Pomoc w wyborze odpowiedniej diody

dane techniczne, zdjęcia i ciekawostki o diodach świecących
mylder
Posty: 3
Rejestracja: wtorek 16 paź 2012, 23:44
Lokalizacja: krk

Pomoc w wyborze odpowiedniej diody

Post autor: mylder »

Przede wszystkim witam szanownych użytkowników i zacne grono ekspertów.
Przechodzę do pytania: Chciałem zamienić istniejącą żarówkę (10w 12V) w instalacji samochodowej diodą. Dioda ta musi być dosyć jasna (i światło musi być skupione-ale z tym sobie poradzę) ponieważ ona oświetla światłowód który to dopiero rozprowadza światło dalej.
Pytania:
1) jaka dioda w instalacji samochodowej najlepiej by się sprawdziła? za bardzo nie mam miejsca montować tam dużych radiatorów. Jak wiadomo w instalacji samochodowej występuje napięcie 12-14V
2) Jaki rezystor polecacie użyć i o jakiej mocy?, może zastosować dodatkowo diodę prostowniczą w obwodzie?
3) Myślalem nad użyciem może 2 albo 4 ledów, co Wy na to? i jak wtedy wyglądałby obwód w zależności od zstosowanych ledów?

Generalnie chodzi o uzyskanie max jasności, powiedzmy w cenie diody ok 25zl?
Myślałem wstępnie o jakiejś diodzie CREE, tylko który model najlepiej by się nadał.

Czy coś da się z tym zrobić? a może ktoś już tworzył coś takiego.

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Jak umieszczone są światłowody (dookólnie, z jednej/dwóch stron...).
W instalacji samochodowej sprawdzi się każda dioda, pod warunkiem zachowania odpowiednich parametrów pracy.
Rezystorów się nie stosuje, tu musi być sterownik stabilizujący prąd diody.
Ilość diod zależy od kąta świecenia jaki chcesz uzyskać.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
mylder
Posty: 3
Rejestracja: wtorek 16 paź 2012, 23:44
Lokalizacja: krk

Post autor: mylder »

Pyra pisze:Witam
Jak umieszczone są światłowody (dookólnie, z jednej/dwóch stron...).
W instalacji samochodowej sprawdzi się każda dioda, pod warunkiem zachowania odpowiednich parametrów pracy.
Rezystorów się nie stosuje, tu musi być sterownik stabilizujący prąd diody.
Ilość diod zależy od kąta świecenia jaki chcesz uzyskać.

Pozdrawiam

Swiatłowód tylko z jednej strony, wlasciwie żarówka oryginalnie oświetla taką płytke na której jest takie małe kółeczko o średnicy ok 10mm(zrobione z takiej jakby siateczki), światło żarówki jest skupione na nim, i z tego jest rozprowadzone dalej(ale to już nas nie interesuje, ponieważ w to nie moge ingerować), chodzi o uzyskanie jak największego natężenia światła właśnie na tym rzeczonym kółeczku.

A tego typu sterowniki do instalacji samochodowych rozumiem są to już gotowe elementy i dobiera się je pod określone diody? i jaki jest koszt takiego sterownika?

Dziękuje za zainteresowanie tematem i pozdrawiam.
Perszing1800
Posty: 91
Rejestracja: środa 14 mar 2012, 21:20
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój

Post autor: Perszing1800 »

Najprościej,najtaniej chyba będzie tu pasował sterownik na AX2002,zmieniasz tylko rezystor pomiarowy na odpowiedni prąd i już.
Nie popełnia błędów ten co nic nie robi.

http://www.ermail.pl/link/ejYJ2XAjJCNNm ... 7Aj2YTjljX
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Jak wspomniano już wyżej przetwornica obniżająca, a do tego dioda XRE (mały kąt promieniowania) na MCPCB a może nawet malutkim radiatorkiem puszczona na jakieś 200- 350mA

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Z tego co piszesz, są to ringi w reflektorach od BMW - masz do tych aut masę zamienników ledowych.
ILPT
mylder
Posty: 3
Rejestracja: wtorek 16 paź 2012, 23:44
Lokalizacja: krk

Post autor: mylder »

Dokładnie tak.
Dzieki wielkie właśnie o to mi chodziło:)
Krótko konkretnie i na temat.

Pozdrawiam serdecznie.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Pamiętaj że zakupując jakiś zamiennik, możesz mieć problem, głównie z przegrzewaniem się diod, jak coś, napisz jakie to auto i pomogę ci dobrać coś z wyższej półki - serwisowałem kiedyś takie cuda i co chwilę wracały markery z przepalonymi diodami (radiator nagrzewał się w nich do około 90 st).
ILPT
athe
Posty: 1
Rejestracja: poniedziałek 29 paź 2012, 21:20
Lokalizacja: Kraków

Post autor: athe »

A wiedzieliście o tym, że dioda gdy leży w pomieszczeniu z wilgocią się po prostu psuje i po jej włączeniu wystarczy kilka minut aby się popsuła?
Perszing1800
Posty: 91
Rejestracja: środa 14 mar 2012, 21:20
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój

Post autor: Perszing1800 »

Wydaje mi się że każdemu urządzeniu elektrycznemu czy elektronicznemu wilgoć raczej nie służy..
Nie popełnia błędów ten co nic nie robi.

http://www.ermail.pl/link/ejYJ2XAjJCNNm ... 7Aj2YTjljX
Awatar użytkownika
greg
Posty: 3535
Rejestracja: środa 08 paź 2008, 00:16
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: greg »

To jest napisane wyraźnie w karcie katalogowej producenta. Patrz warunki przechowywania (wilgotność i inne).
Sterownik extended v3.5 HE <klik>
Instrukcje sterowników w PDF <klik>

kontakt: info(at)krypton(dot)pl
(podstawić @ i . w stosowne miejsca)
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

athe pisze:A wiedzieliście o tym, że dioda gdy leży w pomieszczeniu z wilgocią się po prostu psuje i po jej włączeniu wystarczy kilka minut aby się popsuła?
Dlatego też ringi mają uszczelki, tak aby lampa wciąż pozostała w pewnym stopniu hermetyczna. Oryginalnie w lampach wielu producentów używa się diod i jeśli zostają spełnione podstawowe warunki użytkowania takie jak to, żeby dioda nie pływała w wodzie lub żeby nie kondensowała się na niej para, to taka dioda przeżyje b. długo.
ODPOWIEDZ