Modyfikacja przedniej lampy motoru BMW z 1942r.

Coś Ci się zepsuło? Nie chce działać jak powinno? Opisz dokładnie swój problem a postaramy się pomóc...
Ziol3k
Posty: 12
Rejestracja: wtorek 17 mar 2009, 10:29
Lokalizacja: Przemyśl

Modyfikacja przedniej lampy motoru BMW z 1942r.

Post autor: Ziol3k »

Witam wszystkich,
Mam do przerobienia przednią lampę z starego motoru w której oryginalnie siedzi żarówka 15W i świeci za słabo. Ograniczenie to prądnica która daje tylko 40W na cały motor. Razem z właścicielem motoru doszliśmy do wniosku, że nowe źródło światła przedniej lampy również nie może przekraczać 15W poboru mocy. Instalacja w motorze 6V, ważne również żeby lampa wyglądała oryginalnie, więc nie ma mowy o wymianie przedniego szkła na czyste szkło, dobrze by było jak by zostało oryginalne lustro. Robiłem pierwsze testy z ssc p7 przy 2.5A - ilość światła ok - ale problem ze skupieniem;/ Myślałem również o tym żeby zastosować 3x xpg i soczewki. Miejsca jest sporo, więc nie będzie problemu z sensownym radiatorem.
Może podpowiedzi jakieś z waszej strony? Główny cel jest taki żeby lampa świeciła chociaż trochę lepiej niż oryginał 15watowy:)
średnica lampy - 18cm
Pozdrawiam
Załączniki
5_resize_168_resize.jpg
5_resize_168_resize.jpg (59.45 KiB) Przejrzano 219 razy
4_resize_112_resize.jpg
4_resize_112_resize.jpg (53.72 KiB) Przejrzano 219 razy
3_resize_183_resize.jpg
3_resize_183_resize.jpg (81.43 KiB) Przejrzano 219 razy
2_resize_149_resize.jpg
2_resize_149_resize.jpg (83.27 KiB) Przejrzano 219 razy
1_resize_195_resize.jpg
1_resize_195_resize.jpg (92.27 KiB) Przejrzano 219 razy
Ostatnio zmieniony poniedziałek 13 gru 2010, 14:07 przez Ziol3k, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
krzycho_
Posty: 2187
Rejestracja: piątek 08 maja 2009, 18:40
Lokalizacja: Poznań

Post autor: krzycho_ »

Motor będzie rejestrowany ? , jeśli tak to zapomnii o takiej modyfikacji bo to napewno nie przejdzie na stacji diagnostycznej :sad:
elektroda.pl
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Obawiam się, że nie uzyskasz zadowalającego skupienia przy użyciu LED.
Pewnym rozwiązaniem jest umieszczenie 4ch sztuk diod serii XP w kwadracie, ale tak żeby świeciły nie do przodu a na boki. W tym celu trzeba by przylutować je padami termalnymi do słupka miedzianego o przekroju krzyża z diody umieszczać naprzemiennie, jak w mostku Graetza.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Ziol3k
Posty: 12
Rejestracja: wtorek 17 mar 2009, 10:29
Lokalizacja: Przemyśl

Post autor: Ziol3k »

dzięki za podpowiedź,
mam pręta aluminiowego, zeszlifuje go tak żeby uzyskać słupek o przekroju kwadratu, umieszczę na nim diody tak jak na rys.
Teraz jeszcze pytanie o sterowniki, co byście polecili? do 3x xp-g? Czwarte xpg będzie dołączane jako światło drogowe.
pzdr
Załączniki
4xxp.jpg
4xxp.jpg (3.56 KiB) Przejrzano 253 razy
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Ziol3k pisze:dzięki za podpowiedź,
mam pręta aluminiowego, zeszlifuje go tak żeby uzyskać słupek o przekroju kwadratu, umieszczę na nim diody tak jak na rys.
Teraz jeszcze pytanie o sterowniki, co byście polecili? do 3x xp-g? Czwarte xpg będzie dołączane jako światło drogowe.
pzdr
To raczej powinien być słupek miedziany, gdyż trzeba do niego polutować bezpośrednio same diody, bez płytek. chodzi w tym o to, aby uzyskać jak najbardziej punktowe źródło światła.
Najlepiej porób sobie doświadczenia z rozkładem światła, bo wydaje mi się, że trzeba będzie diody podzielić 2 x 2 sztuki (2 mijania 4 drogowe) i niezbędne będą dwa sterowniki. Po doświadczeniach ze światłem zajmiemy się elektroniką.

A może udało by Ci się skombinować odpowiedni kawałek reflektora do załatania dziury po żarówce głównej, wtedy można by się zastanowić nad użyciem jednej sztuki MC-E lub P-7, świecącej wstecz na reflektor (taki Recoil), a słupek chłodzący można by wyprowadzić przez otwór pozycyjnego.

Oczywiście potrzebne do tego porządne chłodzenie (światła włączone na postoju) i rozpatrz to co pisał krzycho123.

Pozdrawiam

PS: Zedytuj rozmiar zdjęć, lub wstaw miniaturki, bo się forum rozciąga - patrz regulamin
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Ziol3k
Posty: 12
Rejestracja: wtorek 17 mar 2009, 10:29
Lokalizacja: Przemyśl

Post autor: Ziol3k »

witam,
zrobiłem dzisiaj kilka prób zgodnie z Waszymi podpowiedziami,
W ręce wpadł mi aluminiowy sześcian o boku 4cm, wykorzystałem go do zamontowania 2x Q5, zasilanie 1.2A,
widać bardzo dużą poprawę w stosunku do zastosowania jednej p7, która świeciła "prosto w szkło".
Na zdjęciach, dla porównanie żarówka 40W, oraz jedna Q5 świecąca na wprost.
Po zastosowaniu 4 xpg powinno ukazać się całkiem ładne światło z dobrym rozkładem. Docelowo myślałem o słupku o długości boku 1cm i o 1A w xpg, żeby nie było problemu z ciepłem. Głębokość "wpuszczenia" słupka z diodami w lustro lampy będzie regulowana poprzez wkręcanie i wykręcanie.
Co o tym myślicie?
Druga sprawa to sterowniki, jakieś pomysły?
Pozdrawiam
Załączniki
modul_1.JPG
modul_1.JPG (44.79 KiB) Przejrzano 193 razy
modul.JPG
modul.JPG (48.91 KiB) Przejrzano 193 razy
40W zarowka.JPG
40W zarowka.JPG (37.69 KiB) Przejrzano 193 razy
2x Q5 Poziomo.JPG
2x Q5 Poziomo.JPG (43 KiB) Przejrzano 193 razy
2x Q5 Pionowo.JPG
2x Q5 Pionowo.JPG (44.92 KiB) Przejrzano 193 razy
1x Q5.JPG
1x Q5.JPG (36.42 KiB) Przejrzano 193 razy
Awatar użytkownika
Calineczka
Posty: 7578
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Calineczka »

no ciekawie się zapowiada, rzeczywiście na pierwszy rzut oka rozkład światła podobny do żarówkowego.
Co do sterownika, z 6V to aż się AMC-ki proszą. Raz, że stabilizatory ciągłe mniej awaryjne od impulsowych, dwa-możesz a nawet wypada zrobić zasilanie każdego LED-a osobno, zawsze to bezpieczniejsze dla kierowcyw razie potencjalnej awarii. jako, że AMC-ki sa do 6V i miały by sporo ciepła do wytraceni to proponuję po np. dwie diody prostownicze w szereg, żeby całośc ciepełka nie wydzielała się w AMC-kach.
Ostatnio zmieniony środa 22 gru 2010, 22:31 przez Calineczka, łącznie zmieniany 1 raz.
karlosboy

Post autor: karlosboy »

jako, że AMC-ki sa od 6V

Moja wiedza jest skromna ale wydawało mi się ze AMC są DO 6V

Jeśli się mylę to poprawić proszę ;)
wkliw
Posty: 392
Rejestracja: środa 26 lis 2008, 20:05
Lokalizacja: Mielec

Post autor: wkliw »

Ja kiedyś też myślałem o przeróbce oświetlenie w mojej "babuni", i tym sposobem trafiłem na to forum. Ale pomysł zarzuciłem bo zabrakło chęci. Z tym że ja nie chciałem wkładać ledów a HIDa miałem pomysł aby zastosować jakiś latarkowy palnik słabszy niż samochodowe 35W. Największym problemem była przetwornica która musiała by działać gdzieś w zakresie 5,5 do 8V
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
karlosboy pisze:Moja wiedza jest skromna ale wydawało mi się ze AMC są DO 6V

Jeśli się mylę to poprawić proszę ;)
Nie trzeba, masz całkowitą rację. Calineczce trafiła się literówka.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
Calineczka
Posty: 7578
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Calineczka »

karlosboy, dzięki ;-)
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Ponawiam to co napisałem, umieść diody jak najbliżej siebie, reflektor jest obliczony na skupianie światła emitowanego przez żarnik żarówki, czyli ze źródła o małych rozmiarach w porównaniu z Twoją kostką.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
ODPOWIEDZ