Oświetlenie drogowe auta - baza wiedzy, jasności, moce.

Wszystko co świeci na czterech kółkach;)
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Oświetlenie drogowe auta - baza wiedzy, jasności, moce.

Post autor: skaktus »

Witam.

Poszukuję rzetelnych informacji dotyczących żarówek najróżniejszego typu.

Głównie zależy mi na informacjach o mocy uzyskiwanej z żarówek typu H4, H1, H7, H3, ile uzyskują lumenów, jakie firmy są dobre, jakich unikać.

Szukam również informacji nt. reflektorów samochodowych typu soczewka itp, na temat różnych firm itp.

Chciałbym stworzyć z Waszą pomocą podręcznik oświetlenia, żarówek itp.

Szukają informacji na internecie, można wiele się dowiedzieć, ale często są to informacje bardzo sprzeczne. np. :

-według jednego z testów, żarówka H1 daje maksymalnie 1600 lumenów (55W) natomiast w innym teście pisze że max 1200 lumenów (według specyfikacji i rozporządzenia UE itp)

-inne informacje, uzyskiwane z forów internetowych, można wyczytać że reflektory soczewkowe świecą dużo gorzej, gdyż są poważne straty światła na przesłonie, jak i soczewce. Głównie do tej najgorszej jest zaliczana firma Sonar. Problem w tym ze posiadam takowy reflektor, i świeci znacznie lepiej niż poprzednik z ryflowanym szkłem...skąd takie rozbieżności ?

Głównie bardzo podziękuje temu, co wrzuci do tematu informacje o jasnościach uzyskiwanych z danego typu żarówki. Kiedyś również widziałem wykres zależności - napięcia / jasności żarówki jak i napięcia / żywotności. Niestety już go nie mam.
Awatar użytkownika
Bocian
Site Admin
Posty: 3157
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 21:21
Lokalizacja: Wiskitki

Post autor: Bocian »

skaktus, ciężko Ci będzie zebrać takie dane, rzetelne i potwierdzone. Producenci zwłaszcza Ci mniej znani lubią zawyżać parametry swoich produktów (żywotność/ilość emitowanego światła). Niemniej jednak idea zacna jak coś wygrzebię to dorzucę ;)
Sometimes darkness can show you the light
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Ja na początek wrzucam pierwsze dane nt. firm żarówek i ich odpowiedników. Lecimy:

Philips = Narva (Narva - tańsze odpowiedniki Philipsa, ale UWAGA wiele żarówek Narva nie ma homologacji, głównie te mające po 70 i 100 W, oraz te z super niebieską bańką, używałem takiej w testach własnych - świeci super niebiesko, ale w nocy nic nie widać)

Osram = Tungsram


Żarówka Philips BlueVision w cenie nawet 100 zł za 2 sztuki H1 = Tungsram Blue Sport BluISH w cenie 20 zł za 2 sztuki H1, 40 zł za H7

Osram NightBreaker = Tungsram +90 % = Philips Extreme. Tungsram w cenie ok 20 zł za 2 sztuki H1, H7 40 zł

Duży wybór Tungsrama w sklepie Auto-Lamp Pabianice ( TO NIE JEST REKLAMA). Robiłem u nich zakupy kilka razy. Raz trafił mi się krzywe Tungsramy (żarniki) wymienili odrazu + zwrot kosztów wysyłki.

Bottari = Litech = HID Xenon Laser Blue - dają niebieskie światło, w nocy słabo widoczne, w deszczu katastrofa.

Poniżej link do testu żarówek H4:

http://www.boschauto.pl/index.php?optio ... iew&gid=14

Nawet tutaj widać duże rozbieżności. W pierwszym teście H4 BlueVision daje niby 1800 lumenów, w drugim teście 1400...

Dalej test żarówek H1 / H7 (widać na nim dane o jasności żarówek, niestety skan ma słabą jakość i nie idzie się odczytać a szkoda)

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... e6e7f.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... 20b16.html

Kolejny test H4:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... 5f590.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... f7760.html
ILPT
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Kurcze miałem gdzieś skany z testów zleconych przez jakieś czasopismo, ale nie mogę teraz znaleźć. Były tam testy żarówek H4 i H7.
Z tego co pamiętam, to włókno mijania w żarówce H4, powinno mieć moc znamionową 55W ale nie może przekroczyć mocy 58W, tak więc żadna żarówka z większą mocą nie będzie miała homologacji na drogi publiczne, są one produkowane do samochodów używanych poza nimi (off road i podobnych).
Przedstawione tam dane wskazywały, że najlepsze okazywały się żarówki podstawowe uznanych firm, jak Osram, Philips, GE, Narva Tungsram.
Minimum dla światła mijania to 1000lm, z czego te "lepsze" się wywiązywały, natomiast, jedna z "cudownych żarówek ksenon" oprócz niebieskiego światła, dawała 315lm.
Jeśli chodzi o żarówki +60% itp, to w rzeczywistości dają od +5 do +20%, zapewniając w zamian dużo niższą trwałość żarnika.

Pozdrawiam

PS: Będę szukał.....
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Te cuda z niebieskim lakierem (który często się pali) są do niczego. Świecą beznadziejnie. Miałem 2 Narvy, światło super niebieskie, ale w nocy nie wiadomo czy światła świecą.

Minimalne zabarwienie żarówki - patrz Tungsram Sport Blue, BlueVision powoduje już utratę 200 lumenów...
ILPT
wkliw
Posty: 392
Rejestracja: środa 26 lis 2008, 20:05
Lokalizacja: Mielec

Post autor: wkliw »

Pyra pisze:Jeśli chodzi o żarówki +60% itp, to w rzeczywistości dają od +5 do +20%
Tutaj niestety nie mogę się zgodzić. Nie pamiętam dokładnych wartości ale dla żarówek do świateł mijania jest określona nie tylko moc żarówki(zależna od jej typu) ale także ilość emitowanego światła a odstępstwo od tej normy dopuszczalne jest w zakresie kilku (...piiii... nie uważałem na wykładach i nie pamiętam) procent. Tak ze te wszystkie "+ coś tam" jeśli mają homologację to mieszczą się po prostu w górnej granicy normy.
Mag 5D sst50 / romisen RC-C8 mod xpg / romisen RC-A4 / TIROSS mod xpg + regina /wydumka 2x18650+ XM-L + ref SMO // Mag Solitaire nichia 5mm / UniqueFire UF-DT1 Mod XM-l / "coś" 2x 16340 z xre q5 i refem SMO /UltraFire WF-501B xpg + ref SMO
Awatar użytkownika
Fluxor
Posty: 2549
Rejestracja: wtorek 16 gru 2008, 12:17
Lokalizacja: Opole

Post autor: Fluxor »

Rowniez polecam AUTO-LAMP Pabianice. Zamawialem juz 2 razy od nich zarowki. W niedziele zamawiane, we wtorek byla juz przesylka, takze staraja sie.

Mialem Philipsy Blue Vision. Swiecily OK ale dosyc szybko sie spalily. Osram Night Breaker tez nie poswiecily najdluzej. Bylo widac roznice w barwie swiatla miedzy mijania a dlugimi bo maja troche niebieskiego na poczatku banki. Ostatnio uzywalem Tungsram +90% i te wytrzymaly o wiele wiecej od poprzednikow. Spalily sie obydwie naraz. Wczesniej mialem tez Tungsramy ale +60% i swiecily o wiele dluzej od Philispa i Osrama. W ubieglym tygodniu wlozylem Tungsram Sport Blue ale nie mialem okazji pojezdzic w nocy, widac ze swiatlo jest minimalnie bardziej bielsze w porownaniu z Tungsramem +90%.

Podsumowujac nie kupie juz Osramow ani Philipsow bo jest to strata pieniedzy. Kosztuja 2 razy wiecej od Tungsrama, przepalaja sie szybciej i nie widze roznicy w nocy.

Ciagle woze zarowki z Biedronki :mrgreen: Pierwsze zalozenie to byl szpan, walily na niebiesko ze szok ale wypalily sie jakos i niebieskie zmalalo. Ogolnie malo co widac.
http://specjalistycznyspecjalista.blogspot.com/
POST MOŻE ZAWIERAĆ LOKOWANIE PRODUKTU
Awatar użytkownika
swietlik
Posty: 489
Rejestracja: sobota 22 lis 2008, 22:39
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: swietlik »

Przyłączę się do rekomendacji dla żarówek Tungsram. Polecono mi je kiedyś w zaprzyjaźnionej hurtowni motoryzacyjnej i była to dobra rada. Co do Osram Night Breaker to owszem, dużo światła, ale krótka żywotność i drogie że hej. Wynalazków z kolorowaną bańką nie stosuję - nie jestem kosmitą :D

Moje doświadczenia dotyczą żarówek H1.
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

wkliw pisze:Tutaj niestety nie mogę się zgodzić. Nie pamiętam dokładnych wartości ale dla żarówek do świateł mijania jest określona nie tylko moc żarówki(zależna od jej typu) ale także ilość emitowanego światła a odstępstwo od tej normy dopuszczalne jest w zakresie kilku (...piiii... nie uważałem na wykładach i nie pamiętam) procent. Tak ze te wszystkie "+ coś tam" jeśli mają homologację to mieszczą się po prostu w górnej granicy normy.
Niestety ale się ze mną zgadzasz ;)
Włókno świateł mijania ma emitować 1000lm + - 15% i pobierać max 58W, co według pomysłodawców normy, miało też ograniczyć ilość światła "od góry".
Jeśli więc producent w podstawowym modelu żarówki ma 985lm, a w "plus coś tam" 1015lm, to mieszcząc się w normie ma 30% więcej od modelu podstawowego, a na tym "myk" marketingowy polega. ;)
Renomowana firma po prostu zmieści się w tej granicy, a producent ze "sklepów tuningowych" ma homologację gdzieś i tak go nikt nie ścignie, a kierowcy kto na drodze podczas kontroli sprawdzi.....
Uważam, że dużo gorsze skutki ma nieprecyzyjne wykonanie najtańszych żarówek i przez to można spotkać samochody, które maja "jedno okko na Marokko, a drugie na Paryż"

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
el candela
Posty: 3
Rejestracja: wtorek 09 lut 2010, 20:51
Lokalizacja: Radom

Post autor: el candela »

Witam
z własnego doświadczenia mogę polecić Tungsram Megalight Ultra +90 zamieniłem na nie "jakieś" Narva, które były zamontowane wcześniej. Różnicę widać gołym okiem, jest więcej światła. Ponieważ w Lagunie I są 2 x H1, Na długich mam Tungsram Sportlight bluish czy jakoś tak. Światło jest delikatnie niebieskawe, biel w nich jest bardziej "wyrazista". Zamieniałem je miejscami dla porównania raz Megalight na krótkich raz Sportlight i jednak mój osobisty typ to Megalight. Co do trwałości zaczynam na nich drugą zimę, wiec jak za 22zł jest nieźle. Następne kupię takie same... mam nadzieję, że nie prędko.

Pozdrawiam
jarcyk
Posty: 44
Rejestracja: czwartek 19 lis 2009, 21:43
Lokalizacja: Białystok

Post autor: jarcyk »

Witam Nie dziwi mnie krótka żywotność niektórych żarówek w samochodach.
Te jaśniejsze są podżyłowane.A U ładowania w nowszych autach może dziś spokojnie dojśc do 15Volt(alternatory inteligentne)Więc żywotność krótka.Do tego jeszcze wibracje i udary iwłókno pęka.Np Ford zaleca swoje Zarówki(kto produkuje nie wiem)Ale napewno mają lepiej dobrane parametry i są żywotniejsze.
Z ciekawostek stare Mondeo miało na stałe w podszybiu wprowadzony drut oporowy.Spadek oswietlenia mało istotny ,a wzrost żywotności H7 o ~50%.To wiem z autopsji.Nowsze auta Mają taki przewód do światel dziennych ale tu jest spora zmiana oświetlenia
Miodosław
Posty: 601
Rejestracja: piątek 16 lis 2007, 14:22
Lokalizacja: Świnoujście

Post autor: Miodosław »

Temat "odgrzany", a tu ... pomyłeczka! ;-)
Pyra pisze:Włókno świateł mijania ma emitować 1000lm + - 15% i pobierać max 58W, co według pomysłodawców normy, miało też ograniczyć ilość światła "od góry".
Jeśli więc producent w podstawowym modelu żarówki ma 985lm, a w "plus coś tam" 1015lm
15% od tysiąca, to 150, a nie 15!
Pyra, oj, Pyra popraw się! ;)
Dubito ergo sum!
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Miodosław pisze:Temat "odgrzany", a tu ... pomyłeczka! ;-)
15% od tysiąca, to 150, a nie 15!
Pyra, oj, Pyra popraw się! ;)
Witam
Masz rację, tak to jest jak się szybko myśli i jeszcze szybciej odpisuje.
Tak więc poprawna wersja to 850 i 1150lm.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
P_iter
Posty: 98
Rejestracja: poniedziałek 04 sty 2010, 17:11
Lokalizacja: Warszawiak

Post autor: P_iter »

Używałem Osram Night Breaker H7 i H1. Światło rewelacyjne ale starczyło na 3 miesiące (H7). H1-ki które mam na drogowych siedzą już dwa lata i dają radę. Inne H7 zamontowane w motocyklu wytrzymywały 2 tygodnie. Obesnie OSRAM wypuścił Night Breaker PLUS, w których podobno poprawiono trwałość, ale jakiś sceptyczny jestem...
Pozdrawiam
P_iter
Awatar użytkownika
Calineczka
Posty: 7578
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Calineczka »

a ja jestem ciekaw na ile przedłużył by żywotność żarówek jakiś układ miękkiego startu....
ODPOWIEDZ