Pierwszy DIY na 2x xml

Oświetlenie przednie i tylne w rowerze, zasobniki na baterie. Komfort i bezpieczeństwo nocnej jazdy.
manitou
Posty: 4
Rejestracja: wtorek 06 lis 2012, 23:27
Lokalizacja: południe

Pierwszy DIY na 2x xml

Post autor: manitou »

Witam serdecznie to pierwszy post na forum.

Popełniłem DIY jak w temacie. 2x XML plus soczewki 22*x44* i była 30* ale teraz zamieniłem na 7* od XR-E ( ciekawe czy będzie duża poprawa). Driver step-down, 2, 1,4 i 0,6 A. Zasilanie 3x18650 w szeregu. Regulacja przełącznikiem z drugiego boku. Ogrom światła blisko ale brakuje mi czegoś dalekosiężnego. W międzyczasie "biedronkową" czołówkę zmodowałem na xp-g plus driver 4xAMC+proc. od m-hunt. I do rzeczy:
1-satysfakcjonujące mnie skupienie światła (jak dalekosiężne do roweru) widzę tylko niestety w produktach słabo odprowadzających ciepło typu zoom. Czy warto do tego 2x XML dołożyć jeszcze jakiś xml osadzony w body po jakimś zoomie plus poprawa chłodzenia, czy też są może jakieś dedykowane do XML soczewki skupiające tak dobrze jak "zoomy"? bo ta 7* od XR-E jdnak sieje dużo dookoła.
2-driver z m-hunt daje obiecywane 1,4 A tylko przy wysokich napięciach zasilania ok 5-6 v grzejąc się przy tym niemiłosiernie, czy ja coś robię źle czy nie da się z 1x Li-ion wcisnąć w leda 1,4A ? Maksymalnie osiągnąłem ok 1,05A na jakimś wydajnym Li-ionie od telefonu kom. Na końcu beamshot 2xXML.
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
Flora
Posty: 221
Rejestracja: wtorek 25 wrz 2012, 13:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Flora »

Składam od jakiegoś czasu lampkę na rower z różnymi optykami i do uzyskania sporego zasięgu użyłem użyłem dedykowanych do XM-L kolimatorów Ledil:

http://www.ledil.com/datasheets/DataSheet_iris-XM.pdf

W praktyce pojedyncza dioda świeci tak:

Obrazek

Nie są kwadratowe i mają średnicę 38mm, więc zajmują trochę miejsca, ale sprawują się naprawdę dobrze.
Awatar użytkownika
greg
Posty: 3535
Rejestracja: środa 08 paź 2008, 00:16
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: greg »

Witaj manitou, podstawowe pytanie. Jakie warunki termiczne ma Twoja konstrukcja w plastikowej obudowie?

Jeśli driver daje prąd LED max 2A, to w sumie lekko licząc na elektronice i LED wydziela Ci się jakieś 14-15W ciepełka. Obawiam się niestety, że całość długo nie popracuje w tym plastiku.
manitou
Posty: 4
Rejestracja: wtorek 06 lis 2012, 23:27
Lokalizacja: południe

Post autor: manitou »

Dzięki za odzew. @Greg: 2/3 tej plastikowej obudowy zajmuje radiator z procesora komputera PC. Większość czasu jeżdżę na 1,4 A wtedy obudowa nie jest nawet ciepła. Przy 2A po ok kilku minutach postaju obudowa robi się lekko ciepła. Nawet gdyby występował spadek żywotności diod z tych 50-tys godzin do powiedzmy 5-10 tys to jest dla mnie pomijalny. Sam driver to ten produkt http://allegro.pl/przetwornica-driver-l ... 32788.html i nie wydziela dużo ciepła przy 2A nie wiem jak przy maksymalnym prądzie.
@Flora: bardzo fajne skupienie! Jaki prąd idzie w diodę na tym foto? Ja zastosowałem taki kolimator CXM-M MEDIUM ±32° oraz CXM-O OVAL ±42° x ±22°CXM-O OVAL ±42° x ±22° i było za krótko. Czy lepsze skupienie wynika z większej średnicy samego twojego odbłyśnika?
2-Co z tym nieszczęsnym 4xAMC? czy prąd maksymalny z drivera jest warunkowany oporem wewnętrznym ogniwa? Może modelarskie ogniwo litowo-polimerowe może oddawać większe prądy? Mam takie o wartości nawet 25C w szczycie przy 800mAh pojemności. Może zrobię próby.
Awatar użytkownika
Flora
Posty: 221
Rejestracja: wtorek 25 wrz 2012, 13:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Flora »

Prąd podczas robienia tego zdjęcia to ~3A. Korzystam z drivera MR2007V30. Myślę, że skupienie ma w tym przypadku silny związek z wielkością optyki ze względu na powierzchnię struktury w diodzie XM-L. Istnieją małe kolimatory o podobnym skupieniu, ale dla np. XP-E. Dla porównania skupienie z małych optyk (Ledil Lisa RS) dla diod
XP-E
Obrazek
XP-G
Obrazek
XM-L
Obrazek
Awatar użytkownika
greg
Posty: 3535
Rejestracja: środa 08 paź 2008, 00:16
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: greg »

manitou pisze:2/3 tej plastikowej obudowy zajmuje radiator z procesora komputera PC. Większość czasu jeżdżę na 1,4 A wtedy obudowa nie jest nawet ciepła. Przy 2A po ok kilku minutach postaju obudowa robi się lekko ciepła. Nawet gdyby występował spadek żywotności diod z tych 50-tys godzin do powiedzmy 5-10 tys to jest dla mnie pomijalny.
Jak sądzisz, co się dzieje z tą energią, którą odbierze z LEDów radiator, skoro nie ma możliwości wypromieniowania jej na zewnątrz przez plastikową obudowę? Zwyczajnie, w środku całość gotuje się po kilkunastu minutach. A Twoje słowa "obudowa robi się lekko ciepła" świadczą właśnie o doskonałych właściwościach izolujących plastiku, niestety.

Nie zrozum mnie źle, lampa o takiej konstrukcji zwyczajnie popsuje się i to szybko.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Konstrukcja była by ciekawa, gdyby obudowa była wykonana z aluminium i sama stanowiła radiator. A tak jak wspomina greg, diody gotują się i nawet przy prądzie 1,4 A mogą paść po kilku godzinach pracy.
ILPT
Awatar użytkownika
pier
Posty: 1467
Rejestracja: poniedziałek 21 lut 2011, 09:02
Lokalizacja: Biłgoraj-Sól

Post autor: pier »

Do tego typu konstrukcji polecam wykorzystać obudowę po module zapłonowym FSO Polonez.
Ja w swojej lampie taką właśnie zastosowałem. Rysunek wyjaśni więcej.
Obrazek
Gangrena
Posty: 142
Rejestracja: czwartek 23 lip 2009, 12:24
Lokalizacja: CK

Post autor: Gangrena »

A ja radzę przypomnieć sobie profile aluminiowe, do których pasują kwadratowe kolimatory.
Zobacz tu: http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t ... kwadraciak
manitou
Posty: 4
Rejestracja: wtorek 06 lis 2012, 23:27
Lokalizacja: południe

Post autor: manitou »

No czułem, że przy tych wszystkich aluminiowych CNC moja plastikowa obudowa wywoła mały ferment :D Ale to dobrze, lampki na razie nie będę modyfikował działa już dobrze od sierpnia i obiecuję, że napiszę jak się ugotuje (choć nic na razie na to nie wskazuje). Taki projekt może pokazać że nawet bez dostępu do obrabiarek metalu i pracochłonnej rzeźbie w aluminiowych profilach można zrobić całkiem działającą lampkę na nocne wypady. Podobny projekt też na 2x XML oferuje chyba Magicshine za bagatela 650 zł (!). Tu koszt całkowity na pewno nie przekroczył 150zł. Ogniwa pożyczyłem z uszkodzonej baterii laptopa. Oczywiście można się przyczepić, że jak się ją zostawi na 2A zawiniętą w szmatę to się przegrzeje, nie mówię nie, może i się wtedy przegrzeje ale ja używam jej normalnie tj. 2A w czasie jazdy na rowerze i działa dobrze.
Czy ktoś może coś powiedzieć o tym driverze dla xpg 4xamc i niemożności wyciśnięcia 1,4A? Pozdrawiam!
P.s. Bardzo przydatne beamshoty jednej optyki przy różnych emiterach!
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Przy 4 AMC i prądzie 1,4A musisz spełnić wymagania dotyczące grubości przewodów, połączeń, przełącznika itd. Być może któryś AMC uszkodzony.

Co do lampki - im dioda bardziej się nagrzeje tym gorzej świeci - słabiej itd.
ILPT
manitou
Posty: 4
Rejestracja: wtorek 06 lis 2012, 23:27
Lokalizacja: południe

Post autor: manitou »

W międzyczasie kolejna lampka z cyklu "gotowanie na ledzie" :mrgreen:
2x XR-E plus soczewki 7* i 30*. Puszczone driverem 1 lub 0,5A do wyboru przełącznikiem. Drugi przełącznik on/off. Driver to R105 od ledima. Poniżej beamshot omówionej wyżej białej 2x XML@2A plus XGP@1A w zmodowanej czołówce z biedry.
Obrazek ObrazekObrazek
ODPOWIEDZ