Dwie lampki do dalekiej turystyki i jazdy w terenie.

Oświetlenie przednie i tylne w rowerze, zasobniki na baterie. Komfort i bezpieczeństwo nocnej jazdy.
Awatar użytkownika
Dariusz70
Posty: 1271
Rejestracja: niedziela 30 paź 2011, 20:05
Lokalizacja: Chochołów

Dwie lampki do dalekiej turystyki i jazdy w terenie.

Post autor: Dariusz70 »

Witam ponownie

Po miesiącu od "podłapania choroby lampkowej" postanowiłem przedstawić swoje pomysły i częściową realizację na dwie lampki do roweru.

Pierwsza lampka ma być zasilana z dynama w piaście.
1 X MC-E neutralna bin K łączona szeregowo + driver HDD1
. Powinno być 250mA do 400mA na jedną strukturę diody.

Druga lampka to zestaw 3 X XP-G outdoor w binie R4, łączone szeregowo, soczewka Carclo 20mm 16 st. Edim na zamówienie zainstalował diody outdoor (4000K - 5300K). Link TU
Driver SST90 z regulacją analogową potencjometrem. Włącznik kołyskowy podwójny + potencjometr ma być umieszczony z prawej strony pod manetkami.
Ewentualnie sterowanie 4 lub 5 trybów jakiś PWM. Nie mam pojęcia jak wykonać, lub kupić odpowiedni PWM.

Obrazek



Drivery zamierzam umieścić w płaskich plastikowych pudełeczkach.
Całość wraz z zasilaniem mieści się w zgrabnej torbie, mocowanie torby pod ramą koło kierownicy.

Obrazek

Po przemyśleniach i sprawdzeniu wymiarów MC-E oraz XR-E postanowiłem do MC-E zastosować soczewkę Rocket owal +/-3 X +/-20.
Wymagało to podfrezowania podstawy soczewki i sklejenia z płytką. Wyszło lepiej niż się spodziawałem.

Obrazek


Wiązka uzyskiwana zbliżona jest do orginału z diodą XR-E, nie ma tak ostrych krawędzi odcięcia wiązki.

Obrazek

Obudowy toczone z aluminium, według załączonych rysunków. Wykonanie może być trochę inne, zależy od warsztatu i technologii toczenia.

Obrazek


Mocowanie oparte na motocyklowych uchwytach do lusterek. Średnica idealna do kierownicy roweru. Uchwyty łączone z obudową lampki za pomocą gwintowanej tulejki ( gwint M10 drobnozwojny)

Obrazek



[ Dodano: 21 Listopad 2011, 15:02 ]
Witam
Zmieniłem sposób zasilania układu. Planuję jeden zestaw 3 X 18650 szeregowo lub dwa takie zestawy równolegle.


[ Dodano: 22 Listopad 2011, 18:45 ]
Uruchomiłem zestaw MC-E zasilane driverem HDD1 (od Ledim). Kondensator 10000uF.
Pomiar prędkości: licznik Sigma, natężenie: zwykły miernik. Dioda płynnie zwiększa jasność. Przy 20km/h jest 300mA przy 30km/h 400mA. Koła 28. Mruganie występuje poniżej 5km/h i jest bardzo łagodne. Powyżej następuje płynne przejście do normalnej pracy.
Według mojej subiektywnej oceny opory na kole są niewielkie, mniejsze niż przy lampce z projektu http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=6866
Dioda świeci bardzo mocno. Do normalnego przemieszczania się wystarczy aż za dobrze. Optyka owal, nie powinno być oślepiania.
Czekam na obudowy lampek.



[ Dodano: 25 Listopad 2011, 07:07 ]

Zakupiłem na Allegro 6 X CGR18650D 2400mAh z demontażu. Ogniwa zgrzane były w jeden pakiet, napięcie przed ładowaniem 3,77V na każdym.
Zrobiłem dwa zestawy łączone szeregowo z wyjściem na gniazdo. Przydały się do tego zgrzane blaszki. Całość zlutowana na "sztywno"
Ładowarka GP 1.5A 12.30V. Ładuje zestaw do 12.3V. Wygodne wpinanie do zasilania i ładowania.


Obrazek


[ Dodano: 26 Listopad 2011, 13:37 ]
Doszły obudowy lampek. Zabieram się za składanie w całość

Obrazek


Planuję czujnik rozładowania. Według schematu.
Załączniki
3 X 18650  szeregowo. Dioda  gaśnie przy spadku napięcia zestawu poniżej 9V.
3 X 18650 szeregowo. Dioda gaśnie przy spadku napięcia zestawu poniżej 9V.
R1.GIF (2.13 KiB) Przejrzano 12814 razy
Ostatnio zmieniony sobota 10 mar 2012, 18:51 przez Dariusz70, łącznie zmieniany 4 razy.
Dariusz70
darek.l(małpa)interia.pl
Awatar użytkownika
Dariusz70
Posty: 1271
Rejestracja: niedziela 30 paź 2011, 20:05
Lokalizacja: Chochołów

Dwie lampki do dalekiej turystyki i jazdy w terenie

Post autor: Dariusz70 »

Witam
Wzorując się na fachowcach z Forum Światełka wykonałem dwie lampki.
Założeniem było jazda turystyczna i lekki teren (i oczywiście koszty).
Światła krótkie zasilane z dynama, długie akumulatorki. Mając skromną wiedzę bazowałem na gotowych elementach sterowania.
Załączniki
Tu są właściwe kolory.
Tu są właściwe kolory.
MC-E + 3 X XP-G.JPG (44.93 KiB) Przejrzano 12967 razy
Kolor na żywo nie jest tak biały.
Kolor na żywo nie jest tak biały.
3 X XP-G.JPG (38.23 KiB) Przejrzano 12967 razy
ISO200, 1sek, F3.5, balans bieli-światło dzienne. Kolor na żywo nie jest taki żółty
ISO200, 1sek, F3.5, balans bieli-światło dzienne. Kolor na żywo nie jest taki żółty
MC-E.JPG (37.89 KiB) Przejrzano 12967 razy
Mój rower.JPG
Mój rower.JPG (92.58 KiB) Przejrzano 12967 razy
IMG1.JPG
IMG1.JPG (81.17 KiB) Przejrzano 12967 razy
IMG2.JPG
IMG2.JPG (69.88 KiB) Przejrzano 12967 razy
Ostatnio zmieniony poniedziałek 05 mar 2012, 07:37 przez Dariusz70, łącznie zmieniany 2 razy.
Dariusz70
darek.l(małpa)interia.pl
Awatar użytkownika
Calineczka
Posty: 7578
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Calineczka »

Dariusz70, fajnie Ci to wyszło ( http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?p=74082 )
Jedno mnie niepokoi, nie masz balancera przy akumulatorach? Co to za ładowarka GP? Nie jest dedykowana do li-jon?
Awatar użytkownika
Dariusz70
Posty: 1271
Rejestracja: niedziela 30 paź 2011, 20:05
Lokalizacja: Chochołów

Post autor: Dariusz70 »

Ładowarka jest do szybkiego ładowania zestawu 4 X li-jon AA. Zestaw 4 X 2700mA/h ładuje w godzinę. Z moich obserwacji z początku ładuje intensywnie 1.5A , na koniec 0.2A (pomiary amperomierzem). Mój zestaw 3 x CGR18650D ładuje około 2.5h, potem prąd spada do 0.
Nie mam balancera. Zasilanie jest zakupione ekonomiczne 6 X 8,99 zł. Był jeden zgrzany pakiet o jednakowym napięciu na akumulatorkach przed ładowaniem. Na "oko" sprawdza się. Formatowałem 3 razy.
Załączniki
Ładowarka.JPG
Ładowarka.JPG (70.25 KiB) Przejrzano 12475 razy
Ostatnio zmieniony sobota 03 gru 2011, 19:21 przez Dariusz70, łącznie zmieniany 1 raz.
Dariusz70
darek.l(małpa)interia.pl
Awatar użytkownika
Calineczka
Posty: 7578
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Calineczka »

Dariusz70 pisze:Ładowarka jest do szybkiego ładowania zestawu 4 X li-jon AA
a to ciekawostka, podaj symbol proszę. Wydawało mi się, że GP nie robi podobnych ładowarek.
Awatar użytkownika
Dariusz70
Posty: 1271
Rejestracja: niedziela 30 paź 2011, 20:05
Lokalizacja: Chochołów

Post autor: Dariusz70 »

Model zasilacza:
GPPB65GSSA
Moduł ładujący:
GPPB65
Całość na opakowaniu ma symbol H650C
Ładwarka ma jakieś 2 lata.
Dariusz70
darek.l(małpa)interia.pl
Awatar użytkownika
greg
Posty: 3535
Rejestracja: środa 08 paź 2008, 00:16
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: greg »

Dariusz70, GPPB65 to nie jest ładowarka do ogniw litowo-jonowych, tylko NiMH. Radziłbym uważać, zanim stanie się jakieś zło.
Awatar użytkownika
Dariusz70
Posty: 1271
Rejestracja: niedziela 30 paź 2011, 20:05
Lokalizacja: Chochołów

Post autor: Dariusz70 »

Ładuję zestaw 3 xCGR1860D łączony szeregowo bezpośrednio poprzez gniazgo zasilaczem ładowarki. Zasilacz stabilizowany 12.3V. 3 X 4.1V na ogniwo. Ogniwa nie grzeją się.
Moduł ładujący umieszczony na zdjęciu mam do zwykłych akumulatorków.
Zasilacz ładowarki ładuje przez około 1 h intensywnie potem prąd spada stopniowo do 0. Czy takie ładowanie jest szkodliwe dla CGR18650D ?
Ostatnio zmieniony niedziela 04 mar 2012, 19:19 przez Dariusz70, łącznie zmieniany 2 razy.
Dariusz70
darek.l(małpa)interia.pl
Awatar użytkownika
greg
Posty: 3535
Rejestracja: środa 08 paź 2008, 00:16
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: greg »

Jeśli rzeczywiście napięcie końcowe ładowania wynosi nie więcej niż 12,6V, to nic złego nie powinno się stać. Pytanie, czy tak w rzeczywistości jest?

To nie jest ładowarka do li-ion, to po prostu zwykły zasilacz napięciowy, więc mam pewne obawy o te 12,6V.
Sterownik extended v3.5 HE <klik>
Instrukcje sterowników w PDF <klik>

kontakt: info(at)krypton(dot)pl
(podstawić @ i . w stosowne miejsca)
Awatar użytkownika
Dariusz70
Posty: 1271
Rejestracja: niedziela 30 paź 2011, 20:05
Lokalizacja: Chochołów

Post autor: Dariusz70 »

Otwierałem obudowę zasilacza. Jedna elektronika upakowana w obudowie. Podczas pierwszego ładowania siedziałem z miernikiem i kontrolowałem napięcie (zrobiłem wyprowadzenia na wtyczce) Ładuje dokładnie do 12.30V za każdym razem.
Po rozłączeniu ładowania napięcie na ogniwach jest 12.30V (miernik nie jest firmowy)
Przy drugim ładowaniu zmierzyłem prąd. 1.5A przez około godzinę, potem gwałtownie spada, a po 2h - 2.5h spada do zera.
Dariusz70
darek.l(małpa)interia.pl
Awatar użytkownika
Kuras77
Posty: 375
Rejestracja: środa 24 wrz 2008, 02:00
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kuras77 »

Bardzo fajny pomysł i wykonanie :) Widzę tu pewne podobieństwa... :wink: Cieszy kolejny projekt z osobnymi lampkami do świateł długich i krótkich :) Podoba mi się patent motocyklowy na zamocowanie lampek ale lampki razem z nim sporo wystają do przodu przez co środek ciężkości jest daleko od zamocowania i zapewne by na wertepach się one nie obsuwały trzeba bardzo mocno je przykręcić do kierownicy. Ciekawie rozwiązałeś zamocowanie przełączników i potencjometru - co to za obudowa i jak została przymocowana do kierownicy?
Szkoda, że swoją lampkę opisałeś w dwóch różnych tematach - może połącz je bo niepotrzebnie jeden traktuje o tworzeniu a drugi pokazuje efekt pracy a więc oba są niekompletne :razz:
Awatar użytkownika
Dariusz70
Posty: 1271
Rejestracja: niedziela 30 paź 2011, 20:05
Lokalizacja: Chochołów

Post autor: Dariusz70 »

Swoją wypowiedź rozpocząłem "wzorując się na fachowcach z Forum" szczególnie na twoich lampkach Kuras77. Najlepiej zanalizowałeś budowę tego typu lampek. Ja zaczynałem od zera. "Wzorować się na najlepszych"

Uchwyty są do lusterek motocyklowych, bardzo mocne i stabilne, mocowanie od dużo cięższych elementów. Nie ma możliwości obsuwania się lampek. Łączenie z obudową lampek poprzez mosiężną gwintowaną tulejką na kleju termoprzewodzącym od Ledima.

Zamocowanie przełączników wykonane jest z 4mm blachy aluminiowej ze złomu (piła, wiertarka, pilnik i trochę sił). Zamocowane jest do obejmy od przerzutek. Zmniejszałem grubość krawędzi blachy do momentu trzymania się i obejmy przerzutek i uchwytu. Całość skręcona orginalną śrubą od obejmy przerzutek.
Myślę o zrobieniu osłonki przed deszczem przełączników i potencjometru. Potencjometr wyglądał na kroploodporny (tył plastik).

Temat o tworzeniu lampek jest trochę rozwlekły. Pomyślę jak je połączyć.
Załączniki
Uchwyt.JPG
Uchwyt.JPG (49.24 KiB) Przejrzano 12840 razy
Dariusz70
darek.l(małpa)interia.pl
Awatar użytkownika
Kuras77
Posty: 375
Rejestracja: środa 24 wrz 2008, 02:00
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kuras77 »

Dzięki za miłe słowa :D Teraz na zbliżeniu widzę a po przeczytaniu opisu rozumiem jak wykonałeś swoją konsolkę z przełącznikami - sprytnie to rozwiązałeś. Tylko może faktycznie jakoś to obuduj z tyłu. Lampka jako całość jest praktyczna i wygląda schludnie - brawo :smile:
Poproś może moda o połączenie tematów.
Awatar użytkownika
bulwa11
Posty: 305
Rejestracja: niedziela 04 wrz 2011, 00:43
Lokalizacja: Brzesko

Post autor: bulwa11 »

super wyszło :), moje marzenie żeby mieć coś podobnego :)
Obrazek

Solarforce L2 XM-L T5 4B mod Grega || X1 XM-L2 T6 3C mod Grega || 3x MH 150W @CDM-T 942 || MH HQI-BT 400W/D
Awatar użytkownika
Dariusz70
Posty: 1271
Rejestracja: niedziela 30 paź 2011, 20:05
Lokalizacja: Chochołów

Post autor: Dariusz70 »

Z tyłu włączniki i potencjometr są szczelne. Plastikowy tył potencjometru i włączników wystaje niewiele ponad 4mm blachę. Uszczelnione są starannie taśmą izolacyjną. Gorzej z przodu. Konieczne zabezpieczenie przed deszczem. Myślałem o przezroczystej otwartej od dołu osłonce. Coś się do wiosny wymyśli.

Bulwa11 wszystko da się zrobić. Ja dwa miesiące temu brałem się pierwszy raz za temat lampek. Zliczyłem budżet. Na całość z drobiazgami, dodatkową obudową i zasilaniem wyszło 580 zł, z czego 400 na lampkę 3 X XP-G. Dużo tego wyszło, ale efekty dobbre i satysfakcja bezcenna.

Mam "na deser" trzecią dodatkową obudowę lampki i drugi pakiet zasilający 3 X CGR18650D. Zastanowię się co z tym zrobić.
Dariusz70
darek.l(małpa)interia.pl
ODPOWIEDZ