Zasilanie HIDa z li-ion 18650

Coś Ci się zepsuło? Nie chce działać jak powinno? Opisz dokładnie swój problem a postaramy się pomóc...
Tomeqp
Posty: 954
Rejestracja: niedziela 22 lis 2009, 20:06
Lokalizacja: Gdańsk

Zasilanie HIDa z li-ion 18650

Post autor: Tomeqp »

Witam,
Tak sobie ostatnio kombinuję, że przydałby się jakiś mniejszy HID niż ten co mam. Jako zasilanie planuję pakiet li-ion 3s2p (11,1V 4Ah). Próbowałem włączyć HIDa z ogniw Ultrafire 2400 mAh w takiej kombinacji i niestety nie rusza, przetwornica wydaje jakieś dziwne dźwięki. Czy jest to spowodowane beznadziejną jakością tych ogniw, czy mój pomysł jest chory w samym założeniu? Planowałem pakiet z 6 ogniw 18650 niezabezpieczonych Sony. Ma to prawo działać?
Pozdrawiam
upek
Posty: 347
Rejestracja: wtorek 17 mar 2009, 21:55
Lokalizacja: Lubań

Post autor: upek »

Jeśli ogniwka Ultrafire były zabezpieczone, to zapewne zadziałało zabezpieczenie. Twoja przetwornica może pobierać też duży prąd przy rozruchu. Mój HID (zasilany 3s2p) na ogniwach niezabezpieczonych działał ponad godzinę. (choć Vdroop w konfiguracji 3s2p jest spory)
Tomeqp
Posty: 954
Rejestracja: niedziela 22 lis 2009, 20:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Tomeqp »

Dzięki. :wink: Myślałem też nad pakietem 4s2p, ale naładowany miałby 16,8V, a maksymalne napięcie dla przetwornicy to 16V. Chyba w niej jest zabezpieczenie przed zbyt wysokim napięciem na wejściu. Minimalne napięcie to 9V, więc przetwornica wyłączy się zanim uszkodzi akumulatory, dlatego zabezpieczenie ogniw jest moim zdaniem zbędne. Dorobię też wyjście do balansera, żeby pakiet żył długo i szczęśliwie. Zastanawiam się tylko czy napięcie zbyt szybko nie spadnie do 9V przy takim obciążeniu, ale to już będę musiał sprawdzić w praktyce.
Pozdrawiam
upek
Posty: 347
Rejestracja: wtorek 17 mar 2009, 21:55
Lokalizacja: Lubań

Post autor: upek »

Obawiam się, że w pobliżu 9V ogniwa nie będą w stanie dostarczyć dostatecznie dużo prądu i zanim przetwornica wyłączy się, może wystąpić flickering(mruganie palnika), które nie jest dla niego zbyt zdrowe. Jeśli masz miejsce spróbuj z 4s2p lub 3s3p :)
Tomeqp
Posty: 954
Rejestracja: niedziela 22 lis 2009, 20:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Tomeqp »

4s2p chyba uda mi się zmieścić, tylko nie jestem pewien czy nie będzie im za gorąco przy reflektorze. Choć z drugiej strony to wszędzie będzie im ciepło. :roll: Ale 4s2p to będzie raczej za wysokie napięcie dla przetwornicy, chyba że znajdę taką co pracuje w zakresie 9-32V. Pokombinuję nad wsadzeniem 3s3p.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Fluxor
Posty: 2549
Rejestracja: wtorek 16 gru 2008, 12:17
Lokalizacja: Opole

Post autor: Fluxor »

Byle jaka przetwornica działa bez problemu na 4s2.
http://specjalistycznyspecjalista.blogspot.com/
POST MOŻE ZAWIERAĆ LOKOWANIE PRODUKTU
Tomeqp
Posty: 954
Rejestracja: niedziela 22 lis 2009, 20:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Tomeqp »

Rozładowany pakiet 4s ma ok. 12V, a przetwornica wyłącza się dopiero przy 9V. Nie będzie to problemem dla ogniw? Akumulator 12V rozładowany ma 10,5V, przetwornica wyłącza się przy 9V, a po chwili napięcie wzrasta do ~10,5V, więc jest w normie. Li-iony to przeżyją? Nie wiem czy w przypadku ogniw li-ion spadek napięcia pod obciążeniem jest tak duży jak przy ołowiowych.
Pozdrawiam
DNF
Posty: 4606
Rejestracja: piątek 23 lis 2007, 19:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: DNF »

Upek, w moim byłym HIDzie miałem akumulator żelowy i pod koniec, był flickering.
Dosłownie 4-5błysków i odciecie.
Także o to bym się nie martwił :)
Awatar użytkownika
Power2Nite
Posty: 169
Rejestracja: czwartek 19 lis 2009, 19:48
Lokalizacja: Wawa

Post autor: Power2Nite »

Tomeqp,

Pakiet 4s2p będzie najodpowiedniejszym źródłem zasilania dla Twojej przetwornicy. Po uwzględnieniu wpływu rezystancji wewnętrznej ogniw i połączeń z paczką aku, napięcie po pierwszym włączeniu szybko spadnie poniżej 16V, nie zagrażając elektronice.

Ponadto, wyłączenie przy 9V jest według mnie najodpowiedniejsze, by wydoić z ogniw całą pojemność, jednocześnie nie zagrażając ich bezpieczeństwu. Rezystancja wewnętrzna ogniw litowo-jonowych zwiększa się wraz z ich stopniem rozładowania, osiągając ponad dwukrotnie wyższą wartość, niż posiadana w środku cyklu. Po osiągnięciu poziomu 9-9,2V (2,3V/ogniwo) przetwornica samoczynnie się wyłączy, a napięcie pakietu szybko "wskoczy" powyżej wartości 3,0V/ogniwo i nic Cię nie powinno martwić. Pojawi się efekt strobingu "mrugania" lampy, która zaświeca się pod wpływem pętli histerezy napięciowej przetwornicy. Powinieneś wtedy wyłączyć lampę. Takie napięcie to nic nadzwyczajnego, obwody zabezpieczające ogniwa Li-Ion projektuje się właśnie na zadziałanie przy poziomie napięcia pod obciążeniem 2,5-2,3V. Uszkodzenie ogniwa li-ion wynikające z rozładowania ma miejsce jedynie wtedy, gdy zejdziemy pod obciążeniem poniżej 1,5V, a napięcie otwartej celi tzw. "jałowe" przez dłuższy okres będzie niższe niż 3V. W przypadku, gdy przetwornica wyłączy się przy poziomie 2,3V/ogniwo, napięcie "jałowe" każdego ogniwa wynosi około 3,4V oznaczając poziom bezpiecznego rozładowania do poziomu 0%. Pamiętaj o niezbędnej zasadzie balansowania napięć ogniw w pakiecie, stosując dedykowaną ładowarkę do ogniw Li-Ion wraz z balancerem oraz nadzoruj proces ładowania.

zależność napięcia jałowego ogniwa Li-Ion od stopnia naładowania.

Zasilanie przetwornicy HID napięciami z zakresu 13-14V pozwala jej na osiągnięcie najwyższej efektywności.

Pozdrawiam.
ODPOWIEDZ