Chłodzenie MC-E

Coś Ci się zepsuło? Nie chce działać jak powinno? Opisz dokładnie swój problem a postaramy się pomóc...
edek
Posty: 42
Rejestracja: sobota 13 mar 2010, 13:17
Lokalizacja: świętokrzyskie

Chłodzenie MC-E

Post autor: edek »

Witam
Mam takie pytanie, czy mając taką diodkę MC-E, jest ona fajnie wykonana bo ma blaszki do lutowania, czy można to przylutować zwykłą lutownicą kolbową, czy trzeba mieć coś specjalistycznego. W sensie czy nie przegrzeje się dioda podczas lutowania.

Mam taką diodę Obrazek. Słyszałem że jest to niezbyt dobre MCPCB. Przykręcona do radiatora Obrazek
z dodatkiem pasty termo Arctic Silver. Mierzyłem temperaturę przy prądzie około 2A na nóżkach od lutowania i po kilku minutach miałem do około 38 stopni. Czy taki pomiar odzwierciedla rzeczywistą temperaturę złącza? Temp nie jest za niska, czy może dzięki dużemu radiatorowi rzeczywiście taka może być? Czy taka temperatura jest normalna? Po kilku minutach radiator (6x6x5cm) zaczynał się robić ciepły. Całość wygląda tak:
Obrazek

Dzięki
Komarek34
Posty: 456
Rejestracja: czwartek 26 sie 2010, 23:30
Lokalizacja: Rybnik

Post autor: Komarek34 »

Witam.
Nie lutowałem wprawdzie samego MC-E do miedzi, ale "nóżki" da radę oporową.
Myślę,że w sprawie lutowania diody po podłoża możesz znaleźć pomoc u Midiego-on na 100% robił takie rzeczy. :)
Pozdrawiam
rrobsonm
Posty: 330
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 18:10
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: rrobsonm »

Trzeba użyć pasty lutowniczej i podgrzać cały element z nałożoną diodą na niego. Zwykłą lutownicą może być ciężko. Ja do mcpcb lutuje żelazkiem.
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Kiedyś w ramach prób skupienia reflektora od żarówki, zmajstrowałem sobie coś takiego:

Obrazek

Pasek blachy miedzianej 1mm na który nałożyłem trochę pasty lutowniczej, potem położyłem LEDa, przytrzymałem w imadle za krawędzie i zacząłem grzać małym palnikiem na propan. Kiedy cyna wypłynęła bokami, przestałem grzać, po wystygnięciu gotowy produkt. Podobnie odlutowywałem od MCPCB Luminusa SST-50.
Tylko trzeba grzać ostrożnie ;)

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
krzycho_
Posty: 2187
Rejestracja: piątek 08 maja 2009, 18:40
Lokalizacja: Poznań

Post autor: krzycho_ »

Ja nie miałem hotaira to też grzałem gazówką ,ale łatwo przesadzić . Max temp palnika to 1200-1300st :mrgreen:
Co do żelazka , może jakieś stare by się nadało . Te które mam daje max ~300' do pasty noPb się nie nada a i zwykły stop SnPb ciężko idzie.
elektroda.pl
edek
Posty: 42
Rejestracja: sobota 13 mar 2010, 13:17
Lokalizacja: świętokrzyskie

Post autor: edek »

OK Dzięki za rady. A co myślicie o chłodzeniu tak jak już jest na zdjęciach?
Jest jedna rzecz jeszcze która mnie zdziwiła ;) Jak daję prąd około 2A (zasilane z 4 baterii R20) to soczewka 10* jest chłodna gdy dotknę, natomiast samo światło wydobywające się jest gorące, tzn. gdy przystawię rękę na kilka sekund w odległości 1-2cm od soczewki to można poczuć "lekkie" ciepło (zmierzone termometrem szpilkowym ma około 50 stopni). Czy to normalne?
Acha i czy pomiar termometrem szpilkowym na nóżkach od lutowania jest wiarygodną temperaturą złącza? Jeżeli na nóżkach mam 40* to ile w przybliżeniu może być na złączu?
Awatar użytkownika
ledmocy
Posty: 151
Rejestracja: sobota 13 lis 2010, 11:00
Lokalizacja: W-w

Post autor: ledmocy »

Co do metody pomiaru temperatury się nie wypowiem, natomiast za notą producenta temperatura złącza jest wyższa od zmierzonej typowo o 3stC na każdy Watt mocy. Przy 2A w diodę mamy ok 6,6W mocy czyli ok 20stC więcej niż temperatura mierzona "na zewnątrz" diody.
Komarek34
Posty: 456
Rejestracja: czwartek 26 sie 2010, 23:30
Lokalizacja: Rybnik

Post autor: Komarek34 »

Dla samej ciekawości spróbowałem na zepsutej diodzie - MC-E na żelazku dało radę. Powoli, z wyczuciem, bez pary oczywiście :)
Cieszę się,że odgrzebanie tematu przyniosło jakieś korzyści..... :)
Pozdrawiam
ODPOWIEDZ