Moja pierwsza latarka w dodatku na diodzie SST-90 9A

co i jak zrobiłem...
szym86
Posty: 6
Rejestracja: poniedziałek 12 gru 2011, 03:15
Lokalizacja: Toruń

Moja pierwsza latarka w dodatku na diodzie SST-90 9A

Post autor: szym86 »

Najpierw chcę się przywitać użytkownikom forum które tak często odwiedzam.
Zbudowałem sobie latarkę na diodzie SST-90 i sterowniku 9A. Jako, że jestem zupełnie początkujący w świecie latarek, nie szedłem utartymi ścieżkami tylko kombinowałem po swojemu.

Tu jest link do albumu jakby zdjęcia na dole się nie wyświetlały:
https://picasaweb.google.com/1112253263 ... 46/Latarka

Najważniejsze było chłodzenie, dlatego dioda spoczywa na radiatorze pasującym do procesora na podstawce Socket A. Na aukcjach kosztuje on grosze. Dioda jest przykręcona czterema prętami gwintowanymi M3, dodatkowo wywierciłem otworki na dwa kable 2.5mm^2 i cieniutki kabelek od czujnika temperatury. Wiercić 3mm wiertłem w takim bloku aluminium jest na prawdę trudno. Specjalnie zaopatrzyłem się w stojak do wiertarki, a zanim wykonałem poprawne otworki zmarnowałem cztery radiatory.
W tylnej części latarki znajduje się sterownik, dioda prostownicza na wypadek złego podłączenia akumulatora i włącznik hebelkowy. Zasilanie jest ciągnięte z kabla na końcu którego będzie albo instalacja quada, albo noszony w plecaku akumulator żelowy.
Korpus latarki stanowi rura od odkurzacza. Diodę osłania krótszy odcinek rury a sterownik dłuższy. Na samym przodzie jest cięta na zamówienie szybka poliwęglanowa o średnicy 54mm. Pomiędzy wszystkimi elementami są uszczelki ze sklepu hydraulicznego a całość skręcona prętami M3 które trzymają diodę.

Teraz sprawa najbardziej dla mnie dyskusyjna czyli reflektor. Zaopatrzyłem się trzy dedykowane dla tej diody reflektory Ledil Lily : Spot, Medium i Wide. Od razu zamontowałem spot w nadziei że otrzymam wąski strumień światła, czyli to o co mi chodzi.
Niestety okazało się inaczej, latarka świeci we wszystkie strony a ten strumień centralny specjalnie nie rzuca się w oczy. Zasięg jest przez to poszkodowany. Poczytałem na zagranicznych forach i piszą że te reflektory są bardziej do oświetlenia w domu niż na powietrze.

Więc teraz będę kombinował albo z umieszczeniem między reflektorem a szybką jakiejś małej soczewki, albo wymianą reflektora na większy, docięty do rozmiarów rury od odkurzacza. Chętnie wysłucham Waszych sugestii.

Co do grzania się to po około 3 minutach ciężko trzymać za radiator taki gorący. Po 5 min w pomieszczeniu bez przewiewu powietrza działa zabezpieczenie termiczne które jest ustawione na 85 stopni. Wtedy latarka gaśnie na 20sek bo jak temperatura spadnie o 10 stopni to włącza się na nowo też na 20 sek. Gdy jadę rowerem przewiew jest tak duży że można spokojnie trzymać za radiator.

Latarka robi wrażenie wieczorem w parku. Nie można przejechać niezauważonym.

Zdjęcia:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witaj
No Panie dałeś .... światła na początek. ;)
Co do grzania, to czy nie obawiasz się że w gorący wieczór przy małej prędkości lub dłuższym postoju, może Ci lampka zgasnąć.... Czy nie rozważałeś możliwości zmniejszenia mocy, a nie wygaszania lampki całkowicie?

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
greg
Posty: 3535
Rejestracja: środa 08 paź 2008, 00:16
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: greg »

Tylko niestety ten sterownik 9A od MR-a nie ma możliwości zmniejszania mocy, o ile mi wiadomo.
Sterownik extended v3.5 HE <klik>
Instrukcje sterowników w PDF <klik>

kontakt: info(at)krypton(dot)pl
(podstawić @ i . w stosowne miejsca)
Awatar użytkownika
pier
Posty: 1467
Rejestracja: poniedziałek 21 lut 2011, 09:02
Lokalizacja: Biłgoraj-Sól

Post autor: pier »

greg pisze:Tylko niestety ten sterownik 9A od MR-a nie ma możliwości zmniejszania mocy, o ile mi wiadomo.
Jeśli to ten driver to tu gdzie potencjometr podłączamy termistor który jest już na MCPCB i przy wzroście temperatury zmniejszy nam moc.
Awatar użytkownika
greg
Posty: 3535
Rejestracja: środa 08 paź 2008, 00:16
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: greg »

Na pewno nie ten, mowa o driverze 9A.
Sterownik extended v3.5 HE <klik>
Instrukcje sterowników w PDF <klik>

kontakt: info(at)krypton(dot)pl
(podstawić @ i . w stosowne miejsca)
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Latarka wygląda ciekawie, z tych samych radiatorów robiłem "żarówki diodowe" i maksymalnie oddają one 6 W przy chłodzeniu pasywnym.

O ile jedziesz ciekawa sprawa, ale jak pisano - na postoju urządzenie jest przerostem formy nad treścią. Do tego budowa latarki jest nieco pancerna - nie chciał bym zrobić na niej "koziołka" i mieć wbitego w klate przełącznika od latarki - mocowanie jest po ptostu za długie.
ILPT
szym86
Posty: 6
Rejestracja: poniedziałek 12 gru 2011, 03:15
Lokalizacja: Toruń

Post autor: szym86 »

Zabezpieczenie termiczne aktywowało się tylko gdy latarka leżała na podłodze. Gdy ruszam nią w rękach to świeci cały czas.

A co powiecie o optyce i problemach ze skupieniem wiązki? Mała soczewka pod szybką? Nie chcę się bawić w zamawianie niczego zza granicy.
Ostatnio zmieniony środa 09 maja 2012, 20:32 przez szym86, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
A jeszcze w sprawie BHP, tak jak już wspomniano... Ja zastanawiam się nad mocowaniem latarki pod kierownicą.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
szym86
Posty: 6
Rejestracja: poniedziałek 12 gru 2011, 03:15
Lokalizacja: Toruń

Post autor: szym86 »

Nie ma problemu żeby zamontować pod kierownicą. Wystarczy obrócić uchwyt. Ale nawet gdy jest tak jak teraz to ona jest ruchoma względem kierownicy. Zależy jak mocną skręcę śrubokrętem.
Awatar użytkownika
krzycho_
Posty: 2187
Rejestracja: piątek 08 maja 2009, 18:40
Lokalizacja: Poznań

Post autor: krzycho_ »

Pomysł dobry ale ja również bałbym się tego sprzętu przy jakieś wywrotce , można się nieźle pociąć o te wystające żeberka.
elektroda.pl
szym86
Posty: 6
Rejestracja: poniedziałek 12 gru 2011, 03:15
Lokalizacja: Toruń

Post autor: szym86 »

Teraz jestem w trakcie budowy miernika napięcia akumulatora żelowego. Jak wiemy spadek poniżej 10.5V może go trwale uszkodzić. Sterownik diody odcina zasilania dopiero przy 4.5V dlatego taki miernik jest mi bardzo potrzebny. Oparty będzie na popularnym układzie LM3914, diody będą pokazywać napięcie w przedziale 10-15V. Cała płytka (50x50mm) będzie naklejona na akumulatorze. Jak skończę to pokażę zdjęcie.

Obrazek
Awatar użytkownika
cudny
Posty: 505
Rejestracja: czwartek 25 sie 2011, 16:13
Lokalizacja: Zagórze/Kraków

Post autor: cudny »

Fajna konstrukcja :) Podoba mi się pomysłowość, nie kupiłeś kilku części i je ze sobą połączyłeś tylko a to rura od odkurzacza, tu jakiś radiator, reflektor ze starej żarówki itp. Szacun!

Co do miernika... Czy aby taki miernik nie wymaga niezależnego zasilania? :)
Solarforce L2 XM-L 8xAMC
krzysiek33
Posty: 215
Rejestracja: środa 19 sty 2011, 22:30
Lokalizacja: łódź

Post autor: krzysiek33 »

Xm-l i ciągle xm-l, a tutaj taka niespodzianka!! Podoba mi się jej "konkretność", a śruba z tyłu ma być ponieważ za lampką nie wytwarza się próżnia i zmniejsza się opór powietrza-to taki spojlero-dyfuzor :twisted:
Octavia 1.9 tdi 90KM. Przebieg- pół miliona kilometrów i żadnych objawów starości.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

JEszcze takie coś - piszesz że wystarczy ruszać latarką aby nie gasła (zabezpieczenie). Niby wszystko ok, ale jakie wówczas warunki pracy ma dioda ? Raczej kiepskie...
ILPT
szym86
Posty: 6
Rejestracja: poniedziałek 12 gru 2011, 03:15
Lokalizacja: Toruń

Post autor: szym86 »

No niby łatwo nie ma, ale jak taki radiator nie daje rady to jaki da? :) Dodam że dałem pastę termoprzewodzącą silokonową typu "H"
Może tu się walnąłem, proszę więc o porady.
Czy jest jakaś SST-90 która pozostaje chłodna podczas pracy?
ODPOWIEDZ