Naprawa iMAX B6
Naprawa iMAX B6
Witam
Jakiś czas temu dostałem do naprawy ładowarkę iMAX B6. Standardowe uszkodzenie, czyli zwarcie wyjścia do zasilania.
Dla jasności zamieszczam fragment schematu:
Jak zwykle w takich przypadkach poszedł tranzystor MOS sekcji obniżającej napięcie, czyli Q6. Według pozyskanego z internetu schematu, powinien tam być AO4409, jako że takiego nie miałem poszedł w to miejsce AO4425.
Po wymianie pojawiło się napięcie za przetwornicą, niestety zawsze max zasilania. Próba ładowania LiIona, kończyła się komunikatem "overvotage", co jednoznacznie sugerowało niewłaściwą pracę sekcji obniżającej napięcie.
Poszukiwania doprowadziły mnie do znalezienia zaniżonego napięcia sterującego mosfetem Q6, w tym wypadku, zwarcie bramki do masy powoduje otwarcie (przewodzenie) tranzystora, czyli napięcie zasilania dostarczane jest prosto na wyjście ładowania.
Dalsze pomiary doprowadziły mnie do stwierdzenia zbyt niskiego napięcia na wyjściu wzmacniacza U3A. Pomimo dostarczenia prawidłowych napięć wejściowych, na wyjściu zamiast 12V było 1,14V. Diagnozy były dwie, padnięty scalak, lub tranzystor Q2. W związku z tym, że tranzystor ma mniej nóżek i łatwiej go wylutować, to zacząłem od niego.
Widać tu wylutowany tranzystor w obudowie SOT-23 oznaczony ZAA. Według schematu, powinien tam się znajdować tranzystor BC857. Na płytce jednak był inny. Jednak biorąc pod uwagę jego rolę w układzie, jego parametry nie są aż tak krytyczne, więc zastosowałem wspomniany BC857.
Po wlutowaniu nowego tranzystora, wszystko zaczęło pracować prawidłowo.
Pozdrawiam
Jakiś czas temu dostałem do naprawy ładowarkę iMAX B6. Standardowe uszkodzenie, czyli zwarcie wyjścia do zasilania.
Dla jasności zamieszczam fragment schematu:
Jak zwykle w takich przypadkach poszedł tranzystor MOS sekcji obniżającej napięcie, czyli Q6. Według pozyskanego z internetu schematu, powinien tam być AO4409, jako że takiego nie miałem poszedł w to miejsce AO4425.
Po wymianie pojawiło się napięcie za przetwornicą, niestety zawsze max zasilania. Próba ładowania LiIona, kończyła się komunikatem "overvotage", co jednoznacznie sugerowało niewłaściwą pracę sekcji obniżającej napięcie.
Poszukiwania doprowadziły mnie do znalezienia zaniżonego napięcia sterującego mosfetem Q6, w tym wypadku, zwarcie bramki do masy powoduje otwarcie (przewodzenie) tranzystora, czyli napięcie zasilania dostarczane jest prosto na wyjście ładowania.
Dalsze pomiary doprowadziły mnie do stwierdzenia zbyt niskiego napięcia na wyjściu wzmacniacza U3A. Pomimo dostarczenia prawidłowych napięć wejściowych, na wyjściu zamiast 12V było 1,14V. Diagnozy były dwie, padnięty scalak, lub tranzystor Q2. W związku z tym, że tranzystor ma mniej nóżek i łatwiej go wylutować, to zacząłem od niego.
Widać tu wylutowany tranzystor w obudowie SOT-23 oznaczony ZAA. Według schematu, powinien tam się znajdować tranzystor BC857. Na płytce jednak był inny. Jednak biorąc pod uwagę jego rolę w układzie, jego parametry nie są aż tak krytyczne, więc zastosowałem wspomniany BC857.
Po wlutowaniu nowego tranzystora, wszystko zaczęło pracować prawidłowo.
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
Witam
A bo chcę zrobić konkurencję, elektrodzie
To był akurat jeden z tych dni, kiedy wszystko wychodzi i nie gubi się latarek . Przed kolacją uruchomiłem jeszcze auto, w którym koleś zmienił silnik z gaźnikowego na wtrysk, myślą, że to proste....
Pozdrawiam
A bo chcę zrobić konkurencję, elektrodzie
To był akurat jeden z tych dni, kiedy wszystko wychodzi i nie gubi się latarek . Przed kolacją uruchomiłem jeszcze auto, w którym koleś zmienił silnik z gaźnikowego na wtrysk, myślą, że to proste....
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Witam serdecznie szanownych forumowiczów.
Piszę, ponieważ mam ten sam problem. Przy zasilaniu ładowarki pomyliłem polaryzację i ten właśnie mosfet pokazał dymek. Wg schematu (tego rosyjskiego) powinien tam być AO4409. Mój kolega ma identyczną ładowarkę i po jej otwarciu ten mosfet nazywa się 4835B. Czy to jest ten sam mosfet? Ten AO4409 jest dostępny w Chinach, ale nie mam pewności czy pracuje tak samo jak 4835B? Tranzystory Q2 i Q4 wydają się być w porządku, ale też mogę dla pewności je wymienić, gdyż są łatwo dostępne. Jeden tranzystor oznaczony jako 2AA to BC857, drugi oznaczony 1A to BC847 (też wg rosyjskiego schematu). I mam pytanie, czy jeśli wymienię te 3 elementy z takimi oznaczeniami jak w/w w schemacie to czy ładowarka powinna zadziałać?
Z góry dziękuję za pomoc,
Rafał
Piszę, ponieważ mam ten sam problem. Przy zasilaniu ładowarki pomyliłem polaryzację i ten właśnie mosfet pokazał dymek. Wg schematu (tego rosyjskiego) powinien tam być AO4409. Mój kolega ma identyczną ładowarkę i po jej otwarciu ten mosfet nazywa się 4835B. Czy to jest ten sam mosfet? Ten AO4409 jest dostępny w Chinach, ale nie mam pewności czy pracuje tak samo jak 4835B? Tranzystory Q2 i Q4 wydają się być w porządku, ale też mogę dla pewności je wymienić, gdyż są łatwo dostępne. Jeden tranzystor oznaczony jako 2AA to BC857, drugi oznaczony 1A to BC847 (też wg rosyjskiego schematu). I mam pytanie, czy jeśli wymienię te 3 elementy z takimi oznaczeniami jak w/w w schemacie to czy ładowarka powinna zadziałać?
Z góry dziękuję za pomoc,
Rafał
Mosfety z serii 48xx są tranzystorami używanymi głównie w laptopach (przetwornice , układ zasilania ,baterie jak Greg wspomniałe itd) i tam można ich szukać .
W razie problemów - tabela zamienników tych mosfetów się przydaje :
http://www.wgwydz.com/exchange/pdfs/exchange_05.pdf
W razie problemów - tabela zamienników tych mosfetów się przydaje :
http://www.wgwydz.com/exchange/pdfs/exchange_05.pdf
elektroda.pl
Dzięki za pomoc i za tabelę zamienników.
Mam jeszcze jedno pytanie. Mam do wymiany jeszcze dwa tranzystory SOT23, które są oznakowane 2A i 1AM. Czy ktoś wie jak rozszyfrować rodzaj tranzystora? Podejrzewam, że jest to oznaczenie SMD, ale nic konkretnego nie znalazłem. Aha te tranzystory sterują wspomnianym mosfetem.
Mam jeszcze jedno pytanie. Mam do wymiany jeszcze dwa tranzystory SOT23, które są oznakowane 2A i 1AM. Czy ktoś wie jak rozszyfrować rodzaj tranzystora? Podejrzewam, że jest to oznaczenie SMD, ale nic konkretnego nie znalazłem. Aha te tranzystory sterują wspomnianym mosfetem.
Super, dzięki:-)
Jak ładowarka zadziała muszę jeszcze ją skalibrować by każdą celę baterii Lipo jednakowo balansowała. Po naładowaniu każda z cel ma inne napięcie-rozrzut niewielki 4,18, 4,19, 4,21V. To tego celu chcę wykonać 6 niezależnych źródeł referencyjnych o napięciu każdego dokładnie 4,20V. Będą połączone równolegle. Musi to być wzorzec napięcia, nie zasilacz i może być z niewielką wydajnością prądową-kilkanaście kilkadziesiąt mA. Na jakich układach najlepiej to wykonać-chodzi o precyzję i stabilność? LM317, TL431 czy może coś innego? Oczywiście regulację Vout wykonam z "dobrym" miernikiem-trzy miejsca po przecinku.
Jak ładowarka zadziała muszę jeszcze ją skalibrować by każdą celę baterii Lipo jednakowo balansowała. Po naładowaniu każda z cel ma inne napięcie-rozrzut niewielki 4,18, 4,19, 4,21V. To tego celu chcę wykonać 6 niezależnych źródeł referencyjnych o napięciu każdego dokładnie 4,20V. Będą połączone równolegle. Musi to być wzorzec napięcia, nie zasilacz i może być z niewielką wydajnością prądową-kilkanaście kilkadziesiąt mA. Na jakich układach najlepiej to wykonać-chodzi o precyzję i stabilność? LM317, TL431 czy może coś innego? Oczywiście regulację Vout wykonam z "dobrym" miernikiem-trzy miejsca po przecinku.
Na początek pragnę się przywitać zgodnie z jakże słusznymi zasadami propagującymi kulturę osobistą.
Niezmiernie się cieszę gdyż widzę tu osoby które na temat tej ładowarki wiedzą coś więcej niż tylko jak włączyć i wyłączyć... chciałbym więc zasięgnąć ich rady i pomocy.
Tak więc do rzeczy...
Mam to cudo (imax b6) które przy każdej opcji wyświetla słynne "connection break".
Po wejściu w menu serwisowe nr2. pokazuje mi prawidłowe napięcie baterii a więc ADC i dojścia są ok. Sprawdziłem w zasadzie wszystko co mogłem i wszystko wydaje się działać logicznie i sensownie. Nie wiem jednak jak działa program i co jeszcze może sprawdzać oprócz napięcia baterii.
Kilka wątpliwości jakie mi się nasuwają podczas oględzin to:
- po przejściu w tryb sprawdzania baterii załączany jest tranzystor Q6 (na schemacie kolegi powyżej) - napięciem ok 0V i tranzystor Q5 napięciem 6,3V.
Wydaje się to sensowne (jeśli można proszę o potwierdzenie) jednakże na wyjściu pojawia się jakieś nijakie napięcie rzędu 2V ?
- Na wyjściu do baterii (bez jej podłączania) podczas sprawdzania baterii pojawia się to napięcie 2V i rośnie do ok 4V przez ładujący się kondensator - prosiłbym aby ktoś również zmierzył to napięcie i potwierdził czy to normalne czy nie.
- podczas testu sprawdzającego baterię prąd płynący przez obwód akumulatora jest mikroskopijny (to też prosiłbym o potwierdzenie).
Byłbym wdzięczny za sprawdzenie tych napięć i prądu i wszelkie sugestie bo już brakuje mi koncepcji.
Pozdrawiam
AR
Niezmiernie się cieszę gdyż widzę tu osoby które na temat tej ładowarki wiedzą coś więcej niż tylko jak włączyć i wyłączyć... chciałbym więc zasięgnąć ich rady i pomocy.
Tak więc do rzeczy...
Mam to cudo (imax b6) które przy każdej opcji wyświetla słynne "connection break".
Po wejściu w menu serwisowe nr2. pokazuje mi prawidłowe napięcie baterii a więc ADC i dojścia są ok. Sprawdziłem w zasadzie wszystko co mogłem i wszystko wydaje się działać logicznie i sensownie. Nie wiem jednak jak działa program i co jeszcze może sprawdzać oprócz napięcia baterii.
Kilka wątpliwości jakie mi się nasuwają podczas oględzin to:
- po przejściu w tryb sprawdzania baterii załączany jest tranzystor Q6 (na schemacie kolegi powyżej) - napięciem ok 0V i tranzystor Q5 napięciem 6,3V.
Wydaje się to sensowne (jeśli można proszę o potwierdzenie) jednakże na wyjściu pojawia się jakieś nijakie napięcie rzędu 2V ?
- Na wyjściu do baterii (bez jej podłączania) podczas sprawdzania baterii pojawia się to napięcie 2V i rośnie do ok 4V przez ładujący się kondensator - prosiłbym aby ktoś również zmierzył to napięcie i potwierdził czy to normalne czy nie.
- podczas testu sprawdzającego baterię prąd płynący przez obwód akumulatora jest mikroskopijny (to też prosiłbym o potwierdzenie).
Byłbym wdzięczny za sprawdzenie tych napięć i prądu i wszelkie sugestie bo już brakuje mi koncepcji.
Pozdrawiam
AR
Witam
Niestety nie mam iMaxa, więc nie potwierdzę Twoich pomiarów...
Pozdrawiam
Najprawdopodobniej są to uszkodzone rezystory pomiarowe prądu, może zimny lut....samm pisze: Mam to cudo (imax b6) które przy każdej opcji wyświetla słynne "connection break".
Po wejściu w menu serwisowe nr2. pokazuje mi prawidłowe napięcie baterii a więc ADC i dojścia są ok.
Na tym schemacie jest kawałek przetwornicy podwyższająco obniżającej, załączenie obu tranzystorów powoduje zwarcie napięcia zasilania i spalenie jednego z nich. Najczęściej jest to Pmos, gdyż ma on słabsze parametry, wtedy przetwornica nie pracuje poprawnie. Dzieje sie tak czasami podczas startu ładowarki z niestabilnym napięciem zasilania.samm pisze:Kilka wątpliwości jakie mi się nasuwają podczas oględzin to:
- po przejściu w tryb sprawdzania baterii załączany jest tranzystor Q6 (na schemacie kolegi powyżej) - napięciem ok 0V i tranzystor Q5 napięciem 6,3V.
Niestety nie mam iMaxa, więc nie potwierdzę Twoich pomiarów...
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Możliwa awaria diody schottkiego w przetwornicy. Poczytaj tutaj.
Witaj
Szkoda że nie masz imaxa ułatwiło by to sprawę
Pomiar prądu jest ok, po prostu żaden prąd nie płynie i nie wiem czy tak powinno być...
Dokładnie nie wiem jak działa ta przetwornica. Wiem że tranzystor Q6 po przejściu do detekcji baterii wchodzi w stan przewodzenia (ok 0-0,3V na złączu Gate) i on jest ok - wylutowałem dławik i wtedy za tranzystorem również pojawiało się 12V.
Natomiast drugi tranzystor wchodzi w stan niepełnego przewodzenia (ok6V na Gate), jego nie jestem pewien i nie wiem też jakie napięcie powinno być w wyniku kombinacji obu tranzystorów i co one w tym wypadku (detekcja baterii) robią.
Dodam iż napięcia na złączach Gate tych tranzystorów odpowiadają napięciom - odpowiednio 5V i ok 2,5V - co sugeruje że wysterowanie tranzystorów jest poprawne.
Nie chcę wylutowywać Q5 dopóki nie będę pewny że jest uszkodzony...a tego nie będę pewny dopóki ktoś nie potwierdzi moich pomiarów... heh
W każdym razie nie wiem po ten blok jest aktywowany wszak gdyby chodziło o sam pomiar napięcia akumulatora nie jest on potrzebny... a skoro jest uruchamiany - na mój rozum - ładowarka musi przeprowadzać jakiś dodatkowy test ... ale jaki i po co?
Szkoda że nie masz imaxa ułatwiło by to sprawę
Pomiar prądu jest ok, po prostu żaden prąd nie płynie i nie wiem czy tak powinno być...
Dokładnie nie wiem jak działa ta przetwornica. Wiem że tranzystor Q6 po przejściu do detekcji baterii wchodzi w stan przewodzenia (ok 0-0,3V na złączu Gate) i on jest ok - wylutowałem dławik i wtedy za tranzystorem również pojawiało się 12V.
Natomiast drugi tranzystor wchodzi w stan niepełnego przewodzenia (ok6V na Gate), jego nie jestem pewien i nie wiem też jakie napięcie powinno być w wyniku kombinacji obu tranzystorów i co one w tym wypadku (detekcja baterii) robią.
Dodam iż napięcia na złączach Gate tych tranzystorów odpowiadają napięciom - odpowiednio 5V i ok 2,5V - co sugeruje że wysterowanie tranzystorów jest poprawne.
Nie chcę wylutowywać Q5 dopóki nie będę pewny że jest uszkodzony...a tego nie będę pewny dopóki ktoś nie potwierdzi moich pomiarów... heh
W każdym razie nie wiem po ten blok jest aktywowany wszak gdyby chodziło o sam pomiar napięcia akumulatora nie jest on potrzebny... a skoro jest uruchamiany - na mój rozum - ładowarka musi przeprowadzać jakiś dodatkowy test ... ale jaki i po co?
Do Greg
Witaj
Tak, czytałem o Twojej przeprawie
Jednak tu nie jest taka prosta sprawa. Diody wyglądają ok, sprawdziłem je też miernikiem i wygląda na to że są sprawne. Ty miałeś też komunikat o zwarciu a ja mam przerwany obwód ... ba tylko gdzie?
Jeśli masz jeszcze tą ładowarkę byłbym wdzięczny przynajmniej za zmierzenie napięcia na wyjściu do akumulatra po przejściu do trybu sprawdzania baterii lub/i pomiarze prądu po podpięciu akumulatora.
Witaj
Tak, czytałem o Twojej przeprawie
Jednak tu nie jest taka prosta sprawa. Diody wyglądają ok, sprawdziłem je też miernikiem i wygląda na to że są sprawne. Ty miałeś też komunikat o zwarciu a ja mam przerwany obwód ... ba tylko gdzie?
Jeśli masz jeszcze tą ładowarkę byłbym wdzięczny przynajmniej za zmierzenie napięcia na wyjściu do akumulatra po przejściu do trybu sprawdzania baterii lub/i pomiarze prądu po podpięciu akumulatora.