Ultrafire na sterydach

co i jak zrobiłem...
mar3
Posty: 64
Rejestracja: piątek 20 cze 2008, 19:02
Lokalizacja: z torcha ;p
Kontakt:

Ultrafire na sterydach

Post autor: mar3 »

Czyli mocarne Ultrafire C3 stainles steel :)

Obrazek

Latarka trafiła do mnie przez przypadek - dzięki Tonio !! . Od razu mi się spodobała :)

- wykonana ze stali nierdzewnej
- dobrze nacięte gwinty ( minimalny luz)
- super baza na modyfikacje

w pierwszej kolejności zmieniłem diodę Cree p4 na q5, dodałem też szkiełko z powłoką anty odblaskową

Obrazek

były też zabawy z gładkim reflektorkiem, ale to ma być w końcu latarka kieszonkowa z szerokim promieniem a nie jakiś szperacz :P

i najważniejsze - driverek !

Obrazek

jest to zmodyfikowany driver z DX sku 7880, przerobił mi go Arek ( calineczka) , dołożył jakieś tam układy scalone....druciki.....i mam super driver ;D

z jednego akumulatorka ni-mh jest wstanie dać w diodę 0,9A >:D przy czasie działania około 35minut z dobrą regulacją !! >:D oczywiście można sobie jasność zmniejszyć jak komuś jest za jasno, tryb low świeci ledwo co, w nocy nie ma mowy o oślepieniu się nawet jak dostaniemy po oczach. :aniol:


jakieś pytania ? ;)
Ostatnio zmieniony piątek 11 lip 2008, 21:47 przez mar3, łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
Calineczka
Posty: 7578
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Calineczka »

Driverek pasuje idealnie czy musiałeś go jakoś "podpierać"....podklejac etc?
W high to chyba żelazko jest po chwili pracy? :mrgreen:
Awatar użytkownika
lennin
Posty: 2104
Rejestracja: piątek 04 sty 2008, 19:31
Lokalizacja: Łódź

Post autor: lennin »

Ładne toto :) Ciekawa modyfikacja.
Obrazek Obrazek
Czy to jakaś nowa niesprecyzowana choroba? .....światła, światła więcej ŚWIATŁAObrazek Obrazek
Awatar użytkownika
Calineczka
Posty: 7578
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Calineczka »

a może jakiś runtime w LOW? Szkoda, że zdjęcie pełnych charakterystyk tyle czasu zajmuje. Jestem ciekaw jak to świeci(czasowo) w porównaniu do oryginału.
mar3
Posty: 64
Rejestracja: piątek 20 cze 2008, 19:02
Lokalizacja: z torcha ;p
Kontakt:

Post autor: mar3 »

7880 ma średnicę taką jak fabryczny driver z wkładką mosiężną :sad: musiałem dotoczyć nową tulejkę którą wpuściłem na samo dno modułu, przylutowałem do niej cienkie druciki które puściłem przez dziurki w driverku, całość polutowałem ( pozdrawiam pana Bociana :grin:) i jakoś się kupy trzyma

Faktycznie, high się grzeje zdrowo, dlatego go nie używam często - ot taki tryb z wygarem w razie co :mrgreen: med mam ustawiony na ssanie ~ 1A - w diodę może idzie coś około 0,2 , 0,3A i to mi styka.


Kiedyś odpaliłem w low oryginalną wersję 7880 na noc, z akusem Sanyo enelo... rano już nie świeciła :sad:

low konsumuje z akusa około 100mA - w nowej wersji mniej - coś w okolicy 60mA
Awatar użytkownika
midi
Posty: 1208
Rejestracja: niedziela 20 sty 2008, 21:04
Lokalizacja: Radom

Post autor: midi »

Fajna przeróbka, latarka podoba mi się, szkoda że w oryginale nasi Chińscy przyjaciele nie są w stanie wyposażyć jej w bardziej funkcjonalny driver taki jak tu widzimy. Ogólnie sam szykuję się do stworzenia kilku latarek na AA, jednak sprawa chłodzenia nie jest łatwa do przeskoczenia i uzyskiwanie dużych mocy mocno jest przez to ograniczone ( z punktu elektroniki jednak jest nam to dane za sprawą modyfikacji driverów przez kolegę Arka, chwała Ci za to :mrgreen: ) . Mar3 mam pytanie do Ciebie, mierzyłeś na luksometrze jak wygląda pomiar światła w latarce ze zwykłą szybką jak i z powłoką antyodblaskową, czy używasz szybek z kai ?, mam dostęp do szybek od okulisty z tym że koszt jest sporo większy od tych z kai bo 25zł za sztukę od 20mm do 80mm i jestem ciekawy czy powłoki są różnych jakości.
Pozdrawiam :wink:
Awatar użytkownika
pawelsz
Posty: 1706
Rejestracja: wtorek 13 lis 2007, 11:36
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: pawelsz »

strata na szybce zwykłej - takiej z dx to 5-8% nawet, na powlekanej minimalna- nie wiem ile- ciężko to zmierzyć- ale poniżej 1%
Może Mariusz zmontuje swój słynny układ pomiarowy na tokarce- wtedy by wyszły pomiary dokładniej.
mar3
Posty: 64
Rejestracja: piątek 20 cze 2008, 19:02
Lokalizacja: z torcha ;p
Kontakt:

Post autor: mar3 »

Ano dokładnie, 1AA i 0,9A w diodę to lekko za dużo :wink: ale tak jak pisałem, nie świecę tym trybem często - ot w razie co tylko.

Co do szkiełek - tu dałem akurat szkiełko Fenixowe, powłoka z jednej strony i to bardzo delikatna powłoka :cry: jedno mycie i mikro ryski pojawią się jak nic... a jak dasz odwrotnie ( powłoką na świat) to masz załatwione na amen :!:

Te od Kai'a ( zielonkawe) są całkiem całkiem - w Fenixie T1 mam już jakiś czas i jest jak nowe :!:

Kiedyś robiłem pomiar, muszę poszukać wyniki, aha w sumie szkiełko z powłoką ładniej wygląda :wink: jest jak by go nie było :mrgreen:

Miałeś już może te szkielka zrobione przez optyka ? Hm jak są zrobione w deseń tych co dają na okulary to powinny być odporne na zarysowania - tak mi się wydaje
Awatar użytkownika
midi
Posty: 1208
Rejestracja: niedziela 20 sty 2008, 21:04
Lokalizacja: Radom

Post autor: midi »

We wtorek odbiorę trzy sztuki, są docinane z tych samych szkiełek co okulary więc dokładnie ta sama powłoka jak i szkło ino 25zł za sztukę to troszkę sporo :evil: . Jeżeli jednak jakość będzie spoko to można odżałować tą kasę i pokusić się do kilku swoich ulubionych latarek. Chodziło mi po głowie wytoczenie latarki z miedzi ale strasznie kiepsko mi się z tym materiałem pracuje, chyba najlepszym rozwiązaniem jest jednak ograniczenie mocy do bezpiecznego poziomu :wink: .
Awatar użytkownika
df
Posty: 307
Rejestracja: piątek 23 lis 2007, 15:38
Lokalizacja: z nienacka
Kontakt:

Post autor: df »

mar3 pisze:Faktycznie, high się grzeje zdrowo, dlatego go nie używam często - ot taki tryb z wygarem w razie co :mrgreen: med mam ustawiony na ssanie ~ 1A - w diodę może idzie coś około 0,2 , 0,3A i to mi styka.


Kiedyś odpaliłem w low oryginalną wersję 7880 na noc, z akusem Sanyo enelo... rano już nie świeciła :sad:

low konsumuje z akusa około 100mA - w nowej wersji mniej - coś w okolicy 60mA
No to dla porównania ja aktualnie mam wersję softu 3.4 (pewnie Ty też ją już masz) uruchomioną z lambdą i w najniższym low ciągnie z akkusa 5mA - co daje ponad tydzień pracy non-stop ;-)
I nie jest to taki sztuczny low, przy którym dioda się ledwo żarzy, ale ładne "księżycowe" światełko, przy którym spokojnie daje się czytać, czy chodzić po domu w ciemności.
Flagiusz
mar3
Posty: 64
Rejestracja: piątek 20 cze 2008, 19:02
Lokalizacja: z torcha ;p
Kontakt:

Post autor: mar3 »

Niestety, czas wykonania latarki z mosiądzu/miedzi = 3 latarki z aluminium :???: Mnie z kolei odstrasza alu bo nie mam "pod nosem " serwisu anodyzującego :wink:

Napisz koniecznie jak odbierzesz te szkiełka, a jak tak sobie myślę czy optyk może mi dociąć szkiełko od Kai'a 52mm na np 42mm średnicy :?:

[ Dodano: Sob Lip 12, 2008 9:35 pm ]
df pisze:
mar3 pisze:Faktycznie, high się grzeje zdrowo, dlatego go nie używam często - ot taki tryb z wygarem w razie co :mrgreen: med mam ustawiony na ssanie ~ 1A - w diodę może idzie coś około 0,2 , 0,3A i to mi styka.


Kiedyś odpaliłem w low oryginalną wersję 7880 na noc, z akusem Sanyo enelo... rano już nie świeciła :sad:

low konsumuje z akusa około 100mA - w nowej wersji mniej - coś w okolicy 60mA
No to dla porównania ja aktualnie mam wersję softu 3.4 (pewnie Ty też ją już masz) uruchomioną z lambdą i w najniższym low ciągnie z akkusa 5mA - co daje ponad tydzień pracy non-stop ;-)
I nie jest to taki sztuczny low, przy którym dioda się ledwo żarzy, ale ładne "księżycowe" światełko, przy którym spokojnie daje się czytać, czy chodzić po domu w ciemności.
wiem wiem, mam też lambdę przerobioną przez Arka :wink: Jednak wolę mieć w zapasie ten wygar z 1 AA ni-mh którego lambda nie da
Awatar użytkownika
midi
Posty: 1208
Rejestracja: niedziela 20 sty 2008, 21:04
Lokalizacja: Radom

Post autor: midi »

Spokojnie optyk Ci dotnie szkiełko na wymagany wymiar ale nie mniejszy jak 20mm, tak przynajmniej jest w moim przypadku, koszt to pewnie koło 5zł :wink: , w razie kłopotów z docięciem mogę pomóc. Co do mosiądzu to mnie się całkiem sprawnie go obrabia, dziś zrobiłem latarkę której moduł jest cały z mosiądzu, gwintowanie przebiega bardzo dobrze sporo lepiej niż w alu myślę że chyba jakąś lampkę zrobię z tego materiału tak na próbę, można go bardzo łatwo powlekać chromem lub niklem czyli uzyskujemy czterokrotnie twardszą powłokę niż mosiądz jak byś chciał jakąś swoją latarkę w ten sposób wykończyć to mogę Ci to załatwić :wink: .
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Calineczka
Posty: 7578
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Calineczka »

Darku, jak sterujesz Attiny?Rozumiem, że dodatkowy tranzystor-jak w twojej pierwotnej wersji? Nie musisz sztucznie rozładowywać dodatkowym rezystorem kondensatora wejściowego?
Mariuszu, twoja lambda niestety, jak sądzę, pobiera więcej prądu, ja stosuję inny sposób wykrywania klika, mniej skomplikowany, niestety wymaga owego rezystora rozładowującego kondensator żeby mozna było wykryć kliknięcie(zanik napięcia) i w low pobiera więcej prądu.
mar3
Posty: 64
Rejestracja: piątek 20 cze 2008, 19:02
Lokalizacja: z torcha ;p
Kontakt:

Post autor: mar3 »

Co do pokrycia mosiądzu - akurat są w mojej okolicy co najmniej 3 firmy zajmujące się tym :wink: ale dzięki za propozycje.

Mak kilka szkiełek do maglita ( zwykłe szklane bez powłoki) przejdę się z tym do optyka i zobaczymy czy uda się wyciąć 42mm :wink: jak nie uszkodzi to się przerobi wersję z powłoką :grin:
Awatar użytkownika
df
Posty: 307
Rejestracja: piątek 23 lis 2007, 15:38
Lokalizacja: z nienacka
Kontakt:

Post autor: df »

Calineczka pisze:Darku, jak sterujesz Attiny?Rozumiem, że dodatkowy tranzystor-jak w twojej pierwotnej wersji? Nie musisz sztucznie rozładowywać dodatkowym rezystorem kondensatora wejściowego?
Mariuszu, twoja lambda niestety, jak sądzę, pobiera więcej prądu, ja stosuję inny sposób wykrywania klika, mniej skomplikowany, niestety wymaga owego rezystora rozładowującego kondensator żeby mozna było wykryć kliknięcie(zanik napięcia) i w low pobiera więcej prądu.
Mam dodatkowy tranzystor bipolarny, którego baza połączona jest przez 12k z plusem baterii.
Tranzystor ten pracuje w konfiguracji OE i kolektor ma bezpośrednio połączony do portu.
Port ten ma włączony pull-up, więc nie ma potrzeby stosowania dodatkowego rezystora w kolektorze do +Vcc.
Oczywiście z uwagi na odwrotną logikę (OE) musiałem odwrócić poziomy stanów na porcie od switch`a (drobna zmiana w sofcie).
Rozwiązanie takie wybrałem właśnie po to, aby maksymalnie zyskać na sprawności.
Rezystor gaszący niestety pobiera znacznie większy prąd niż mój 12k wzmacniany przez dodatkowy tranzystor.
Dla zasilania z 1,2V prąd pomiaru "switch`a" wynosi: Isw = (Ubatt-Ube)/Rb = (1,2-0,7)/12k = 0,5/12k = 41uA (mikro amperów).
Lambda pracuje do napięcia ok. 0,5V, a przy takim napięciu zasilania tranzystor detekcji zaniku zasilania jest już wyłączony.
A zatem sama przetwornica rozładowuje mi Cin na tyle, abym mógł wykonać bardzo szybko detekcję zaniku napięcia.

Dla porównania rezystor gaszący po stronie LED`a musi mieć dość niską rezystancję, aby szybko rozładować Cout w najbardziej skrajnej sytuacji - czyli gdy LED jest zgaszony.
Wówczas ma on napięcie 5V.
Sterownik ma porty w standardzie CMOS, więc próg logicznego przełączenia następuje na granicy Vcc/2. Procesor jest zasilany przez diodę, na której odpada ok. 0,6V, a zatem próg przełączenia dla diody zgaszonej wyniesie: (5-0,6)/2=2,2V.
Czyli w bardzo krótkim czasie (tyle ile jest wymagane do click`u) musisz rozładować kondensator z napięcia 5V do co najmniej 2,2V.
Jakim rezystorem trzeba to zrobić - zależy od zgromadzonego ładunku, czyli pojemności Cout.

Drugi skrajny przypadek, to LED zapalony na 100% (jasności pośrednie będą się zawierać w uzyskanym z min. i max. przedziale).
Uout=3,7V (tyle ile ma dioda)
Vcc na MCU = 3,7-0,6 = 3,1V
Próg przełączenia portu Vcc/2 = 1,55V

A zatem przy włączonej diodzie na 100% aby został wykryty zanik zasilania napięcie musi zejść z 3,7 do 1,55V
I o ile od 3,7 do 2,xx LED będzie Ci w tym pomagał (będzie pobierał prąd rozładowywując Cout) o tyle dalsze zejście do 1,55V musisz wymusić rezystorem "gaszącym".

Spodziewam się, że rezystor ten będzie miał coś ok. 160 omów.
A zatem będzie zużywał odpowiednio: Ir=5/160 = 31mA przy diodzie zgaszonej i 3,7/160 = 21mA przy zapalonej na 100%.
I co równie istotne jest to prąd pobierany po wtórnej stronie przetwornicy.
Przy założeniu jej sprawności ok. 80% z zasilania rezystor ten będzie ciągnął odpowiednio:
39mA i 17mA.

I teraz widać różnicę - ponad 1000x więcej prądu idzie w detekcję zaniku zasilania przy rezystorze gaszącym!
A jeden sot-21 więcej, to koszt niewielki i zaledwie niecałe 2mm^2 na PCB mniej.
I dlatego właśnie użyłem rozwiązania z dodatkowym tranzystorem :grin:


Moja Lambda ma kondensatory we. i wy. warstwowe (monolityczne) o pojemności 4,7uF.

Pobór prądu w trybie ultra-low (najniższy 13-ty w wersji 3.4) na 1xNiMH to 12mA, a na LI-Ion 5mA.
Flagiusz
ODPOWIEDZ