTAR A01
Gardol ja nie walczę z tym że kolega czarny kruk nie ma racji, to nie jest jakaś kampania przeciwko ravenowi 2, wierzę że opracował jakiś sposób na swoją latarkę. W tym temacie mam zamiar zebrać jak najwięcej faktów i spostrzeżeń naszych kolegów z forum w celu wykorzystania ich przez wszystkich w swoich projektach i modyfikacjach. Nie wiem czemu odbierasz to jak jakąś walkę, mam zamiar zebrać tu fakty na temat XP-G i sposobu na to by zapewnić diodzie najlepsze warunki pracy. Z tego co czytam nie tylko ja zaobserwowałem iż dioda ta pracuje w dość wysokiej temperaturze, mało tego, producent podaje iż można podnieść prąd do 1,5A i nie powinno to byś szkodliwe dla diody więc dociekam jak powinno się z taką diodą postępować. Jeżeli nie jest to oczywiste, to temat nie jest o Ravenie 2 tylko o mojej kopii lamki Joystick a to iż odnoszę się do projektu raven 2 wiąże się z tym że projekt ten jest dobrym tego przykładem a autor w jakiś sposób rozwiązał ten problem. Temat o ravenie jest w dziale konstrukcji lampek rowerowych a z racji że to forum, taki dział niejako zobowiązuje do przedstawienia swojej konstrukcji i opisania jej co i jak zostało zrealizowane. Jeżeli jest to czysto komercyjny projekt a autor nie ma zamiaru podawać szczegółów dotyczących konstrukcji to według mnie, i ja bym właśnie tak postąpił, umieścił bym ten temat w sklepiku. Czarnego kruka uważam za znawcę tematu jak i uważnego obserwatora, nie mam zamiaru wywoływać sporów i kutni.
Co do obliczenia powierzchni mojej lampki to nie liczyłem powierzchni wewnętrznej bo przecież ta nie będzie oddawać ciepła na zewnątrz, tam siedzi akus i jest zakręcony zakrętką, to chyba oczywiste. Na tę chwilę optymalnym rozwiązaniem to lutowanie diod bezpośrednio do miedzianego modułu bez pośrednictwa kleju czy pasty termo, tak zrobię w swojej lampce, następnym krokiem będzie ustalenie co jeszcze można zrobić by diody zniosły jak najlepiej pracę w tak małym body. Jak złoże wsio do kupy zobaczę jak będzie się lampka zachowywała i jaką temperaturę otrzymam faktycznie na obudowie. Jeżeli ktoś ma jakieś uwagi co do tego jakie jeszcze można by zrobić próby i testy fizycznie niech pisze, postaram się je wykonać jeżeli będę dysponował odpowiednimi materiałami i sprzętem.
Pozdrawiam.
Co do obliczenia powierzchni mojej lampki to nie liczyłem powierzchni wewnętrznej bo przecież ta nie będzie oddawać ciepła na zewnątrz, tam siedzi akus i jest zakręcony zakrętką, to chyba oczywiste. Na tę chwilę optymalnym rozwiązaniem to lutowanie diod bezpośrednio do miedzianego modułu bez pośrednictwa kleju czy pasty termo, tak zrobię w swojej lampce, następnym krokiem będzie ustalenie co jeszcze można zrobić by diody zniosły jak najlepiej pracę w tak małym body. Jak złoże wsio do kupy zobaczę jak będzie się lampka zachowywała i jaką temperaturę otrzymam faktycznie na obudowie. Jeżeli ktoś ma jakieś uwagi co do tego jakie jeszcze można by zrobić próby i testy fizycznie niech pisze, postaram się je wykonać jeżeli będę dysponował odpowiednimi materiałami i sprzętem.
Pozdrawiam.
Nie wyrażam zgody na wykorzystywanie moich zdjęć w jakiejkolwiek formie bez mojej wiedzy, są tylko i wyłącznie moją własnością, szczególnie nie życzę sobie czerpania za ich pomocą korzyści finansowych przez osoby trzecie.
midi, ciesze, się, że nie chodzi "o jakąś walkę" - bo szczerze mówiąc, jako postronny czytelnik Twoich wcześniejszych postów nt. Ravena - tak trochę je odbierałem. I fajnie, że chodzi tylko o jak najwięcej informacji nt. poszczególnych konstrukcji - mnie też interesują coraz lepsze i sprawniejsze lampki. Co do podejścia autorów różnych konstrukcji, czy to mechanicznych, czy cieplnych czy informatycznych to spotkałem się na tym forum z bardzo rożnym podejściem - od pełnej jawności i wolności do wykorzystywania, przez zastrzeżenia do wykorzystywania tylko do niekomercyjnych zastosowań, aż po nieujawnianie detali. I to jest dla mnie w pełni zrozumiałe - i tak super, że ktoś się dzieli tym czym się dzieli (jakkolwiek dużo lub mało by to było). Jasne, że lepiej dla innych jak ujawnia więcej, ale nic dziwnego, że nie ujawnia za dużo jak ma dobry pomysł i do tego przewiduje być może realizację komercyjną. Co do lokalizacji samego tematu to się nie wypowiadam - za krótko jestem na tym forum aby sie rozeznać w zwyczajach.
Co do powierzchni blachy miedzianej użytej w testach - weź pod uwagę, że jej jedna strona też nie jest chłodzona (przynajmniej tak wygląda na zdjęciach), podobnie jak wnętrze latarki.
Pozdrawiam,
Paweł
Co do powierzchni blachy miedzianej użytej w testach - weź pod uwagę, że jej jedna strona też nie jest chłodzona (przynajmniej tak wygląda na zdjęciach), podobnie jak wnętrze latarki.
Pozdrawiam,
Paweł
Rzeczywiście - sorry, najpierw przeczytałem, a później skupiłem się na zdjęciach i stąd takie mylne wnioski wyciągnąłem.DNF pisze:Midi pisal, ze byla niejako w powietrzu-blacha oparta na walcu aluminiowym
Ale mam pytanie w sprawie lutowania do miedzi - czy próbował ktoś lutowania do podłoża większą powierzchnią niż tylko padem termalnym? Chodzi mi o lutowanie w taki sposób, żeby samo podłoże miedziane było od razu doprowadzeniem prądu do jednego bieguna diody. Nie wiem czy to by coś zmieniło - ale wtedy dioda byłaby przylutowana tak na oko 2/3 powierzchni do podłoża zamiast ok. 1/2 kiedy lutuje się tylko padem.
Pozdrawiam,
Paweł
Wcześniej napisałem że podczas testu blacha z diodami stała na malutkim aluminiowym walcu tak że dolna część większością powierzchni wisiał około 4cm nad stołem. Na fotce pokazałem tylko mój zestaw testowy, położyłem go na czymś w innym kolorze niż blat by był widoczny na zdjęciach.
Wracając do testu, zwróćcie uwagę iż testuję tu blachę miedzianą, fakt że cieniutką bo ma 0,25mm ale jednak w sporym stopniu liczy się powierzchnia. Jak znajdę chwilę i ochotę to zrobię jeszcze porównanie do blachy aluminiowej o takich samych rozmiarach jednak sposób mocowania czujnika będę musiał zmienić ( chyba zacisnę blachę na czujniku posmarowanym pastą termo ). Być może taki test pozwoli na własne oczy zaobserwować jakie odgrywa znaczenie materiał podczas procesy odprowadzania ciepła z emitera.
Teraz podsuwające mi się rozwiązania techniczne które mogły by korzystnie wpływać na rozwiązanie problemu. Mianowicie zastosowanie modułu z miedzi i bezpośrednie dolutowanie do niego ledów jest chyba najlepszym rozwiązaniem w takiej sytuacji, teraz trzeba by się zająć tym by ciepło było transportowane jak najdalej od emitera, aluminium znacznie gorzej przewodzi ciepło niż miedź więc trzeba by zrobić tak by moduł stykał się z powierzchnią która jest miedziana i odprowadzał ciepło jak najszybciej po całym body ( tu prekursorem sposobu jest Bocian i jego Bocialarka ). Problem który powstanie to ciężar całości w wypadku gdy byśmy zastosowali np kawałek rurki miedzianej, zastosowanie cieniutkiej blachy wciśniętej miedzy dwie rurki alu ( te służyły by jako korpus latarki ) mogły by zadziałać, jednak techniczne, taki detal można by wykonać pewnie w ilości kilku sztuk gdyż to bardzo czasochłonny i kosztowny sposób. Z góry odrzucam coś takiego jak hot pipe z powodu braku miejsca na taka technologię w tym body jak i przerost formy nad materią. Jednak musimy chyba pozostać przy aluminium, zastosowanie specjalnej powłoki o wysokim stopniu promieniowania cieplnego mogło by podnieś o około 10-30% oddawanie ciepła do otoczenia jak i mechaniczne zwiększenie powierzchni zewnętrznej ( nacięcia zewnętrznej powierzchni body ). Jakie jest wasze zdanie, co możemy zrobić dalej by było lepiej .
Wracając do testu, zwróćcie uwagę iż testuję tu blachę miedzianą, fakt że cieniutką bo ma 0,25mm ale jednak w sporym stopniu liczy się powierzchnia. Jak znajdę chwilę i ochotę to zrobię jeszcze porównanie do blachy aluminiowej o takich samych rozmiarach jednak sposób mocowania czujnika będę musiał zmienić ( chyba zacisnę blachę na czujniku posmarowanym pastą termo ). Być może taki test pozwoli na własne oczy zaobserwować jakie odgrywa znaczenie materiał podczas procesy odprowadzania ciepła z emitera.
Teraz podsuwające mi się rozwiązania techniczne które mogły by korzystnie wpływać na rozwiązanie problemu. Mianowicie zastosowanie modułu z miedzi i bezpośrednie dolutowanie do niego ledów jest chyba najlepszym rozwiązaniem w takiej sytuacji, teraz trzeba by się zająć tym by ciepło było transportowane jak najdalej od emitera, aluminium znacznie gorzej przewodzi ciepło niż miedź więc trzeba by zrobić tak by moduł stykał się z powierzchnią która jest miedziana i odprowadzał ciepło jak najszybciej po całym body ( tu prekursorem sposobu jest Bocian i jego Bocialarka ). Problem który powstanie to ciężar całości w wypadku gdy byśmy zastosowali np kawałek rurki miedzianej, zastosowanie cieniutkiej blachy wciśniętej miedzy dwie rurki alu ( te służyły by jako korpus latarki ) mogły by zadziałać, jednak techniczne, taki detal można by wykonać pewnie w ilości kilku sztuk gdyż to bardzo czasochłonny i kosztowny sposób. Z góry odrzucam coś takiego jak hot pipe z powodu braku miejsca na taka technologię w tym body jak i przerost formy nad materią. Jednak musimy chyba pozostać przy aluminium, zastosowanie specjalnej powłoki o wysokim stopniu promieniowania cieplnego mogło by podnieś o około 10-30% oddawanie ciepła do otoczenia jak i mechaniczne zwiększenie powierzchni zewnętrznej ( nacięcia zewnętrznej powierzchni body ). Jakie jest wasze zdanie, co możemy zrobić dalej by było lepiej .
Nie wyrażam zgody na wykorzystywanie moich zdjęć w jakiejkolwiek formie bez mojej wiedzy, są tylko i wyłącznie moją własnością, szczególnie nie życzę sobie czerpania za ich pomocą korzyści finansowych przez osoby trzecie.
-
- Posty: 602
- Rejestracja: wtorek 29 lip 2008, 02:49
- Lokalizacja: podlasie
Moim zdaniem bardzo dobry pomysł. Latareczki których często używam rozgrzewają się mocniej tylko w okolicy głowicy a praktycznie cały tył jest zimny w stosunku do reszty.midi pisze:teraz trzeba by się zająć tym by ciepło było transportowane jak najdalej od emitera, aluminium znacznie gorzej przewodzi ciepło niż miedź więc trzeba by zrobić tak by moduł stykał się z powierzchnią która jest miedziana i odprowadzał ciepło jak najszybciej po całym body ( tu prekursorem sposobu jest Bocian i jego Bocialarka ). Problem który powstanie to ciężar całości
PS. Coś podobnego było w Tiablo A10 przed "modernizacją" do A10-G (fotka poniżej).
Źródło fotki
Pozdrawiam