BeamTech T6 Cree XM-LT6

Oświetlenie przednie i tylne w rowerze, zasobniki na baterie. Komfort i bezpieczeństwo nocnej jazdy.
Xanagaz
Posty: 16
Rejestracja: czwartek 29 paź 2009, 22:06
Lokalizacja: Łódź

BeamTech T6 Cree XM-LT6

Post autor: Xanagaz »

Cześć,
Kupiłem tę lampkę dla eksperymentu i dlatego, że jest zasilana z dwóch ogniw co przy dłuższych wycieczkach rowerowych się przydaje. Oprócz niej posiadam jeszczę Aurorę do której będzie porównywana.

1. Wielkość... jak wiemy ma znaczenie :)
Obrazek
Obrazek

2. W środku mamy:
Obrazek

Co do pierwszego punktu wielkość niekoniecznie ma znaczenie, Aurora mimo mniejszego... wszystkiego daje światło bardziej przystosowane do jazdy rowerem, boki są oświetlone w większym stopniu niż ma to miejsce w przypadku BeamTech. Natomiast sama moc światła jest większa w tej drugiej lampce. Co chciałbym zmienić to oczywiście doświetlenie boków poprzez zamontowanie jakiegoś OP. Jednakże nie wiem gdzie takowy nabyć. Nie spotkałem się z konstrukcją taką jaką ma ta lampka, na rynku jestem od niedawna. Więc pomyślałem aby zmodyfikować optykę w taki sposób:
Obrazek
Znalazłem coś takiego LENS-01-MC-AY10L za koło 17zł. Co o takiej modyfikacji sądzicie?
Czy znajdę do tej latarki jakąś "pomarańczową skórkę" która rozproszy promień światła?
Awatar użytkownika
Robot
Posty: 50
Rejestracja: poniedziałek 15 lut 2010, 20:56
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Robot »

Cześć Xanagaz

Dla dobrego doświetlenia boków na rower ta soczewka się nie nada, kąt 10* to za mało. Szukaj lustra OP lub soczewki o kącie 15* lub trochę więcej.
Xanagaz
Posty: 16
Rejestracja: czwartek 29 paź 2009, 22:06
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Xanagaz »

Chyba się nie zrozumieliśmy, ja chcę tę soczewkę przykleić do szkiełka tak jak na zdjęciu. Ze znalezieniem reflektora OP do tego modelu latarki mogą być problemy.
Luigi
Posty: 408
Rejestracja: czwartek 03 lut 2011, 15:35
Lokalizacja: Wawa/Kania Nowa

Post autor: Luigi »

Lepiej chyba zastosować szybkę rozpraszającą
Obrazek
Do kupienia tutaj

Warto też rozważyć możliwość zmodowania Aurory.
Sky Ray King (XML T6 3C) DRY (XML T5 4B) Zebralight H600 FW (XML) Yezl S7 SS (XPG S2 2T) Ultrafire C3 SS (XML T6 3C) Klon TK35 (XML U2 1C) Solarforce L2P (XML T5 4B) Ultrafire A3 (XRE Q5), LedLenser P5 (XRE) Jetbeam Raptor RRT-0 (XPG R5)
Awatar użytkownika
Robot
Posty: 50
Rejestracja: poniedziałek 15 lut 2010, 20:56
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Robot »

Jeżeli Twój eksperyment ma polegać na osiągnięciu takiego efektu, to przynajmniej teoretycznie powinno się udać uzyskać doświetlenie obszaru bezpośrednio przed rowerem i boków. Trzeba się jednak spodziewać nieprzewidywalnych artefaktów beamu wywołanych krawędziami obciętej soczewki.
Ale ciekawi mnie, jak będzie wpływać takie osadzenie soczewki na zmniejszenie efektu oślepiania. Życzę powodzenia i czekamy na zdjęcia terenowe.
Załączniki
Nowy-1.jpg
Nowy-1.jpg (33.13 KiB) Przejrzano 7518 razy
Xanagaz
Posty: 16
Rejestracja: czwartek 29 paź 2009, 22:06
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Xanagaz »

Gdzieś widziałem takie szybki rozpraszające, w sensie co one dają. Z tym, że ktoś naklejał taśmę na szybkę a nie kupował samą szybkę. Efekt był kiepski, lepiej przykleić reflektor. Zamówię jeszcze kilka części z DX i za jakiś czas pokażę co zmajstrowałem.

W sumie niedługo też zrobię coś takiego, albo potraktuję szybkę papierem ściernym (są ludzie którzy to piaskują), albo nakleję taśmę.
Awatar użytkownika
Kuras77
Posty: 375
Rejestracja: środa 24 wrz 2008, 02:00
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kuras77 »

Ciekawy pomysł z tą soczewką (połówką?) przyklejaną do szybki :) Ja teraz zastanawiam się nad zbudowaniem lampki nie oślepiającej jadących z przeciwka i na razie testuję zwykłe przesłonięcie reflektora OP tak, by spot był jeszcze odsłonięty a jakiś 40% spill'a zasłonięte. Nie jest to rozwiązanie idealne bo na oko jakieś 20% światła się marnuje ale jak na razie nie widzę innego - co ciekawe próba podobnego przysłonięcia soczewki nie powoduje wyraźnego odcięcia wiązki ale tylko zmniejsza natężenie światła.
W domu rozwiązanie to wygląda obiecująco - jutro sprawdzę je w terenie :)

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
midi
Posty: 1208
Rejestracja: niedziela 20 sty 2008, 21:04
Lokalizacja: Radom

Post autor: midi »

Najprostszym rozwiązaniem jest tu użycie do tego celu soczewki asferycznej z blendą, tak jak to jest w reflektorach soczewkowych w samochodach. Zastosowanie zwykłego reflektora OP lub SMO w wersji okrągłej mimo przysłaniania jego części nie spowoduje zamierzonego efektu lub tak zmniejszy jasność że nie będzie miało to sensu. Jak już zasłaniacie ref to można to zrobić kawałkiem lusterka , nie zwykłą taśmą , wtedy światło z powrotem trafi w ref i odbije się ponownie co zmniejszy straty. Aby wiązka uzyskiwała odpowiedni kształt musimy użyć reflektora profilowanego lub szkła przed nim z odpowiednio ukształtowanymi polami ( zgrubieniami, strukturą ) tak jak to jest w reflektorach samochodowych. Inne kombinacje nie dadzą tego efektu tak by ilość światła i kształt wiązki był poprawny. Sama konstrukcja też nie może powodować że lampka będzie miała długość 20-30cm bo to nie jest wygodne do jazdy na rowerze. Użycie diody XM-L i soczewki owal Ledila 26mm od diody XR-E daje całkiem dobry efekt, dołożenie przesłony powinno spowodować iż uzyskamy dość " szczelne " odcięcie promienia które powinno nadawać się do jazdy po drogach krajowych.
Wiem że można kombinować, doklejać różne przedmioty do latarki, być może nawet da to jaki taki efekt tylko że to ma być skuteczne rozwiązanie, takie by na pierwszym lepszym kamieniu się nie rozleciało, było dość szczelne i zwarte konstrukcyjnie. Nie wiem czemu żaden z kolegów dążących zbudować lampkę mocną do ruchu drogowego nie próbuje uzyskać tego właśnie za pomocą soczewki asferycznej z odpowiednią przesłoną, taki projektor pozwoli na dowolny kształt wiązki. Są takie lampy przeciwmgielne , z aluminium, mogły by się nadać w celu przeróbki , może tedy droga.
Pozdrawiam.
Nie wyrażam zgody na wykorzystywanie moich zdjęć w jakiejkolwiek formie bez mojej wiedzy, są tylko i wyłącznie moją własnością, szczególnie nie życzę sobie czerpania za ich pomocą korzyści finansowych przez osoby trzecie.
Awatar użytkownika
Fluxor
Posty: 2549
Rejestracja: wtorek 16 gru 2008, 12:17
Lokalizacja: Opole

Post autor: Fluxor »

Jeśli gdzieś można kupić SOCZEWKA Rocket-0/OWAL/ +/-3 x +/-20 przeznaczona do P7 albo XM-L to byłoby to najlepsze rozwiązanie bo dla XR-E świeci bardzo dobrze jak na przeznaczenie rowerowe.

Obrazek
http://specjalistycznyspecjalista.blogspot.com/
POST MOŻE ZAWIERAĆ LOKOWANIE PRODUKTU
Awatar użytkownika
Kuras77
Posty: 375
Rejestracja: środa 24 wrz 2008, 02:00
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kuras77 »

midi, piszesz, że przysłonięcie reflektora OP nie ma sensu ale przecież na moim zdjęciu wiązka wygląda dobrze a ilość traconego światła jest moim zdaniem do zaakceptowania przy braku innych sensownych rozwiązań, bo proponowany przez Ciebie reflektor samochodowy z blendą z racji swoich rozmiarów odpada w zastosowaniach rowerowych. Jeśli powstałaby jego miniaturowa wersja pod diody LED to byłoby to idealne rozwiązanie - i znowu dziwię się, że producenci nie wychwycili jeszcze takie potrzeby, a może o czymś nie wiem?
Co do przysłonięcia kawałkiem lusterka to obawiam się, że mogłyby się pojawić jakieś niepożądane odbicia powyżej linii odcięcia światła ale muszę to sprawdzić. I jak już napisałem próba przysłonięcia soczewki nie skutkuje takim wyraźnym odcięciem jak ma to miejsce w wypadku reflektorka tylko zmniejszeniem ilości światła więc ten pomysł w odniesieniu do soczewki odpada.

midi, Fluxor, ja już od 2 tygodni używam lampki 1xXP-G 1A na optyce LXP-REC Rectangular 19/10.5*, która daje całkiem ładny, prostokątny snop światła przed przednie koło - dokładnie taki jak na powyższym zdjęciu Fluxora. Jednak po pierwszym zachwycie przyszła refleksja - taki rodzaj wiązki ustawiony tak by nie oślepiał nie nadaje się do jady powyżej 20km/h bo brakuje mu zasięgu. U mnie wygląda to tak:

Obrazek

Obrazek

Dopiero uzupełnienie go o jakąś soczewkę REAL SPOT mogło by poprawić sytuację jednak te do XP-G nie są zbyt wąskie i mają nieładne pierścienie, które mogą oślepiać. Dlatego wydaje mi się, że na tą chwilę najlepszym rozwiązaniem jest przysłonięcie reflektorka OP.

Jak mi starczy czasu to zaraz opiszę moje nowe światełko rowerowe, która składa się z oddzielnych lampek dla świateł długich i krótkich z przełącznikiem na kierownicy :) Chciałbym w tym temacie między innymi rozpocząć dyskusje właśnie na temat mocnych lampek nieoślepiających innych użytkowników dróg i ścieżek bo przy mocach dzisiejszych diod ten problem będzie występował coraz częściej.
Xanagaz
Posty: 16
Rejestracja: czwartek 29 paź 2009, 22:06
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Xanagaz »

Kuras77
Kolego,
Wydaje mi się, że lepszym rozwiązaniem będzie zaklejenie połówki soczewki taśmą klejącą, o fakturze i przeźroczystości podobnej do tej jaką mają te soczewki akrylowe zaprezentowane wcześniej. Ewentualnie wykonanie takiej przysłony bazującej na tej taśmie. Twój sposób odcina, jakby nie patrzeć, połowę promienia. Połowę której odbite światło mogłoby oświetlić wszystko co przed rowerem w bliskiej odległości :).
Awatar użytkownika
Kuras77
Posty: 375
Rejestracja: środa 24 wrz 2008, 02:00
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kuras77 »

Tak jak napisałem mój pomysł ma wady ale działa. Jeśli przetestujesz swój pomysł to chętnie go wykorzystam. Jednak nie mam taśmy o której piszesz więc jeśli możesz to sprawdź w praktyce jak to będzie wyglądało i daj znać na forum.
Poza tym piszesz, że mój sposób odcina połowę promienia ale pamiętajmy, że właśnie ta odcinana połowa jest najbardziej problematyczna a za razem najmniej potrzebna z punktu widzenia oświetlenia rowerowego więc jej utratę można przeboleć.
Bandit78
Posty: 44
Rejestracja: niedziela 09 sie 2009, 18:08
Lokalizacja: mazowieckie

Post autor: Bandit78 »

Dobrym rozwiązaniem, a co najważniejsze pasującym na xm-l, jest soczewka LL01CR-BR1550L-M1, owal 15x50°, śr: 21.48mm, wys: 13.6mm, do diod LED High Power CREE seria XR-E, holder, LedLink, RoHS - źródło Maritex

średnica soczewki nieco mniejsza niż rocket-y, ale za to dająca dobre doswietlenie boków, w sam raz do lasu i nie powinna porażać jadących z naprzeciwka jak okrągła, dodatkowo występuje też w wariancie 10/40°

druga z soczewek w filmiku to dedykowana do MC-E LM-1 Real Spot, zastosowanie "światła drogowe"


http://www.youtube.com/watch?v=_veaHEQBobQ

w filmiku każdorazowo najpierw Real spot potem owalna
Awatar użytkownika
Robot
Posty: 50
Rejestracja: poniedziałek 15 lut 2010, 20:56
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Robot »

Pomysł z lusterkiem jest całkiem ciekawy, straty powinny być mniejsze, chociaż biorąc pod uwagę moc np. XML'a poświecenie tych kilkunastu procent aby nie oślepiać nie powinno stanowić aż takiego dramatu :wink: tak, tak proszę się nie oburzać, rozumiem, że każdy lumen się liczy.

Ale wypatroszyłem ze starego aparatu małe lusterko i zrobię porównanie takiej przesłony, tylko pogoda musi się poprawić straszne mgły zapanowały.
Załączniki
lustro.JPG
lustro.JPG (44.92 KiB) Przejrzano 7090 razy
Xanagaz
Posty: 16
Rejestracja: czwartek 29 paź 2009, 22:06
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Xanagaz »

Z uwagi na brak czasu... koniec tłumaczeń :szczerbaty:

Obrazek

Przelałem już kasę na konto PayPal kiedy spostrzegłem Colę na blacie w kuchni, jej krągłe kształty wzbudziły moje zainteresowanie, podszedłem do niej. Popatrzyłem, napiłem się... i wpadłem na genialny i tani pomysł. Trzeba będzie przeprowadzić sekcję :) Oprócz butelki pacjentem będzie również opakowanie serka pleśniowego. Idealny reflektor :) To co widać wyżej posłuży do zademonstrowania mojej wizji - doświetlenia obszaru przed rowerem. Pierwsze testy domowe skończyły się obiecująco. W plenerze testy dziś albo jutro. Stay tuned :cool:
ODPOWIEDZ