Oświetlenie w podsufitce
Oświetlenie w podsufitce
Witam
Zakupiłem na allegro taką diode http://allegro.pl/dioda-power-led-5w-sm ... 02099.html chciałem ją wykorzystać do oświetlenia wnętrza samochodu
podłączyłem do niej testowo zasilanie ze zwykłego zasilacza regulowanego , ustawiłem napięcie na 9,15V zasilacz daje prąd 100mA i dioda naprawde ładnie świeci jasno i barwa jest ok, ale wyczytałem tu i na innych forach że może być problem z podłaczeniem jej w aucie przez to że napięcie w aucie jest 12 do 14,4V wiec rozumie że samo zastosowanie rezystora nie wystarczy chyba że sie myle.
Prosze o nakierowanie mnie co mam zastosować do tej diody żeby ja bezpiecznie podłaczyć w aucie, jeśli rezystor to jaki ile ohm ilu watowy i czy trzeba bedzie do niego zastosować radiator ,a jeżeli sam rezystor nie wystarczy to co innego i jak podłaczyć. Tylko prosze tak łopatologicznie bo w sprawach elektroniki to jestem raczej na etepie podstawowym
Zakupiłem na allegro taką diode http://allegro.pl/dioda-power-led-5w-sm ... 02099.html chciałem ją wykorzystać do oświetlenia wnętrza samochodu
podłączyłem do niej testowo zasilanie ze zwykłego zasilacza regulowanego , ustawiłem napięcie na 9,15V zasilacz daje prąd 100mA i dioda naprawde ładnie świeci jasno i barwa jest ok, ale wyczytałem tu i na innych forach że może być problem z podłaczeniem jej w aucie przez to że napięcie w aucie jest 12 do 14,4V wiec rozumie że samo zastosowanie rezystora nie wystarczy chyba że sie myle.
Prosze o nakierowanie mnie co mam zastosować do tej diody żeby ja bezpiecznie podłaczyć w aucie, jeśli rezystor to jaki ile ohm ilu watowy i czy trzeba bedzie do niego zastosować radiator ,a jeżeli sam rezystor nie wystarczy to co innego i jak podłaczyć. Tylko prosze tak łopatologicznie bo w sprawach elektroniki to jestem raczej na etepie podstawowym
Witaj
Można zastosować taki driver. Wyregulować na 400mA - 500mA. Diodę umieścić na radiatorze (płytka aluminiowa).
Można zastosować taki driver. Wyregulować na 400mA - 500mA. Diodę umieścić na radiatorze (płytka aluminiowa).
Dariusz70
darek.l(małpa)interia.pl
darek.l(małpa)interia.pl
Przy dłuższym czasie używania i prądzie na poziomie 100 mA trzeba pamiętać o choćby minimalnym chłodzeniu czyli jak wspomina Dariusz - przynajmniej kawałek płytki z aluminium. Przy pełnej mocy tj 500 mA wypadało by dać spory radiator, gdyż te diody mają wysokie Vf i będzie z niej mały piecyk - radiator z procesora powinien wówczas być na styk, tylko czy go zmieścisz w podsufitce ? Przy max kilku min używania i max prądzie kawałek blachy wystarczy.
ILPT
Wg mnie wystarczy rezystor, a jego wartość wyliczasz z prawa Ohma:
R=U/I
U1=14V (tyle zakładamy, że jest w samochodzie)
U2=9V (zakładamy, że to jest napięcie pracy diody)
U=U1-U2=5V
I=500mA=0,5A (tutaj podstawiasz prąd jaki ma iść w diode)
R=5/0,5=10 ohm.
Czyli potrzebujesz rezystor 10ohm, dobierz najbliższy większy tej wartości. Ilu watowy? A kup 10W, wystarczy na pewno.
Dobrze ja to wyliczyłem? Niech mnie ktoś sprawdzi.
R=U/I
U1=14V (tyle zakładamy, że jest w samochodzie)
U2=9V (zakładamy, że to jest napięcie pracy diody)
U=U1-U2=5V
I=500mA=0,5A (tutaj podstawiasz prąd jaki ma iść w diode)
R=5/0,5=10 ohm.
Czyli potrzebujesz rezystor 10ohm, dobierz najbliższy większy tej wartości. Ilu watowy? A kup 10W, wystarczy na pewno.
Dobrze ja to wyliczyłem? Niech mnie ktoś sprawdzi.
Solarforce L2 XM-L 8xAMC
Zakres napięcia w instalacji samochodowej to od niecałych 13V(bez obciążenia) do 14,6V.
Link do kalkulator led. Można wyliczyć uśrednioną wartość.
Od 12ohm do 18ohm . Zależy ile ma iść w diodę. Rezystor 1,5W (według kalkulatora).
Metoda tania ale zmieniać się będzie jasność w zależności od napięcia w instalacji.
Driver drogi ale pewny. Zakres regulacji od 300mA (ja mam taki w lampce tylnej rowerowej)
Link do kalkulator led. Można wyliczyć uśrednioną wartość.
Od 12ohm do 18ohm . Zależy ile ma iść w diodę. Rezystor 1,5W (według kalkulatora).
Metoda tania ale zmieniać się będzie jasność w zależności od napięcia w instalacji.
Driver drogi ale pewny. Zakres regulacji od 300mA (ja mam taki w lampce tylnej rowerowej)
Dariusz70
darek.l(małpa)interia.pl
darek.l(małpa)interia.pl
Cudny, a było już tak cudnie, a tu klops z watami
To też można łatwo policzyć ze wzoru na moc:
P=U*I Czyli odłożone napięcie na rezystorze razy prąd płynący w obwodzie.
A więc jak wspomniałeś odkłada nam się ok 5V i płynie 0.5A więc mamy 2.5W a postaci ciepła na rezystorze.
2,5W to na styk więc weź ciut większy
Pozdrawiam
To też można łatwo policzyć ze wzoru na moc:
P=U*I Czyli odłożone napięcie na rezystorze razy prąd płynący w obwodzie.
A więc jak wspomniałeś odkłada nam się ok 5V i płynie 0.5A więc mamy 2.5W a postaci ciepła na rezystorze.
2,5W to na styk więc weź ciut większy
Pozdrawiam
Dzieki za odpowiedzi
mam jeszcze kilka pytań
- czy jeśli potraktuje tą diodę prądem 500mA to nie będzie problemu ze barwą ponieważ wyczytałem gdzieś (być może tu na forum) że niektóre diody zmieniają barwę w kierunku np niebieskim przy dostarczeniu jej takiego prądu jaki niby jest zalecany, jeśli to prawda to lepiej chyba celować np w 400mA
Dariusz70
ten driver wydaje się być dobrym rozwiązaniem, ustawić go na 400mA czyli rozlutować zworkę i trochę podkręcić na potencjometrze, ale czegoś tu nie rozumiem
"-rozwierając zworkę możemy stosować do diod 350mA (1W)"
a ta dioda ma 5W wiec już się tu pogubiłem nie będzie świecić pełną parą czy jak ?
- i jak ustawić napięcie wyjściowe na poziomie 9-9,5 V
i jakie ma wymiary na płytka dł, szer, wys ?
- tan driver nie wymaga radiatora ale dioda nadal będzie go potrzebować ?
skaktus
Zasilacz 100mA podpinałem tylko testowo na kilka sek.
Co do radiatora , można by przymocować diodę bezpośrednio do karoserii auta czy masa z auta jej zaszkodzi ? pytam ponieważ dioda ma z tyłu taką płytkę aluminiową i nie wiem czy w ten sposób nie dojdzie do jakiegoś zwarcia no chyba że dioda jest od tej płytki jakoś odizolowana i druga kwestia czy od temperatury nie będzie się coś działo z lakierem w tej okolicy albo poprzez radiator do karoserii i jeśli potrzeba to odizolować diodę od radiatora jakąś podkładką co przewodzi tylko temperaturę ?
cudny
O rezystorze myślałem od początku ale potem przypadkiem natknąłem się na tematy o driverach i już zgłupiałem bo myślałem dam rezystor i po sprawie tylko że jak dam ten rezystor to radiator musi być i do niego i do diody tak ? I jeszcze jeden duży minus jak dam taki rezystor obliczony tak jak napisałeś czyli z 14V do 9V to przy wyłączonym silniku dioda będzie miała mniej niż 9V wiec będzie świeciła słabiej albo wogóle. No i co z prądem przy zastosowaniu rezystora czy też jest jakoś obniżony czy dioda będzie pobierać te 500mA (czyli możliwe że będzie zmieniać barwę) czy jak to jest bo już się gubię
I przy okazji chciałem jeszcze wymienić żarówki podświetlenia licznika na diody kupiłem dwa rodzaje z tym że myślę ze tu wystarczą rezystory pierwszy typ to
http://allegro.pl/dioda-led-strawhat-b- ... 62831.html
jak policzyłem z tych wzorów 14,4 - średnia wartość diody czyli 3,2V * 0,12 A ~ 93 ohm i co najmniej 1,35W
a drugi
http://allegro.pl/dioda-led-smd5730-zim ... 73238.html
i myślę że do tych te same rezystory mogą być czyli 93 ohm minimum 1,35W
Jeśli się w czymś mylę proszę mnie poprawić.
I kolejne pytanie czy te diody albo rezystory mocno się będą grzać bo nie chciał bym żeby się potopiły jakieś oprawki albo licznik.
mam jeszcze kilka pytań
- czy jeśli potraktuje tą diodę prądem 500mA to nie będzie problemu ze barwą ponieważ wyczytałem gdzieś (być może tu na forum) że niektóre diody zmieniają barwę w kierunku np niebieskim przy dostarczeniu jej takiego prądu jaki niby jest zalecany, jeśli to prawda to lepiej chyba celować np w 400mA
Dariusz70
ten driver wydaje się być dobrym rozwiązaniem, ustawić go na 400mA czyli rozlutować zworkę i trochę podkręcić na potencjometrze, ale czegoś tu nie rozumiem
"-rozwierając zworkę możemy stosować do diod 350mA (1W)"
a ta dioda ma 5W wiec już się tu pogubiłem nie będzie świecić pełną parą czy jak ?
- i jak ustawić napięcie wyjściowe na poziomie 9-9,5 V
i jakie ma wymiary na płytka dł, szer, wys ?
- tan driver nie wymaga radiatora ale dioda nadal będzie go potrzebować ?
skaktus
Zasilacz 100mA podpinałem tylko testowo na kilka sek.
Co do radiatora , można by przymocować diodę bezpośrednio do karoserii auta czy masa z auta jej zaszkodzi ? pytam ponieważ dioda ma z tyłu taką płytkę aluminiową i nie wiem czy w ten sposób nie dojdzie do jakiegoś zwarcia no chyba że dioda jest od tej płytki jakoś odizolowana i druga kwestia czy od temperatury nie będzie się coś działo z lakierem w tej okolicy albo poprzez radiator do karoserii i jeśli potrzeba to odizolować diodę od radiatora jakąś podkładką co przewodzi tylko temperaturę ?
cudny
O rezystorze myślałem od początku ale potem przypadkiem natknąłem się na tematy o driverach i już zgłupiałem bo myślałem dam rezystor i po sprawie tylko że jak dam ten rezystor to radiator musi być i do niego i do diody tak ? I jeszcze jeden duży minus jak dam taki rezystor obliczony tak jak napisałeś czyli z 14V do 9V to przy wyłączonym silniku dioda będzie miała mniej niż 9V wiec będzie świeciła słabiej albo wogóle. No i co z prądem przy zastosowaniu rezystora czy też jest jakoś obniżony czy dioda będzie pobierać te 500mA (czyli możliwe że będzie zmieniać barwę) czy jak to jest bo już się gubię
I przy okazji chciałem jeszcze wymienić żarówki podświetlenia licznika na diody kupiłem dwa rodzaje z tym że myślę ze tu wystarczą rezystory pierwszy typ to
http://allegro.pl/dioda-led-strawhat-b- ... 62831.html
jak policzyłem z tych wzorów 14,4 - średnia wartość diody czyli 3,2V * 0,12 A ~ 93 ohm i co najmniej 1,35W
a drugi
http://allegro.pl/dioda-led-smd5730-zim ... 73238.html
i myślę że do tych te same rezystory mogą być czyli 93 ohm minimum 1,35W
Jeśli się w czymś mylę proszę mnie poprawić.
I kolejne pytanie czy te diody albo rezystory mocno się będą grzać bo nie chciał bym żeby się potopiły jakieś oprawki albo licznik.
Ostatnio zmieniony czwartek 06 gru 2012, 20:16 przez HUGO.K2, łącznie zmieniany 1 raz.
Do zasilania diod potrzebny jest driver stałoprądowy (taki jak w linku). Napięcie dostosuje sam do Vf diody.
Zworkę poproś o nie zlutowaną lub sam rozlutuj. Diodę umieść na płytce aluminiowej minimum 5cm x 5cm (lub większej) na kleju/paście termoprzewodzącej.
W linku Masz kalkulator led do obliczenia wielkiści i mocy rezystora. Kalkulator sugeruje dostępne wartości rezystorów. Do podświetlenia wskaźników: jedna dioda + jeden rezystor.
Brać zawsze trochę rezystor o większej wartości (trwałość diod). Pąd lepiej jak nie jest maksymalny na diodę.
Zworkę poproś o nie zlutowaną lub sam rozlutuj. Diodę umieść na płytce aluminiowej minimum 5cm x 5cm (lub większej) na kleju/paście termoprzewodzącej.
W linku Masz kalkulator led do obliczenia wielkiści i mocy rezystora. Kalkulator sugeruje dostępne wartości rezystorów. Do podświetlenia wskaźników: jedna dioda + jeden rezystor.
Brać zawsze trochę rezystor o większej wartości (trwałość diod). Pąd lepiej jak nie jest maksymalny na diodę.
Dariusz70
darek.l(małpa)interia.pl
darek.l(małpa)interia.pl
HUGO.K2, ja bym się na pewno nie bawił z driverami do głupiej diodki do samochodu.
Napięcie U1 przyjmij 14V, prąd przyjmij sobie 400mA=0,4A i będzie git.
Rezystor jak weźmiesz z zapasem mocy (np. ten nieszczęsny 10W) to masz spokój. Nie będzie się grzał, radiatora nie potrzebuje.
Do diody niezależnie od tego czy zastosujesz driver czy rezystor, radiator jakiś potrzebujesz.
Jeszcze jedno, nie wiem kim jesteś i co planujesz w tym aucie zmieniać, ale proszę Cię, nie baw się w zmianę podświetlenia licznika... Potem inni będą musieli po Tobie poprawiać. Wiem jak mój sąsiad - nic nie zrobił, bo mu "się nie udało", a jeszcze sobie szkód i kosztów narobił.
Napięcie U1 przyjmij 14V, prąd przyjmij sobie 400mA=0,4A i będzie git.
Rezystor jak weźmiesz z zapasem mocy (np. ten nieszczęsny 10W) to masz spokój. Nie będzie się grzał, radiatora nie potrzebuje.
Do diody niezależnie od tego czy zastosujesz driver czy rezystor, radiator jakiś potrzebujesz.
Jeszcze jedno, nie wiem kim jesteś i co planujesz w tym aucie zmieniać, ale proszę Cię, nie baw się w zmianę podświetlenia licznika... Potem inni będą musieli po Tobie poprawiać. Wiem jak mój sąsiad - nic nie zrobił, bo mu "się nie udało", a jeszcze sobie szkód i kosztów narobił.
Solarforce L2 XM-L 8xAMC
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
o, a to ciekawe, moim zdaniem jeśli gdzieś jest tracona moc to element grzać się będzie.cudny pisze: Nie będzie się grzał
cudny, sprawdź to sam, wytrać 1W mocy w rezystorze 10W i mierz jego temperaturę.
Niemniej wersja z samym rezystorem jest słuszna, będzie przeszkadzało że się jasność zmienia to można pomyśleć o stabilizacji.
JA się jednak zastanawiam po co tyle światła w lampce z sufitu w aucie. Moim zdaniem puszczenie tej diodki nawet na 0,4A to pomyłka. Zgasimy i trzeba będzie się do ciemności przyzwyczajać. Wiem bo mam diodkę w podsufitce
Proponuję lajtowo, np. 100mA i w razie czego dać więcej....
Widzę że trafiłem na odpowiedni temat. Chciałem wykorzystać tego Leda, do oświetlenia wnętrza pojazdu. Zakupione sterowniki z FT okazały się być źródłem zakłóceń (między innymi radioodtwarzacza), więc chciałbym zastosować sam rezystor (brak stabilizacji nie jest problemem).
wg. wzoru cudnego,
R=U/I
U1=14V (tyle zakładamy, że jest w samochodzie)
U2=4V
U=U1-U2
U=14-4=10V
I=0,4A
R=10/0,4=25ohm.
W zasadzie proste obliczenia, aczkolwiek lepiej się upewnić niż spalić Leda...
wg. wzoru cudnego,
R=U/I
U1=14V (tyle zakładamy, że jest w samochodzie)
U2=4V
U=U1-U2
U=14-4=10V
I=0,4A
R=10/0,4=25ohm.
W zasadzie proste obliczenia, aczkolwiek lepiej się upewnić niż spalić Leda...
Witam
Obliczenia w zasadzie prawidłowe. Proponował bym jednak dołożyć równolegle do diody kondensator, co stłumi trochę przepięcia występujące w instalacji samochodowej.
Zerknij tutaj.
Pozdrawiam
Obliczenia w zasadzie prawidłowe. Proponował bym jednak dołożyć równolegle do diody kondensator, co stłumi trochę przepięcia występujące w instalacji samochodowej.
Wydawało mi się, że ó wzór jest znany jako prawo OhmaJacek318 pisze:wg. wzoru cudnego,
R=U/I
Zerknij tutaj.
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.