Posiadam garaż blaszany, ocieplony płytami styropianowymi, w którym niestety brakuje oświetlenia. Od jakiegoś czasu chodzi mi po głowie założenie w nim oświetlenia, które wystarczyłoby do podstawowych prac kosmetycznych przy aucie, takich jak woskowanie, mycie szyb itd. W okresie zimowym krótki dzień utrudnia wykonanie takich czynności np. po pracy, kiedy to w zasadzie wszędzie jest już ciemno. Przy własnym oświetleniu garażu można także zamknąć drzwi, dzięki czemu w garażu jest odrobinę cieplej i nie mamy u boku komentujących każdy nasz ruch sąsiadów (blokersi wiedzą ocb )
Rozpatrywane rozwiązania:
1) Instalacja 220V nie wchodzi w rachubę. Po pierwsze nie wiem czy jest to do końca legalne używanie 220v w blaszanym garażu (garaży jest kilkanaście w jednym ciągu, trudno sobie wyobrazić konsekwencje przebicia…). Nawet jeśli w świetle prawa jest to możliwe, to lepiej byłoby zamontować we wszystkich garażach instalację elektryczną z własnym licznikiem. Niestety, jak to bywa z większością inicjatyw obywatelsko-społecznych, czynnik ludzki może być nie do przejścia Tak więc koło się zamyka.
Oczywiście, można także stosować odpowiednio długi przedłużacz z mieszkania do garażu. Taki przedłużacz jest w moim posiadaniu, ale bądźmy szczerzy – komu chciałoby się za każdym razem rozwijać i zwijać 50 m przedłużacza, podpinać, odpinać etc…. Rozwiązanie może być praktykowane tylko okazyjnie, i raczej w pogodne dni okresu wiosna-lato-jesień.
2) Instalacja 12V, z akumulatora, typu A) świetlówki bądź B) LED.
Wariant A) Znalazłem świetlówki 12V wersja 8W lub 13W. Przykładowe linki -> http://elektronikawm.pl/pl,product,2222 ... biala.html 12v 8W
http://elektronikawm.pl/pl,product,2222 ... biala.html 12v 13W
W przypadku świetlówek pojawiły się pierwsze zastrzeżenia. Wydaje mi się, że 13W to trochę za duże zużycie energii. Nie znam wydajności tych lamp, nie wiem także jak wygląda sprawa z ich trwałością. Na pewno trzeba byłoby liczyć się z zakupem 3 szt.
Wariant B) Na dealextreme dostępne są listwy LED, 12V, 75 LED. Link http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11303
W porównaniu do w/w świetlówek, koszt zakupu jest podobny. Z opinii na dx wynika, że te LEDy sprawują się całkiem nieźle. Znalazłem taką informację wśród komentarzy:
Kod: Zaznacz cały
Other Thoughts: Length: 50cm
Width: 1.35cm
Depth: ~1cm with LEDs
Consumption: 330mA @ 12V (~4W)
Brightness: ~400Lux 50cm above center of the strip
….
I measured 390 mA at 12 volts and another customer measured 590 mA at 14.1 volts.
Nominal rating at 12 volts would be 500 mA and 6 watts.
Mój projekt jest taki:
1) 3 bądź 4 w/w listwy LED, montowane na suficie bądź w narożnikach. Garaż nie jest wysoki (standardowa wysokość). Pierwotnie myślałem o zamontowaniu jednej listwy LED z tyłu na środku garażu (pierwszy ceownik od tylniej ściany garażu, oddalony od niej o ok. 1,5m, strumień światła w linii prostej padałby na bagażnik/zderzak, regulowany kąt padania światła w razie potrzeby, np. na regał pod ścianą) oraz 2 listwy LED między ścianami a sufitem, po przeciwnych stronach, na wysokości maski/przedniej szyby samochodu. Ewentualnie dodałbym jeszcze jedną (czwartą) listwę LED (np. po dwie naprzeciw siebie, mocowanie między ścianą a sufitem). Wszelkie sugestie mile widziane
2) Możliwość włączania/ wyłączania każdej lampy oddzielnie, wg aktualnych potrzeb. Myślałem o zrobieniu przełączników na wszystkie lampy w skrzyneczce, umiejscowionej po środku ściany bocznej garażu.
3) Zasilanie 12v - akumulator z samochodu (w chwili obecnej bodajże 60Ah). Od skrzynki z przełącznikami (pkt 2) wychodziłby kabel zakończony wtyczką zapalniczkową, którą podpinałoby się do samochodu. Kabel mógłby być chowany w skrzynce, wówczas nie przeszkadzałby na co dzień.
Wstępny koszt sprowadzałby się w zasadzie tylko do 3-4 listew LED + wtyczka zasilająca do samochodu (zapalniczka). Z okablowaniem i całą resztą projektu nie będzie problemu
Proszę o oceny projektu. Interesuje mnie przede wszystkim:
I. Czy ktoś używał tych lamp LED, ewentualnie świetlówek, jak dużo światła wytwarzają? Co z ich trwałością? Czy się sprawdzą?
II. Czy w takiej instalacji wymagane byłyby dodatkowe przeróbki, np. zasilania LEDów itd.?
III. Jakie zużycie prądu wystąpiłoby w takiej instalacji? Jak długo można by używać takiego oświetlenia, tak aby nadmiernie nie rozładować akumulatora i zapalić później samochód?
IV. Czy jest jeszcze jakaś alternatywa takiego rozwiązania?
Pozdrawiam,
Dziarski