Buczy silnik w wiatraku
Buczy silnik w wiatraku
Dostałem wiatrak pokojowy, ma dużo dodatkowych bajerów typu sterowanie z pilota, jakieś różne tryby wiania, ruch góra dół + lewo prawo.
Problem tkwi w tym, że po podłączeniu do zasilania nawet kiedy jest wyłączony słychać buczący silnik, który powoli kręci łopatkami.
Od czego zacząć szukanie przyczyny usterki?
Problem tkwi w tym, że po podłączeniu do zasilania nawet kiedy jest wyłączony słychać buczący silnik, który powoli kręci łopatkami.
Od czego zacząć szukanie przyczyny usterki?
http://specjalistycznyspecjalista.blogspot.com/
POST MOŻE ZAWIERAĆ LOKOWANIE PRODUKTU
POST MOŻE ZAWIERAĆ LOKOWANIE PRODUKTU
Rozebrałem wiatraka, było trochę kombinowania ale odnalazłem wszelkie układy.
Silnik główny (ten który buczy) zasilany z 230V AC.
Cała elektronika sterownicza działa poprawnie. Po włączeniu wiatraka działa na wszystkich 3 prędkościach. Po naciśnięciu OFF silnik dostaje około 130V przez co buczy, powoli się kręci i grzeje.
Mierzyłem wszelkie napięcia i w sumie żadnych odkryć nie poczyniłem, oprócz tego że przy wyłączonym wiatraku tranzystory odpowiedzialne za prędkości mają po 130V między bazą a emiterem.
Ma ktoś jakieś dodatkowe pomysły czy wziąć się za wymianę wszystkich tranzystorów, jednego triaka, stabilizatora i 4 diod z mostka?
Kabelkologia przy silnikach
Elektronika sterująca wszystkim
Zasilanie sterownika, silnika i jonizatora powietrza.
Silnik główny (ten który buczy) zasilany z 230V AC.
Cała elektronika sterownicza działa poprawnie. Po włączeniu wiatraka działa na wszystkich 3 prędkościach. Po naciśnięciu OFF silnik dostaje około 130V przez co buczy, powoli się kręci i grzeje.
Mierzyłem wszelkie napięcia i w sumie żadnych odkryć nie poczyniłem, oprócz tego że przy wyłączonym wiatraku tranzystory odpowiedzialne za prędkości mają po 130V między bazą a emiterem.
Ma ktoś jakieś dodatkowe pomysły czy wziąć się za wymianę wszystkich tranzystorów, jednego triaka, stabilizatora i 4 diod z mostka?
Kabelkologia przy silnikach
Elektronika sterująca wszystkim
Zasilanie sterownika, silnika i jonizatora powietrza.
http://specjalistycznyspecjalista.blogspot.com/
POST MOŻE ZAWIERAĆ LOKOWANIE PRODUKTU
POST MOŻE ZAWIERAĆ LOKOWANIE PRODUKTU
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
Wątpię, by elementami sterującymi były tranzystory. To raczej tyrystory lub triaki. Czy to buczenie nie ma nic wspólnego z 50Hz? Sprawdź kondensatory filtrujące, te elektrolity. Możesz nawet dołączyć równolegle bez wylutowywania starych jakieś o takiej samej lub większej pojemności, oczywiście na właściwe napięcie. Fotki nie bardzo chcą się otwierać do większego rozmiaru. Zobacz, czy jest tam jakaś stabilizacja napięcia.
Stabilizator jest jedynie w zasilaniu elektroniki sterującej. Do silnika leci bezpośrednio 230V plus masa kabelków ze sterownika. 3 prędkości kręcenia i do każdej jeden z przewodów na zdjęciu (czarny/szary/biały), są podpisane na płytce także jestem pewien do czego są wykorzystywane.
Będę musiał udać się do domu żeby po zapas części. Kondensatorów dużo nie ma więc wymienię profilaktycznie wszystkie w zasilaniu.
Będę musiał udać się do domu żeby po zapas części. Kondensatorów dużo nie ma więc wymienię profilaktycznie wszystkie w zasilaniu.
http://specjalistycznyspecjalista.blogspot.com/
POST MOŻE ZAWIERAĆ LOKOWANIE PRODUKTU
POST MOŻE ZAWIERAĆ LOKOWANIE PRODUKTU
Witam
Mi to wygląda na silnik reluktancyjny lub zwartobiegunowy z trzema uzwojeniami, tak więc walnięty którykolwiek triak załączający biegi będzie powodował wystąpienie napięcia na wszystkich końcach uzwojenia.
Odłącz po kolei przewody i sprawdź kiedy przestanie buczeć. Potem zostaw ten przewód wolny, a podłącz pozostałe. Jeśli buczenie nie wystąpi to już masz triaka który może być walnięty.
Pozdrawiam
Mi to wygląda na silnik reluktancyjny lub zwartobiegunowy z trzema uzwojeniami, tak więc walnięty którykolwiek triak załączający biegi będzie powodował wystąpienie napięcia na wszystkich końcach uzwojenia.
Odłącz po kolei przewody i sprawdź kiedy przestanie buczeć. Potem zostaw ten przewód wolny, a podłącz pozostałe. Jeśli buczenie nie wystąpi to już masz triaka który może być walnięty.
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Okazało się, że buczenie powoduje regulacja 1 (najwolniejszego) biegu także Pyra miał rację. Po odlutowaniu przewodu do uzwojenia nic nie buczy.
Prześledziłem ścieżkę tego kanału. Na swojej drodze ma jedynie tyrystor STN1A60, rezystor i trafia do mikrokontrolera.
Tak więc mam nadzieję, że po wymianie tyrystora wiatrak zacznie działać poprawnie.
Prześledziłem ścieżkę tego kanału. Na swojej drodze ma jedynie tyrystor STN1A60, rezystor i trafia do mikrokontrolera.
Tak więc mam nadzieję, że po wymianie tyrystora wiatrak zacznie działać poprawnie.
http://specjalistycznyspecjalista.blogspot.com/
POST MOŻE ZAWIERAĆ LOKOWANIE PRODUKTU
POST MOŻE ZAWIERAĆ LOKOWANIE PRODUKTU
Temat wiatraka można uznać za zamknięty. Wymieniłem triaka i przestało buczeć. Jeśli w przyszłości pojawi się podobny problem będę od razu wiedzieć za co się zabrać.
Dziękuję za pomoc wszystkim osobom.
Dziękuję za pomoc wszystkim osobom.
http://specjalistycznyspecjalista.blogspot.com/
POST MOŻE ZAWIERAĆ LOKOWANIE PRODUKTU
POST MOŻE ZAWIERAĆ LOKOWANIE PRODUKTU