Tylna lampka rowerowa na diodzie Cree
Tylna lampka rowerowa na diodzie Cree
Witajcie
Z Waszą pomocą wykonałem już lampę przednią do roweru, która śmiało może pretendować do miana najbrzydszej jaka kiedykolwiek powstała, ale świeci genialnie.
Teraz chciałbym wykonać lampę na tył i zamknąć ją w obudowie światła przeciwmgielnego montowanego w przyczepach, powiedzmy w takim:
Chciałbym użyć diody Cree red led z DX:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1776
Mam kilka 1-trybowych driverów 1050mA z DX:
Dioda czerwona z DX jest na max 700mA. Czy jeśli pozbyłbym się jednego amc7135 z drivera to mógłbym ją spokojnie zasilać i byłoby to w miarę ekonomiczne? Nie będzie strat większych niż w w przypadku diody barwy białej?
Chciałbym również przeciąć drugą strukturę w taki sposób, by móc załączać obie struktury niezależnie. Lepiej przeciąć wyprowadzenie VDD czy GND?
Chciałbym również, jeżeli to możliwe, by jedna z dwóch wspomnianych struktur dawała prąd w taki sposób, by dioda mrugała z częstotliwością ok. 60-80Hz.
Edit:
przepraszam, miałem na myśli 60-80 błysków na minutę, czyli 1-1,5Hz
Zazwyczaj używałbym trybu mrugającego, a przy załączeniu drugiej struktury miałbym mruganie z 50% wypełnieniem. Do zrealizowania mrugania potrzebowałbym jednak schematu od bardziej biegłego w elektronice forumowicza. Ideałem byłby dwubłysk, ale mruganie ze stałą częstotliwością też będzie dobre, jeśli dwubłysku nie da się zrealizować.
Z Waszą pomocą wykonałem już lampę przednią do roweru, która śmiało może pretendować do miana najbrzydszej jaka kiedykolwiek powstała, ale świeci genialnie.
Teraz chciałbym wykonać lampę na tył i zamknąć ją w obudowie światła przeciwmgielnego montowanego w przyczepach, powiedzmy w takim:
Chciałbym użyć diody Cree red led z DX:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1776
Mam kilka 1-trybowych driverów 1050mA z DX:
Dioda czerwona z DX jest na max 700mA. Czy jeśli pozbyłbym się jednego amc7135 z drivera to mógłbym ją spokojnie zasilać i byłoby to w miarę ekonomiczne? Nie będzie strat większych niż w w przypadku diody barwy białej?
Chciałbym również przeciąć drugą strukturę w taki sposób, by móc załączać obie struktury niezależnie. Lepiej przeciąć wyprowadzenie VDD czy GND?
Chciałbym również, jeżeli to możliwe, by jedna z dwóch wspomnianych struktur dawała prąd w taki sposób, by dioda mrugała z częstotliwością ok. 60-80Hz.
Edit:
przepraszam, miałem na myśli 60-80 błysków na minutę, czyli 1-1,5Hz
Zazwyczaj używałbym trybu mrugającego, a przy załączeniu drugiej struktury miałbym mruganie z 50% wypełnieniem. Do zrealizowania mrugania potrzebowałbym jednak schematu od bardziej biegłego w elektronice forumowicza. Ideałem byłby dwubłysk, ale mruganie ze stałą częstotliwością też będzie dobre, jeśli dwubłysku nie da się zrealizować.
Ostatnio zmieniony środa 19 sty 2011, 22:51 przez Szparek, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Tylna lampka rowerowa na diodzie Cree
Witam
Bardziej bym był w stanie zaakceptować 350mA, innym problemem jest obudowa, gdyż jest zaprojektowana do żarówki, i możesz mieć spory problem z uzyskaniem właściwego rozkładu światła, no i problem chłodzenia.
Ze sterowaniem za pomocą AMC, może być mały problem, gdyż czerwone diody mają Vf w okolicy 2V, co może spowodować przegrzewanie się układów.
Pozdrawiam
Dlaczego zaraz brzydka.... "gustibus non disputandum est"Szparek pisze:Z Waszą pomocą wykonałem już lampę przednią do roweru, która śmiało może pretendować do miana najbrzydszej jaka kiedykolwiek powstała, ale świeci genialnie.
Obrazek
Czy zdajesz sobie sprawę, jak świeci czerwona dioda puszczona na 700mA, toż z tego Przeciwmgłowe wyjdąSzparek pisze:Chciałbym użyć diody Cree red led z DX:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1776
Mam kilka 1-trybowych driverów 1050mA z DX:
Obrazek
Dioda czerwona z DX jest na max 700mA. Czy jeśli pozbyłbym się jednego amc7135 z drivera to mógłbym ją spokojnie zasilać i byłoby to w miarę ekonomiczne? Nie będzie strat większych niż w w przypadku diody barwy białej?
Bardziej bym był w stanie zaakceptować 350mA, innym problemem jest obudowa, gdyż jest zaprojektowana do żarówki, i możesz mieć spory problem z uzyskaniem właściwego rozkładu światła, no i problem chłodzenia.
Ze sterowaniem za pomocą AMC, może być mały problem, gdyż czerwone diody mają Vf w okolicy 2V, co może spowodować przegrzewanie się układów.
Lepiej sterować Vdd,Szparek pisze:Chciałbym również przeciąć drugą strukturę w taki sposób, by móc załączać obie struktury niezależnie. Lepiej przeciąć wyprowadzenie VDD czy GND?
Z tym nie powinno być problemu, jednak zastanów się, czy nie będziesz stanowił zagrożenia z takim światłem świecącym kierowcom po oczach.....Szparek pisze:Chciałbym również, jeżeli to możliwe, by jedna z dwóch wspomnianych struktur dawała prąd w taki sposób, by dioda mrugała z częstotliwością ok. 60-80Hz.
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Zasilanie czerwonej diody poprzez stabilizator AMC7135 to kiepski pomysł (patrz napięcie przewodzenia diody). Zasilając to z 3xAA/AAA bądź Li-Ion 3.7V będziesz miał duże straty w postaci ciepła na układach (znaczna różnica napięć).
PS. Przednia miodzio wyszła W sam raz na Święta (przypomina mi renifera )
PS. Przednia miodzio wyszła W sam raz na Święta (przypomina mi renifera )
Sometimes darkness can show you the light
Witam
Możesz w szereg z diodą dołożyć jedną lub dwie diody krzemowe prostownicze na prąd przynajmniej 1A (1N4001 - 1N4007) wtedy AMCaki stracą około 0,6-0,8V dodanie drugiej diody spowoduje dalszą redukcję mocy wydzielaną w układach AMC, ale to już by trzeba doświadczalnie ustalić, bo należy też wziąć pod uwagę ewentualne spadki napięć na przewodach doprowadzających napięcie.
Można też użyć przetwornic przykładowo PT4105 czy MX2002 (o ile się nie mylę) tylko trochę trudniej tam zrealizować tryby.
Pozdrawiam
Możesz w szereg z diodą dołożyć jedną lub dwie diody krzemowe prostownicze na prąd przynajmniej 1A (1N4001 - 1N4007) wtedy AMCaki stracą około 0,6-0,8V dodanie drugiej diody spowoduje dalszą redukcję mocy wydzielaną w układach AMC, ale to już by trzeba doświadczalnie ustalić, bo należy też wziąć pod uwagę ewentualne spadki napięć na przewodach doprowadzających napięcie.
Można też użyć przetwornic przykładowo PT4105 czy MX2002 (o ile się nie mylę) tylko trochę trudniej tam zrealizować tryby.
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Nie byłoby też mądre. Dla AMC7135 Supply voltage range 2.7V ~ 6Vrrobsonm pisze:2*AA + AMC nie byłoby takie głupie, tylko ja bym coś z mniejszym prądem jednak robił.
Z tego co pamiętam poniżej 2.6-2.5V przestaje on działać i spełniać swoją funkcję jako regulator a to z 2xAA trochę za wcześnie
PS. Tak jak Pyra mówi AX2002 byłby niezłą alternatywą lecz bez trybów oraz nieraz ciężko dobrać małe rezystory pomiarowe żeby ustawić np 0.5-0,7A na wyjściu przetwornicy.
Sometimes darkness can show you the light
Re: Tylna lampka rowerowa na diodzie Cree
Ratunku.. moje oczy...Szparek pisze: Teraz chciałbym wykonać lampę na tył i zamknąć ją w obudowie światła przeciwmgielnego montowanego w przyczepach, powiedzmy w takim:
Obrazek
Obrazek
Dioda czerwona z DX jest na max 700mA. Czy jeśli pozbyłbym się jednego amc7135 z drivera to mógłbym ją spokojnie zasilać i byłoby to w miarę ekonomiczne? Nie będzie strat większych niż w w przypadku diody barwy białej?
A na serio, pozycyjne samochodowe mają żarówki 5W. To szacunkowo daje 50-60 lumenów *światła białego*, z którego większość pasma jest wycinana przez czerwony klosz lampy. A ty chcesz dać diodę *czerwoną mocy* na 700mA ?!? Regulamin forum niemile widzi przekleństwa, więc... więcej nie napiszę. Pomyśl o innych użytkownikach drogi.
Jeżeli chodzi o innych użytkowników drogi to nie martwcie się - sam jestem kierowcą, w dodatku myślącym, więc jeśli zobaczyłbym że świeci za mocno, nie dopuściłbym by wyjechało to na drogę. Powiem więcej - gdy jakiś baran używa świateł przeciwmgielnych tylnych lub przednich, wtedy kiedy nie powinien, zazwyczaj zmuszam go do ich wyłączenia, jak do tej pory skutecznie w 80% przypadków.
Jak pisałem wcześniej, w większości używałbym diody na 350mA, w trybie mrugającym. Jeżeli jest to dioda 7090 XR-E, to przy zasilaniu 350mA powinna mieć 40 lumenów. W sieci znalazłem informację, że żarówka samochodowa 5w ma około 25-30 lumenów.
Dopiero Kolega swietlik uświadomił mi, że czerwony klosz nie przepuszcza wszystkiego, zapomniałem wziąć to pod uwagę.
Prądy 350mA i 700mA rzuciłem, bo miałem nadzieję, że da się wykorzystać driverki które mam. Widzę, że jednak nie jest to ani łatwe, ani ekonomiczne, będzie trzeba zbudować więc coś innego.
Zostaję przy założeniu, że chcę mieć dwa tryby załączane oddzielnie. Powiedzmy 60mA tryb ciągły oraz 100mA dwubłysk. Maksymalnie byłoby to więc 160mA, czyli mruganie z wypełnieniem około 40%. Czy mógłbym wtedy pominąć chłodzenie, a stara diody przykręcić do plastiku? Gdyby były to dwa oddzielne źródła prądowe, można je podłączyć równolegle do diody i załączać niezależnie? Jak najlepiej byłoby zbudować takie źródła przy zalożeniu, że będę chciał je zasilać z pakietu li-ionów połączonych rownolegle? Postaram się samodzielnie narysować jakiś schemat do oceny, tylko podpowiedzcie mi jakich elementów użyć?
Jak pisałem wcześniej, w większości używałbym diody na 350mA, w trybie mrugającym. Jeżeli jest to dioda 7090 XR-E, to przy zasilaniu 350mA powinna mieć 40 lumenów. W sieci znalazłem informację, że żarówka samochodowa 5w ma około 25-30 lumenów.
Dopiero Kolega swietlik uświadomił mi, że czerwony klosz nie przepuszcza wszystkiego, zapomniałem wziąć to pod uwagę.
Prądy 350mA i 700mA rzuciłem, bo miałem nadzieję, że da się wykorzystać driverki które mam. Widzę, że jednak nie jest to ani łatwe, ani ekonomiczne, będzie trzeba zbudować więc coś innego.
Zostaję przy założeniu, że chcę mieć dwa tryby załączane oddzielnie. Powiedzmy 60mA tryb ciągły oraz 100mA dwubłysk. Maksymalnie byłoby to więc 160mA, czyli mruganie z wypełnieniem około 40%. Czy mógłbym wtedy pominąć chłodzenie, a stara diody przykręcić do plastiku? Gdyby były to dwa oddzielne źródła prądowe, można je podłączyć równolegle do diody i załączać niezależnie? Jak najlepiej byłoby zbudować takie źródła przy zalożeniu, że będę chciał je zasilać z pakietu li-ionów połączonych rownolegle? Postaram się samodzielnie narysować jakiś schemat do oceny, tylko podpowiedzcie mi jakich elementów użyć?
Ostatnio zmieniony wtorek 21 gru 2010, 19:28 przez Szparek, łącznie zmieniany 1 raz.
Witam
Proste sposoby.. myślę, że te układy będą wystarczające do Twoich zastosowań, szczególnie, że mieścimy się w przedziale 2-1V strat na sterowniku. Źródła prądowe można łączyć równolegle, co jest zresztą często praktykowane na tym forum (vide układy AMC)
Pozdrawiam
Proste sposoby.. myślę, że te układy będą wystarczające do Twoich zastosowań, szczególnie, że mieścimy się w przedziale 2-1V strat na sterowniku. Źródła prądowe można łączyć równolegle, co jest zresztą często praktykowane na tym forum (vide układy AMC)
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Załóżmy, że zrobię tak jak na schemacie, dając opornik 10R. Czy da mi to wtedy 120mA na diodzie? Czy prąd na diodzie będzie jednakowy niezależnie czy li-ion będzie mieć 3,3V czy 4,2V? Czy ten układ ma wysoką sprawność?
Jeżeli tak, to zrobiłbym dwa źródła prądowe i połączył równolegle. Znalazłem wiele schematów dla migotających diod, ale ani jednego jak zrobić dwubłysk (powiedzmy 2 błyski w sekundę i sekunda przerwy), mógłby mnie ktoś nakierować?
Jeżeli tak, to zrobiłbym dwa źródła prądowe i połączył równolegle. Znalazłem wiele schematów dla migotających diod, ale ani jednego jak zrobić dwubłysk (powiedzmy 2 błyski w sekundę i sekunda przerwy), mógłby mnie ktoś nakierować?
Rzeczywiście równoległe dołączanie opornika to bardzo dobry pomysł. Poczekam tylko jakiś czas i jeśli nikt nie napisze, że robienie tego w oparciu o lm317 to zły pomysł, spróbuję to wykonać. Bardzo dziękuję za informację o policyjnym stroboskopie - poszukam pod tym hasłem. Wszystkie możliwe kombinacje słów "blinking, flashing, twice, two times" w googlach nie dały zadowalających rezultatów.
Ostatnio temat LM317 stał się dość popularny, przez dociekliwych forumowiczów testowany był nawet w bardzo nietypowych aplikacjach
Więc jeszcze raz: uzyskałbyś taki prąd jak pisałeś i nie zmieniał by się ze zmianą napięcia ale...
Układ nie zadziała z tak niskim napięciem zasilającym! Zrobiłem mały teścik, odnośnie wymaganego napięcia na LMie
Więc jeszcze raz: uzyskałbyś taki prąd jak pisałeś i nie zmieniał by się ze zmianą napięcia ale...
Układ nie zadziała z tak niskim napięciem zasilającym! Zrobiłem mały teścik, odnośnie wymaganego napięcia na LMie
Powiem tak:
Lampa MacTronic WALLe w zupełności wystarczyłaby mi na tył, ale chciałbym ją przystosować do zasilania jednym Li-Ionem (lub pakietem połączonych równolegle Li-Ionów). Do zwykłych trój- lub pięciodiodowych lampek podłączałem li-iona (z zachowaniem biegunowości), ale domyślam się że nie jest to zbyt zdrowe dla diod i skraca ich żywotność (?). W jaki sposób najprościej ograniczyć prąd (a może jednak nie trzeba)?
Ponadto gdy do zwykłej rowerowej trójdiodowej lampki podłączyłem Li-Iona, i z tego Li-Iona zasilałem też lampę przednią, to przy załączaniu lub wyłączaniu lampy przedniej, lampa tylna gasła lub zmieniała tryby. Domyślam się, że dodanie kondensatora załatwiłoby sprawę (ktoś na forum już tak robił, bo lampa zmieniała tryby przy wstrząsach), jaki kondensator dobrać?
Jeśli uda mi się dostosować WALLe do Li-Iona, to nie oszpecę tak strasznie roweru lampką własnej produkcji, a dwóch czerwonych emiterów Cree będę mógł użyć do podświetlenia sypialni
[ Dodano: 4 Styczeń 2011, 14:46 ]
Znalazłem w internecie (niestety zamknąłem zakładkę i już nie mogę znaleźć) test kilku (zarówno tanich jak i droższych) lampek rowerowych, do których podłączono zasilanie 4V a nawet 5V. Niestety w znakomitej większości w diody szedł prąd dużo większy niż przy zasilaniu 3V.
Trochę poszperałem i dowiedziałem się o regulatorach napięcia LDO (low drop out). Chciałbym sobie dobrać odpowiedni, ale nie wiem czy wystarczy 500mA do zasilania lampki WALLe? Podobno równoległe łączenie stabilizatorów napięcia nie jest zbyt dobrym pomysłem (z taką opinią spotkałem się na pewnym forum), co o tym sądzicie?
[ Dodano: 23 Styczeń 2011, 06:13 ]
Lampki niestety jeszcze nie wykonałem, ale zrobiłem test. Wykonałem dziurę z tyłu w podobnym odblasku rowerowym:
http://allegro.pl/odblask-rowerowy-na-bagaznik-tylni-nowy-polecam-i1413080977.html
i przyłożyłem do niej diodę puszczoną na 700mA na dwóch AMC7135 (rzeczywiście bardzo się grzeją). Efekt niesamowity, przebił moje najśmielsze oczekiwania. Światło w takim odblasku bardzo pięknia się rozkłada, widoczność z każdej strony, a przy tym nie razi. Po małej modyfikacji będzie jeszcze lepiej. Z takim rozproszeniem 700mA to zdecydowanie dobra moc diody na jazdę nocą bez oślepiania kierowców (ewentualnie 500mA też byłoby dobre). Prawdopodobnie zechcę dodać drugą diodę do jazdy w dzień.
Sugerowaliście AX2002. Jak zachowa się on w przypadku gdy napięcie zasilania spadnie poniżej 3V? Nie chciałbym by dioda zrobiła PUFF przy rozładowanym akumulatorze jeżeli zachowa sie jak direct drive. Na forum CPF podobne pytanie zadał ktoś kto również chciał zasilić czerwoną Cree, jednak pytanie zostało bez odpowiedzi.
http://www.dealextreme.com/p/18v-5w-cree-circuit-board-for-flashlights-16-8mm-5-5mm-26110
Lampa MacTronic WALLe w zupełności wystarczyłaby mi na tył, ale chciałbym ją przystosować do zasilania jednym Li-Ionem (lub pakietem połączonych równolegle Li-Ionów). Do zwykłych trój- lub pięciodiodowych lampek podłączałem li-iona (z zachowaniem biegunowości), ale domyślam się że nie jest to zbyt zdrowe dla diod i skraca ich żywotność (?). W jaki sposób najprościej ograniczyć prąd (a może jednak nie trzeba)?
Ponadto gdy do zwykłej rowerowej trójdiodowej lampki podłączyłem Li-Iona, i z tego Li-Iona zasilałem też lampę przednią, to przy załączaniu lub wyłączaniu lampy przedniej, lampa tylna gasła lub zmieniała tryby. Domyślam się, że dodanie kondensatora załatwiłoby sprawę (ktoś na forum już tak robił, bo lampa zmieniała tryby przy wstrząsach), jaki kondensator dobrać?
Jeśli uda mi się dostosować WALLe do Li-Iona, to nie oszpecę tak strasznie roweru lampką własnej produkcji, a dwóch czerwonych emiterów Cree będę mógł użyć do podświetlenia sypialni
[ Dodano: 4 Styczeń 2011, 14:46 ]
Znalazłem w internecie (niestety zamknąłem zakładkę i już nie mogę znaleźć) test kilku (zarówno tanich jak i droższych) lampek rowerowych, do których podłączono zasilanie 4V a nawet 5V. Niestety w znakomitej większości w diody szedł prąd dużo większy niż przy zasilaniu 3V.
Trochę poszperałem i dowiedziałem się o regulatorach napięcia LDO (low drop out). Chciałbym sobie dobrać odpowiedni, ale nie wiem czy wystarczy 500mA do zasilania lampki WALLe? Podobno równoległe łączenie stabilizatorów napięcia nie jest zbyt dobrym pomysłem (z taką opinią spotkałem się na pewnym forum), co o tym sądzicie?
[ Dodano: 23 Styczeń 2011, 06:13 ]
Lampki niestety jeszcze nie wykonałem, ale zrobiłem test. Wykonałem dziurę z tyłu w podobnym odblasku rowerowym:
http://allegro.pl/odblask-rowerowy-na-bagaznik-tylni-nowy-polecam-i1413080977.html
i przyłożyłem do niej diodę puszczoną na 700mA na dwóch AMC7135 (rzeczywiście bardzo się grzeją). Efekt niesamowity, przebił moje najśmielsze oczekiwania. Światło w takim odblasku bardzo pięknia się rozkłada, widoczność z każdej strony, a przy tym nie razi. Po małej modyfikacji będzie jeszcze lepiej. Z takim rozproszeniem 700mA to zdecydowanie dobra moc diody na jazdę nocą bez oślepiania kierowców (ewentualnie 500mA też byłoby dobre). Prawdopodobnie zechcę dodać drugą diodę do jazdy w dzień.
Sugerowaliście AX2002. Jak zachowa się on w przypadku gdy napięcie zasilania spadnie poniżej 3V? Nie chciałbym by dioda zrobiła PUFF przy rozładowanym akumulatorze jeżeli zachowa sie jak direct drive. Na forum CPF podobne pytanie zadał ktoś kto również chciał zasilić czerwoną Cree, jednak pytanie zostało bez odpowiedzi.
http://www.dealextreme.com/p/18v-5w-cree-circuit-board-for-flashlights-16-8mm-5-5mm-26110