Łączenie ogniw w pakiety a oddawane prądy.
Łączenie ogniw w pakiety a oddawane prądy.
Jak to jest z tymi ogniwami a w zasadzie możliwością oddawania prądu po ich "spakietowaniu" ?
Już piszę do czego zmierzam . Mam zamiar zbudować sobie pakiet lub dwa z ogniw 18650 do zasilania silnika elektrycznego w rowerze .
Chcę na początek zbudować baterię 48V o pojemności nie mniej niż 5Ah (tyle mi na początek wystarczy) . Chcę ją budować z NCR18650A .
Jak wiadomo pojedyncze ogniwo znosi pobór 3A dość dobrze a może i 5-6A.
Jaki prąd będzie mogła oddać bateria złożona z 4szt 18650 połączonych szeregowo czyli o napięciu 14,8V też 3A a max 5-6A ?
Już piszę do czego zmierzam . Mam zamiar zbudować sobie pakiet lub dwa z ogniw 18650 do zasilania silnika elektrycznego w rowerze .
Chcę na początek zbudować baterię 48V o pojemności nie mniej niż 5Ah (tyle mi na początek wystarczy) . Chcę ją budować z NCR18650A .
Jak wiadomo pojedyncze ogniwo znosi pobór 3A dość dobrze a może i 5-6A.
Jaki prąd będzie mogła oddać bateria złożona z 4szt 18650 połączonych szeregowo czyli o napięciu 14,8V też 3A a max 5-6A ?
-
- Posty: 91
- Rejestracja: środa 14 mar 2012, 21:20
- Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
Buduje pakiet z 13S6P z 4 różnych typów ogniw samsunga a mianowicie:CGR18650CG,CGR18650AF,CGR18650D,ICR18650-22F SDI,sprawdzam pojemność na imaxie i dobieram w pakiety o podobnej pojemności dopuszczając różnicę 5% i tak żeby powstał mniej więcej pakiet równoległy o pojemności 12Ah,co się stanie jak np:w jednym pakiecie równoległym pojawią się ogniwa innej firmy?
Powiem Ci na przykładzie. Jeśli masz ogniwo 3.7V 1Ah dające maksymalny prąd 5A (18.5W) to:
-łącząc szeregowo 3 takie ogniwa masz pakiet 11.1V 1Ah dający maksymalnie 5A, czyli 55.5W
-łącząc równolegle 3 takie ogniwa masz pakiet 3.7V 3Ah dający maksymalnie 15A, czyli też 55.5W
Jak widzisz w każdym z tych przypadków sumuje się moc maksymalna ogniw, w łączeniu szeregowym napięcie, a w równoległym pojemność. Oczywiście jest to książkowa teoria. Jeśli chcesz liczyć czas pracy pojedynczego ogniwa i z tych samych danych obliczać czas pracy z pakietu, to wyniki będą tylko zbliżone do rzeczywistości, a czasami nawet nie.
-łącząc szeregowo 3 takie ogniwa masz pakiet 11.1V 1Ah dający maksymalnie 5A, czyli 55.5W
-łącząc równolegle 3 takie ogniwa masz pakiet 3.7V 3Ah dający maksymalnie 15A, czyli też 55.5W
Jak widzisz w każdym z tych przypadków sumuje się moc maksymalna ogniw, w łączeniu szeregowym napięcie, a w równoległym pojemność. Oczywiście jest to książkowa teoria. Jeśli chcesz liczyć czas pracy pojedynczego ogniwa i z tych samych danych obliczać czas pracy z pakietu, to wyniki będą tylko zbliżone do rzeczywistości, a czasami nawet nie.
Pozdrawiam
Musisz zobaczyć w nocie katalogowej lub zmierzyć, ile pobiera silnik przy 48V. Jeśli jest to np 35A to musisz złożyć z 10 pakietów po 48V każdy, czyli 10x 12s1p czyli potrzebujesz 120 ogniw. Wtedy jeden pakiet 12s1p wchodzący w skład całej baterii będzie rozładowany maksymalnie bezpiecznym prądem ~3,5A. I dopiero wtedy wyjdzie Ci, że taka bateria ma 12s10p czyli 48V 20Ah.
I teraz: Jeśli zrobisz 3x mniej pojemną baterię, czyli 12s3p (36 ogniw co da ~6Ah) to 3x zwiększysz prąd rozładowania i 1 pakiet 12s1p będzie ssany prądem 12A na przykład. A to dla biednych 18650 zakończy się nagłym zgonem.
Te akusy nadają się do tanich i słabych konstrukcji. A do mocnych nie, bo trzeba wozić 120 ogniw albo więcej. Policz sobie ile to kosztuje (120 ogniw po 5-7zł), ile to waży (te baterie to sama blacha), jak dużo miejsca zajmuje (są okrągłe i połowa pojemności baterii to powietrze miedzy ogniwami) i ile kłopotów będzie z ładowaniem (to jest 120 ogniw, które trzeba balansować) ...
Mnie się osobiście nie podoba rower, który ma aku wielkości kartonu po mikrofalówce. Ani to schować, ani obudować. Zostaje taka brzydka prowizorka rodem od szalonego naukowca
I teraz: Jeśli zrobisz 3x mniej pojemną baterię, czyli 12s3p (36 ogniw co da ~6Ah) to 3x zwiększysz prąd rozładowania i 1 pakiet 12s1p będzie ssany prądem 12A na przykład. A to dla biednych 18650 zakończy się nagłym zgonem.
Te akusy nadają się do tanich i słabych konstrukcji. A do mocnych nie, bo trzeba wozić 120 ogniw albo więcej. Policz sobie ile to kosztuje (120 ogniw po 5-7zł), ile to waży (te baterie to sama blacha), jak dużo miejsca zajmuje (są okrągłe i połowa pojemności baterii to powietrze miedzy ogniwami) i ile kłopotów będzie z ładowaniem (to jest 120 ogniw, które trzeba balansować) ...
Mnie się osobiście nie podoba rower, który ma aku wielkości kartonu po mikrofalówce. Ani to schować, ani obudować. Zostaje taka brzydka prowizorka rodem od szalonego naukowca
Ostatnio zmieniony piątek 06 lip 2012, 17:56 przez tisher, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 91
- Rejestracja: środa 14 mar 2012, 21:20
- Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
Jeśli pobiera 35A przy 48V to by musiał mieć 1700-1800W sporo w sumie jak na silnik do roweru.Ja mam na oku 1200W czyli jakieś 25A max,przynajmniej tyle pokazuje wykres ze specyfikacji technicznej.Ogniwa mam już kupione,dzięki koledze z forum z resztą,wyszły mnie jakieś 2,6PLN szt z wysyłką,na razie wszystkie które sprawdziłem mają min 2Ah,wychodzi mi szczytowo 4,1A na ogniwo przy pakiecie 6P,mam nadzieje że trochę to posłuży co myślicie??
-
- Posty: 91
- Rejestracja: środa 14 mar 2012, 21:20
- Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
W specyfikacji mojego silnika podają że przy zasilaniu 48V silnik pobiera 25A i ma moc 1200W .pier pisze:Radziłbym się zainteresować ogniwami LiFePo4. Mają większe prądy rozładowania i są dużo trwalsze (ok 2k cykli) a cena niewysoka.
A jakie by to musiały być ogniwa (LiFePo4) ile by ich musiało być (jaki pakiet zbudować ) by spełniało moje założenie ?
Dodatkowo zakładam że jeśli zasięg na baterii 48V będzie wystarczający to w zimie powiększę baterię do 60V i zmienię sterownik .
Lub jeśli zasięg będzie za mały (a wystarczy mi max 10km ze wspomaganiem) to zwiększam pojemność x2.
Da się tak ? No i gdzie kupić dobre i możliwe najtańsze ogniwa LiFePo4 ? No i czy "taki rasowy" BMS jest konieczny czy wystarczy jak to kolega określił BMS dla ubogich czyli wskaźnik napięcia z alarmem ?
Mam ładowarkę iMAX B8+ .Da się tym ładować LiFePo4 ? Czy lepiej zrobić baterię 48V lub druga opcja 60V obie z BMSem i dedykowaną ładowarką do tego ?
Kurcze zaczyna się robić drogo a nawet bardzo drogo . Najtaniej by wychodziło kupić pakiety Li-pol tak jak ma to zrobione tisher .
Ostatnio zmieniony sobota 07 lip 2012, 11:34 przez Pykacz ., łącznie zmieniany 1 raz.
BMS zastępuje Imaxa/klona + alarmy przed rozładowaniem.
BMS odetnie Ci zasilanie, a alarm daje głośny 3 sek sygnał, że bateria jest null.
Poza tym alarmy są do do LiPoly/LiIon (piszczą przy spadku napięcia poniżej 3.3V). Nie widziałem takich do LiFe. Alarm jest na tyle fajny, że pokazuje napięcia pośrednie, czyli poniżej 3.3, 3.3-3.6 i powyżej 3.6 na każde ogniwo. Więc widać nie tylko stan naładowania aku ale dokładnie można śledzić zużywanie każdego ogniwa czy szacować pozostałe naładowanie i możliwą do przebycia drogę.
BMS odetnie Ci zasilanie, a alarm daje głośny 3 sek sygnał, że bateria jest null.
Poza tym alarmy są do do LiPoly/LiIon (piszczą przy spadku napięcia poniżej 3.3V). Nie widziałem takich do LiFe. Alarm jest na tyle fajny, że pokazuje napięcia pośrednie, czyli poniżej 3.3, 3.3-3.6 i powyżej 3.6 na każde ogniwo. Więc widać nie tylko stan naładowania aku ale dokładnie można śledzić zużywanie każdego ogniwa czy szacować pozostałe naładowanie i możliwą do przebycia drogę.
Tisher Ty jeździsz teraz na jakiej baterii , ilu pakietach (masz te Li-pol 14,8V 5Ah tak) ?
Naprawdę daje to radę ? Nic się z bateriami nie dzieje niepokojącego? Ile z nich silnik w Twojej konfiguracji "ciągnie"prądu ? Rzeczywiście masz realny zasięg na zestawie 60V 5Ah jak tu podałeś czy to jakieś błędy w obliczeniach ?
Jaki pakiet ja bym musiał mieć by zasilić mój silnik tym sterownikiem co mam teraz 48v 25A lub w drugiej opcji po zmianie sterownika taki jak masz Ty z moim silnikiem (jest mocniejszy trochę od twojego ) by mieć zasięg jak pisałem czyli 10km max?
Naprawdę daje to radę ? Nic się z bateriami nie dzieje niepokojącego? Ile z nich silnik w Twojej konfiguracji "ciągnie"prądu ? Rzeczywiście masz realny zasięg na zestawie 60V 5Ah jak tu podałeś czy to jakieś błędy w obliczeniach ?
tisher pisze:Ja na 5Ah pojemności przejeżdżam ponad 30km z prędkością 30km/h lub 10-12 km z prędkością ponad 60... to aż nadto co mi potrzeba.
Jaki pakiet ja bym musiał mieć by zasilić mój silnik tym sterownikiem co mam teraz 48v 25A lub w drugiej opcji po zmianie sterownika taki jak masz Ty z moim silnikiem (jest mocniejszy trochę od twojego ) by mieć zasięg jak pisałem czyli 10km max?
Używam pakietów codziennie (czasem ładuję je 2x na dzień) i nie miałam z nimi żadnych problemów. Po 1100km (pewnie z 70 cykli) pojemność nie spadła ani o 1mAh i sztywno trzymają w granicach 4950-5050.
Oczywiście kwartał to mało by wydać obiektywną opinię o aku, ale w tym tempie zużycia, już to powiedziałem gdzieś, one się zamortyzują 3x zanim padną. A takie coś jest dla mnie aż nadto zadowalające.
Pakiety są jak cegiełki. Jeden ma 14.4V(16.8V) i 5Ah. I możesz takie łączyć szeregowo albo równolegle jak chcesz. Jeśli kupisz 3 takie i połączysz szeregowo to masz normalny pakiet 12s1p czyli te wymagane ~48V i 5Ah. Jeśli kiedyś zmienisz sterownik na 60V czy 72V czy co tam chcesz to zmiana całego aku polega po prostu na dokupieniu 1 sztuki pakietu więcej i połączeniu w 16s1p. To jest banalnie proste i elastyczne rozwiązanie, że chyba prościej się nie da
Silnik maksymalnie ssa 60A, czyli 3600W (a popatrz na zdjęcie, te pakiety wszystkie 4 są wielkości dużego pudełka kawy i mieszczą się w jednej dłoni) przy 65km/h lub sprintach pod górę.
Zasięg już opisywałem wiele razy. 5Ah 66V (bo tyle ma pakiet naładowany) wystarcza mi na 30km spokojnej i płynnej jazdy bez wspomagania lub 50km z wspomaganiem (zazwyczaj pod górki na silniku, bo po równym jadę normalnie).
Przy spokojnej jeździe ssa 5A
Oczywiście kwartał to mało by wydać obiektywną opinię o aku, ale w tym tempie zużycia, już to powiedziałem gdzieś, one się zamortyzują 3x zanim padną. A takie coś jest dla mnie aż nadto zadowalające.
Pakiety są jak cegiełki. Jeden ma 14.4V(16.8V) i 5Ah. I możesz takie łączyć szeregowo albo równolegle jak chcesz. Jeśli kupisz 3 takie i połączysz szeregowo to masz normalny pakiet 12s1p czyli te wymagane ~48V i 5Ah. Jeśli kiedyś zmienisz sterownik na 60V czy 72V czy co tam chcesz to zmiana całego aku polega po prostu na dokupieniu 1 sztuki pakietu więcej i połączeniu w 16s1p. To jest banalnie proste i elastyczne rozwiązanie, że chyba prościej się nie da
Silnik maksymalnie ssa 60A, czyli 3600W (a popatrz na zdjęcie, te pakiety wszystkie 4 są wielkości dużego pudełka kawy i mieszczą się w jednej dłoni) przy 65km/h lub sprintach pod górę.
Zasięg już opisywałem wiele razy. 5Ah 66V (bo tyle ma pakiet naładowany) wystarcza mi na 30km spokojnej i płynnej jazdy bez wspomagania lub 50km z wspomaganiem (zazwyczaj pod górki na silniku, bo po równym jadę normalnie).
Przy spokojnej jeździe ssa 5A
Pamiętaj o monitorach napięcia.
Są niezbędnie koniecznie potrzebne i bez nich absolutnie nie używaj tych pakietów
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=18987.
Ale w zamian nie potrzebujesz żadnego BMSa i innych wynalazków. Wystarczy zwykła ładowarka z balanserem (nie ta z HK za 19$ bo one prawie wszystkie mają źle kalibrowane balansery i próba naładowania pakietu kończy się jego zniszczeniem) jakiejś uznanej firmy typu Turnigy, IMax, Icharger itp.
Są niezbędnie koniecznie potrzebne i bez nich absolutnie nie używaj tych pakietów
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=18987.
Ale w zamian nie potrzebujesz żadnego BMSa i innych wynalazków. Wystarczy zwykła ładowarka z balanserem (nie ta z HK za 19$ bo one prawie wszystkie mają źle kalibrowane balansery i próba naładowania pakietu kończy się jego zniszczeniem) jakiejś uznanej firmy typu Turnigy, IMax, Icharger itp.