Regulator obrotów silnika spalinowego.
Regulator obrotów silnika spalinowego.
Mam mały problem troszkę z innej beczki niż latarki ale do rzeczy.
Potrzebuję sterować obrotami silnika spalinowego (1,6D VW) zamontowanegowa agregacie prądotwórczym tak aby niezależnie od obciążenia utrzymywał stałe obroty. Czyli jakiś układ sinika krokowego i przekładni śrubowej do dodawania "gazu" i jakiś sterownik. Nie za bardzo mam pomysł jak się za to zabrać. Od strony mechanicznej ograniczeń praktycznie nie ma. A elektronikę najchętniej znalazł bym jakiegoś gotowca do zaadaptowania. Tylko skąd? Chyba że ma ktoś pomysł jak to prosto wykonać samemu? A może ktoś podjął by się wykonania takiego układu.
PS Mam nadzieję że tym tematem w tym dziale nie narażę się nikomu. Ale to jednak będzie element wyposażenia mojego warsztatu w którym często brakuje prądu więc konstruuję sobie agregat.
Potrzebuję sterować obrotami silnika spalinowego (1,6D VW) zamontowanegowa agregacie prądotwórczym tak aby niezależnie od obciążenia utrzymywał stałe obroty. Czyli jakiś układ sinika krokowego i przekładni śrubowej do dodawania "gazu" i jakiś sterownik. Nie za bardzo mam pomysł jak się za to zabrać. Od strony mechanicznej ograniczeń praktycznie nie ma. A elektronikę najchętniej znalazł bym jakiegoś gotowca do zaadaptowania. Tylko skąd? Chyba że ma ktoś pomysł jak to prosto wykonać samemu? A może ktoś podjął by się wykonania takiego układu.
PS Mam nadzieję że tym tematem w tym dziale nie narażę się nikomu. Ale to jednak będzie element wyposażenia mojego warsztatu w którym często brakuje prądu więc konstruuję sobie agregat.
Odrazu stanal mi przed oczami regulator obrotow silnika parowego
Takie przepiekne dwie wirujace kule
Mysle ze najtanszym i najtrwalszyb bedzie wlasnie regulator odsrodkowy
http://lubczasopismo.salon24.pl/emerytk ... omatycznej
Takie przepiekne dwie wirujace kule
Mysle ze najtanszym i najtrwalszyb bedzie wlasnie regulator odsrodkowy
http://lubczasopismo.salon24.pl/emerytk ... omatycznej
My definition is High Definition.
Bledy w pisowni sa celowe, zamierzone i chronione prawami autorskimi.
Uzywanie podobnych bledow jest zakazane i bezprawne ®
Bledy w pisowni sa celowe, zamierzone i chronione prawami autorskimi.
Uzywanie podobnych bledow jest zakazane i bezprawne ®
Żeby było weselej, taki regulator odśrodkowy jest już w tym silniku wbudowany, a dokładniej w pompę wtryskową i odpowiada tam za utrzymanie stałych obrotów biegu jałowego. Ma spory zakres dawkowania, pozwala na przykład na ruszanie pod górę bez operowania pedałem 'gazu'. Wystarczy łagodnie puszczać sprzęgło i regulator sam zwiększy dawkę na pozwalającą na jazdę...
Podsumowując, być może wystarczy przestawić/przerobić ten mechanizm w pompie, ale po odpowiedź trzeba się udać do 'pompiarzy', czyli do warsztatu specjalizującego się w naprawie silników wysokoprężnych. W Gdańsku mogę polecić przynajmniej jeden dobry warsztat (tylko tym się zajmują) ale w Mielcu nie powinno być problemów jak przypuszczam?
Podsumowując, być może wystarczy przestawić/przerobić ten mechanizm w pompie, ale po odpowiedź trzeba się udać do 'pompiarzy', czyli do warsztatu specjalizującego się w naprawie silników wysokoprężnych. W Gdańsku mogę polecić przynajmniej jeden dobry warsztat (tylko tym się zajmują) ale w Mielcu nie powinno być problemów jak przypuszczam?
Myślałem nad modyfikacją nastawnika w pompie ale jakoś średnio mi się to podoba.
Co do regulatora elektronicznego to wiem że stosuje się coś podobnego w układach modelarskich ale nie mogę namierzyć nic na modelarskich forach.
Co do regulatora elektronicznego to wiem że stosuje się coś podobnego w układach modelarskich ale nie mogę namierzyć nic na modelarskich forach.
Mag 5D sst50 / romisen RC-C8 mod xpg / romisen RC-A4 / TIROSS mod xpg + regina /wydumka 2x18650+ XM-L + ref SMO // Mag Solitaire nichia 5mm / UniqueFire UF-DT1 Mod XM-l / "coś" 2x 16340 z xre q5 i refem SMO /UltraFire WF-501B xpg + ref SMO
Czujesz się na siłach oprogramować mikrokontroler? Na przykład Attiny13?
Prędkość obrotową zmierzysz na kole zamachowym, prostym generatorem impulsów.
Pozostaje zaprogramowanie przetwornika częstotliwość -> nastawa elementu wykonawczego.
Elementem wykonawczym może być, jak proponowałeś, silnik krokowy, ale też na przykład modelarski serwomechanizm, którym steruje się bardzo prosto (szerokością impulsu).
Żeby było trochę o światełkach.. dajnik prędkości możesz zrobić z diody oświetlającej wzór z naprzemiennie namalowanych na boku koła zamachowego pasków czarnych i białych i fotodiody rejestrującej natężenie światła odbitego od tych pasków.
Prędkość obrotową zmierzysz na kole zamachowym, prostym generatorem impulsów.
Pozostaje zaprogramowanie przetwornika częstotliwość -> nastawa elementu wykonawczego.
Elementem wykonawczym może być, jak proponowałeś, silnik krokowy, ale też na przykład modelarski serwomechanizm, którym steruje się bardzo prosto (szerokością impulsu).
Żeby było trochę o światełkach.. dajnik prędkości możesz zrobić z diody oświetlającej wzór z naprzemiennie namalowanych na boku koła zamachowego pasków czarnych i białych i fotodiody rejestrującej natężenie światła odbitego od tych pasków.
Oj, oj - to nie za dobry pomysł, brudzić się może i przekłamywać. Czujnik zbliżeniowy i ząbki koła zamachowego albo czujnik Halla ze starej stacji.swietlik pisze:Żeby było trochę o światełkach.. dajnik prędkości możesz zrobić z diody oświetlającej wzór z naprzemiennie namalowanych na boku koła zamachowego pasków czarnych i białych i fotodiody rejestrującej natężenie światła odbitego od tych pasków.
I można poszukać na pl.misc.elektronika algorytmu regulatora PID, kiedyś go tam zamieściłem w avr-gcc, będzie gotowiec.
Tak sobie pomyślałem, że mam w domu generator z silnikiem Diesla i on ma AVR i całe sterowanie jako osobną skrzynkę, ztcw kosztuje to ok. 200PLN (choć głowy nie dam). Ma też 12VDC. Generator kupowałem w firmie Awaplast - można zadzwonić i się spytać.
Pozdrawiam
Marcin S.