Słońce nocą - jakie elem. do bud. reflektora roboczego 12V.
Słońce nocą - jakie elem. do bud. reflektora roboczego 12V.
Witam!
Zajmuję się przyłączami wod-kan. Godziny pracy często sięgają późnych godzin wieczornych. Niestety niezawsze jest możliwość użycia lampy 230V, a oświetlenie z koparki choć mocne (4x55W) to niemobilne.
Postanowiłem skonczyc z problemem i zaopatrzyć się w coś na kablu wykorzystując zewnętrzne gniazda, w które zaopatrzono koparkę.
Moje poszukiwania zaczęły się od uniwersalnych reflektorów przeciwmgielnych H3. Niby na tym mógłbym zakończyć poszukiwania ale postanowilem poszperać dalej. Zainteresowały mnie mocne diody i własna konstrukcja reflektora. Dając temat na forum jeden z użytkowników odwiódł mnie od pomysłu i zwrócił moją uwagę na technikę HID. Poczytalem i oczywiscie jestem zaskoczony, jak każdy nowicjusz, o szerokim zastosowaniu tej techniki. Teraz już wiem, że mój reflektor ma na tym bazować.
Czego oczekuję:
- Chcę aby reflektor zawieszony na maszcie lub ustawiony na stojaku dawał maksymalnie możliwą widoczność. Myśle, że pobór prądu nie jest problemem wiec można postawić na coś bardzo mocnego.
Zwracam się zatem do forumowiczów - Jaki żarnik, jaka przetwornica i dlaczego taka, a także jaka średnica lustra aby była optymalna (po proponowanej średnicy będę szukał lampy do przerobienia).
Wiem, że pytam jak totalny laik o wszystko, bez wykazywania się własnymi propozycjami ale niestety nie znam się na tego typu sprzęcie. Mimo, że troszke poczytałem, głównie artykuły na forum to nie jestem wstanie samodzielnie wybrać czegoś odpowiedniego dla siebie. Wiem tylko, że Chinszczyźnie - NIE!
Z góry serdecznie dziękuję za wszelką pomoc.
Zajmuję się przyłączami wod-kan. Godziny pracy często sięgają późnych godzin wieczornych. Niestety niezawsze jest możliwość użycia lampy 230V, a oświetlenie z koparki choć mocne (4x55W) to niemobilne.
Postanowiłem skonczyc z problemem i zaopatrzyć się w coś na kablu wykorzystując zewnętrzne gniazda, w które zaopatrzono koparkę.
Moje poszukiwania zaczęły się od uniwersalnych reflektorów przeciwmgielnych H3. Niby na tym mógłbym zakończyć poszukiwania ale postanowilem poszperać dalej. Zainteresowały mnie mocne diody i własna konstrukcja reflektora. Dając temat na forum jeden z użytkowników odwiódł mnie od pomysłu i zwrócił moją uwagę na technikę HID. Poczytalem i oczywiscie jestem zaskoczony, jak każdy nowicjusz, o szerokim zastosowaniu tej techniki. Teraz już wiem, że mój reflektor ma na tym bazować.
Czego oczekuję:
- Chcę aby reflektor zawieszony na maszcie lub ustawiony na stojaku dawał maksymalnie możliwą widoczność. Myśle, że pobór prądu nie jest problemem wiec można postawić na coś bardzo mocnego.
Zwracam się zatem do forumowiczów - Jaki żarnik, jaka przetwornica i dlaczego taka, a także jaka średnica lustra aby była optymalna (po proponowanej średnicy będę szukał lampy do przerobienia).
Wiem, że pytam jak totalny laik o wszystko, bez wykazywania się własnymi propozycjami ale niestety nie znam się na tego typu sprzęcie. Mimo, że troszke poczytałem, głównie artykuły na forum to nie jestem wstanie samodzielnie wybrać czegoś odpowiedniego dla siebie. Wiem tylko, że Chinszczyźnie - NIE!
Z góry serdecznie dziękuję za wszelką pomoc.
Przyjrzyj się ofercie polskiej firmy Wesem, ich stronę łatwo znajdziesz. Jest tam dział z reflektorami roboczymi. To nie ma być reflektor przeciwlotniczy, nie ma po co gonić za średnicą reflektora. Robocze z reguły nie mają średnicy większej niż 10-15cm, bo i tak mają świecić szeroko, a nie daleko. Reflektor wybierz sobie taki jaki Ci będzie odpowiadał pod względem kształtu, mocowania i ceny. Wszystkie są na żarówki H3, więc najwygodniej byłoby kupić chiński zestaw HID H3 4300K i zamontować. Budżet na ten cel masz spory, więc można by było kupić zestaw samochodowy i dwa reflektory robocze. Ale jeśli nie chcesz chińszczyzny, to nagle budżet robi się nieco mały.
Jeśli chodzi o wybór markowych HIDów, to tutaj musi się wypowiedzieć ktoś kto miał z nimi więcej do czynienia niż ja. Żeby tanio kupić trzeba upolować okazję, a później próbować dopasować coś co teoretycznie nie pasuje. Dużo majstrowania będzie.
Jeśli chodzi o wybór markowych HIDów, to tutaj musi się wypowiedzieć ktoś kto miał z nimi więcej do czynienia niż ja. Żeby tanio kupić trzeba upolować okazję, a później próbować dopasować coś co teoretycznie nie pasuje. Dużo majstrowania będzie.
Pozdrawiam
Rzeczywiście wybór bardzo dobry. Aż 55 lamp roboczych. Przez ten szeroki0 wybór znów zrodziło się kilka pytań.
Jeżeli chce włożyc HID to lepsza bedzie gładka szyba? Czy nie ma to znaczenia?
Jeżeli nie ma to znaczenia to chyba zdecydowałbym się na lampę dwużarówkową. Mam wtedy wiecej światła w wygodnej jednaj obudowie.
Link do Lampy:
http://sklep.wesem.pl/5/6675/Halogenowe ... LPR7#14257
Jeżeli chce włożyc HID to lepsza bedzie gładka szyba? Czy nie ma to znaczenia?
Jeżeli nie ma to znaczenia to chyba zdecydowałbym się na lampę dwużarówkową. Mam wtedy wiecej światła w wygodnej jednaj obudowie.
Link do Lampy:
http://sklep.wesem.pl/5/6675/Halogenowe ... LPR7#14257
Ponoć przy szkle gładkim (reflektor w technologii Free Form) są mniejsze straty światła, ale na to bym nie patrzał, bo straty są minimalne, a przy takim zastosowaniu reflektora w ogóle niewidoczne. Jedna lampa HID 35W daje tyle światła co dwie halogenowe 55W.
Ta lampa, którą podałeś ma regulację wiązki, musiałbyś dowiedzieć się jak to wygląda od środka, bo jarzniki HID mają większą "dupkę" niż żarówki, wychodzi tam więcej przewodów i nie koniecznie się wszystko zmieści. Tak czy inaczej w każdym reflektorze będziesz musiał wiercić otwór. Jak otwór dobrze dopasujesz do gumowej uszczelki to deszcz nie zaszkodzi.
Tutaj zobacz jak taka robota wygląda: http://www.atvpolska.pl/forum/viewtopic ... 26&t=26404
Te pojemniki na przetwornice możesz sobie odpuścić, bo chyba nie będziesz robił przepraw koparką.
Ta lampa, którą podałeś ma regulację wiązki, musiałbyś dowiedzieć się jak to wygląda od środka, bo jarzniki HID mają większą "dupkę" niż żarówki, wychodzi tam więcej przewodów i nie koniecznie się wszystko zmieści. Tak czy inaczej w każdym reflektorze będziesz musiał wiercić otwór. Jak otwór dobrze dopasujesz do gumowej uszczelki to deszcz nie zaszkodzi.
Tutaj zobacz jak taka robota wygląda: http://www.atvpolska.pl/forum/viewtopic ... 26&t=26404
Te pojemniki na przetwornice możesz sobie odpuścić, bo chyba nie będziesz robił przepraw koparką.
Pozdrawiam
Ale po co? Jasne, że można puścić HV przez kabel zasilający reflektora, ale nie widzę sensu. Przecież jarznik jest zasilany przystosowanymi przewodami od przetwornicy do jarznika, a przez złącze reflektora idzie tylko 12V do zasilania przetwornicy. Chyba, że masz inny pomysł?kodi pisze:Sprawdź tylko klasę izolacji (od zapłonnika idzie 15-25kV w zależności od tego czy ma hot restrike czy nie), żebyś nie miał niespodzianek
Pozdrawiam
Dziękuję za wszystkie cenne sugestie, szukam właśnie jakiegoś zestawu. Z tego co widzę to same chinole.
Trafiłem na coś takiego
http://www.mastertrade.pl/xenony-zestaw ... p-544.html
Miał może ktoś z tym do czynienia?
[ Dodano: 2 Kwiecień 2011, 15:02 ]
Lampa doszła, raczej jej nie wykorzystam ponieważ na dwóch żarówkach H3 świeci żółtym światłem. Przyczyna pewnie leży po stronie instalacji i kabla, który kupiłem (15m 1mm). Podejrzewam, że dla 2 żarników to też zbyt ubogie warunki dlatego zaraz kupię kolejną lamę ale na jedną żarówkę (na jednej świeci dobrze).
[ Dodano: 10 Kwiecień 2011, 15:24 ]
W końcu skompletowalem cały zestaw.
Kupiłem przetwornicę cyfrową slim i lampe roboczą na jedną żarówkę z wyłącznikiem.
Właściwie przed samym podłączeniem do zasilania mam 2 pytania:
- Czy mogę wykorzystać włącznik lamy czy lepiej go ominąć ze względu np na ewentualnie kiepskie styki?
- Drugie pytanie to coś co mnie dręczy już od dawna - skoro przetwornica generuje 23 000V a te przewody mają zaledwie minimalnie grubszą izolację niz te od 12V to czy to jest w ogóle bezpieczne trzymać ręce przy tej lampie ? Przecież taki prąd może przebić izolację i porazić.
Trafiłem na coś takiego
http://www.mastertrade.pl/xenony-zestaw ... p-544.html
Miał może ktoś z tym do czynienia?
[ Dodano: 2 Kwiecień 2011, 15:02 ]
Lampa doszła, raczej jej nie wykorzystam ponieważ na dwóch żarówkach H3 świeci żółtym światłem. Przyczyna pewnie leży po stronie instalacji i kabla, który kupiłem (15m 1mm). Podejrzewam, że dla 2 żarników to też zbyt ubogie warunki dlatego zaraz kupię kolejną lamę ale na jedną żarówkę (na jednej świeci dobrze).
[ Dodano: 10 Kwiecień 2011, 15:24 ]
W końcu skompletowalem cały zestaw.
Kupiłem przetwornicę cyfrową slim i lampe roboczą na jedną żarówkę z wyłącznikiem.
Właściwie przed samym podłączeniem do zasilania mam 2 pytania:
- Czy mogę wykorzystać włącznik lamy czy lepiej go ominąć ze względu np na ewentualnie kiepskie styki?
- Drugie pytanie to coś co mnie dręczy już od dawna - skoro przetwornica generuje 23 000V a te przewody mają zaledwie minimalnie grubszą izolację niz te od 12V to czy to jest w ogóle bezpieczne trzymać ręce przy tej lampie ? Przecież taki prąd może przebić izolację i porazić.
23-25kV jest potrzebne tylko do zapłonu lampy, później napięcie spada najczęściej do 85V. Niby takie napięcie może przebić izolację, ale chyba się to jeszcze nigdy nie zdarzyło, nawet w chińskich zestawach. Sam trzymałem za kable podczas startu lampy i żyję. (Nie, żebym takie praktyki polecał )goodfun pisze:skoro przetwornica generuje 23 000V a te przewody mają zaledwie minimalnie grubszą izolację niz te od 12V to czy to jest w ogóle bezpieczne trzymać ręce przy tej lampie ? Przecież taki prąd może przebić izolację i porazić.
Co do włącznika, to ja wychodzę z założenia, że oryginalny włącznik wystarczy. Fabrycznie włącza on halogen o większej mocy niż HID i działa dobrze. Ja bym podłączył przez ten włącznik, o ile będziesz go używać.
Pozdrawiam
Witam
Kable na 250V standardowo mierzy się napięciem pomiarowym 500V i 1000V, jest to pomiar rezystancji izolacji. Kable energetyczne do 1kV powinny natomiast wytrzymywać napięcie pomiarowe 20kV, więc standardowo muszą zapewniać ochronę przy dużo wyższych napięciach niż znamionowe.
Aby to 23kV poraziło kogokolwiek, musi być przepływ prądu przez ciało delikwenta, nastąpi to tylko wtedy, kiedy mamy kontakt z dwoma biegunami a nie z jednym (popatrz na ptaki siedzące na liniach 100kV (100 000V).
Wbrew pozorom, duży wpływ ma rodzaj izolacji, więc jej grubość nie daje jeszcze pełni poglądu na odporność na przebicie.
Pozdrawiam
23kV to nie jest żaden prąd, to napięcie, nie mylmy pojęć.goodfun pisze: - Drugie pytanie to coś co mnie dręczy już od dawna - skoro przetwornica generuje 23 000V a te przewody mają zaledwie minimalnie grubszą izolację niz te od 12V to czy to jest w ogóle bezpieczne trzymać ręce przy tej lampie ? Przecież taki prąd może przebić izolację i porazić.
Kable na 250V standardowo mierzy się napięciem pomiarowym 500V i 1000V, jest to pomiar rezystancji izolacji. Kable energetyczne do 1kV powinny natomiast wytrzymywać napięcie pomiarowe 20kV, więc standardowo muszą zapewniać ochronę przy dużo wyższych napięciach niż znamionowe.
Aby to 23kV poraziło kogokolwiek, musi być przepływ prądu przez ciało delikwenta, nastąpi to tylko wtedy, kiedy mamy kontakt z dwoma biegunami a nie z jednym (popatrz na ptaki siedzące na liniach 100kV (100 000V).
Wbrew pozorom, duży wpływ ma rodzaj izolacji, więc jej grubość nie daje jeszcze pełni poglądu na odporność na przebicie.
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
...i pamiętajcie, że kable nowe izolują lepiej niż stare, zwłaszcza chińskie. Ten sam kabel z tym samym napięciem może nas "połaskotać" po kilku latach pracy w różnych warunkach, zwłaszcza w samochodzie...Pyra pisze:Wbrew pozorom, duży wpływ ma rodzaj izolacji, więc jej grubość nie daje jeszcze pełni poglądu na odporność na przebicie.