Zamiana 100W na 30W przy użyciu 2 CXA2011 w przedpokoju.

Domowe, energooszczędne instalacje LED, HID, halogenowe etc. Światło w stacjonarnych aplikacjach codziennego użytku.
Awatar użytkownika
pier
Posty: 1467
Rejestracja: poniedziałek 21 lut 2011, 09:02
Lokalizacja: Biłgoraj-Sól

Post autor: pier »

Koledzy a może macie jakiś prosty pomysł na zasilenie CXA tak żeby zobaczyć jak to świeci?
Chciałbym najpierw przeprowadzić jakieś testy przy różnych prądach jak ta dioda świeci i jak się grzeje a dopiero później zakupię odpowiedni zasilacz na focalprice.
Chodzi mi o jakiś prosty zasilacz który można zbudować z elementów które każdy ma pod ręką.
Awatar użytkownika
ledmocy
Posty: 151
Rejestracja: sobota 13 lis 2010, 11:00
Lokalizacja: W-w

Post autor: ledmocy »

4ry aku szeregowo i masz mogą być nawet małe 12V żelówki :) ja tak sobie podpiąłem i git malina, oczywiście jeszcze rezystorek w celu ograniczenia prądu.
tnt_gt
Posty: 576
Rejestracja: sobota 06 mar 2010, 13:50
Lokalizacja: Piła

Post autor: tnt_gt »

greg pisze: A temperaturę łatwo zmierzyć bezpośrednio na aluminiowym korpusie LED. Jak nie przekracza 60°C to jest super i lepiej nie trzeba.
W związku z powyższym mam pytanie do konstruktora, czy mógłbyś zmierzyć temperaturę na aluminiowej "obudowie" diody?
Ciekaw jestem jak mocno grzeją się te diody w układzie "na hamburgera"?
GT Rulez ale teraz czas na CUBE
mkorbel
Posty: 208
Rejestracja: czwartek 19 lis 2009, 18:18
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: mkorbel »

W tej chwili nie mam możliwości zmierzenia na obudowie CXA2011, ale zmierzyłem spadek napięcia przy użyciu zwykłego multimetru.
Na dzień dobry jest 42.8V a po 10 minutach 40.2V czyli mam przyrost około 75°C, przy uwzględnieniu 20°C otoczenia CXA2011 ma Tj=95°C - trochę za dużo ;(
Wygląda na to, że pomiar temparatury radiatora pozwala tylko określić moment kiedy sytuacja się ustabilizuje, a wtedy trzeba wyliczyć temparature złącza ze spadku napięcia.
W tygodniu sprawdzę jeszcze temparaturę na obudowie CXA2011 (miernik ma stare baterie), zrobię dwa pomiary jeden tak jak jest,
a drugi po oczyszczeniu radiatora z grubej warstwy kurzu, ale tak czy inaczej dodam 16 otworów w celu poprawy oddawania ciepła i powtórzę pomiary.
Jeżeli nadal przyrost temparatury będzie większy niż 40°C (Tj>60°C), dodam dodatkowy kawałek 5cm x 5cm pod jedną z CXA2011,
w tej chwili powierzchnia radiatora przy obrysie CXA2011 ma 22mm * 4 * 3mm czyli 264mm2, a po tej operacji bedzie 528mm2.

Cały zestaw chodzi bez problemu już 3 miesiące i nawet przy Tj=95°C bedzie działał jeszcze kilkanaście lat,
ale zależy mi na tym, żeby było to maksymalnie efektywnie, a dla niższego Tj będzie więcej światła.

[ Dodano: 1 Listopad 2011, 21:20 ]
Dla mocno zakurzonej blachy zmierzyłem temparature bezpośrednio na aluminiowym korpusie LED,
próbowałem z każdego brzegu nie udało się przekroczyć 55°C :)
radiator aluminiowy w okolicy CXA2011 ma tyko 53°C, a przy brzegu (12cm od środka) tylko 44°C.
Wygląda na to, że pomiar Tj przy użyciu spadku napięcia będzie trzeba powtórzyć lepszym miernikiem,
albo sprawdzę luksomierzem, czy i jaka jest różnica przy włączeniu i po godzinie.
Pozdrawiam,
Michał
sou
Posty: 153
Rejestracja: wtorek 02 lis 2010, 17:17
Lokalizacja: 3City

Post autor: sou »

a taki radiator dał by radę jednej diodzie na tym samym zasilaczu?
mkorbel
Posty: 208
Rejestracja: czwartek 19 lis 2009, 18:18
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: mkorbel »

Sam radiator powinien obsłużyć te kilkanaście watów, a jego budowa spowoduje,
że będzie to jeszcze bardziej efektywne - powstaną kominy termiczne :)
Ale co do zasilacza to nie jestem pewien czy będzie dobrze pracował z jedną CXA2011,
z opisu min to 45V - czyli trochę za duzo, ale w tym samym sklepie znajdziesz coś na jedną CXA2011.
Pozdrawiam,
Michał
sou
Posty: 153
Rejestracja: wtorek 02 lis 2010, 17:17
Lokalizacja: 3City

Post autor: sou »

Będzie pracował z 2-ma tylko na osobnych radiatorach :)
znalazłem za 15zł takie coś, CXA będą miały komfortowe warunki :)
ODPOWIEDZ