Oświetlenie przedziału ładunkowego dostawczaka.

Wszystko co świeci na czterech kółkach;)
Awatar użytkownika
Kazik
Posty: 664
Rejestracja: czwartek 07 sie 2008, 19:02
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Kazik »

Czt taśma LED nie byłaby naklejona wprost na blachę (odprowadzenie ciepła)? Ja mam u siebie naklejoną wprost na drewno i od 2,5 roku nie ma z nią problemów, a potrafi świecić kilka godzin non-stop, więc o nagrzewanie bym się nie martwił.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Na forum ostatnio były posty o padających tasmach więc coś jest na rzeczy. Również posiadam tasmy w domu i nie sa one zimne ani ciepłe ale bardzo gorące, ale mimo to świeca jak trzeba. Jednak porównując je do taśm aktualnie sprzedawanych, widać ze nowe pobierają więcej mocy - taśma z przed 1,5 roku pobiera 7,1 W na metr (60 sztuk 5050). Tasma z wyglądu taka sama, ale kupiona w styczniu pobiera już 11,8 W.
ILPT
KaszeL
Posty: 186
Rejestracja: piątek 04 lip 2008, 16:23

Post autor: KaszeL »

Przyznaję, że o taśmie nie myślałem. Na pewno będzie problem z jej przyklejeniem, w samochodzie na pace jest taka materiałowa podsufitka - nie ma tam gołej blachy. Pytanie zasadnicze z mojej strony brzmi, czy nie będzie problemów z zasilaniem? Czy taśmy nie wymagają stabilizowanych 12V? W samochodzie będzie między 10.8 a 14.4 w zależności od stanu akumulatora, pracy silnika, itp.
Z poważaniem
Tomasz Stiller
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Zazwyczaj nie grzebiesz w bagazniku przy pracującym silniku.

Napięcie 10,8V w aucie nie wystepuje, no chyba że przy odpalaniu na słabym akumulatorze. W czasie postoju napięcie to średnio 12,4 - 12,6V. Przy pracującym silniku 14,4 (wzorcowe) jak jak pisałem wcześniej...kto grzebie w bagażniku w trakcie jazdy ? Jak coś napięcie możesz obnizyć dioda prostowniczą - 1 dioda to około 0,7V mniej.
ILPT
Awatar użytkownika
Bocian
Site Admin
Posty: 3157
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 21:21
Lokalizacja: Wiskitki

Post autor: Bocian »

skaktus pisze:Zazwyczaj nie grzebiesz w bagazniku przy pracującym silniku.

Napięcie 10,8V w aucie nie wystepuje, no chyba że przy odpalaniu na słabym akumulatorze. W czasie postoju napięcie to średnio 12,4 - 12,6V. Przy pracującym silniku 14,4 (wzorcowe) jak jak pisałem wcześniej...kto grzebie w bagażniku w trakcie jazdy ? Jak coś napięcie możesz obnizyć dioda prostowniczą - 1 dioda to około 0,7V mniej.
To chyba prościej i w podobnych pieniądzach lepiej puścić tą taśmę przez stabilizator napięcia +12V (1,5-2A kosztują grosze a to zawsze lepsza ochrona dla tasmy LED). Co do zrobienia tego na PowerLEDach to czy w tej wnęce na lampkę nie ma dostępu do wewnętrznej powierzchni karoserii auta? Można by za pomocą elastycznej blachy miedzianej podkleić ledy i formując odpowiedni kształt oddać dużą cześć ciepła na wielką blachę :wink:
Sometimes darkness can show you the light
KaszeL
Posty: 186
Rejestracja: piątek 04 lip 2008, 16:23

Post autor: KaszeL »

skaktus pisze:Napięcie 10,8V w aucie nie wystepuje, no chyba że przy odpalaniu na słabym akumulatorze
I owszem, występuje. To jest napięcie odcięcia dla całkowicie rozładowanego akumulatora.
skaktus pisze: Przy pracującym silniku 14,4 (wzorcowe) jak jak pisałem wcześniej...kto grzebie w bagażniku w trakcie jazdy ? Jak coś napięcie możesz obnizyć dioda prostowniczą - 1 dioda to około 0,7V mniej.
Zdarza się więcej, w stanach awaryjnych nawet do 16V. To nie jest zwykły samochód ani zwykły bagażnik, całość będzie miała zabudowę warsztatową i oświetlenie będzie pracować przy pracującym silniku. Dlatego zależy mi na tym, żeby pracowało w całym zakresie napięć jakie mogą w tej instalacji wystąpić.
Z poważaniem
Tomasz Stiller
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Zrób jak pisał Bocian i po sprawie. Tanio i dobrze a światła będzie sporo.
ILPT
kisi
Posty: 743
Rejestracja: poniedziałek 26 lis 2007, 08:41
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: kisi »

Co do wersji na Power LED (choć mimo wszystko zdecydowałbym się na wersję LEDów na taśmie puszczoną przez choćby 3-4 diody prostownicze aby był spadek napięcia 3V) to wolałbym jednak LEDy przykręcić do takiego radiatora (gość ma różne kształty) a to przyczepić już w dowolne miejsce paki.
http://allegro.pl/radiator-iii-chlodzen ... 26732.html
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Ten "radiator" to sobie raczej podaruj... wpakuj tam pasek blachy 2 - 3mm największy jaki zdołasz. Powiedzmy 100 x 300mm, powinno się raczej zmieścić i wystarczy.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
Bocian
Site Admin
Posty: 3157
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 21:21
Lokalizacja: Wiskitki

Post autor: Bocian »

kisi pisze:Co do wersji na Power LED (choć mimo wszystko zdecydowałbym się na wersję LEDów na taśmie puszczoną przez choćby 3-4 diody prostownicze aby był spadek napięcia 3V) to wolałbym jednak LEDy przykręcić do takiego radiatora (gość ma różne kształty) a to przyczepić już w dowolne miejsce paki.
http://allegro.pl/radiator-iii-chlodzen ... 26732.html
A do mnie szczerze to rozwiązanie całkowicie nie przemawia. Nie dość, że to kruche aluminium (wyginanie raczej jednorazowe) to w miejscu nacięć umożliwiających łatwe zagięcie będą straszne straty przewodności cieplnej (zwróćcie uwagę jaka minimalna robi się powierzchnia przewodzenia ciepła). Jedyny plus to cena ale wynika ona tylko i wyłącznie z taniości materiału i łatwej technologii wytwarzania takiego detalu. Do jednorazowej aplikacji jak w tym przypadku o niebo lepiej zrobić to na blasze miedzianej.
Sometimes darkness can show you the light
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Nie potraktujcie tego jak reklamy... Market Jysk (być może też w innych). Najtańszy aluminiowy karnisz - 9 zł za 2 m. Idealnie leżą w tym taśmy.
ILPT
KaszeL
Posty: 186
Rejestracja: piątek 04 lip 2008, 16:23

Post autor: KaszeL »

Podsumujmy dyskusję.

1. Jak rozumiem. generalnie należało by się wystrzegać rozwiązań gotowych w postaci paneli led.
2. Do zasilania diod z najlepiej użyć przetwornicy darelteka: http://allegro.pl/przetwornica-driver-p ... 02045.html
3. Najtańsze i najlepsze diody do takiego zastosowania to Cree XT-E np. stąd http://allegro.pl/cree-xlamp-xte-xt-e-r ... 67499.html
4. Alternatywnie można się zastanowić nad taśmą LED 12V zasilaną w prosty sposób bezpośrednio z instalacji samochodu.

Czy to by się zgadzało?
Z poważaniem
Tomasz Stiller
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

To by się zgadzało przy czym punkt 4 będzie najmniej podatny na awarie (oczywiście przy zakupie dobrych taśm / modułów LEDowych) a 2/3ci najlepszy jeśli będzie dobrze przemyślany montaż.
KaszeL
Posty: 186
Rejestracja: piątek 04 lip 2008, 16:23

Post autor: KaszeL »

Znalazłem właśnie na allegro taką przetwornicę: http://allegro.pl/przetwornica-podwyzsz ... 13161.html wydaje się być idealna, do zasilania taśm LED :)
Z poważaniem
Tomasz Stiller
kisi
Posty: 743
Rejestracja: poniedziałek 26 lis 2007, 08:41
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: kisi »

KaszeL, nie wiem czy warto pakować się aż w takie koszty. Zamontuj prosty opornik lub szeregowo połączone diody prostownicze tak aby uzyskać spadek napięcia taki aby w diody nie szło więcej niż 12V przy załączonym silniku. Sprawdź ilość światła - jeśli za mało wtedy możesz iść albo więcej pasków albo taka przetwornica jak podałeś - zależy co taniej wyjdzie.
ODPOWIEDZ