Driver do P7 by Edim
Driver do P7 by Edim
Witam, jak obiecałem tak uczyniłem, dziś przetestowałem driver kolegi Edima dedykowany do SSC P7. Do tego celu użyłem diodę z DX bin B osadzonej na wielkim aluminiowym walcu o średnicy 50mm i słusznej długości , do drivera także został przymocowany kawałek alu gdyż twórca przewidział takowy mocowany do dolnej strony drivera. Oto kilka fotek jak to wyglądało w rzeczywistości.
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... 2df547.jpg
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... 372441.jpg
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... 7e1693.jpg
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... b83658.jpg
Driver został zasilony dwoma aku 18650 od Bociana, napięcie na starcie wynosiło 8.41V, test w tym samym miejscu w którym testowałem driver liniowy na 1x18650 by Edim czyli klatka schodowa, jest tam ciemno więc oprócz P7 żadnego innego źródła światła nie ma.
16:45 6200 lux 8.4V
17:10 6200 lux
17:20 6200 lux
17:33 6130 lux
17:54 6000 lux
18:16 0330 lux 5,5V - prawie zdechły brak zabezpieczenia, trzeba stosować aku protected
Niestety akurat między dwoma ostatnimi pomiarami przysnąłem i nie wiem jak to dokładnie przebiegało w każdym razie prawie zdechło i już ( dioda świeciła bardzo słabo ) . P7 w tym czasie nagrzała cały walec do temperatury około 50-55 stopni, driver natomiast oddaje około 3Wat mocy i ten kawałek alu który do niego przymocowałem nagrzał się do takiej temperatury iż w ręku ciężko go było utrzymać, po prostu parzył. Suma sumarum wydziela się na nim tyle samo mocy co na poczciwych cree, tak więc chłodzenie jak najbardziej konieczne, konstruktor mówił iż układ potrafi sporo wytrzymać i ma zabezpieczenie termiczne, w tym teście nie zadziałało więc temperatura nie była jeszcze chyba krytyczna. Jako ciekawostkę dodam iż całość spokojnie pracuje też na jednym aku i na starcie po chwili stabilizacji mamy 5200 lux które stabilnie utrzymywało się 5 minut ( dłużej nie sprawdzałem, może innym razem ).
Wychodzi na to że w trybie max możemy korzystać ze światła przez około 1h 10min bez większych zmian jasności, w tym trybie dioda dostaje 2,7A a z aku pobierane są 1.5A następnie tryb Mid z aku pobierane jest 1,1A oraz low około 370mA. Co do możliwości wyboru trybów niech autor się wypowie, ja bez stosowania żadnej zworki miałem 3 ciągłe.
To tyle na tą chwilę, wieczorem zrobię testy w terenie
Pozdrawiam.
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... 2df547.jpg
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... 372441.jpg
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... 7e1693.jpg
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... b83658.jpg
Driver został zasilony dwoma aku 18650 od Bociana, napięcie na starcie wynosiło 8.41V, test w tym samym miejscu w którym testowałem driver liniowy na 1x18650 by Edim czyli klatka schodowa, jest tam ciemno więc oprócz P7 żadnego innego źródła światła nie ma.
16:45 6200 lux 8.4V
17:10 6200 lux
17:20 6200 lux
17:33 6130 lux
17:54 6000 lux
18:16 0330 lux 5,5V - prawie zdechły brak zabezpieczenia, trzeba stosować aku protected
Niestety akurat między dwoma ostatnimi pomiarami przysnąłem i nie wiem jak to dokładnie przebiegało w każdym razie prawie zdechło i już ( dioda świeciła bardzo słabo ) . P7 w tym czasie nagrzała cały walec do temperatury około 50-55 stopni, driver natomiast oddaje około 3Wat mocy i ten kawałek alu który do niego przymocowałem nagrzał się do takiej temperatury iż w ręku ciężko go było utrzymać, po prostu parzył. Suma sumarum wydziela się na nim tyle samo mocy co na poczciwych cree, tak więc chłodzenie jak najbardziej konieczne, konstruktor mówił iż układ potrafi sporo wytrzymać i ma zabezpieczenie termiczne, w tym teście nie zadziałało więc temperatura nie była jeszcze chyba krytyczna. Jako ciekawostkę dodam iż całość spokojnie pracuje też na jednym aku i na starcie po chwili stabilizacji mamy 5200 lux które stabilnie utrzymywało się 5 minut ( dłużej nie sprawdzałem, może innym razem ).
Wychodzi na to że w trybie max możemy korzystać ze światła przez około 1h 10min bez większych zmian jasności, w tym trybie dioda dostaje 2,7A a z aku pobierane są 1.5A następnie tryb Mid z aku pobierane jest 1,1A oraz low około 370mA. Co do możliwości wyboru trybów niech autor się wypowie, ja bez stosowania żadnej zworki miałem 3 ciągłe.
To tyle na tą chwilę, wieczorem zrobię testy w terenie
Pozdrawiam.
hmm- kwadrat- gdzie to dać ? - w latarkach są okrągłe
Grzanie może być problemem, ale i inne drivery EdiMa się też grzały , pomimo deklarowanej sprawności.
Test na 1ym 18650 byłby mile widziany- batony latarkowe nie każdy chce mieć, a 2x18650 w ...piiii... długie już wychodzi.
Ale fajnie, że się coś dzieje i jest nadzieja , że EdiM oprócz zapodawania Tobie driverów do testów, również zaproponuje "lepsze" ceny dla forumowiczów a nie alledrogowe - sorka-zgadzam się z Tomkiem, że forum to jest wymiana informacji, a nie jedynie jej ssanie zadając pytania.
Grzanie może być problemem, ale i inne drivery EdiMa się też grzały , pomimo deklarowanej sprawności.
jakaś niespójność jest- grzeje się w ...piiii..., żre niby 3waty a pobiera z 1x18650 1.5A oddając w diodę 2.7A- gdzie tu logika ?w tym trybie dioda dostaje 2,7A a z aku pobierane są 1.5A
Test na 1ym 18650 byłby mile widziany- batony latarkowe nie każdy chce mieć, a 2x18650 w ...piiii... długie już wychodzi.
Ale fajnie, że się coś dzieje i jest nadzieja , że EdiM oprócz zapodawania Tobie driverów do testów, również zaproponuje "lepsze" ceny dla forumowiczów a nie alledrogowe - sorka-zgadzam się z Tomkiem, że forum to jest wymiana informacji, a nie jedynie jej ssanie zadając pytania.
Kwadraty nadają się do rowerów, poza tym myślę, że od kwadrata do kółka droga krótka
Midi ma rację z tymi trzema watami! 1,5A ciągnie z dwóch akusów szeregowo połączonych! Znaczy pobiera: 1,5A x 8V = 12W, a w diodę idzie 2,7A x 3,5V = 9,45W Trochę zaokrągliłem (oszacowałem), ale daje to ok. 2,5W na driverze, a przy nieco wyższym napięciu na akumulatorkach jeszcze więcej.
Coraz więcej światła, ale i coraz cieplej!
Midi ma rację z tymi trzema watami! 1,5A ciągnie z dwóch akusów szeregowo połączonych! Znaczy pobiera: 1,5A x 8V = 12W, a w diodę idzie 2,7A x 3,5V = 9,45W Trochę zaokrągliłem (oszacowałem), ale daje to ok. 2,5W na driverze, a przy nieco wyższym napięciu na akumulatorkach jeszcze więcej.
Coraz więcej światła, ale i coraz cieplej!
Dubito ergo sum!
Co do spraw technicznych niech wypowie się Edim ja podawałem tylko to co od Niego usłyszałem ( sam dokonałem pomiaru pobieranego prądu z aku ) i nie mam na tyle wiadomości by to wyjaśnić . To że driver kwadratowy to co dla niektórych może być problemem, mnie też łatwo może nie być ale powinienem sobie z tym poradzić, jednak dobre rozwiązanie dla lampek rowerowych. Obawiam się iż zastosowanie dwóch P7 jako oświetlenia rowerowego może być troszkę trudne do zrealizowania ze względu właśnie na grzanie oczywiście jeżeli chcieli byśmy podać na nie 3A, wtedy radiatory muszą być sporych rozmiaru i mogło by to troszkę ograniczać konstruktorów. Jeżeli na rower to 1xP7 powinno być optymalnie, światła będzie i tak sporo .
więc może warto określić, że może być to dobry driver pod P7 na rower przy sprawności ca 75-80% (może - zależnie od V na akusach).
Wolę testy realne- zasilanie z lion , a nie zasilaczem labo, którego w terenie się nie posiada- wtedy widać jak ogniwa wpływają na pracę, a nie czyste testy w labie- dziwne , że konstruktor tego nie przewidział i nie sprawdził.
Ciekawe byłyby testy (ale i informacje o możliwym zasilaniu- może akus większy 12V ?) przy większym V.
Wybaczcie , ale w obecnym formie jest to bardzo ciekawa konstrukcja (lepsza moim zdaniem od 8xAmc), ale kształt uniemożliwia użycie tego do latarek.
Wolę testy realne- zasilanie z lion , a nie zasilaczem labo, którego w terenie się nie posiada- wtedy widać jak ogniwa wpływają na pracę, a nie czyste testy w labie- dziwne , że konstruktor tego nie przewidział i nie sprawdził.
Ciekawe byłyby testy (ale i informacje o możliwym zasilaniu- może akus większy 12V ?) przy większym V.
Wybaczcie , ale w obecnym formie jest to bardzo ciekawa konstrukcja (lepsza moim zdaniem od 8xAmc), ale kształt uniemożliwia użycie tego do latarek.
Witam
Odpowiem na szybko na tyle ile mogę w tej chwili.
Testy prototypu dały sprawność ok. 80% przy 3A i stąd powiedziałem, że można się spodziewać 3W strat mocy. Oczywiście 2,5W też jest jak najbardziej realne, ponieważ tutaj jest nieco mniejsza moc (prąd 2,7A) oraz jeszcze zmniejszyłem rezystory do pomiaru prądu 0,1/3.
Zasilanie 4-15V. Oczywiście musi być większe niż na diodzie, ale wygląda na to, że wystarczy tylko ok. 0,5V więcej.
Kwadrat - no cóż tutaj się zastanawialiśmy z Midim nad rozwiązaniem, tak by się dało odprowadzić ciepło. Ogólnie jest to problematyczne. Rozwiązaniem mogła by być 'kanapka' z dwóch okrągłych płytek. Jednak ogólnie problem oddawania ciepła do otoczenia pozostawał. Tak czy inaczej bardzo trudno byłoby się zmieścić w np. 18mm średnicy.
Stanęło na tym, że nie ma co się męczyć od razu z upychaniem na okrągło. Wyszło z tego natomiast założenie, że powinno się mieścić w otworze M22 (o ile pamiętam) w poprzek. No i się mieści. Rozmiar ok. 20,8x22mm. Tak więc Midi twierdził, że bez problemu zrobi latarkę, do której sie wpasuje taki driver. Da się też rozwiązać chłodzenie w takim wykonaniu. Co do modowania latarek, to niestety na razie jest problem.
O wszelkich malutkich latarkach można śmiało zapomnieć. Tutaj największym problemem będzie rozproszenie mocy strat LEDa P7, ponad 10 watów. To jest na prawdę dużo.
Do zrobienia pozostało:
pomiary;
poprawka softu;
wycena;
opis.
PS. Jeszcze uwaga do administratora... Pisząc taki tekst kilkanaście minut, zostaję wylogowany i łatwo stracić, co się napisało, bo klikając wyślij mamy stronę logowania, a potem pusty post. Używam Firefoxa.
Odpowiem na szybko na tyle ile mogę w tej chwili.
Testy prototypu dały sprawność ok. 80% przy 3A i stąd powiedziałem, że można się spodziewać 3W strat mocy. Oczywiście 2,5W też jest jak najbardziej realne, ponieważ tutaj jest nieco mniejsza moc (prąd 2,7A) oraz jeszcze zmniejszyłem rezystory do pomiaru prądu 0,1/3.
Zasilanie 4-15V. Oczywiście musi być większe niż na diodzie, ale wygląda na to, że wystarczy tylko ok. 0,5V więcej.
Kwadrat - no cóż tutaj się zastanawialiśmy z Midim nad rozwiązaniem, tak by się dało odprowadzić ciepło. Ogólnie jest to problematyczne. Rozwiązaniem mogła by być 'kanapka' z dwóch okrągłych płytek. Jednak ogólnie problem oddawania ciepła do otoczenia pozostawał. Tak czy inaczej bardzo trudno byłoby się zmieścić w np. 18mm średnicy.
Stanęło na tym, że nie ma co się męczyć od razu z upychaniem na okrągło. Wyszło z tego natomiast założenie, że powinno się mieścić w otworze M22 (o ile pamiętam) w poprzek. No i się mieści. Rozmiar ok. 20,8x22mm. Tak więc Midi twierdził, że bez problemu zrobi latarkę, do której sie wpasuje taki driver. Da się też rozwiązać chłodzenie w takim wykonaniu. Co do modowania latarek, to niestety na razie jest problem.
O wszelkich malutkich latarkach można śmiało zapomnieć. Tutaj największym problemem będzie rozproszenie mocy strat LEDa P7, ponad 10 watów. To jest na prawdę dużo.
Do zrobienia pozostało:
pomiary;
poprawka softu;
wycena;
opis.
PS. Jeszcze uwaga do administratora... Pisząc taki tekst kilkanaście minut, zostaję wylogowany i łatwo stracić, co się napisało, bo klikając wyślij mamy stronę logowania, a potem pusty post. Używam Firefoxa.
Ostatnio zmieniony środa 25 cze 2008, 22:10 przez EdiM, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
--
EdiM
Zapraszam do sklepu http://sklep.ledim.pl/
Zapytaj jak zdobyć dodatkowy rabat 15-20%
--
EdiM
Zapraszam do sklepu http://sklep.ledim.pl/
Zapytaj jak zdobyć dodatkowy rabat 15-20%
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
Przyjąłem, zmieniłem na 25 minut z poprzednich 15tu, chyba będzie ok?EdiM pisze:PS. Jeszcze uwaga do administratora... Pisząc taki tekst kilkanaście minut, zostaję wylogowany i łatwo stracić, co się napisało, bo klikając wyślij mamy stronę logowania, a potem pusty post. Używam Firefoxa.
...fakt, to dużo ale na szczęście wspomniane 10W to nie same straty a nawet trochę światłaEdiM pisze:utaj największym problemem będzie rozproszenie mocy strat LEDa P7, ponad 10 watów. To jest na prawdę dużo.
Ciekawe ile watów tak naprawdę grzeje, a ile świeci w tej P7....
moje przemyślenia
1. Nia trafia do mnie opinia o kwadracie- koło lepiej wypełnia latarkę, chyba, że zaczną robić obudowy kwadratowe, na co się nie zanosi
2. Nie widze tego do zamontowania w kwadraciaku - profil alu 25x25 - wewnątrz 22 ma, ponieważ już cree przy 1A grzeje się dość przy długim czasie używania, a to jednak grzeje się znacznie bardziej
3. Driver ma zabezpieczenie termiczne- więc w czym problem przy przegrzaniu przełączyć w niższy tryb, lub wyłączyć światełko do ostygnięcia (jeśli przełączenie nie jest możliwe)
4. Jeśli p3, to w czym problem, żeby driver przy okazji nie zabezpieczał diody przed przegrzaniem- jesli będzie w jednym module to jest to realne
5. Szkoda, że to klasyczny step-down i nie nada się do światełek na 1go lion- tego brakuje bardzo
6. Ciepło wydzielane przed diodę (kole 10W) jest znacznie większe niż wydzielane przez driver (3W), więc na "chłopski rozum" skoro dioda wytrzyma ciepełko, to driver tym bardziej powinien, ew. cała konstrukcja latarki jest do bani , jak również p.3
7. Dioda ma PCB okrągłe i jakoś oddaje ciepło przy swojej sprawności, driver też powinien i p3
ps
ja jeśli piszę długo, to piszę w notepadzie i potem copy/paste - prościej i pewnie- niezależnie od time out na forum zawsze może łącze do internetu paść i wtedy pisanina idzie się...
1. Nia trafia do mnie opinia o kwadracie- koło lepiej wypełnia latarkę, chyba, że zaczną robić obudowy kwadratowe, na co się nie zanosi
2. Nie widze tego do zamontowania w kwadraciaku - profil alu 25x25 - wewnątrz 22 ma, ponieważ już cree przy 1A grzeje się dość przy długim czasie używania, a to jednak grzeje się znacznie bardziej
3. Driver ma zabezpieczenie termiczne- więc w czym problem przy przegrzaniu przełączyć w niższy tryb, lub wyłączyć światełko do ostygnięcia (jeśli przełączenie nie jest możliwe)
4. Jeśli p3, to w czym problem, żeby driver przy okazji nie zabezpieczał diody przed przegrzaniem- jesli będzie w jednym module to jest to realne
5. Szkoda, że to klasyczny step-down i nie nada się do światełek na 1go lion- tego brakuje bardzo
6. Ciepło wydzielane przed diodę (kole 10W) jest znacznie większe niż wydzielane przez driver (3W), więc na "chłopski rozum" skoro dioda wytrzyma ciepełko, to driver tym bardziej powinien, ew. cała konstrukcja latarki jest do bani , jak również p.3
7. Dioda ma PCB okrągłe i jakoś oddaje ciepło przy swojej sprawności, driver też powinien i p3
ps
ja jeśli piszę długo, to piszę w notepadzie i potem copy/paste - prościej i pewnie- niezależnie od time out na forum zawsze może łącze do internetu paść i wtedy pisanina idzie się...
Ostatnio zmieniony środa 25 cze 2008, 22:25 przez pawelsz, łącznie zmieniany 1 raz.
W sumie to trzeba by liczyć tak...Calineczka pisze:Ciekawe ile watów tak naprawdę grzeje, a ile świeci w tej P7....
Sprawność emitera niebieskiego w Cree XR-E to ponad 40% - 425mW @ 350mA przy napięciu ok 3,0. Przy takim upakowaniu i wysokim prądzie obcinamy 30% na straty co daje nam 28% skuteczność w konwersji energia/swiatło -> 10W mocy na wejsciu -> 7,2W w ciepło .
Mając w ręku taki działający zestaw z P7 to można się nieźle zastanawiać ile faktycznie grzeje a ile świeci, w zimę w sam raz ale latem nie jest to wskazane. Pewnym rozwiązaniem jest dobre dobranie trybów latarki, te 3A trzeba traktować jako taki zapas mocy na w razie czego, różnica w jasności miedzy 1,7A a 3A nie jest aż tak wielka by nie można mniejsze natężenie prądu uznać za domyślne a z maxa korzystać sporadycznie. Musimy zmienić postrzeganie takich latarek, do dyspozycji faktycznie mamy sporo mocy ale nie musimy z niej korzystać na okrągło, mamy ją na w razie czego, P7 z 1,7A świeci na prawdę solidnie a poza tym wydłuża się nam czas działania. Ja jestem w stanie zaakceptować taki tok postrzegania takiej latarki i chyba jest w tym logika, bo ma ona oświetlać i działać jak najdłużej a nie oślepiać i powodować ciągłe opadanie kopar postronnych obserwatorów. Ja rozważam jeszcze zasilenie tego zestawu trzema 18650, potrafię zrobić taki koszyczek, wtedy latarka będzie krótsza ale grubsza. Co do lampki rowerowej to ten driver nie potrzebuje żadnych zmian nadaje sie doskonale, niebawem nabędę rower i postaram się wyposażyć go w takowe światełko .
midi- od tego są 3 tryby do wyboru przez Ciebie- wybierasz czego potrzebujesz w danej chwili- tam, masz rację mid koło 1.7A jest ok, ale potem powinien być max powiedzmy kole 2.7 i low niski- ot na miasto, coby nas widzieć, ale nie musi to zbyt dobrze oświetlać- tak mówi praktyka - aczkolwiek na miasto lepsze jest mryganie, ale cóz- nie można mieć wszystkiego.
Wiesz- mam driver EdiMa pod cree ustawiony na kole 1.1A- to naprawde się grzeje- wsadzony do kwadraciaka robi swoje, więcj grzanie x-razy mocniejsze może być używanie jedynie chwilowo (tryb max)
Wiesz- mam driver EdiMa pod cree ustawiony na kole 1.1A- to naprawde się grzeje- wsadzony do kwadraciaka robi swoje, więcj grzanie x-razy mocniejsze może być używanie jedynie chwilowo (tryb max)
Odpowiednie zwarcie zworki pozwala wybrać grupę z trybem strobo, jest na pewno więc nie ma się co martwić mryganie na miasto też będzie . Przed chwilą pospacerowałem sobie z tym zestawem ale zasilanym 1 aku 18650 dioda pochodzi z binu B więc też nie jest najwydajniejsza, efekt jest bardziej niż dobry, porządnie oświetla przedmioty znajdujące sie w odległości 100 metrów a świecąc pod nogi nie oślepia, ref to ten z DX i powiem szczerze że udał się im, nada się na rower, gdyby jeszcze do P7 dorzucić dwie cree z kolimatorami szerokokątnymi to było by idealne oświetlenie rowerowe. Postaram się jutro zrobić test drivera z zasilaniem 1X18650, może być ciekawie Dodam że z zasilaniem 1x18650 driver nie powodował grzania się radiatora.
Midi, "opadanie kopar postronnych obserwatorów" jest baaardzo przyjemne ( ), ale masz rację. Tyle fotonów tak naprawdę potrzebnych jest jedynie w specyficznych warunkach. Poza tym spora (oczywiście pojęcie względne) latarka z taką diodą i jednym 18650 nie będzie zbyt długo świeciła na maksa. Według mnie, jeśli miałaby być naprawdę użyteczna, to powinna być zasilana przynajmniej dwoma akusami.
Dubito ergo sum!
Tak więc dziś zrobię test z jednym aku 18650, zobaczymy jak wygląda taka opcja zasilania. Następnie sprawdzę jak będzie się to spisywało z trzema akumulatorami czyli coś koło 12,6V, troszkę obawiam się o oddawanie ciepła przez driver, dla pewności zafunduję mu spory radiator. Ciekawym rozwiązaniem była by latarka zasilana właśnie trzema aku w koszyczku, zmniejszyło by to jej długość, średnica rękojeści miała by około 45-47mm, głowica z refem około 60mm, całkowita długość latarki wyniosła by około 15-18cm.