Strona 2 z 2

: wtorek 31 mar 2009, 20:23
autor: kwieto
mar3 pisze:Dawno dawno temu w czasach Luxeonów zmajstrowałem identyczną latarkę.
Właśnie widzę, że obudowa jest ta sama...

Calineczka, posłałem Ci priv.

[ Dodano: Pią Kwi 10, 2009 10:06 pm ]
No dobrze, to wychodzi na to, że skompletowałem komponenty.
Soczewka pasuje idealnie, właściwie można zrezygnować z szybki:

Obrazek

Po złożeniu zostaje około 1cm na przekładkę/radiator oraz zmieszczenie drivera - powinno się udać bez większych problemów:

Obrazek

Zostają dwa pytania.

Pierwsze to kwestia spasowania soczewki (dedykowanej diodom SSC) i diody (Luxeon).
Po złożeniu jednego z drugim widzę, że soczewka ma jakiś 1-1,5mm luzu do diody (jak widać na obrazku):

Obrazek

Pytanie - zostawić tak, czy przyszlifować nieco nóżki aby dioda wchodziła w soczewkę "na styk"?

Druga kwestia to umieszczenie drivera - w porównaniu ze średnicą głowicy jest maleńki i nie bardzo mam pomysł jak go unieruchomić:

Obrazek

Jakieś pomysły?
Przy okazji - driver może się stykać z "przekładką/radiatorem" od diody (wzorem Mar3 zapewne użyję monety), czy lepiej go czymś odizolować?

[ Dodano: Sob Kwi 11, 2009 12:44 pm ]
Aktualizacja w kwestii radiatora.
Tak jak pisałem, postanowiłem skorzystać z pomysłu Mar3 i zastosować monetę.

2PLN są trochę za małe, poszperałem jednak w bilonie pozostałym z zagranicznych wojaży i wyszperałem to:

Obrazek


Monety mają różne grubości i różne materiały, z której skorzystać?
500lei jest aluminiowe, 50lei i 50bani to jakiś stop mosiądzu czy czegoś takiego (coś jak nasze groszówki), 5 kopiejek to materiał podobny do tego jaki ma moneta 1 PLN.
Widok z boku, z grubościami:

Obrazek
Od lewej - 5 Kopiejek, 500 Lei, 50 Bani i 50 Lei.

Średnicą najbardziej pasuje moneta 50 Lei, wystarczy naciąć coś w rodzaju gwintu i powinna pozwolić się wkręcić a'la śruba.
Pozostałe wymagałyby klejenia lub docisku, z drugiej strony np. 500 lei jest dość grube i powinno ładnie odprowadzać ciepło?

Zdjęcia:
50 Lei

Obrazek

i 50 Bani dla porównania (reszta monet ma podobną średnicę do tej właśnie monety)

Obrazek

: sobota 11 kwie 2009, 19:08
autor: Calineczka
kwieto pisze:Pytanie - zostawić tak, czy przyszlifować nieco nóżki aby dioda wchodziła w soczewkę "na styk"?
...poświeć sobie na jednym i drugim...i jakimś pośrednim ustawieniu i wybierz taki rodzaj beamshota jaki Ci najbardziej odpowiada

Co do monet...w mojej czołówce made in china też jakies eurocenty służą ;-)
Wybierz taką, która najbardziej ułatwi odprowadzanie ciepła na body i postaraj się tak to właśnie zrobić, by obudowa brała udział w chłodzeniu. Czyli chyba największa....
Fajne te monety ;-)
Z szybki zrezygnuj jeśli możesz-niepotrzebna strata światła ;-)

: sobota 11 kwie 2009, 21:09
autor: kwieto
Calineczka pisze:ustawieniu i wybierz taki rodzaj beamshota jaki Ci najbardziej odpowiada
Ba!
Jak przytnę nóżki by dioda weszła głębiej, to już nie bardzo będzie jak się cofnąć...
Pomyślę, na razie wychodzi mi, że chyba trzeba by ją wepchnąć nieco głębiej.
Calineczka pisze: Co do monet...w mojej czołówce made in china też jakies eurocenty służą ;-)
Uhmmmm, u mnie jeszcze 2 Euro pasuje jak ulał - ale robi się drogo przy obecnym kursie :"P
Calineczka pisze: Wybierz taką, która najbardziej ułatwi odprowadzanie ciepła na body i postaraj się tak to właśnie zrobić, by obudowa brała udział w chłodzeniu. Czyli chyba największa....
Tak też zrobiłem. Nawierciłem w 50 Lei'ówce dziury na kable i jeszcze szczelinę na środku co by się dało wkręcić. Teraz jestem na etapie szlifowania krawędzi tak, aby to wkręcanie dało się uskutecznić :"P
Calineczka pisze:Fajne te monety ;-)
Mogę Ci trochę podesłać :"P

Też uważam że szybka jest zbędna, tylko machnę jakiś silikon na krawędziach soczewki dla uszczelnienia i soczewka powinna działać akurat.

Ponowię pytanie - czy driver może się stykać bezpośrednio z powierzchnią "radiatora" czy lepiej go czymś odizolować? Siłą rzeczy radiator będzie podłączony do masy całego urządzenia.

: niedziela 12 kwie 2009, 02:20
autor: Calineczka
kwieto pisze:Ponowię pytanie - czy driver może się stykać bezpośrednio z powierzchnią "radiatora" czy lepiej go czymś odizolować? Siłą rzeczy radiator będzie podłączony do masy całego urządzenia.
...absolutnie odizoluj. Co najwyżej ta zewnetrzna obwódka może się stykac z masą, a nawet powinna, ten okragły środkowy pad to zasilanie.

: niedziela 12 kwie 2009, 19:24
autor: kwieto
Heh, z tej strony to wiem, chodziło mi o przeciwną, czyli tę z której jest elektronika :")
Ale odizoluje, krążek plastiku czy gumy powinien wystarczyć, zastanawiałem się tylko jak załatwić sprawę odprowadzania ciepła.

[ Dodano: Nie Kwi 19, 2009 8:36 pm ]
No dobra, wreszcie skończyłem projekt.

Moneta 50 Lei została poddana intensywnej obróbce, dzięki czemu uzyskałem taki efekt:

Obrazek

Wetknięcie nóżek kolimatora w przygotowane w monecie otwory sprawia, że z całości tworzy się zwarty pakiet:

Obrazek

Gotowy do wkręcenia w latarkę (prostokątny otwór na środku monety jest wyciety pod śrubokręt):

Obrazek

Całość bardzo ładnie się wkręca w obudowę i pozwala dobrze docisnąć soczewkę do przedniej krawędzi.

Aby uniknąć zetknięcia się drivera z "radiatorem", zastosowałem gumową przekładkę (na coś się przydały ścinki z kuchennej podłogi :"P)

Obrazek
Obrazek

I całość po złożeniu:

Obrazek

Zmieściło się bardzo dobrze, w zasadzie pewnie nawet by się udało jeszcze jakieś 0,5cm wygospodarować.

Wrażenia:
1. Latarka na pewno wygląda ładniej niż z baterią 9 diod
2. Poprzednio świeciła biało-niebiesko, teraz zyskała nieco cieplejszy odcień
3. Praktycznie nie czuję, żeby się nagrzewała, może przez słabe baterie. Radiator powinien działać, dioda jest posmarowana pastą a wkręcenie monety dość dobrze ją dociska do płytki diody.
4. Nie jestem pewien czy całość gry była warta świeczki, bo wygląda na to, że jasność uzyskałem dosyć podobną... przynajmniej na tych bateriach które mam w tej chwili wsadzone (miernik pokazuje 3.75V). Luxeon wydaje się być minimalnie jaśniejszy, dokładniejsze porównania będę mógł zrobić po ciemku...