Solenoid

....nie pasujące gdzie indziej...
tery
Posty: 131
Rejestracja: niedziela 10 lip 2011, 10:58
Lokalizacja: wlkp

Solenoid

Post autor: tery »

Witam

Często w motoryzacji używa się solenoidów,co to takiego i jak to działa? Ja spotkałem się z tym przy blokadzie dyferencjału, to był element wykonawczy blokowania... Więc to jakiś mini siłownik?
Awatar użytkownika
Flora
Posty: 221
Rejestracja: wtorek 25 wrz 2012, 13:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Flora »

Solenoid jest to w teorii cewka powietrzna, czyli kawałek drutu ukształtowanego w taki sposób aby przy przepływie prądu wytwarzać jednorodne pole.

Obrazek

W praktyce używa się tego wynalazku do stworzenia elektromagnesu, który przyciąga element przełączający.

Obrazek

Dla 'nieumiących' angielskiego:
Plunger - tłok, porusza się w efekcie działania pola magnetycznego przy przepływie prądu przez cewkę
Spring - sprężyna, wypycha tłok do położenia pierwotnego przy braku pola magnetycznego
Cylinder - cylinder, korpus
Coil - cewka, drut nawinięty na korpusie
Fig. 11-10 - rys. 11-10 :mrgreen:
tery
Posty: 131
Rejestracja: niedziela 10 lip 2011, 10:58
Lokalizacja: wlkp

Post autor: tery »

...dzięki. Wiem,że to dla Was banalne ale od czego jest forum :mrgreen:


A swoją drogą to paskudztwo jest bardzo silne bo zapieczoną i nieużywaną blokadę dyfra po oczyszczeniu styków trzasnęło że aż miło..
Awatar użytkownika
Nightmare
Posty: 1263
Rejestracja: sobota 26 lut 2011, 00:14
Lokalizacja: Słupsk

Post autor: Nightmare »

Solenoidy masz także w mazdach w tzw'ych Vrisach.
W sumie zastanawiam się po co ten temat skoro wystarczy na wiki wpisać "solenoid"
MPP-1 / Skyline I / L2P T6 / LL P7 / RC-39@XR-E R2 1.05A / C2 HA-III@T6 2.8A / Niwalker NWK600N1/ UF WF-501B / Balder SE-2@U3 3.04A / Shadov TC500 / SF M9
tery
Posty: 131
Rejestracja: niedziela 10 lip 2011, 10:58
Lokalizacja: wlkp

Post autor: tery »

Czyli jakbym chciał zrobić proste serwo do włączania czegoś to są jakieś uniwersalne solenoidy do kupienia? Aha z jaką częstotliwością taki solenoid może pracować? tzn ile cykli wysuwu na sekundę może zrobić? (Pyra cały czas ten abs do przyczepy chodzi mi po głowie)
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Wszystko zależy od konstrukcji, takie np wtryskiwacze samochodowe, to właśnie solenoidy, a przy tych 5tys obrotów, muszą precyzyjnie pracować, więc czas zadziałania mają niekiepski ;)
tery pisze:(Pyra cały czas ten abs do przyczepy chodzi mi po głowie)
Myśl Panie myśl, choć jak wspominałem to powinien być układ stabilizacji toru jazdy a nie ABS ;)

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Marcin S.
Posty: 435
Rejestracja: piątek 12 wrz 2008, 10:11

Post autor: Marcin S. »

Pyra pisze:...takie np wtryskiwacze samochodowe, to właśnie solenoidy...
A ja mam piezoelektryczne w samochodzie :)

Mówienie o serwie w przypadku solenoidów (elektrozaworów?, elektromagnesów?) nie jest... precyzyjne. Serwomechanizm to z definicji układ nadążny lub pozycjonujący liniowy czy dyskretny, a solenoid jest z natury dwustanowy.

Pzdr.
M.
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Marcin S. pisze:A ja mam piezoelektryczne w samochodzie :)
Szybsze i przez to bardziej precyzyjne, ale też bardziej awaryjne...

Mam starą książkę typu "Zrób to sam" i tam jest model traktora ze sterowaniem kół przez rodzaj solenoidu. Rdzeń wstępnie napinany sprężyną a wciąganie rdzenia sterowane napięciem zasilającym, więc nie jest tak źle... tylko serwem tego nazwać nie można.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
joon
Posty: 621
Rejestracja: niedziela 04 mar 2012, 15:31
Lokalizacja: Przemyśl

Post autor: joon »

Pyra takie książki jak byłem mały o mało nie doprowadziły mnie do depresji- nic z nich nie działało... Teraz wiem że nawet w teorii nie miało prawa działać. Ja mam "Nowoczesne zabawki" ale jeszcze dwie czy trzy podobne kiedyś miałem. Najlepsze były wzmacniacze audio na jednym tranzystorze i mocy 15W :)
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
joon pisze:Pyra takie książki jak byłem mały o mało nie doprowadziły mnie do depresji- nic z nich nie działało...
Eee no nie było tak źle ;)
15W?... to Ty chyba jakieś nowsze wydanie miałeś, w mojej to ADP670 było najmocniejszym półprzewodnikiem.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
tery
Posty: 131
Rejestracja: niedziela 10 lip 2011, 10:58
Lokalizacja: wlkp

Post autor: tery »

Myślałem nad takim rozwiązaniem,że solenoid przejąłby funkcję tłoczka hamulcowego a sygnał dostawałby od stopu. Miałoby to tą zaletę,że nie byłoby zjawiska tzw laga czyli opóźnienia hamowania przyczepy w stosunku do pojazdu holującego a ten właśnie lag to największy problem przy hamowaniu na śliskiej nawierzchni. I tak szukając natknąłem się na coś takiego:



http://www.thetrailershoppe.com/ebaysto ... 23-180.jpg

tutaj to jest chyba elektromagnes

http://www.etrailer.com/Trailer-Brakes/ ... 3-439.html
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Tyle, że to jest "ręczny", a do normalnego hamowania potrzebujesz trochę większej siły.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
tery
Posty: 131
Rejestracja: niedziela 10 lip 2011, 10:58
Lokalizacja: wlkp

Post autor: tery »

Ten który pokazałem jest do osi o nośności 10000 lbs czyli ponad 4500 kg więc chyba to jest hamulec zasadniczy <mysli>
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Jakoś trudno mi w to uwierzyć, jako postojowy, bym się zgodził, ale zasadniczy... :roll:

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Marcin S.
Posty: 435
Rejestracja: piątek 12 wrz 2008, 10:11

Post autor: Marcin S. »

To są szczęki hamulca głównego, do współpracy z kontrolerem hamowania instalowanym w samochodzie. Ma taki kontroler czujnik bezwładności i dostosowuje siłę do siły hamowania "holownika". Elementem wykonawczym jest elektromagnes. Wynalazek amerykański. Tyle wygrzebałem w guglu, sam nigdy nie miałem przyczepy :-)

Pozdrawiam
M.
ODPOWIEDZ