Reflektor samochodowy - jaki lepszy ? Soczewka, bez ?

Wszystko co świeci na czterech kółkach;)
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Reflektor samochodowy - jaki lepszy ? Soczewka, bez ?

Post autor: skaktus »

Witam.

Posiadam reflektor soczewkowy w aucie. Zastanawiam się, czy jeśli wymienię go na standardowy zestaw tj lustro bez soczewki, czy przypadkiem nie będzie to dawało lepszych rezultatów.

Wiem że soczewka = się straty, jednak czy aż tak duże ? Co o tym sądzicie ?
Awatar użytkownika
spireneusz
Posty: 30
Rejestracja: poniedziałek 22 cze 2009, 08:17
Lokalizacja: z Marsa

Post autor: spireneusz »

soczewkowe lampy świecą lepiej gdyż efektywniej ukierunkowują strumień świetlny w pożądanym kierunku
wkliw
Posty: 392
Rejestracja: środa 26 lis 2008, 20:05
Lokalizacja: Mielec

Post autor: wkliw »

Z tego co kiedyś czytałem na temat soczewek i z tego czego uczyli mnie o nich na polibudzie to wydaje mi się że mają gorsze parametry niż np reflektory Free form (gładkie szkło i odbłyśnik który kształtuje wiązkę) a straty te wynikają głównie z tego że w soczewkowym reflektorze samochodowym połowa powierzchni soczewki i odbłyśnika jest zakryta przesłoną która ma kształtować granicę światła i cienia dla świateł mijania.
Mag 5D sst50 / romisen RC-C8 mod xpg / romisen RC-A4 / TIROSS mod xpg + regina /wydumka 2x18650+ XM-L + ref SMO // Mag Solitaire nichia 5mm / UniqueFire UF-DT1 Mod XM-l / "coś" 2x 16340 z xre q5 i refem SMO /UltraFire WF-501B xpg + ref SMO
MCSubi
Posty: 538
Rejestracja: poniedziałek 23 lis 2009, 20:34
Lokalizacja: ok. Wrocławia

Post autor: MCSubi »

Mnie również uczono na politechnice tego, co mówi wkliw,

Ideałem jest gładkie szkło i duży odbłyśnik. Jednak w sportowych samochodach dawnych lat maska opadała tak nisko, że odbłyśniki o optymalnych rozmiarach przestały się mieścić, wówczas powstał patent z otwieranymi światłami. Miał kilka wad (głównie cenę i masę, a potem również problemy z przejściem homologacji na regulamin dot. ochrony pieszych), więc wprowadzono małe układy optyczne - soczewkowe.

W dobrych warunkach drogowych trudno dostrzec różnicę, jednak w deszczu i mgle sprawdzają się gorzej od reflektorów z dużymi odbłyśnikami.

Moje wiadomości pochodzą z ery halogenów, w lampach wyładowczych to już chyba zawsze są soczewki.

Co do tego, który reflektor jek świeci, to chyba kluczowa jest po prostu jakość reflektora.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Xenony są też w odbłyśnikach, i to oryginalnie, np w reno megane.

Aktualnie posiadam soczewkowe reflektorki na H1, przesłona zasłania pół soczewki, więc trochę światła się traci.

Mam zamiar kupić reflektory na H7, ale z lustrami, jednak tam też jest przesłona, która zasłania połowę żarnika... I jak to ma się w praktyce ? :/
ILPT
...John
Posty: 92
Rejestracja: piątek 27 mar 2009, 04:10
Lokalizacja: KrK

Post autor: ...John »

Praktyka pokazuje że najlepiej świeci ksenon w soczewce, ale nie każdy :)
Tutaj masz link do forum, gdzie są zdjęcia porównawcze sporej ilości soczewek. (głównie amerykańskich - DOT):
http://www.hidplanet.com/forums/viewtopic.php?t=46359
Jak widać na zdjęciach z powyższego linka, budowa soczewki ma bardzo duży wpływ na jakość świecenia świateł.
Wystarczy porównać soczewkę z Infinity FX, a BMW e46.
Trochu tych soczewek już widziałem i mogę powiedzieć, że jakościowo najlepsze soczewki produkują Japończycy (Koito) choć i tym zdarzały się małe wpadki.
Awatar użytkownika
licha89
Posty: 74
Rejestracja: czwartek 24 wrz 2009, 13:24
Lokalizacja: śląsk

Post autor: licha89 »

ja mam w corsie b lampy firmy ABM soczewka na h7 i jakoś nie jestem zbyt zadowolony zastanawiam się czy nie przesiąść się na lampy firmy DEPO FK (niemieckie) z gładkim szkłem na h4 powiedzcie mi czy coś daje taki grzybek na zarówkę ? bo są 2 rodzaje lamp do mojego auta DEPO właśnie z tym grzybkiem i ma inne lustro i ARTEB beż grzybka na dole przedstawie wam 3 zdjęcia

1 moje aktualne lampy

2 DEPO FK

3 ARTEB

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Moje ostatnie pytanko czy warto jest płacić 100zł za żarówki np takie jak w poniższym linku


http://allegro.pl/philips-h7-x-treme-vi ... 34955.html

czy faktycznie one są lepsze niż te model starsze ? czy to tylko taki chwyt reklamowy nowe pudełko i troszkę inna zarówka ?

Z góry dzięki za pomoc :)
TMK
Posty: 170
Rejestracja: poniedziałek 08 lis 2010, 21:28
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: TMK »

licha89 pisze:
Moje ostatnie pytanko czy warto jest płacić 100zł za żarówki np takie jak w poniższym linku

czy faktycznie one są lepsze niż te model starsze ? czy to tylko taki chwyt reklamowy nowe pudełko i troszkę inna zarówka ?
Jeżeli jest podobna różnica jak przy H4, nie warto. Kup takie:
http://allegro.pl/listing.php/search?st ... category=0
Pozdrawiam, Tomasz
Awatar użytkownika
licha89
Posty: 74
Rejestracja: czwartek 24 wrz 2009, 13:24
Lokalizacja: śląsk

Post autor: licha89 »

a co z wyborem lamp i moim pytankiem powyżej ?
Awatar użytkownika
pegasus_sis
Posty: 963
Rejestracja: środa 25 sie 2010, 13:03
Lokalizacja: Łódź

Post autor: pegasus_sis »

W aucie mam po jednej stronie przekaźnik, po drugiej napięcie niższe o 0,3 V.
X-treme H1 po stronie z wyższym napięciem spaliła się po ok. 7 tyś. kilometrów, z drugiej świeci nadal :mrgreen:
Philipsy są drogie, ale maja pewną zaletę - mają doskonałą geometrię. Porównuje do Tungsram +90 i Narva Range Power White. Możesz sprawdzić jeszcze Osram Nightbreaker - ponoć też są dobre :wink:

Arteb są brazylijskie, Depo taiwańskie. Obydwie firmy prócz sprzedawania pod własnymi markami dostarczają części na pierwszy montaż i sprzedają części OEM dla innych producentów. Nie ma co patrzeć na markę - trzeba obmacać obydwie sztuki, porównać jak świecą na ścianę ... Albo bierz które ładniejsze - to nie jest gniot no-name albo badziew TYC (de facto tańsza marka DEPO) :smile:
Awatar użytkownika
swietlik
Posty: 489
Rejestracja: sobota 22 lis 2008, 22:39
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: swietlik »

licha89 pisze:a co z wyborem lamp i moim pytankiem powyżej ?
Ten "grzybek" ma za zadanie wyciąć światło wysyłane przez żarówkę bezpośrednio do przodu. Nie ma go wiele, ale:
- potrafi być dokuczliwe dla innych użytkowników ruchu
- konstruktor lampy z gładkim kloszem nie ma nad nim żadnej kontroli.
Awatar użytkownika
licha89
Posty: 74
Rejestracja: czwartek 24 wrz 2009, 13:24
Lokalizacja: śląsk

Post autor: licha89 »

czyli co jednym słowem depo będzie lepsze ? co do żarówek maiłem osramy i narvy, co do narvy tragedia biało świeci ale bardzo słabiutko
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

pegasus_sis pisze:Nie ma co patrzeć na markę - trzeba obmacać obydwie sztuki, porównać jak świecą na ścianę ... Albo bierz które ładniejsze - to nie jest gniot no-name albo badziew TYC (de facto tańsza marka DEPO) :smile:
Kolego, nie wiem skąd masz takie czarodziejskie informacje, ale jesteś w dużym błędzie. Firma DEPO nie jest żadną marką. Depo perfidnie podrabia lampy In.Pro, Hella i inne. DEPO obecnie należy do najgorszych jakościowo lamp. W domu mam lampy DEPO / FK Automotive (tak naprawdę nie wiadomo co kto robił dla kogo - info na opakowaniu się wykluczają). Lampy przeznaczone do golfa 3 - Angel Eyes, wykonane w technice FF, nie oświetlą pobocza, oświetlona droga ma ciemne plamy i inne "dziury". Światła długie natomiast są jeszcze gorsze, zamiast "dawać" daleko do przodu, świecą na boki nie doświetlając w ogóle drogi przed autem. Długie i krótkie światła na żarówkę H7, reflektory straciły już część warstwy odblaskowej, mimo że żarówka dostaje ledwo 12 V zamiast nominalnych 13,2. Wspomniana warstwa po prostu odpada i się łuszczy. Żarówki to Philips Standard. Reflektory notorycznie parują, mimo zapewnienia drożności kanału odpowietrzającego.

Co do TYC - kolega znów pisze nieprawdę. Obecnie posiadam reflektory TYC, zamienniki HELLA PROJECTOR do golfa 3 i są one identyczne, nie odbiegające jakością od oryginalnych, używają nawet identycznych klejów. Potwierdziło to wiele osób jak i również ja, porównując z kolegą który mnie namówił na takowe reflektory. Dodatkowo ojciec miał mus i wymienił oryginalne reflektory starego typu na nowe TYC i jest zachwycony. Reflektory nie odbiegają jakością ani wykonaniem od oryginałów. Posiadają wszystkie gumowe uszczelki, nie mają zadziorów, posiadają membrany "oddychające" jak i również porządne gwinty do zakładania kopułek pod którymi siedzi żarówka. Co ważne, miejsce na żarówkę jest wykonane z blachy a nie jak w DEPO - plastikowy cokół + drut sprężynujący i to w ramach oszczędności tylko jeden, co powoduje że żarówka krzywo siedzi bo jest tylko naciskana z jednej strony. TYC jako jedyny dokłada do swoich zestawów śruby do manualnej regulacji reflektorów, smar "kontakt" celem zabezpieczenia styków, nakładki gumowe na silniki, przejściówki jeśli występowały reflektory w jednym modelu auta z różnymi gniazdami. Depo dołoży co najwyżej żarówki H1 fatalnej jakości.

Polecam również oszukać informacji o halogenach DEPO, w których żarówki H3 mogły świecić maksymalnie kilka minut, potem po prostu wypadały z wytopionego gniazda.

Świetlik - też nie do końca prawda co piszesz o kopułce przeciwolśnieniowej - kopułka ma za zadanie eliminować światło wydostające się z przodu żarówki, nigdzie go nie kieruje. Kopułki wbrew temu co piszesz występują w reflektorach FF ( z gładkim szkłem) jak i w reflektorach z soczewkami na kloszu-patrz Golf 3 i reflektor na żarówkę H4. Zdarza się też że są lub ich nie ma w takich samych samych reflektorach - patrz Golf 3. Stosowane są głównie w reflektorach z żarówkami H7/H4 które i tak mają naniesioną warstwę farby na kopułce żarówki i najczęściej pełnią rolę ozdobną, osłaniają czarną kopułkę żaróki, tak aby czarny kolor nie był widoczny w lustrze.

Co do samych reflektorów. Od ponad roku szukałem reflektora który by spełniał podstawowe zadanie i był trwały. Miałem okazję przetestować sporo żarówek, reflektorów i moje typy wyglądają tak:

Najlepsze jakościowo - oryginalne reflektory Hella i zamienniki TYC
Całkiem dobre - In.Pro, choć nieco za drogie
Sonar - kompromis ceny do jakości, trzeba potrafić je ustawić bo posiadają 3 śruby regulacyjne, wiele osób ustawia je tak że świecą w ziemię i narzeka że nie oświetlają drogi. Korzystałem z nich ponad rok czasu i zero zgrzytów czy niedogodności.
Najgorsze - DEPO / FK. Z depo posiadam wspomniane reflektory, blendy (zaślepki) koło kierunkowskazów, kierunkowskazy i kratki wlotu powietrza w zderzaku. O reflektorach już pisałem, blendy nie trzymają się niczego i nie pasują - są za duże. Kierunkowskazy są nieszczelne, nie posiadają uszczelek i co dziwne...odbłyśnika wewnątrz brak. Kratki w zderzaku trzeba było nawiercać bo nie łapią się zatrzaskami i ciągle je gubiłem. Chętnie bym kupił oryginalne ale są już niedostępne.

Co do żarówek - warte uwagi Tungsram +90% - świecą wyraźnie jaśniej niż standardowe. Żarówki o chłodniejszym świetle - Tungsram BLUish - odpowiednim Osram Cool Blue / Blue Vision w dużo niższej cenie. Najgorsze - wszsytko co no-name a już tragedia to żarówki z niebieską bańką z marketu.

Kompromis to Philips +30% lub Philips Standard, jednak za 2 sztuki philipsa standard zapłacimy ok 25 zł, a za 2 sztuki Tungsrama +90% ok 20 zł (model H1).

Jeśli bym miał kupić do auta reflektory, zakupił bym oryginalne i nowe, do tego zamontował przekaźniki żarówek i porządne żarówki - moje wskazanie na +90%. Aby żarówek nie wypalać niepotrzebnie, zaopatrzył bym się w światła dzienne i miał wypalanie żarówek z głowy.

Dodatkowo kolego, zanim poczynisz jakiekolwiek naprawy, należy zacząć od podstaw. Pierwsze to pomiar napięcia na żarówce - nominalne to 13,2 V, każde niższe powoduje że żarówka świeci słabiej. Przy napięciu ok 11 V wydajność żarówki spada o około 30 - 40 % a ona sama świeci na pomarańczowo.

Kolejna sprawa to soczewka - należy rozebrać reflektor i obejrzeć lustro soczewki. Soczewki mają wadę - łatwo ulegają wypaleniu. Bańka żarówki w reflektorze soczewkowym jest dużo bliżej lustra co prowadzi do szybkiego matowienia. Producenci dodatkowo oszczędzają i nanoszą lustro na plastik, niby temperaturo odporny, ale mimo wszystko jest on na tyle blisko żarówki która osiąga ponad 200 st, że po kilku latach jazdy, zazwyczaj lustra nie ma w ogóle nad żarówką, a to ono bierze udział w odbijaniu światła bo na dole mamy przesłonę, przykładowo:

Obrazek

Jeśli stwierdzisz takie coś u siebie, czeka cie albo wymiana lustra albo jego regeneracja o ile nie jest krzywe itp. Koszt ok 50 zł sztuka.

Następnie zastanów się nad żarówkami. Ojciec pewien czas używał żarówek Li-Tech z targu - 2 sztuki H4 po 10 zł. Skutek ? Żarówki zamiast 55W w standadzie pobierały 89 W a świeciły bardzo słabo, efekt - pomarszczone i dosłownie spływające lustro w reflektorze.

Resumując Depo odradzam, za dużo nerwów miałem z tą firmą. Fakt, ładnie wyglądają ale nie świecą w ogóle. Zanim wydasz kasę, sprawdź to co masz, wyczyść środek z kurzu itp i zastosuj się do moich wskazówek. Robiłem już ludziom reflektory i każdy był zadowolony.
Awatar użytkownika
pegasus_sis
Posty: 963
Rejestracja: środa 25 sie 2010, 13:03
Lokalizacja: Łódź

Post autor: pegasus_sis »

chyba pomyliłem DEPO z TYC :o :shock:
A co do Tungsram 90 - miałem w paczce jedną żarówkę z przekrzywionym żarnikiem - wymienili w sklepie na nowe opakowanie.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

pegasus_sis pisze:chyba pomyliłem DEPO z TYC :o :shock:
A co do Tungsram 90 - miałem w paczce jedną żarówkę z przekrzywionym żarnikiem - wymienili w sklepie na nowe opakowanie.
Możliwe że pomyliłeś. Ja już na DEPO nie patrzę, jak ktoś chce wrzucę foto reflektorów o których pisałem jak wyglądają...

Co do Tungsrama, zdarzyło mi się to samo - bańka była tak krzywa że nawet nie trzeba było doszukiwać się krzywizny bo chyba odstawała z 3 - 4 mm w jedną stronę, co ważne żarnik stał prosto jak trzeba ;P

Od ręki dostałem nowe, wolne od wad. Podejrzewam że u "niby lepszych" producentów selekcja jest na wyższym poziomie, nie zmienia to faktu że ci super jak Philips też naciągają ładnie - patrz fotografir Blue Vision Philipsa i niby niebieska poświata, X-Treme i niby 100% więcej światła ( z przelicznika powinno w takim razie wychodzić ok 3 000 lumenów z żarówki), jednak w przypadku tych +90% tylko tungsram napisał że jest to wartość średnio ważona a nie na całą powierzchnię.
ODPOWIEDZ