Modyfikacja latarki dla nurka SCUBA LUX 350HP
Modyfikacja latarki dla nurka SCUBA LUX 350HP
Witam wszystkich!
Otóż trafiła w moje ręce latarka nurkowa SCUBA LUX 350HP,
właściciel latarki narzekał na czas pracy - do 30 min.
Wyszedłem z propozycją zastosowania diody.
Cała latarka jest metalowa. Po odkręceniu głowicy ukazuje się nam gniazdo ładowania, w środku siedzi chyba 6 ogniw (nie chciały wyjść łatwo więc nie mocowałem się z nimi). Ładowarka na początku ładowania podaje napięcie 16,5V, po pewnym czasie spada do 14,5V co sygnalizuje miganiem diody) Oryginalnie latarka może pracować w 3 trybach - 100%, 50% miganie. Przy 100% żarówka halogenowa dostaje 14,5V i 3,5A, przy 50% to samo napięcie i 2A, przy miganiu prąd dochodzi również do 3,5A. Wiec nie ma się co dziwić że po zejściu pod wodę długo nie można się cieszyć światłem.
Pewną trudność może sprawić włącznik który jest wykonany na zasadzie magnesu i oraz znajdującej się wewnątrz latarki bańki szklanej z "dwoma drucikami". W momencie przyciśnięcia magnesu do obudowy bańka znajduje się w polu magnetycznym, druciki stykają się i ten impuls zapala latarkę. Dzięki temu cały korpus latarki jest bez zbędnym otworów. I było by bardzo dobrze gdyby ten system włączania został bez zmian.
Żeby było jak najmniej roboty wpadłem na pomysł żeby wstawić sterowni i podłączyć go bezpośrednio pod wyjście na żarówkę z oryginalnego sterownika. Nie było by problemu z ładowaniem oraz włącznikiem. Prąd jaki płynie jest wystarczający żeby zasilić Q5 czy nawet P7
Co o tym myślicie?
Miejsce na zrobienia radiatora nie będzie brakować, dostęp do tokarki jest więc coś się wymyśli.
Chciałbym poznać wasze pomysły i opinie odnośnie modyfikacji. Jeżeli chodzi o budżet to oczywiście wiem z jakimi kosztami się wiąże zrobienie "mocnego palnika" ale mi chodzi o modyfikację w sumie po najmniejszych kosztach.
Oto kilka poglądowych zdjęć latarki:
Link do pdf'a pokazujący budowę latarki:
KLIK
Dziękuję i pozdrawiam!
Otóż trafiła w moje ręce latarka nurkowa SCUBA LUX 350HP,
właściciel latarki narzekał na czas pracy - do 30 min.
Wyszedłem z propozycją zastosowania diody.
Cała latarka jest metalowa. Po odkręceniu głowicy ukazuje się nam gniazdo ładowania, w środku siedzi chyba 6 ogniw (nie chciały wyjść łatwo więc nie mocowałem się z nimi). Ładowarka na początku ładowania podaje napięcie 16,5V, po pewnym czasie spada do 14,5V co sygnalizuje miganiem diody) Oryginalnie latarka może pracować w 3 trybach - 100%, 50% miganie. Przy 100% żarówka halogenowa dostaje 14,5V i 3,5A, przy 50% to samo napięcie i 2A, przy miganiu prąd dochodzi również do 3,5A. Wiec nie ma się co dziwić że po zejściu pod wodę długo nie można się cieszyć światłem.
Pewną trudność może sprawić włącznik który jest wykonany na zasadzie magnesu i oraz znajdującej się wewnątrz latarki bańki szklanej z "dwoma drucikami". W momencie przyciśnięcia magnesu do obudowy bańka znajduje się w polu magnetycznym, druciki stykają się i ten impuls zapala latarkę. Dzięki temu cały korpus latarki jest bez zbędnym otworów. I było by bardzo dobrze gdyby ten system włączania został bez zmian.
Żeby było jak najmniej roboty wpadłem na pomysł żeby wstawić sterowni i podłączyć go bezpośrednio pod wyjście na żarówkę z oryginalnego sterownika. Nie było by problemu z ładowaniem oraz włącznikiem. Prąd jaki płynie jest wystarczający żeby zasilić Q5 czy nawet P7
Co o tym myślicie?
Miejsce na zrobienia radiatora nie będzie brakować, dostęp do tokarki jest więc coś się wymyśli.
Chciałbym poznać wasze pomysły i opinie odnośnie modyfikacji. Jeżeli chodzi o budżet to oczywiście wiem z jakimi kosztami się wiąże zrobienie "mocnego palnika" ale mi chodzi o modyfikację w sumie po najmniejszych kosztach.
Oto kilka poglądowych zdjęć latarki:
Link do pdf'a pokazujący budowę latarki:
KLIK
Dziękuję i pozdrawiam!
Re: Modyfikacja latarki dla nurka SCUBA LUX 350HP
WitamZiol3k pisze:Witam wszystkich!
Muszę Cię trochę zmartwić, otóż LED z reflektorem żarówkowym to niezbyt szęśliwe połączenie, możesz być bardzo zawiedziony. Proponuję diody z soczewkami/kolimatorami. Patrz: moduły 3x XP-G, 7x XP-GZiol3k pisze:Otóż trafiła w moje ręce latarka nurkowa SCUBA LUX 350HP,
właściciel latarki narzekał na czas pracy - do 30 min.
Wyszedłem z propozycją zastosowania diody.
Ziol3k pisze: Oryginalnie latarka może pracować w 3 trybach - 100%, 50% miganie. Przy 100% żarówka halogenowa dostaje 14,5V i 3,5A, przy 50% to samo napięcie i 2A, przy miganiu prąd dochodzi również do 3,5A.
Z tego co widzę, to żarówka jest zasilana stałym napięciem z modulacją PWM, i w ten sposób uzyskujemy tryby.
Ziol3k pisze:Pewną trudność może sprawić włącznik który jest wykonany na zasadzie magnesu i oraz znajdującej się wewnątrz latarki bańki szklanej z "dwoma drucikami".
Żadnej trudności nie będzie, to zwykły kontaktron.
To raczej może nie zadziałać, gdyż zadaniem dobrego sterownika, jest m.in. uniezależnienie prądu diody od wartości napięcia zasilania..... Lepiej wsadzić sterownik latarkowy i przerobić na sterowanie kontaktronem.Ziol3k pisze:Żeby było jak najmniej roboty wpadłem na pomysł żeby wstawić sterowni i podłączyć go bezpośrednio pod wyjście na żarówkę z oryginalnego sterownika. Nie było by problemu z ładowaniem oraz włącznikiem. Prąd jaki płynie jest wystarczający żeby zasilić Q5 czy nawet P7
Co o tym myślicie?
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
W zasadzie, skoro jest tam już jakiś sterownik napięciowy z PWM-em, to śmiało można między niego a LED włączyć przetwornicę (step-up/down w zależności od ilości LEDów). To będzie najprostsze rozwiązanie. U Edka (Edim) znajdziesz, co potrzeba. Do tego, jak napisał Pyra, 3, 5, a może 7 XP-G i masz gotową lampkę.
na próbę przyłożyłem Q5 zasilaną driverem Df&Cali do tego refa. Światło naprawdę jest mocno rozproszone, ale nie ustępuje ilością światła oryginalnej żarówce. Odległość latarki od ściany około 1.5m Oceńcie sami.
- Załączniki
-
- Q5.JPG (35.72 KiB) Przejrzano 331 razy
-
- zarowa.JPG (32.28 KiB) Przejrzano 331 razy
Czyli, jeśli wpakujesz tam kilka XP-G, efekt może być powalający
Sterownik extended v3.5 HE <klik>
Instrukcje sterowników w PDF <klik>
kontakt: info(at)krypton(dot)pl
(podstawić @ i . w stosowne miejsca)
Instrukcje sterowników w PDF <klik>
kontakt: info(at)krypton(dot)pl
(podstawić @ i . w stosowne miejsca)
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
Calineczka, światła może być tyle samo, celem modyfikacji jest wydłużenie czasu pracy. Budżet w okolicy 100zł.
Co myślicie od tym sterowniku? KLIK
Co myślicie od tym sterowniku? KLIK
Ziol3k, najtaniej będzie zostawić istniejący driver PWM, on jest też odpowiedzialny za kontrolę pakietu i ładowanie przecież. Dołóż zamiast żarówki ten właśnie driwer z linka, to jest najczęściej sterownik na układzie AX2002. Możesz ustawić na nim prąd do 2A i zasilić kilka LEDów w szeregu. To step-down. Suma Vf LEDów musi być niższa niż minimalne napięcie zasilania i wszystko. Możesz tym zasilić np. 3 XP-G w szeregu, albo 1 MC-E połączoną 2S2P. Kwestia doboru rezystorka pomiarowego na PCB.
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
Ziol3k, z podanych pomiarów wynika, że żarówka ma jakies 50W. Led puszczony na 1A nie dorówna ilością światła. Aż się prosi o 3XP-G w szeregu, z kolimatorami i jakiś step-down. Obawiam się, że przekroczy to jednak budżet. Można by, co ciekawe, podłączyć niezależny, osobny sterownik do każdego leda, choćby z linka jaki wskazałeś. Ma to tą zaletę, że jest tanie i...bezpieczniejsze. Jak wysiądzie Ci jeden sterownik zasilający 3 ledy to jest ciemno, jak jeden z 3-ech to jeszcze będzie światło.
Obejrzyj sobie XP-G, zobacz jaki kolor/bin i cena Ci pasuje:
http://www.maritex.com.pl/pl/shop/products/ggid/17089
MCPCB jest tanie
http://www.maritex.com.pl/pl/shop/products/ggid/16031
no i soczewki:
http://www.maritex.com.pl/pl/shop/products/ggid/11767
ew. podpytaj Midiego skąd kupić, jaki kąt...robił dla nurków...chba, że juz wiesz jaki chcesz mieć rozkład światła.
Obejrzyj sobie XP-G, zobacz jaki kolor/bin i cena Ci pasuje:
http://www.maritex.com.pl/pl/shop/products/ggid/17089
MCPCB jest tanie
http://www.maritex.com.pl/pl/shop/products/ggid/16031
no i soczewki:
http://www.maritex.com.pl/pl/shop/products/ggid/11767
ew. podpytaj Midiego skąd kupić, jaki kąt...robił dla nurków...chba, że juz wiesz jaki chcesz mieć rozkład światła.
witam po przerwie,
"szybki" mod dobiegł końca:)
więc:
- padło na diody XPG biała zimna, R5 - 139 lm/350mA z Maritexu,
- do tego soczewki LENS-01-XP-EX10L-M1 [URL=http://www.maritex.com.pl...ucts/ggid/11767]KLIK[/URL]
- sterowniki z DX'a - KLIK
- oraz mcpcb również z Marinexu
Każda dioda jest zasilana z osobnego sterownika, sterowniki są podłączone pod "wyjście" na oryginalny halogen więc oryginalny sterownik latarki został bez zmian. Diody są osadzone na wytoczonym aluminiowym korpusie który został wprasowany w głowice latarki. Soczewki zgodnie z podpowiedzią midiego o skupieniu 20 stopni.
Przy trybie HI - w diodę płynie 1,2A i 3.3V
Przy trybie Low - w diodę płynie 0,7A i 2,9V
Tryb strobo - 1,2A przez sekundę i przerwa,
Diody osadzone na samym aluminiowym korpusie przy trybie HI momentalnie nagrzewały "radiator". Po złożeniu całej latarki już nie ma takiego problemu - 15min w trybie Hi - korpus latarki jest ciepły, więc myślę że w wodzie nie powinno być problemu,
Zostało mi jeszcze zamontowanie przedniej szybki,
Całość świeci bardzo ładnie, od poniedziałku do piątku będę testował w podwodnym terenie:)
Oto kilka zdjęć z budowy, (foto beamów robione na takich samych ustawieniach)
Dziękuję za pomoc Calineczce! bez niego projektu bym nie ukończył, również dziękuje forumowiczom:)
"szybki" mod dobiegł końca:)
więc:
- padło na diody XPG biała zimna, R5 - 139 lm/350mA z Maritexu,
- do tego soczewki LENS-01-XP-EX10L-M1 [URL=http://www.maritex.com.pl...ucts/ggid/11767]KLIK[/URL]
- sterowniki z DX'a - KLIK
- oraz mcpcb również z Marinexu
Każda dioda jest zasilana z osobnego sterownika, sterowniki są podłączone pod "wyjście" na oryginalny halogen więc oryginalny sterownik latarki został bez zmian. Diody są osadzone na wytoczonym aluminiowym korpusie który został wprasowany w głowice latarki. Soczewki zgodnie z podpowiedzią midiego o skupieniu 20 stopni.
Przy trybie HI - w diodę płynie 1,2A i 3.3V
Przy trybie Low - w diodę płynie 0,7A i 2,9V
Tryb strobo - 1,2A przez sekundę i przerwa,
Diody osadzone na samym aluminiowym korpusie przy trybie HI momentalnie nagrzewały "radiator". Po złożeniu całej latarki już nie ma takiego problemu - 15min w trybie Hi - korpus latarki jest ciepły, więc myślę że w wodzie nie powinno być problemu,
Zostało mi jeszcze zamontowanie przedniej szybki,
Całość świeci bardzo ładnie, od poniedziałku do piątku będę testował w podwodnym terenie:)
Oto kilka zdjęć z budowy, (foto beamów robione na takich samych ustawieniach)
Dziękuję za pomoc Calineczce! bez niego projektu bym nie ukończył, również dziękuje forumowiczom:)
- Załączniki
-
- 1.JPG (94.93 KiB) Przejrzano 210 razy
-
- 2.JPG (145.16 KiB) Przejrzano 210 razy
-
- 3.JPG (124.2 KiB) Przejrzano 210 razy
-
- 4.JPG (131.87 KiB) Przejrzano 210 razy
-
- 5.JPG (174.12 KiB) Przejrzano 210 razy
-
- 6.JPG (152.9 KiB) Przejrzano 210 razy
-
- 7.JPG (168.71 KiB) Przejrzano 210 razy
-
- 8.JPG (81.53 KiB) Przejrzano 210 razy
-
- 9.JPG (146.16 KiB) Przejrzano 210 razy
-
- 10.JPG (138.43 KiB) Przejrzano 210 razy
-
- 11.JPG (143.12 KiB) Przejrzano 210 razy
-
- 12.JPG (76.47 KiB) Przejrzano 210 razy
-
- 13.JPG (136.97 KiB) Przejrzano 210 razy
-
- HI - 1,2A
- 14.JPG (73.74 KiB) Przejrzano 210 razy
-
- LOW - 0,7A
- 15.JPG (72.2 KiB) Przejrzano 210 razy
-
- 16.jpg (35.72 KiB) Przejrzano 210 razy
-
- 17.jpg (32.28 KiB) Przejrzano 210 razy
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
musiałem się sprężać bo w poniedziałek jedziemy nad Solinę nurkować. Czy kąt jest OK okaże się dopiero pod wodą, moim zdaniem bardzo ładnie skupia, daleko rzuca światłem.
Ja osobiście jestem bardzo zadowolony z efektu, nurek jeszcze nie widział ale słyszał:)
Ta czarna plamka jest na diodzie, przy testach dotknąłem soczewką o diodę i się lekko nadtopiła. Próbowałem to zdrapać ale nie dało się, więc na siłę nie walczyłem.
Jak ta przejdzie testy pod wodą, na pewno będą następne do modowania:)
[ Dodano: 25 Wrzesień 2010, 11:53 ]
hej,
jedna rzecz mnie dręczy, której nie rozumiem z braku wiedzy, a mianowicie to:
sterownik ma za zadanie podawanie niezależnie od napięcia źródła zasilania stałe napięcie oraz natężenie dla diody. Czyli te sterowniki które użyłem niby od 3V do 18V powinny podawać w diodę prąd "Output current: 1A with P4 emitter; 1.2A with Q5 emitter"
A w rzeczywistości tak nie jest. Zmieniając oryginalne tryby latarki nurkowej zmieniam tylko natężenie prądu przy stałym napięciu 15V (wydaje mi się że zarówno w trybie max gdzie w halogen płynęło 50W jak i w trybie 50% moc jest wystarczająca aby zasilić nowe sterowniki i podać 3x 1.2A) zmienia się ilość światła na diodach. Przy trybie max 3,2V i 1,2A a przy 50% 2,9V i 0,7A idzie w diodę. I tu moje pytanie:) jak to się dzieje? że sterowniki w jednym i drugiem przypadku nie podają max prądu jaki powinny dawać:)??
ps. latarka w wodzie spisała się znakomicie - skupienie, ilość światła oraz barwa jest w porządku.
Pozdrawiam
Ja osobiście jestem bardzo zadowolony z efektu, nurek jeszcze nie widział ale słyszał:)
Ta czarna plamka jest na diodzie, przy testach dotknąłem soczewką o diodę i się lekko nadtopiła. Próbowałem to zdrapać ale nie dało się, więc na siłę nie walczyłem.
Jak ta przejdzie testy pod wodą, na pewno będą następne do modowania:)
[ Dodano: 25 Wrzesień 2010, 11:53 ]
hej,
jedna rzecz mnie dręczy, której nie rozumiem z braku wiedzy, a mianowicie to:
sterownik ma za zadanie podawanie niezależnie od napięcia źródła zasilania stałe napięcie oraz natężenie dla diody. Czyli te sterowniki które użyłem niby od 3V do 18V powinny podawać w diodę prąd "Output current: 1A with P4 emitter; 1.2A with Q5 emitter"
A w rzeczywistości tak nie jest. Zmieniając oryginalne tryby latarki nurkowej zmieniam tylko natężenie prądu przy stałym napięciu 15V (wydaje mi się że zarówno w trybie max gdzie w halogen płynęło 50W jak i w trybie 50% moc jest wystarczająca aby zasilić nowe sterowniki i podać 3x 1.2A) zmienia się ilość światła na diodach. Przy trybie max 3,2V i 1,2A a przy 50% 2,9V i 0,7A idzie w diodę. I tu moje pytanie:) jak to się dzieje? że sterowniki w jednym i drugiem przypadku nie podają max prądu jaki powinny dawać:)??
ps. latarka w wodzie spisała się znakomicie - skupienie, ilość światła oraz barwa jest w porządku.
Pozdrawiam