Oświetlenie "domku letniskowego" 12V
Oświetlenie "domku letniskowego" 12V
Witam.
W związku z rozpoczęciem sezonu urlopowego planuję w końcu po kilku ładnych latach budowę oświetlenia do takiego "domku letniskowego":
Jest to typowy wagon kolejowy sypialno-mieszkalny, posiada instalację 220V. niestety instalacja nadaje się na surowce wtórne a na działce jak na razie brak prądu.
W celu oświetlenia planuję zastosować LED'y. Obecnie w jednym pomieszczeniu jest na szybkiego zrobione oświetlenie na halogenie 12V.
Docelowo plan jest taki:
- zasilanie z aku kwasowo-ołowiowego 36-44 Ah
- możliwość podłączenia systemu do gniazda zapalniczki w celu doładowania
- poprowadzenie nowej instalacji "natynkowej" w rurkach lub korytkach
- wykorzystanie starych puszek na włączniki
- docelowo ogniwo fotowoltaiczne do doładowywania aku
A teraz moje wątpliwości:
- zastosowanie opraw świetlówkowych nie przemawia do mnie
- czy zastosowanie takich listew ma sens?
LISTWA POWER LED 3X3W - HELILINE-3 DO 441LM DLA 700MA BIAŁA ZIMNA, KĄT ŚWIATŁA 130º
MAKSYMALNY PRĄD PRACY: 700mA
ZAKRES NAPIĘCIA ZASILANIA: 9,6-12V DC
ZALECANY ZASILACZ: PRĄDOWY (LED DRIVER)
LISTWĘ MOŻNA RÓWNEIŻ ZASILAĆ Z ZASILACZA NAPIĘCIOWEGO 12VDC PRZEZ ODPOWIEDNI REZYSTOR !
BARWA ŚWIATŁA: BIAŁA CIEPŁA 2870-3220K
BIN DIOD: v2h7
MOC MAKSYMALNA LISTWY: 8,4W
STRUMIEŃ ŚWIATŁA: 390-441lm
WYMIARY: 10X150mm GRUBOŚĆ: 7mm
LISTWA POWER LED 3X1W - HELILINE-3 DO 230LM DLA 350MA BIAŁA CIEPŁA, KĄT ŚWIATŁA 130º
MAKSYMALNY PRĄD PRACY: 350mA
ZAKRES NAPIĘCIA ZASILANIA: 9-11,4V DC
ZALECANY ZASILACZ: PRĄDOWY (LED DRIVER)
LISTWĘ MOŻNA RÓWNEIŻ ZASILAĆ Z ZASILACZA NAPIĘCIOWEGO 12VDC PRZEZ ODPOWIEDNI REZYSTOR !
BARWA ŚWIATŁA: BIAŁA CIEPŁA 2650-2850K
BIN DIOD: t1m1
MOC MAKSYMALNA LISTWY: 4W
STRUMIEŃ ŚWIATŁA: 200-230lm
WYMIARY: 10X150mm GRUBOŚĆ: 7mm
- jest napisane że listwa ma napięcie zasilania 9-11,4V jak to zgrać z 12V biorąc pod uwagę np. doładowywanie z samochodu z pracującym silnikiem gdy napięcie oscyluje w okolicach 13,8-14,4V?
- może zastosować oprawy meblowe LED? - niestety tylko oświetlenie punktowe
- czy jest dostępne jakiś zasilacz prądowy lub rozwiązanie zasilania sterowania prądowego na 12v do zasilania listew jak wyżej?
- czy jest możliwe zasilenie 3 listew (bo tyle będzie) z jednego źródła prądowego i tylko załączanie włącznikami?
Problem chłodzenia tych modułów odpada, ponieważ i tak muszę osunąć stare oprawy oświetleniowe typu blaszany plafon, więc otwory po nich (dość duże) zaślepię blachą alu.
W związku z rozpoczęciem sezonu urlopowego planuję w końcu po kilku ładnych latach budowę oświetlenia do takiego "domku letniskowego":
Jest to typowy wagon kolejowy sypialno-mieszkalny, posiada instalację 220V. niestety instalacja nadaje się na surowce wtórne a na działce jak na razie brak prądu.
W celu oświetlenia planuję zastosować LED'y. Obecnie w jednym pomieszczeniu jest na szybkiego zrobione oświetlenie na halogenie 12V.
Docelowo plan jest taki:
- zasilanie z aku kwasowo-ołowiowego 36-44 Ah
- możliwość podłączenia systemu do gniazda zapalniczki w celu doładowania
- poprowadzenie nowej instalacji "natynkowej" w rurkach lub korytkach
- wykorzystanie starych puszek na włączniki
- docelowo ogniwo fotowoltaiczne do doładowywania aku
A teraz moje wątpliwości:
- zastosowanie opraw świetlówkowych nie przemawia do mnie
- czy zastosowanie takich listew ma sens?
LISTWA POWER LED 3X3W - HELILINE-3 DO 441LM DLA 700MA BIAŁA ZIMNA, KĄT ŚWIATŁA 130º
MAKSYMALNY PRĄD PRACY: 700mA
ZAKRES NAPIĘCIA ZASILANIA: 9,6-12V DC
ZALECANY ZASILACZ: PRĄDOWY (LED DRIVER)
LISTWĘ MOŻNA RÓWNEIŻ ZASILAĆ Z ZASILACZA NAPIĘCIOWEGO 12VDC PRZEZ ODPOWIEDNI REZYSTOR !
BARWA ŚWIATŁA: BIAŁA CIEPŁA 2870-3220K
BIN DIOD: v2h7
MOC MAKSYMALNA LISTWY: 8,4W
STRUMIEŃ ŚWIATŁA: 390-441lm
WYMIARY: 10X150mm GRUBOŚĆ: 7mm
LISTWA POWER LED 3X1W - HELILINE-3 DO 230LM DLA 350MA BIAŁA CIEPŁA, KĄT ŚWIATŁA 130º
MAKSYMALNY PRĄD PRACY: 350mA
ZAKRES NAPIĘCIA ZASILANIA: 9-11,4V DC
ZALECANY ZASILACZ: PRĄDOWY (LED DRIVER)
LISTWĘ MOŻNA RÓWNEIŻ ZASILAĆ Z ZASILACZA NAPIĘCIOWEGO 12VDC PRZEZ ODPOWIEDNI REZYSTOR !
BARWA ŚWIATŁA: BIAŁA CIEPŁA 2650-2850K
BIN DIOD: t1m1
MOC MAKSYMALNA LISTWY: 4W
STRUMIEŃ ŚWIATŁA: 200-230lm
WYMIARY: 10X150mm GRUBOŚĆ: 7mm
- jest napisane że listwa ma napięcie zasilania 9-11,4V jak to zgrać z 12V biorąc pod uwagę np. doładowywanie z samochodu z pracującym silnikiem gdy napięcie oscyluje w okolicach 13,8-14,4V?
- może zastosować oprawy meblowe LED? - niestety tylko oświetlenie punktowe
- czy jest dostępne jakiś zasilacz prądowy lub rozwiązanie zasilania sterowania prądowego na 12v do zasilania listew jak wyżej?
- czy jest możliwe zasilenie 3 listew (bo tyle będzie) z jednego źródła prądowego i tylko załączanie włącznikami?
Problem chłodzenia tych modułów odpada, ponieważ i tak muszę osunąć stare oprawy oświetleniowe typu blaszany plafon, więc otwory po nich (dość duże) zaślepię blachą alu.
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
olowaty, czym kierowałeś się przy wyborze źródła światła? Skoro chcesz zasilać to z akumulatora, to moim zdaniem fajnie by było mieć diody o wysokiej sprawności, tzn. dające możliwie dużo światła przy małym poborze prądu. Wymieniane przez Ciebie efektywnością nie grzeszą. Pytanie, jaki efekt chcesz uzyskać? Jakie finanse chcesz czy możesz na to przeznaczyć?
Przy wyborze światła kierowałem się głównie tym, aby ssało jak najmniej prądu.
Co do diod wysokiej sprawności, to co byś polecił?
Chcę uzyskać taki efekt, aby było jasno w nocy, oświetlenie nie grzało się jak szalone. Najlepiej jakby oświetlenie było w miarę dookolne a nie punktowe.
Co do finansów, to mogę rozłożyć na raty, tzn. pociągnąć nową instalkę, przygotować miejsca mocowania punktów świetlnych i zamocować jeden punkt w najpotrzebniejszym miejscu, a pozostałe 2 w miarę zgromadzenia środków.
Co do diod wysokiej sprawności, to co byś polecił?
Chcę uzyskać taki efekt, aby było jasno w nocy, oświetlenie nie grzało się jak szalone. Najlepiej jakby oświetlenie było w miarę dookolne a nie punktowe.
Co do finansów, to mogę rozłożyć na raty, tzn. pociągnąć nową instalkę, przygotować miejsca mocowania punktów świetlnych i zamocować jeden punkt w najpotrzebniejszym miejscu, a pozostałe 2 w miarę zgromadzenia środków.
Jak rozproszone to tasiemka LED załatwi sprawę. Tania, nie grzeje się, rozproszone światło, łatwość w montażu, dyskretność. Nie ma dużej mocy ale skoro mnie się sprawdza jako oświetlenie podszafkowe to na oświetlenie domku tez się nada. Pobór mocy to około 5W na każdy metr bieżący w zależności od mocy tasiemki jaką kupisz.
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
na co dzień nie buduję oświetlenia stacjonarnego jak niektórzy z forumowych kolegów, ale zastanowił bym się nad XP-G w wybranym odcieniu (chcesz ciepłe, zimne...neutralne?).
XP-G z binem jasności R5 ma jasność ok. 139 lumenów przy zasilaniu 0,35A. Przy 0,7A ma ok. 260 lumenów. Dla 12V aż się prosi o połączenie 3szt szeregowo na punkt świetlny. Stabilizacja prądu liniowa (skoro nie masz problemów z odprowadzeniem ciepła) lub jeszcze lepiej na przetwornicy, PT4105, AX2002 czy 2003 powinny dać radę z tego co pamiętam. A może nawet zrobić tryby, potrzeba-jasno, nie potrzeba-ciemniej? Bo XP-G na 1,5A możesz dobrze chłodzone śmiało puścić, a to już ponad 1300 lumenów będzie.
Ad jasności: http://pct.cree.com/
XP-G z binem jasności R5 ma jasność ok. 139 lumenów przy zasilaniu 0,35A. Przy 0,7A ma ok. 260 lumenów. Dla 12V aż się prosi o połączenie 3szt szeregowo na punkt świetlny. Stabilizacja prądu liniowa (skoro nie masz problemów z odprowadzeniem ciepła) lub jeszcze lepiej na przetwornicy, PT4105, AX2002 czy 2003 powinny dać radę z tego co pamiętam. A może nawet zrobić tryby, potrzeba-jasno, nie potrzeba-ciemniej? Bo XP-G na 1,5A możesz dobrze chłodzone śmiało puścić, a to już ponad 1300 lumenów będzie.
Ad jasności: http://pct.cree.com/
Barwa oczywiście ciepła. Jakoś zimna kojarzy mi się z prosektorium. Co do połączenia 3 w szereg tez myślałem, jednak wagon ma wymiary kawalerki, czyli jakieś 25 m2, więc aż tyle światła nie potrzeba. Stare lampy maja około 30 cm średnicy, więc będę musiał takie wyciąć takie zaślepki. Mam do dyspozycji blachę alu 5 mm i to z niej będę robił zaślepki. Taki krążek alu na pewno starczy za radiator.
[ Dodano: 28 Czerwiec 2011, 15:47 ]
Oki. Poszukałem, popatrzyłem i chyba na 99% zrobię regulację prądu na LM317 do każdego punktu świetlnego osobno. Co do diod to chyba poszukam tych XP-G.
[ Dodano: 28 Czerwiec 2011, 15:47 ]
Oki. Poszukałem, popatrzyłem i chyba na 99% zrobię regulację prądu na LM317 do każdego punktu świetlnego osobno. Co do diod to chyba poszukam tych XP-G.
olowaty Potrzebujesz oświetlenia punktowego czy rozproszonego na całe pomieszczenie?
Ja polecam Cree MX-3. Przede wszystkim ze względu na koszt samej diody i mały prąd zasilający, 0,35A.
MX-3 stosuję w listwie podświetlającej blat kuchenny. Zastosowałem 6 modułów po 3 diody.
Światło jest rozproszone i jest go na tyle dużo, że oświetla kuchnię.
Mam też listwę z 6 diodami MX-3 i soczewkami. Fajnie świeci, ale tylko kierunkowo. Mam tylko problem z zamocowaniem soczewek, bo nie mają elementów mocujących (oprawek).
Robiłem też eksperymenty z diodami XP-E High Efficiency wraz z soczewkami, które łatwo jest zamocować, bo mają mocowania. Świeci kierunkowo i mocno. Można zasilać je prądem do 1A.
Mam też zrobiony zamiennik halogena na trzech diodach MX-3 i MX-6 plus soczewka 3x. Wersja z MX-6, mimo dość dużego radiatora, grzeje się mocno (ok. 80C) przy 1A, dlatego też zdecydowałem się na zasilanie go 0,7A.
Przy "halogenie MX-3" można użyć mniejszego radiatora.
Niestety nie mam pomiarów ilości światła powyższych rozwiązań, żeby mieć punkt odniesienia.
Ja polecam Cree MX-3. Przede wszystkim ze względu na koszt samej diody i mały prąd zasilający, 0,35A.
MX-3 stosuję w listwie podświetlającej blat kuchenny. Zastosowałem 6 modułów po 3 diody.
Światło jest rozproszone i jest go na tyle dużo, że oświetla kuchnię.
Mam też listwę z 6 diodami MX-3 i soczewkami. Fajnie świeci, ale tylko kierunkowo. Mam tylko problem z zamocowaniem soczewek, bo nie mają elementów mocujących (oprawek).
Robiłem też eksperymenty z diodami XP-E High Efficiency wraz z soczewkami, które łatwo jest zamocować, bo mają mocowania. Świeci kierunkowo i mocno. Można zasilać je prądem do 1A.
Mam też zrobiony zamiennik halogena na trzech diodach MX-3 i MX-6 plus soczewka 3x. Wersja z MX-6, mimo dość dużego radiatora, grzeje się mocno (ok. 80C) przy 1A, dlatego też zdecydowałem się na zasilanie go 0,7A.
Przy "halogenie MX-3" można użyć mniejszego radiatora.
Niestety nie mam pomiarów ilości światła powyższych rozwiązań, żeby mieć punkt odniesienia.
GT Rulez ale teraz czas na CUBE
Tak jak wyżej pisałem, potrzebuję oświetlenia raczej rozproszonego/dookolnego a nie punktowego. Pomieszczenia są małe. sekcja sypialna ok 8m2, salon około 12 m2, kuchnia ok 5m2. W części sypialnej i kuchni, która tez jest przedpokojem, myślę że wystarczy po 1 diodzie. W salonie tak ze 3 szt max.
Jeszcze takie pytanie. Znalazłem diody MX-3S które pracują na napięciu typ. 10,7V i prądzie 150mA. Gdzie takie cudo kupić? Czy są dostępne płytki listwy pod te diody?
[ Dodano: 29 Czerwiec 2011, 09:13 ]
http://allegro.pl/3x-cree-mx-3-biala-2900k-277lm-400ma-na-alu-mcpcb-i1683178343.html
A co wy na to?
Jeszcze takie pytanie. Znalazłem diody MX-3S które pracują na napięciu typ. 10,7V i prądzie 150mA. Gdzie takie cudo kupić? Czy są dostępne płytki listwy pod te diody?
[ Dodano: 29 Czerwiec 2011, 09:13 ]
http://allegro.pl/3x-cree-mx-3-biala-2900k-277lm-400ma-na-alu-mcpcb-i1683178343.html
A co wy na to?
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
osobiście wolał bym mieć możliwość poświecenia jaśniej. Maksymalny prąd tych diodek to 0,4A i ok. 89 lumenów dla binu z Allegro. 60 lumenów/wat
Ciepły bin XP-G, np. Q4 z Maritexu to przy 0,4A 113 lumenów (93 lumeny/WAT) ale możesz ją zasilić w razie potrzeby do 1,5A, wówczas masz 333 lumeny (62 lumeny/WAT)
Ceny:
http://www.maritex.com.pl/pl/shop/products/ggid/17089
Ciepły bin XP-G, np. Q4 z Maritexu to przy 0,4A 113 lumenów (93 lumeny/WAT) ale możesz ją zasilić w razie potrzeby do 1,5A, wówczas masz 333 lumeny (62 lumeny/WAT)
Ceny:
http://www.maritex.com.pl/pl/shop/products/ggid/17089
[ Dodano: 29 Czerwiec 2011, 09:13 ]
http://allegro.pl/3x-cree-mx-3-biala-2900k-277lm-400ma-na-alu-mcpcb-i1683178343.html
A co wy na to?[/quote]
Właśnie w domu używam modułów z powyższego linka, do podświetlenia blatu kuchennego.
6 modułów po 3 diody zasilane z jednego zasilacza ale niestety na 230V.
Światła jest dużo i jeszcze oświetla kuchnię, małą niestety 6m2 . Jak będę w domu to zrobię zdjęcia i pokażę Ci jaki daje efekt.
Planuję jeszcze porobić listwy z diodami MX-3. Ale to przyszłość.
Calineczka Do pewnego momentu też byłem napalony na XP-G i mocne świecenie przy dużych prądach. Jednakże po wielu próbach stwierdzam, że lepiej jest użyć np. 3 diod MX-3 i zasilić to 350mA niż 1 diodę XP-G i 1,5 Ampera. Światła będzie podobna ilość, ale rozproszenie lepsze w przypadku MX-3. A to w moim przypadku jest ważne. Nie wiem jak kolega olowaty się na to zapatruje.
http://allegro.pl/3x-cree-mx-3-biala-2900k-277lm-400ma-na-alu-mcpcb-i1683178343.html
A co wy na to?[/quote]
Właśnie w domu używam modułów z powyższego linka, do podświetlenia blatu kuchennego.
6 modułów po 3 diody zasilane z jednego zasilacza ale niestety na 230V.
Światła jest dużo i jeszcze oświetla kuchnię, małą niestety 6m2 . Jak będę w domu to zrobię zdjęcia i pokażę Ci jaki daje efekt.
Planuję jeszcze porobić listwy z diodami MX-3. Ale to przyszłość.
Calineczka Do pewnego momentu też byłem napalony na XP-G i mocne świecenie przy dużych prądach. Jednakże po wielu próbach stwierdzam, że lepiej jest użyć np. 3 diod MX-3 i zasilić to 350mA niż 1 diodę XP-G i 1,5 Ampera. Światła będzie podobna ilość, ale rozproszenie lepsze w przypadku MX-3. A to w moim przypadku jest ważne. Nie wiem jak kolega olowaty się na to zapatruje.
GT Rulez ale teraz czas na CUBE
Oświetlenie, a dokładniej te moduły. Teraz poprawcie mnie jeżeli się mylę. Planuję zrobić 3 niezależne zasilacze prądowe na LM317. Czy włączniki dać przed czy po zasilaczach? A może zamontować zasilacze w obudowach lamp? Miałem kombinować z jakimiś dziwnymi oprawami, ale zastosuje najzwyklejsze plafony. Doskonale zakryją mi otwory po starych lampach.
Tnt_gt, masz już doświadczenie z tymi żarówkami, Upewnij mnie. Te moduły maja sterowanie prądowe? Bo czytając temat z linku w aukcji już zgłupiałem.
Tnt_gt, masz już doświadczenie z tymi żarówkami, Upewnij mnie. Te moduły maja sterowanie prądowe? Bo czytając temat z linku w aukcji już zgłupiałem.
Ja tam jestem zwolennikiem XM-L mają najlepszą wydajność lm/W, przykładowo dla XM-L 2700K i prądzie 700mA mamy 200 lm -> 100lm/W.
Tak więc jeżeli masz dużo miejsca to proponuje kilka XM-L na kwadratowe MCPCB & soczewki z taśmą.
Trzeba tylko używać zasilaczy prądowych o dobrej sprawności, aktualnie mam kilka z DX o sprawnośći 80%, ale docelowo chcę używać bliżej 90%.
Jeżeli masz mało miejsca to można spróbować MT-G, ale jest kiepsko z zasilaczami i soczewkami, oraz MCPCB wymaga trochę pracy.
Tak więc jeżeli masz dużo miejsca to proponuje kilka XM-L na kwadratowe MCPCB & soczewki z taśmą.
Trzeba tylko używać zasilaczy prądowych o dobrej sprawności, aktualnie mam kilka z DX o sprawnośći 80%, ale docelowo chcę używać bliżej 90%.
Jeżeli masz mało miejsca to można spróbować MT-G, ale jest kiepsko z zasilaczami i soczewkami, oraz MCPCB wymaga trochę pracy.
Pozdrawiam,
Michał
Michał
Włącznik koniecznie "przed" przetwornicą. Jeśli chcesz to mogę przygotować Ci 2szt. zasilaczy na AX2002 do tych modułów MX-3 z allegro ustawionych na 350-400mA (zdecydowanie mniej stratna metoda zasilania z 12V). Poza tym LM nie nakarmi się różnicą 1.5V między tym co ma stabilizować a czym jest zasilany (aplikacja stałoprądowa). Jak coś pisz na PW
Sometimes darkness can show you the light