Wziąłem miernik z termoparą i zmierzyłem temperatury produktu linkowanego w 5 poście.nigdy nie wiesz na co trafisz, praktycznie każdy taki cudak wymaga przeróbki lub może świecić tylko kilka min ze względu na mały radiator, który niejednokrotnie okazuje się być imitacją.
Na radiatorze po kilku minutach zmierzyłem 85°C, następnie termoparę w paście termoprzewodzącej przyłożyłem bezpośrednio do boku diody. Temperatura stabilizuje się na 102°C.
Dioda to CREE XP-E.
Według danych producenta "LED junction temperature" to 150°C. Wyżej, niż w innych produktach firmy.
Według rozpiski z danymi badań na potrzeby normy trwałości dioda zasilana 3W po 6000h w 105°C (temperatura obudowy Tc, to co zmierzyłem) daje 96.4% strumienia świetlnego, natomiast szacowany lifetime to
L90(6k) = 19,400 hrs
L80(6k) > 36,300 hrs
L70(6k) > 36,300 hrs
(L70 to osiągnięcie 70% strumienia świetlnego względem nowej, uznaje się to za koniec życia produktu)
Wnioski? O ile obudowa nie jest mikroskopijna (typu lampka oświetlenia rejestracji) dioda przeżyje przynajmniej kilka tysięcy godzin.
Sam używam tej lampki od lipca, świeci się godzinami jak majstruję w kabinie, z 2-3x zostawiłem ją włączoną na całą noc i... nadal świeci! Jeszcze tylko wspomnę, że przed pomiarem rozgrzewała się przez pół godziny. A miała się przepalić po kilkunastu minutach
Moja świeci na zimno-biało, kwestia gustu. Na pewno nie na niebiesko.Pamiętaj też że wiele z takich zamienników ba ledy o barwie rzędu 6 - 8K która nie nadaje się do auta - masz trupio niebieskie światło.
Wypowiadam się konkretnie o tym produkcie
http://www.aliexpress.com/item/2-x-3W-W ... 93222.html
zakupionym w lipcu zeszłego roku.
Jak działają inne? Nie wiem, ja bym nie ryzykował mogąc kpić testowany model
Przegrzewanie w normie, raczej wytrzyma przynajmniej tyle, ile zwykła żarówka.
Dane:
http://www.cree.com/~/media/Files/Cree/ ... ampXPe.pdf
http://www.cree.com/xlamp_app_notes/lm80_results[/quote]