"żarówka" rurkowa kabiny na CREE XP-E

Wszystko co świeci na czterech kółkach;)
Awatar użytkownika
pegasus_sis
Posty: 963
Rejestracja: środa 25 sie 2010, 13:03
Lokalizacja: Łódź

Post autor: pegasus_sis »

nigdy nie wiesz na co trafisz, praktycznie każdy taki cudak wymaga przeróbki lub może świecić tylko kilka min ze względu na mały radiator, który niejednokrotnie okazuje się być imitacją.
Wziąłem miernik z termoparą i zmierzyłem temperatury produktu linkowanego w 5 poście.

Na radiatorze po kilku minutach zmierzyłem 85°C, następnie termoparę w paście termoprzewodzącej przyłożyłem bezpośrednio do boku diody. Temperatura stabilizuje się na 102°C.

Dioda to CREE XP-E.

Według danych producenta "LED junction temperature" to 150°C. Wyżej, niż w innych produktach firmy.

Według rozpiski z danymi badań na potrzeby normy trwałości dioda zasilana 3W po 6000h w 105°C (temperatura obudowy Tc, to co zmierzyłem) daje 96.4% strumienia świetlnego, natomiast szacowany lifetime to
L90(6k) = 19,400 hrs
L80(6k) > 36,300 hrs
L70(6k) > 36,300 hrs
(L70 to osiągnięcie 70% strumienia świetlnego względem nowej, uznaje się to za koniec życia produktu)

Wnioski? O ile obudowa nie jest mikroskopijna (typu lampka oświetlenia rejestracji) dioda przeżyje przynajmniej kilka tysięcy godzin.

Sam używam tej lampki od lipca, świeci się godzinami jak majstruję w kabinie, z 2-3x zostawiłem ją włączoną na całą noc i... nadal świeci! Jeszcze tylko wspomnę, że przed pomiarem rozgrzewała się przez pół godziny. A miała się przepalić po kilkunastu minutach <dokuczacz>
Pamiętaj też że wiele z takich zamienników ba ledy o barwie rzędu 6 - 8K która nie nadaje się do auta - masz trupio niebieskie światło.
Moja świeci na zimno-biało, kwestia gustu. Na pewno nie na niebiesko.

Wypowiadam się konkretnie o tym produkcie
http://www.aliexpress.com/item/2-x-3W-W ... 93222.html
zakupionym w lipcu zeszłego roku.
Jak działają inne? Nie wiem, ja bym nie ryzykował mogąc kpić testowany model ;)

Przegrzewanie w normie, raczej wytrzyma przynajmniej tyle, ile zwykła żarówka.
Obrazek


Dane:
http://www.cree.com/~/media/Files/Cree/ ... ampXPe.pdf
http://www.cree.com/xlamp_app_notes/lm80_results[/quote]
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Moje doświadczenia są gorsze - samoczynne odlutowanie leda i jego śmierć. Pewnie wszystko od tego na co się trafi. Ja niestety chyba mam nieszczęście i ciągle trafiam na buble :roll:
ILPT
gruby
Posty: 113
Rejestracja: środa 13 lis 2013, 09:19
Lokalizacja: łódź

Post autor: gruby »

@pegasus_sis
A możesz podać jaka moc idzie w leda?

Sprawdziłem teraz co ja potrzebuję. Rurki 31mm. Najmniejsze z mozliwych. Będą się grzały jeszcze bardziej. Nic większego nie wejdzie bo blaszki będą się blokowac na radiatorze.

Chyba jednak zrezygnuję z tego ustrojstwa i zrobię żarówkę na sprawdzonych super fluxach na 120mA (maksymalny to 150mA) z barwą zimną ale bez niebieskiego (ok. 5000K). Nie wymagają chłodzenia, można rozłożyć na sporej powierzchni. Sprawność o połowę mniejsza od power ledów ale to bez znaczenia. Zasilanie najprostsze z możliwych czyli LM317. Obecnie mam takie samoróbki w oświetleniu rejestracji (3xflux na 70mA), pozycyjne (2xflux na 60mA), dzienne (5xflux 60mA):
Obrazek

W każdą lampkę wejdzie 9 sztuk co przy 120mA da 220lm z 3,7W w ledy (4,3W z lm'ką). Czyli tyle co 2W power led.

Przy okazji. Czy znacie jakąś miniaturową przetwornicę na prad z zakresu 50-150mA? Czasami LMka na TO220 + rezystor 0,5W są już kłopotliwe w upchnięciu, szczególnie gdy żarówkę trzeba przełożyć przez mały otwór.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Od kiedy to we fluxa można pchać 120 mA ? Dzisiejsze fluxy to zazwyczaj ledy z 3 lub 4 strukturami, gdzie w każdą można podawać 20 mA, więc nijak ma to się do 120 czy to 150 mA.

Zamiast kombinować z fluxami itd zrób to inaczej - ledy typu 5630, lutowane padem termalnym na pogrubiony laminat (wczesniej lekko pocynowany) który będzie robił za radiator. W każdego leda poślij 60 mA, przetwornicę wygrzeb z postojówek z allegro, często są zbudowane na PT4115 (tak mam zrealizowane oświetlenie rejestracji, nawet nie ma co porównywać z drogimi "kitami" z allegro).

Postojówki również mam na ledach 5630 6 sztuk, fabryczny układ, z tym że oryginalny rezystor zastąpiłem większym (w ledy szło ponad 1W) i ustaliłem max moc na około 0,5W.

W podobny sposób zrealizowałem oświetlenie bagażnika - przetwornica z "żarówki" ledowej na 12V z mocowaniem MR16, do tego radiator z odzysku z chipsetu płyty głównej, MCPCB z odzysku i lekka zmiana w oprawce rurkowej.

Efekt końcowy jest dużo lepszy niż fabryczne układy i dużo tańszy - przykładowo oświetlenie rejestracji na ledach to koszt około 150 zł, ja całość zrobiłem za niecałe 30, stosując gotowe elementy...

Tutaj masz moje mody:

Bagażnik:

http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?p=148399

Rejestracja:

http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=14298

Postojówek nie daję, bo zmiana rezystora to nie wypada się chwalić.
ILPT
gruby
Posty: 113
Rejestracja: środa 13 lis 2013, 09:19
Lokalizacja: łódź

Post autor: gruby »

skaktus pisze:Od kiedy to we fluxa można pchać 120 mA ? Dzisiejsze fluxy to zazwyczaj ledy z 3 lub 4 strukturami, gdzie w każdą można podawać 20 mA, więc nijak ma to się do 120 czy to 150 mA.
Od momentu wprowadzenia na rynek:
- fluxów z 6 strukturami
- I takie coś, znalazłem również notę katalogową producenta
Zamiast kombinować z fluxami itd zrób to inaczej - ledy typu 5630
Sprawdzę bo też ciekawa propozycja tyle, że fluxy akurat mi zalegają.

Z ciekawości też muszę sprawdzić jak fluxy się grzeją przy maksymalnym obciążeniu. Na pewno lepsze są smd gdyż można łatwo odprowadzić ciepło na laminat. Z kolei przestrzeń pod fluxem można wypełnić silikonem. Lepsze to niż pustka powietrzna.
I jeszcze jedna zaleta fluxów to łatwa możliwość lutowania pod różnymi kątami. Przykładowo w pozycyjnych wskazane są diody na wprost i na boki w stronę odbłyśnika.

Dzięki też za scalaka przetwornicy.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Za moich czasów zabawy z fluxami były tylko 4 chipowe :)

Przestrzeni pod fluxem nie wypełniaj bo to mija się z celem - sylikon jest izolatorem więc tylko zwiększy temperaturę.
ILPT
gruby
Posty: 113
Rejestracja: środa 13 lis 2013, 09:19
Lokalizacja: łódź

Post autor: gruby »

Silikon jest znacznie lepszym przewodnikiem niż powietrze. Nawet z tego materiału robi się podkładki pomiędzy obudowy półprzewodników a radiatory
silikon: 0,24W/mK
powietrze: 0,025W/mK
W sumie to jakiekolwiek ciało stałe jest lepsze od powietrza.

Znalazłem tę notę katalogową fluxa na 150mA
LINK
LINK2

Wygląda na to, że sprawność jest dość podobna do 5630 i wynosi ok. 100lm/W.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

A czy w radiatorach w komputerach itd, przestrzenie pomiędzy żebrami wypełnia się sylikonem ? Nie. Powietrze ma cyrkulować pomiędzy pinami, chłodząc je, sylikon tylko zablokuje cyrkulację. Patrzenie na przewodność cieplną w tym wypadku nic ci nie da.

Robiąc oświetlenie, weź pod uwagę, że 5630 jest znacznie mniejsza i łatwiej jest ją upchać w niskiej obudowie. Pod uwagę możesz też brać 5050, 3528, 2835 itp.
ILPT
gruby
Posty: 113
Rejestracja: środa 13 lis 2013, 09:19
Lokalizacja: łódź

Post autor: gruby »

Radiator z definicji służy jako medium pomiędzy źródłem a powietrzem. Żeberka służą zwiększeniu powierzchni aktywnej.
Dając medium pomiędzy fluxa a pcb wprowadzasz drogę przepływu ciepła do pcb. Nie pisałem o całkowitym zalaniu.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Myślę że najlepszą drogą przepływu powietrza pod fluxem, to będzie taka droga na której powietrze nic nie napotka (sylikon).

Sam sylikon natomiast nie będzie medium do przepływu ciepła z leda do PCB gdyż jest dobrym izolatorem a samo PCB kiepsko oddaje ciepło i też jest izolatorem.
ILPT
gruby
Posty: 113
Rejestracja: środa 13 lis 2013, 09:19
Lokalizacja: łódź

Post autor: gruby »

Przepływu powietrza tam nie ma skoro żarówka jest w obudowie. Ciepło z fluxa jest odprowadzane przez nóżki oraz obudowę. Ponieważ obudowa jest raczej kiepskim przewodnikiem to wprowadzenie dodatkowej ściezki pomiędzy obudową a pcb powiększy objętość, w której może gromadzić sie ciepło. Temperatura spadnie z uwagi na zwiekszenie pojemności cieplnej.

Dokładnie to samo jest wykonywane przez termiczne pady w ledach z jedyną różnicą, że połączenie emiter-pcb jest wykonane z materiału o dobrej przewodności termicznej.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Obudowa zamknięta to fakt, ale sylikon zablokuje choćby to mielenie powietrza :) Takie moje zdanie :)
ILPT
gruby
Posty: 113
Rejestracja: środa 13 lis 2013, 09:19
Lokalizacja: łódź

Post autor: gruby »

Trafiły mi się ledy 5630. Wszystko fajnie bo na mcpcb z dodatkowym mini radiatorem w postaci wygiętego kawałka aluminium spokojnie można puścić 100mA w leda przy sześciu sztukach. Zarówka robi się lekko ciepła.
Problemem jest niestety napięcie przewodzenia, które wynosi 3,6-3,8V (100-150mA). LMka nie wyrabia przy 3x w szeregu przy wyłączonym silniku więc np. w bagazniku przy wyłączonym silniku daje ~50mA. Trochę mało szczególnie, że światło potrzebujemy raczej przy wyłączonym silniku.
Nie wiem czy trafiłem na kiepskie ledy, że mają tak wysokie napięcie. Są to zimne 5000K.

Czy jest jakiś odpowiednik PT4115 ale podwyżający napięcie? Lepiej zasilić wszystko 6S niż 3S2R gdyż jak padnie jedna dioda to pozostałe równiez polecą.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Przy 50mA w każdego leda - a jest ich 6 - moja "żarówka" na bazie 5630 na pocynowanym laminacie osiąga ponad 40 st i jest wyczuwalnie mocno ciepła. Przy 100 mA całość mocno parzy. Sprawdź czy u ciebie jest dobry kontakt pomiędzy ledami a radiatorem - często te radiatory to pic na wodę - przyklejone na sylikon, ledy na laminacie bez przelotek itd - człowiek cieszy się że temperatura prawidłowa a ledy gotują się.
ILPT
gruby
Posty: 113
Rejestracja: środa 13 lis 2013, 09:19
Lokalizacja: łódź

Post autor: gruby »

Lutowalem i skladalem samodzielnie. Temperaturę mierze od strony ledow. Przy 100ma dopiero czuć temperaturę. Lutowalem na mcpcb a nie fr4.
Ostatnio zmieniony niedziela 19 kwie 2015, 10:28 przez gruby, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ