Metalohalogen PHILIPS MASTER COLOUR CDM-T 150W/942

gdzie i jak kupować oraz nasze o tym opinie
Awatar użytkownika
Zbychur
Posty: 3677
Rejestracja: poniedziałek 19 gru 2011, 21:14
Lokalizacja: Drogomyśl

Metalohalogen PHILIPS MASTER COLOUR CDM-T 150W/942

Post autor: Zbychur »

Poniesiony emocjami i "zaprószonym ogniem" przez DNF i amisiek przymierzam się do jakiejś metalohalogenki i znalazłem takie coś.
Metalohalogen PHILIPS MASTER COLOUR CDM-T 150W/942,

Czy ta cena jest normalna?
amisiek
Posty: 570
Rejestracja: poniedziałek 16 lip 2012, 18:50
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: amisiek »

Jest bardzo tania, weź i kup. Jeśli będzie sprawna to tym lepiej. Ja teraz nie mam kasy na żadne zakupy, więc sam nie sprawdzę.
Awatar użytkownika
bulwa11
Posty: 305
Rejestracja: niedziela 04 wrz 2011, 00:43
Lokalizacja: Brzesko

Post autor: bulwa11 »

Kupuj :twisted: Potem powiesz czy świeci i też kupie ;-)
Obrazek

Solarforce L2 XM-L T5 4B mod Grega || X1 XM-L2 T6 3C mod Grega || 3x MH 150W @CDM-T 942 || MH HQI-BT 400W/D
Awatar użytkownika
tty5150
Posty: 895
Rejestracja: piątek 15 cze 2012, 02:28
Lokalizacja: Sand City

Post autor: tty5150 »

Te 3 pierwsze już moje. Teraz jedynie oprawa i układ zapłonowy... Chyba lepiej było kupić na Rx7s. Na G12 nic ciekawego w rozsądnej cenie nie mogę znaleźć

[ Dodano: 6 Wrzesień 2012, 02:43 ]
Czy taki statecznik i zapłonnik będą OK do tego Philipsa?
http://allegro.pl/dlawik-statecznik-o-m ... 43225.html
http://allegro.pl/zaplonnik-impulsowy-u ... 93811.html
Awatar użytkownika
Ragrastin
Posty: 143
Rejestracja: piątek 11 gru 2009, 18:48
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Ragrastin »

Kusicie panowie, kusicie
Mam akurat starawy projektor właśnie na mety 150W i mam zamiar go przerobić na lampę pokojową skierowaną na sufit
Napisz koniecznie jak się sprawują - widać, że sprzedawca ma ich trochę na stanie : "przy większych ilościach proszę o kontakt"
Awatar użytkownika
bulwa11
Posty: 305
Rejestracja: niedziela 04 wrz 2011, 00:43
Lokalizacja: Brzesko

Post autor: bulwa11 »

tty5150 - jeszcze kilka dni temu były gotowe układy zapłonowe po 29zł na Alle.. teraz ich nie ma ale myślę, że się pojawią jeszcze. Oprawę możesz zrobić ze starej lampy halogenowej 500W (halopak), Lampa MH 150W na G12 akurat się mieści do środka :)
Obrazek

Solarforce L2 XM-L T5 4B mod Grega || X1 XM-L2 T6 3C mod Grega || 3x MH 150W @CDM-T 942 || MH HQI-BT 400W/D
amisiek
Posty: 570
Rejestracja: poniedziałek 16 lip 2012, 18:50
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: amisiek »

@tty5150 - ten statecznik nie będzie dobry niestety. To jest statecznik świetlówkowy do rur używanych np w solariach. Lampa MH ma inne napięcie pracy i będzie niedociążona. To musi być statecznik sodowy, np polski STS-150 lub do lamp MH (NaHJ 150 firmy Vossloh Schwabe).
Za to tani zapłonnik by się nadawał, o ile statecznik wytrzyma takiego kopa prądowego. Stateczniki do lamp sodowych są wystarczająco odporne, te "podbierane" ze świetlówkowych już niekoniecznie.

Generalnie stateczniki świetlówkowe można wykorzystać do lamp metalohalogenkowych, ale żaden z typowych nie pasuje od razu.

do lampy 70W CDM-T 70W /930 (na takiej testowaliśmy)
36W + 2x18W - 1,02A - daje prąd nominalny, wszystkie stateczniki równolegle
58W + 18W - 1,01A - daje prąd nominalny, jw

do lampy 150W można użyć czterech stateczników po 36W każdy, ale prąd niestety nie będzie nominalny, chociaż lampa będzie świecić i nie powinna utracić dużo trwałości.

do lampy 100W (np. HQI-E 100W /NDL czyli /842, używana czasami w oświetleniu ulicznym) świetnie pasuje statecznik do lamp rtęciowych o mocy 125W (STR-125).

We wszystkich powyższych przypadkach stosuje się zapłonniki szeregowo równoległe, by uniknąć traktowania stateczników świetlówkowych lub rtęciowych kopniakami wysokiego napięcia.

co do przeróbki halopaka 500W na MH, to jest to sprawdzona konstrukcja, polecam. Kilka takich zrobiłem sam, tutaj jest fotorelacja.

Będę miał do sprzedania jeden statecznik elektroniczny 150W, ale to za jakiś czas, gdy zrobię modernizację jednej z opraw.
Defcio
Posty: 308
Rejestracja: wtorek 25 maja 2010, 22:36
Lokalizacja: Piła/Nowy tomyśl

Post autor: Defcio »

Amisiek a czy da się odpalić metalohalogenek 70W poprzez statecznik 20W z świetlówki ?, nie zależy mi mocy ale na tym aby w ogóle podtrzymało zapłon.
Czy to prawda że MH wybucha jak kończy żywot ? i dlatego oprawa musi być prawie pancerna ?
Ni-Cd Man.
amisiek
Posty: 570
Rejestracja: poniedziałek 16 lip 2012, 18:50
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: amisiek »

Odpalić się da, ale nie licz ani na sensowne podtrzymanie wyładowania dłużej, ani na dobrą barwę światła. Lampa powinna być obciążona dokładnie tak, jak przewidział to producent, inaczej traci trwałość, przy czym dotyczy to obu stron krzywej - za małego lub za dużego obciążenia. Do prób możesz dać dwa stateczniki FL4000 36-40W równolegle. 20W (lub 18W, bo to nowsze do świetlówek typu T8) to zdecydowanie za mało. Musisz oczywiście użyć wysokonapięciowego zapłonnika, ale do prób możesz spróbować piezoelektryka z zapalniczki, mi się udawało.

Gdy lampa kończy żywot, pojawiają się problemy z zapłonem, jarznik jest skorodowany od środka i zaczerniony przez pył i osady z wolframowych elektrod. Zazwyczaj przyjmuje się, że lampa ma odświecić ileśtam godzin, a potem przeprowadza się grupowe wymiany źródeł - czyli wymienia się wszystkie jak leci, bo koszt wymiany jest wyższy niż koszt lampy (patrz wymiana na ulicach za pomocą podnośnika). W warunkach domowo-sklepowych lampa traci strumień, coraz trudniej się odpala i pojawia się silne zaczernienie. Wtedy należy ją wymienić na nową.
Bardzo dobry przykład postępującego zużycia można znaleźć tutaj
http://www.lighting-gallery.pl/viewtopi ... 08#p117986
Oto przykładowe zdjęcie z tego wątku, popularna lampa CDM-T 70W /830, ma naświecone około 7 tys h.
Obrazek
Całkiem zużyty jarznik lampy kwarcowej wygląda tak
Obrazek
Autor zdjęcia - Whites86 z Lighting-Gallery.pl

Eksplozja jarznika może się zdarzyć, może być spowodowana na przykład awarią statecznika, jakąś wadą materiałową w lampie itp. Ale po to ona ma zewnętrzną bańkę, by minimalizować skutki takiego zdarzenia. Przednia szyba wcale nie jest pancerna, w oprawach Lival i Philips stosuje się normalną szybę grubości 3-4mm.
Tak na marginesie - nie zdarzyła mi się nigdy eksplozja jarznika w MH, ale kolega, który zajmuje się konserwacją lamp miewa takie przypadki - dotyczą one niemal wyłącznie lamp kwarcowych HQI-Ts lub MHN-Td (dwustronnie trzonkowane Rx7s). Wynika to prawdopodobnie stąd, że mocowanie lampy Rx7s wymaga pewnego nacisku wzdłuż osi lampy, a dla porównania oprawka G12 lub E27/E40 nie wprowadza żadnych sił na balon lampy.
Eksplozje jarznika są jednak bardzo, ale to bardzo rzadkie. Kolega, o którym mowa, wymienia miesięcznie ponad setkę różnych lamp, gdyż zajmuje się oświetleniem i twiedzi, że w całej jego karierze było kilkanaście takich przypadków. Osobiście widziałem jedną lampę, w której eksplodujący jarznik przebił zewnętrzny balon i sporo lamp, w których rozszczelniony jarznik zniszczył się, ale nie przebił zewnętrznego balonu.
Oczywiście mówimy cały czas o lampach metalohalogenkowych powszechnego zastosowania. Lampy krótkołukowe, do celów specjalnych, kinotechnicznych lub filmowych mogą strzelić i to się zdarza czasami. Jeszcze bardziej niebezpieczne są lampy ksenonowe XBO. Tam jest ogromne ciśnienie i w razie awarii odłamki mogą mocno zranić, dlatego lampy te są sprzedawane, transportowane, przechowywane i zakładane w specjalnej plastikowej ochronnej obudowie.
Obrazek
Tutaj XBO 250W.
i 450W. Piękna lampa
Obrazek
Oto przykład, że taka obudowa jest po prostu niezbędna. To była lampa XBO 1600W
Obrazek
Autor zdjęcia - elek, Forum Lighting-Gallery.pl
Awatar użytkownika
smokuxx1987
Posty: 2113
Rejestracja: środa 16 maja 2012, 19:04
Lokalizacja: Krosno

Post autor: smokuxx1987 »

Można gdzieś na allegro dostaś jakiś tani układ zapłonowy do tych metalohalogenów
Awatar użytkownika
Zbychur
Posty: 3677
Rejestracja: poniedziałek 19 gru 2011, 21:14
Lokalizacja: Drogomyśl

Post autor: Zbychur »

Może nie tanio ale połowa ceny sklepowej, gość jeszcze ma dedykowane oprawyallegro.pl/hps-uklad-zaplonowy-150w-nowy-doswietlanie-i2596375689.html
Ostatnio zmieniony piątek 07 wrz 2012, 14:18 przez Zbychur, łącznie zmieniany 4 razy.
neutrinus
Posty: 534
Rejestracja: piątek 09 wrz 2011, 16:16
Lokalizacja: wrocław
Kontakt:

Post autor: neutrinus »

Zbychur pisze:może nie tanio ale połowa ceny sklepowej, gość jeszcze ma dedykowane oprawyallegro.pl/hps-uklad-zaplonowy-150w-nowy-doswietlanie-i2596375689.html
czy jest elektroniczny? Jak to rozpoznać ?

Eh... wkręciliście mnie w MH :)
Awatar użytkownika
tty5150
Posty: 895
Rejestracja: piątek 15 cze 2012, 02:28
Lokalizacja: Sand City

Post autor: tty5150 »

Wielkie dzięki za porady co do oprawy i zasilania. Ten patent z halopakiem bardzo mi się podoba.

Zakupione zarniki przyszły, bardzo szybko, super zapakowane, wyglądają na oryginały (nadruki identyczne jak ze zdjęć forumowych, pudełko jak ze strony producenta, instrukcja). Żadnych przebarwień, zaciemnień - nówka-sztuka nie śmigana.

Nie mam jak sprawdzić, czy świecą. Jak chcecie to wrzucę wieczorem zdjęcia.

[ Dodano: 7 Wrzesień 2012, 17:21 ]
Zbychur, dziękuje za linka, chyba tak będzie łatwiej niż kombinowanie z oddzielnymi układami.
amisiek
Posty: 570
Rejestracja: poniedziałek 16 lip 2012, 18:50
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: amisiek »

neutrinus pisze:czy jest elektroniczny? Jak to rozpoznać ?
Eh... wkręciliście mnie w MH :)
Tamten był elektromagnetyczny na 100%.
Elektromagnetyczny waży sporo ponad kilogram, elektroniczny jest co najmniej o połowę lżejszy. Elektromagnetyczne obudowane mają zazwyczaj jakąś wentylację w postaci otworków. Elektroniczne są pakowane w obudowę plastikową, z jedną blachą pod spodem, która służy do odprowadzenia ciepła. Także jeśli statecznik jest lekki i plastikowy to jest to elektronika. Drugą wskazówką może być kształt - stateczniki elektromagnetyczne 150W zamykają się w sześcianie wielkości pięści, zatem obudowa musi być odpowiednio wysoka. Elektronika może być, i zazwyczaj jest, sporo niższa. Tak też jest w przypadku stateczników Vossloh Schwabe, TCI Light czy Tridonic.
Edytnę i wstawię tu za chwilę fotki dla porównania.
oto i oczekiwane zdjęcie:
Obrazek
po lewej stronie pozbawiony obudowy elektromagnetyczny ukłąd o mocy 50W, przeznaczony do zasilania lampy sodowej SDW-T (tak zwana biała soda), po prawej elektroniczny układ TCI Light o mocy 70W.

MH jest źródłem światła o tak dobrej ilości i jakości, że to światło naprawdę uzależnia. Jedynymi świetlówkami, które je przewyższają pod względem jakości światła są rury T8 Osram Color Proof lub Philips Graphica. Obie są dobrze znane wśród akwarystów. Porównywalnej jakości światło daje Sylvania Oceanic 950 ale jest go bardzo mało w porównaniu do porządnego MH :D

edit 2-
Zapomniałem tego napisać, ale w wielu przypadkach można bardzo prosto obsadzić MH w oprawie na trzonku E27. Wystarczy upolować zjaraną świetlówkę kompaktową, rozebrać ją, wywalić niepotrzebną już elektronikę i wykorzystać trzonek, a u góry zamiast rurek podczepić oprawkę G12 (uwaga - trzeba podkładkę zrobić, by się plastik nie stopił) i wsadzić tamże lampkę MH. Działa bez pudła, jeśli oprawa jest dostosowana do żarówek o mocy 60W, to MH 70W będzie nawet lepszy, bo generuje mniej ciepła od takiej żarówki. Osobiście obsadzałem MH w plafonierach.
Awatar użytkownika
Zbychur
Posty: 3677
Rejestracja: poniedziałek 19 gru 2011, 21:14
Lokalizacja: Drogomyśl

Post autor: Zbychur »

Jeszcze takie coś znalazłem

http://allegro.pl/elektron-uklad-zaplonowy-zrm-4-5-es-c-tridonic-i2569022977.html,

To jest kompletny układ, czy jeszcze trzeba coś dokładać?

[ Dodano: 7 Wrzesień 2012, 23:48 ]
Jeszcze pytanie, czy ta na G12 różni się w jakiś sposób od tej na Rx7s jeśli idzie o jakość światła. Znalazłem takie coś

http://allegro.pl/metalohalogen-master- ... 71468.html

i zaniepokoił mnie opis dotyczący Ra
ODPOWIEDZ