Naprawa iMAX B6

Czyli wszystko co potrzebne prawdziwemu DIY'owi;) Porady, pytania i opisy używanego przez nas sprzętu.
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Naprawa iMAX B6

Post autor: Pyra »

Witam
Jakiś czas temu dostałem do naprawy ładowarkę iMAX B6. Standardowe uszkodzenie, ;) czyli zwarcie wyjścia do zasilania.
Dla jasności zamieszczam fragment schematu:
Obrazek

Jak zwykle w takich przypadkach poszedł tranzystor MOS sekcji obniżającej napięcie, czyli Q6. Według pozyskanego z internetu schematu, powinien tam być AO4409, jako że takiego nie miałem poszedł w to miejsce AO4425.
Obrazek

Po wymianie pojawiło się napięcie za przetwornicą, niestety zawsze max zasilania. Próba ładowania LiIona, kończyła się komunikatem "overvotage", co jednoznacznie sugerowało niewłaściwą pracę sekcji obniżającej napięcie.
Poszukiwania doprowadziły mnie do znalezienia zaniżonego napięcia sterującego mosfetem Q6, w tym wypadku, zwarcie bramki do masy powoduje otwarcie (przewodzenie) tranzystora, czyli napięcie zasilania dostarczane jest prosto na wyjście ładowania.
Dalsze pomiary doprowadziły mnie do stwierdzenia zbyt niskiego napięcia na wyjściu wzmacniacza U3A. Pomimo dostarczenia prawidłowych napięć wejściowych, na wyjściu zamiast 12V było 1,14V. Diagnozy były dwie, padnięty scalak, lub tranzystor Q2. W związku z tym, że tranzystor ma mniej nóżek i łatwiej go wylutować, to zacząłem od niego.
Obrazek

Widać tu wylutowany tranzystor w obudowie SOT-23 oznaczony ZAA. Według schematu, powinien tam się znajdować tranzystor BC857. Na płytce jednak był inny. Jednak biorąc pod uwagę jego rolę w układzie, jego parametry nie są aż tak krytyczne, więc zastosowałem wspomniany BC857.

Po wlutowaniu nowego tranzystora, wszystko zaczęło pracować prawidłowo.
Obrazek

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Tomeqp
Posty: 954
Rejestracja: niedziela 22 lis 2009, 20:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Tomeqp »

Jestem pełen podziwu. Zawsze miałem szacunek do elektroników, bo mi chyba nigdy nie będzie dane tego wszystkiego ogarnąć. Akurat najbardziej zacząłem jej potrzebować po jej uszkodzeniu. Już myślałem, że umarła na amen. :sad: Dzięki. :wink:
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Calineczka
Posty: 7578
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Calineczka »

Pyra, dzięki za super tutoriala ;-)
Nawet schemat dałeś, no no... :)
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
A bo chcę zrobić konkurencję, elektrodzie ;)
To był akurat jeden z tych dni, kiedy wszystko wychodzi i nie gubi się latarek ;). Przed kolacją uruchomiłem jeszcze auto, w którym koleś zmienił silnik z gaźnikowego na wtrysk, myślą, że to proste.... :mrgreen:

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
major78
Posty: 3
Rejestracja: wtorek 04 paź 2011, 23:14
Lokalizacja: UK

Post autor: major78 »

Witam serdecznie szanownych forumowiczów.

Piszę, ponieważ mam ten sam problem. Przy zasilaniu ładowarki pomyliłem polaryzację i ten właśnie mosfet pokazał dymek. Wg schematu (tego rosyjskiego) powinien tam być AO4409. Mój kolega ma identyczną ładowarkę i po jej otwarciu ten mosfet nazywa się 4835B. Czy to jest ten sam mosfet? Ten AO4409 jest dostępny w Chinach, ale nie mam pewności czy pracuje tak samo jak 4835B? Tranzystory Q2 i Q4 wydają się być w porządku, ale też mogę dla pewności je wymienić, gdyż są łatwo dostępne. Jeden tranzystor oznaczony jako 2AA to BC857, drugi oznaczony 1A to BC847 (też wg rosyjskiego schematu). I mam pytanie, czy jeśli wymienię te 3 elementy z takimi oznaczeniami jak w/w w schemacie to czy ładowarka powinna zadziałać?

Z góry dziękuję za pomoc,
Rafał
Awatar użytkownika
greg
Posty: 3535
Rejestracja: środa 08 paź 2008, 00:16
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: greg »

Takiego MOSFETa z kanałem P znajdziesz w ilości 2-4 sztuk na płytce z rozbiórki laptopowej baterii Li-Ion, jak już kiedyś pisałem w podobnym wątku. Zwykle jest to Toshiba TPC8107, lub lepsze TPC8114.
Awatar użytkownika
krzycho_
Posty: 2187
Rejestracja: piątek 08 maja 2009, 18:40
Lokalizacja: Poznań

Post autor: krzycho_ »

Mosfety z serii 48xx są tranzystorami używanymi głównie w laptopach (przetwornice , układ zasilania ,baterie jak Greg wspomniałe itd) i tam można ich szukać .

W razie problemów - tabela zamienników tych mosfetów się przydaje :

http://www.wgwydz.com/exchange/pdfs/exchange_05.pdf
elektroda.pl
major78
Posty: 3
Rejestracja: wtorek 04 paź 2011, 23:14
Lokalizacja: UK

Post autor: major78 »

Dzięki za pomoc i za tabelę zamienników.
Mam jeszcze jedno pytanie. Mam do wymiany jeszcze dwa tranzystory SOT23, które są oznakowane 2A i 1AM. Czy ktoś wie jak rozszyfrować rodzaj tranzystora? Podejrzewam, że jest to oznaczenie SMD, ale nic konkretnego nie znalazłem. Aha te tranzystory sterują wspomnianym mosfetem.
Awatar użytkownika
krzycho_
Posty: 2187
Rejestracja: piątek 08 maja 2009, 18:40
Lokalizacja: Poznań

Post autor: krzycho_ »

1AM to typowy 2n3904 w SMD - MMBT3904L

2A to MMBT3906L

czyli łącznie para npn /pnp
elektroda.pl
major78
Posty: 3
Rejestracja: wtorek 04 paź 2011, 23:14
Lokalizacja: UK

Post autor: major78 »

Super, dzięki:-)
Jak ładowarka zadziała muszę jeszcze ją skalibrować by każdą celę baterii Lipo jednakowo balansowała. Po naładowaniu każda z cel ma inne napięcie-rozrzut niewielki 4,18, 4,19, 4,21V. To tego celu chcę wykonać 6 niezależnych źródeł referencyjnych o napięciu każdego dokładnie 4,20V. Będą połączone równolegle. Musi to być wzorzec napięcia, nie zasilacz i może być z niewielką wydajnością prądową-kilkanaście kilkadziesiąt mA. Na jakich układach najlepiej to wykonać-chodzi o precyzję i stabilność? LM317, TL431 czy może coś innego? Oczywiście regulację Vout wykonam z "dobrym" miernikiem-trzy miejsca po przecinku.
samm
Posty: 4
Rejestracja: sobota 26 lis 2011, 17:13
Lokalizacja: Harklowa

Post autor: samm »

Na początek pragnę się przywitać zgodnie z jakże słusznymi zasadami propagującymi kulturę osobistą.

Niezmiernie się cieszę gdyż widzę tu osoby które na temat tej ładowarki wiedzą coś więcej niż tylko jak włączyć i wyłączyć... chciałbym więc zasięgnąć ich rady i pomocy.

Tak więc do rzeczy...
Mam to cudo (imax b6) które przy każdej opcji wyświetla słynne "connection break".
Po wejściu w menu serwisowe nr2. pokazuje mi prawidłowe napięcie baterii a więc ADC i dojścia są ok. Sprawdziłem w zasadzie wszystko co mogłem i wszystko wydaje się działać logicznie i sensownie. Nie wiem jednak jak działa program i co jeszcze może sprawdzać oprócz napięcia baterii.
Kilka wątpliwości jakie mi się nasuwają podczas oględzin to:
- po przejściu w tryb sprawdzania baterii załączany jest tranzystor Q6 (na schemacie kolegi powyżej) - napięciem ok 0V i tranzystor Q5 napięciem 6,3V.
Wydaje się to sensowne (jeśli można proszę o potwierdzenie) jednakże na wyjściu pojawia się jakieś nijakie napięcie rzędu 2V ?
- Na wyjściu do baterii (bez jej podłączania) podczas sprawdzania baterii pojawia się to napięcie 2V i rośnie do ok 4V przez ładujący się kondensator - prosiłbym aby ktoś również zmierzył to napięcie i potwierdził czy to normalne czy nie.
- podczas testu sprawdzającego baterię prąd płynący przez obwód akumulatora jest mikroskopijny (to też prosiłbym o potwierdzenie).

Byłbym wdzięczny za sprawdzenie tych napięć i prądu i wszelkie sugestie bo już brakuje mi koncepcji.

Pozdrawiam
AR
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
samm pisze: Mam to cudo (imax b6) które przy każdej opcji wyświetla słynne "connection break".
Po wejściu w menu serwisowe nr2. pokazuje mi prawidłowe napięcie baterii a więc ADC i dojścia są ok.
Najprawdopodobniej są to uszkodzone rezystory pomiarowe prądu, może zimny lut....
samm pisze:Kilka wątpliwości jakie mi się nasuwają podczas oględzin to:
- po przejściu w tryb sprawdzania baterii załączany jest tranzystor Q6 (na schemacie kolegi powyżej) - napięciem ok 0V i tranzystor Q5 napięciem 6,3V.
Na tym schemacie jest kawałek przetwornicy podwyższająco obniżającej, załączenie obu tranzystorów powoduje zwarcie napięcia zasilania i spalenie jednego z nich. Najczęściej jest to Pmos, gdyż ma on słabsze parametry, wtedy przetwornica nie pracuje poprawnie. Dzieje sie tak czasami podczas startu ładowarki z niestabilnym napięciem zasilania.

Niestety nie mam iMaxa, więc nie potwierdzę Twoich pomiarów...

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
greg
Posty: 3535
Rejestracja: środa 08 paź 2008, 00:16
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: greg »

Możliwa awaria diody schottkiego w przetwornicy. Poczytaj tutaj.
samm
Posty: 4
Rejestracja: sobota 26 lis 2011, 17:13
Lokalizacja: Harklowa

Post autor: samm »

Witaj

Szkoda że nie masz imaxa ułatwiło by to sprawę :)
Pomiar prądu jest ok, po prostu żaden prąd nie płynie :) i nie wiem czy tak powinno być...

Dokładnie nie wiem jak działa ta przetwornica. Wiem że tranzystor Q6 po przejściu do detekcji baterii wchodzi w stan przewodzenia (ok 0-0,3V na złączu Gate) i on jest ok - wylutowałem dławik i wtedy za tranzystorem również pojawiało się 12V.
Natomiast drugi tranzystor wchodzi w stan niepełnego przewodzenia (ok6V na Gate), jego nie jestem pewien i nie wiem też jakie napięcie powinno być w wyniku kombinacji obu tranzystorów i co one w tym wypadku (detekcja baterii) robią.
Dodam iż napięcia na złączach Gate tych tranzystorów odpowiadają napięciom - odpowiednio 5V i ok 2,5V - co sugeruje że wysterowanie tranzystorów jest poprawne.
Nie chcę wylutowywać Q5 dopóki nie będę pewny że jest uszkodzony...a tego nie będę pewny dopóki ktoś nie potwierdzi moich pomiarów... heh
W każdym razie nie wiem po ten blok jest aktywowany wszak gdyby chodziło o sam pomiar napięcia akumulatora nie jest on potrzebny... a skoro jest uruchamiany - na mój rozum - ładowarka musi przeprowadzać jakiś dodatkowy test ... ale jaki i po co?
samm
Posty: 4
Rejestracja: sobota 26 lis 2011, 17:13
Lokalizacja: Harklowa

Post autor: samm »

Do Greg

Witaj

Tak, czytałem o Twojej przeprawie :)
Jednak tu nie jest taka prosta sprawa. Diody wyglądają ok, sprawdziłem je też miernikiem i wygląda na to że są sprawne. Ty miałeś też komunikat o zwarciu a ja mam przerwany obwód ... ba tylko gdzie?
Jeśli masz jeszcze tą ładowarkę byłbym wdzięczny przynajmniej za zmierzenie napięcia na wyjściu do akumulatra po przejściu do trybu sprawdzania baterii lub/i pomiarze prądu po podpięciu akumulatora.
ODPOWIEDZ