Reflektor samochodowy - jaki lepszy ? Soczewka, bez ?
Reflektor samochodowy - jaki lepszy ? Soczewka, bez ?
Witam.
Posiadam reflektor soczewkowy w aucie. Zastanawiam się, czy jeśli wymienię go na standardowy zestaw tj lustro bez soczewki, czy przypadkiem nie będzie to dawało lepszych rezultatów.
Wiem że soczewka = się straty, jednak czy aż tak duże ? Co o tym sądzicie ?
Posiadam reflektor soczewkowy w aucie. Zastanawiam się, czy jeśli wymienię go na standardowy zestaw tj lustro bez soczewki, czy przypadkiem nie będzie to dawało lepszych rezultatów.
Wiem że soczewka = się straty, jednak czy aż tak duże ? Co o tym sądzicie ?
- spireneusz
- Posty: 30
- Rejestracja: poniedziałek 22 cze 2009, 08:17
- Lokalizacja: z Marsa
Z tego co kiedyś czytałem na temat soczewek i z tego czego uczyli mnie o nich na polibudzie to wydaje mi się że mają gorsze parametry niż np reflektory Free form (gładkie szkło i odbłyśnik który kształtuje wiązkę) a straty te wynikają głównie z tego że w soczewkowym reflektorze samochodowym połowa powierzchni soczewki i odbłyśnika jest zakryta przesłoną która ma kształtować granicę światła i cienia dla świateł mijania.
Mag 5D sst50 / romisen RC-C8 mod xpg / romisen RC-A4 / TIROSS mod xpg + regina /wydumka 2x18650+ XM-L + ref SMO // Mag Solitaire nichia 5mm / UniqueFire UF-DT1 Mod XM-l / "coś" 2x 16340 z xre q5 i refem SMO /UltraFire WF-501B xpg + ref SMO
Mnie również uczono na politechnice tego, co mówi wkliw,
Ideałem jest gładkie szkło i duży odbłyśnik. Jednak w sportowych samochodach dawnych lat maska opadała tak nisko, że odbłyśniki o optymalnych rozmiarach przestały się mieścić, wówczas powstał patent z otwieranymi światłami. Miał kilka wad (głównie cenę i masę, a potem również problemy z przejściem homologacji na regulamin dot. ochrony pieszych), więc wprowadzono małe układy optyczne - soczewkowe.
W dobrych warunkach drogowych trudno dostrzec różnicę, jednak w deszczu i mgle sprawdzają się gorzej od reflektorów z dużymi odbłyśnikami.
Moje wiadomości pochodzą z ery halogenów, w lampach wyładowczych to już chyba zawsze są soczewki.
Co do tego, który reflektor jek świeci, to chyba kluczowa jest po prostu jakość reflektora.
Ideałem jest gładkie szkło i duży odbłyśnik. Jednak w sportowych samochodach dawnych lat maska opadała tak nisko, że odbłyśniki o optymalnych rozmiarach przestały się mieścić, wówczas powstał patent z otwieranymi światłami. Miał kilka wad (głównie cenę i masę, a potem również problemy z przejściem homologacji na regulamin dot. ochrony pieszych), więc wprowadzono małe układy optyczne - soczewkowe.
W dobrych warunkach drogowych trudno dostrzec różnicę, jednak w deszczu i mgle sprawdzają się gorzej od reflektorów z dużymi odbłyśnikami.
Moje wiadomości pochodzą z ery halogenów, w lampach wyładowczych to już chyba zawsze są soczewki.
Co do tego, który reflektor jek świeci, to chyba kluczowa jest po prostu jakość reflektora.
Xenony są też w odbłyśnikach, i to oryginalnie, np w reno megane.
Aktualnie posiadam soczewkowe reflektorki na H1, przesłona zasłania pół soczewki, więc trochę światła się traci.
Mam zamiar kupić reflektory na H7, ale z lustrami, jednak tam też jest przesłona, która zasłania połowę żarnika... I jak to ma się w praktyce ?
Aktualnie posiadam soczewkowe reflektorki na H1, przesłona zasłania pół soczewki, więc trochę światła się traci.
Mam zamiar kupić reflektory na H7, ale z lustrami, jednak tam też jest przesłona, która zasłania połowę żarnika... I jak to ma się w praktyce ?
ILPT
Praktyka pokazuje że najlepiej świeci ksenon w soczewce, ale nie każdy
Tutaj masz link do forum, gdzie są zdjęcia porównawcze sporej ilości soczewek. (głównie amerykańskich - DOT):
http://www.hidplanet.com/forums/viewtopic.php?t=46359
Jak widać na zdjęciach z powyższego linka, budowa soczewki ma bardzo duży wpływ na jakość świecenia świateł.
Wystarczy porównać soczewkę z Infinity FX, a BMW e46.
Trochu tych soczewek już widziałem i mogę powiedzieć, że jakościowo najlepsze soczewki produkują Japończycy (Koito) choć i tym zdarzały się małe wpadki.
Tutaj masz link do forum, gdzie są zdjęcia porównawcze sporej ilości soczewek. (głównie amerykańskich - DOT):
http://www.hidplanet.com/forums/viewtopic.php?t=46359
Jak widać na zdjęciach z powyższego linka, budowa soczewki ma bardzo duży wpływ na jakość świecenia świateł.
Wystarczy porównać soczewkę z Infinity FX, a BMW e46.
Trochu tych soczewek już widziałem i mogę powiedzieć, że jakościowo najlepsze soczewki produkują Japończycy (Koito) choć i tym zdarzały się małe wpadki.
ja mam w corsie b lampy firmy ABM soczewka na h7 i jakoś nie jestem zbyt zadowolony zastanawiam się czy nie przesiąść się na lampy firmy DEPO FK (niemieckie) z gładkim szkłem na h4 powiedzcie mi czy coś daje taki grzybek na zarówkę ? bo są 2 rodzaje lamp do mojego auta DEPO właśnie z tym grzybkiem i ma inne lustro i ARTEB beż grzybka na dole przedstawie wam 3 zdjęcia
1 moje aktualne lampy
2 DEPO FK
3 ARTEB
Moje ostatnie pytanko czy warto jest płacić 100zł za żarówki np takie jak w poniższym linku
http://allegro.pl/philips-h7-x-treme-vi ... 34955.html
czy faktycznie one są lepsze niż te model starsze ? czy to tylko taki chwyt reklamowy nowe pudełko i troszkę inna zarówka ?
Z góry dzięki za pomoc
1 moje aktualne lampy
2 DEPO FK
3 ARTEB
Moje ostatnie pytanko czy warto jest płacić 100zł za żarówki np takie jak w poniższym linku
http://allegro.pl/philips-h7-x-treme-vi ... 34955.html
czy faktycznie one są lepsze niż te model starsze ? czy to tylko taki chwyt reklamowy nowe pudełko i troszkę inna zarówka ?
Z góry dzięki za pomoc
Jeżeli jest podobna różnica jak przy H4, nie warto. Kup takie:licha89 pisze:
Moje ostatnie pytanko czy warto jest płacić 100zł za żarówki np takie jak w poniższym linku
czy faktycznie one są lepsze niż te model starsze ? czy to tylko taki chwyt reklamowy nowe pudełko i troszkę inna zarówka ?
http://allegro.pl/listing.php/search?st ... category=0
Pozdrawiam, Tomasz
- pegasus_sis
- Posty: 963
- Rejestracja: środa 25 sie 2010, 13:03
- Lokalizacja: Łódź
W aucie mam po jednej stronie przekaźnik, po drugiej napięcie niższe o 0,3 V.
X-treme H1 po stronie z wyższym napięciem spaliła się po ok. 7 tyś. kilometrów, z drugiej świeci nadal
Philipsy są drogie, ale maja pewną zaletę - mają doskonałą geometrię. Porównuje do Tungsram +90 i Narva Range Power White. Możesz sprawdzić jeszcze Osram Nightbreaker - ponoć też są dobre
Arteb są brazylijskie, Depo taiwańskie. Obydwie firmy prócz sprzedawania pod własnymi markami dostarczają części na pierwszy montaż i sprzedają części OEM dla innych producentów. Nie ma co patrzeć na markę - trzeba obmacać obydwie sztuki, porównać jak świecą na ścianę ... Albo bierz które ładniejsze - to nie jest gniot no-name albo badziew TYC (de facto tańsza marka DEPO)
X-treme H1 po stronie z wyższym napięciem spaliła się po ok. 7 tyś. kilometrów, z drugiej świeci nadal
Philipsy są drogie, ale maja pewną zaletę - mają doskonałą geometrię. Porównuje do Tungsram +90 i Narva Range Power White. Możesz sprawdzić jeszcze Osram Nightbreaker - ponoć też są dobre
Arteb są brazylijskie, Depo taiwańskie. Obydwie firmy prócz sprzedawania pod własnymi markami dostarczają części na pierwszy montaż i sprzedają części OEM dla innych producentów. Nie ma co patrzeć na markę - trzeba obmacać obydwie sztuki, porównać jak świecą na ścianę ... Albo bierz które ładniejsze - to nie jest gniot no-name albo badziew TYC (de facto tańsza marka DEPO)
Kolego, nie wiem skąd masz takie czarodziejskie informacje, ale jesteś w dużym błędzie. Firma DEPO nie jest żadną marką. Depo perfidnie podrabia lampy In.Pro, Hella i inne. DEPO obecnie należy do najgorszych jakościowo lamp. W domu mam lampy DEPO / FK Automotive (tak naprawdę nie wiadomo co kto robił dla kogo - info na opakowaniu się wykluczają). Lampy przeznaczone do golfa 3 - Angel Eyes, wykonane w technice FF, nie oświetlą pobocza, oświetlona droga ma ciemne plamy i inne "dziury". Światła długie natomiast są jeszcze gorsze, zamiast "dawać" daleko do przodu, świecą na boki nie doświetlając w ogóle drogi przed autem. Długie i krótkie światła na żarówkę H7, reflektory straciły już część warstwy odblaskowej, mimo że żarówka dostaje ledwo 12 V zamiast nominalnych 13,2. Wspomniana warstwa po prostu odpada i się łuszczy. Żarówki to Philips Standard. Reflektory notorycznie parują, mimo zapewnienia drożności kanału odpowietrzającego.pegasus_sis pisze:Nie ma co patrzeć na markę - trzeba obmacać obydwie sztuki, porównać jak świecą na ścianę ... Albo bierz które ładniejsze - to nie jest gniot no-name albo badziew TYC (de facto tańsza marka DEPO)
Co do TYC - kolega znów pisze nieprawdę. Obecnie posiadam reflektory TYC, zamienniki HELLA PROJECTOR do golfa 3 i są one identyczne, nie odbiegające jakością od oryginalnych, używają nawet identycznych klejów. Potwierdziło to wiele osób jak i również ja, porównując z kolegą który mnie namówił na takowe reflektory. Dodatkowo ojciec miał mus i wymienił oryginalne reflektory starego typu na nowe TYC i jest zachwycony. Reflektory nie odbiegają jakością ani wykonaniem od oryginałów. Posiadają wszystkie gumowe uszczelki, nie mają zadziorów, posiadają membrany "oddychające" jak i również porządne gwinty do zakładania kopułek pod którymi siedzi żarówka. Co ważne, miejsce na żarówkę jest wykonane z blachy a nie jak w DEPO - plastikowy cokół + drut sprężynujący i to w ramach oszczędności tylko jeden, co powoduje że żarówka krzywo siedzi bo jest tylko naciskana z jednej strony. TYC jako jedyny dokłada do swoich zestawów śruby do manualnej regulacji reflektorów, smar "kontakt" celem zabezpieczenia styków, nakładki gumowe na silniki, przejściówki jeśli występowały reflektory w jednym modelu auta z różnymi gniazdami. Depo dołoży co najwyżej żarówki H1 fatalnej jakości.
Polecam również oszukać informacji o halogenach DEPO, w których żarówki H3 mogły świecić maksymalnie kilka minut, potem po prostu wypadały z wytopionego gniazda.
Świetlik - też nie do końca prawda co piszesz o kopułce przeciwolśnieniowej - kopułka ma za zadanie eliminować światło wydostające się z przodu żarówki, nigdzie go nie kieruje. Kopułki wbrew temu co piszesz występują w reflektorach FF ( z gładkim szkłem) jak i w reflektorach z soczewkami na kloszu-patrz Golf 3 i reflektor na żarówkę H4. Zdarza się też że są lub ich nie ma w takich samych samych reflektorach - patrz Golf 3. Stosowane są głównie w reflektorach z żarówkami H7/H4 które i tak mają naniesioną warstwę farby na kopułce żarówki i najczęściej pełnią rolę ozdobną, osłaniają czarną kopułkę żaróki, tak aby czarny kolor nie był widoczny w lustrze.
Co do samych reflektorów. Od ponad roku szukałem reflektora który by spełniał podstawowe zadanie i był trwały. Miałem okazję przetestować sporo żarówek, reflektorów i moje typy wyglądają tak:
Najlepsze jakościowo - oryginalne reflektory Hella i zamienniki TYC
Całkiem dobre - In.Pro, choć nieco za drogie
Sonar - kompromis ceny do jakości, trzeba potrafić je ustawić bo posiadają 3 śruby regulacyjne, wiele osób ustawia je tak że świecą w ziemię i narzeka że nie oświetlają drogi. Korzystałem z nich ponad rok czasu i zero zgrzytów czy niedogodności.
Najgorsze - DEPO / FK. Z depo posiadam wspomniane reflektory, blendy (zaślepki) koło kierunkowskazów, kierunkowskazy i kratki wlotu powietrza w zderzaku. O reflektorach już pisałem, blendy nie trzymają się niczego i nie pasują - są za duże. Kierunkowskazy są nieszczelne, nie posiadają uszczelek i co dziwne...odbłyśnika wewnątrz brak. Kratki w zderzaku trzeba było nawiercać bo nie łapią się zatrzaskami i ciągle je gubiłem. Chętnie bym kupił oryginalne ale są już niedostępne.
Co do żarówek - warte uwagi Tungsram +90% - świecą wyraźnie jaśniej niż standardowe. Żarówki o chłodniejszym świetle - Tungsram BLUish - odpowiednim Osram Cool Blue / Blue Vision w dużo niższej cenie. Najgorsze - wszsytko co no-name a już tragedia to żarówki z niebieską bańką z marketu.
Kompromis to Philips +30% lub Philips Standard, jednak za 2 sztuki philipsa standard zapłacimy ok 25 zł, a za 2 sztuki Tungsrama +90% ok 20 zł (model H1).
Jeśli bym miał kupić do auta reflektory, zakupił bym oryginalne i nowe, do tego zamontował przekaźniki żarówek i porządne żarówki - moje wskazanie na +90%. Aby żarówek nie wypalać niepotrzebnie, zaopatrzył bym się w światła dzienne i miał wypalanie żarówek z głowy.
Dodatkowo kolego, zanim poczynisz jakiekolwiek naprawy, należy zacząć od podstaw. Pierwsze to pomiar napięcia na żarówce - nominalne to 13,2 V, każde niższe powoduje że żarówka świeci słabiej. Przy napięciu ok 11 V wydajność żarówki spada o około 30 - 40 % a ona sama świeci na pomarańczowo.
Kolejna sprawa to soczewka - należy rozebrać reflektor i obejrzeć lustro soczewki. Soczewki mają wadę - łatwo ulegają wypaleniu. Bańka żarówki w reflektorze soczewkowym jest dużo bliżej lustra co prowadzi do szybkiego matowienia. Producenci dodatkowo oszczędzają i nanoszą lustro na plastik, niby temperaturo odporny, ale mimo wszystko jest on na tyle blisko żarówki która osiąga ponad 200 st, że po kilku latach jazdy, zazwyczaj lustra nie ma w ogóle nad żarówką, a to ono bierze udział w odbijaniu światła bo na dole mamy przesłonę, przykładowo:
Jeśli stwierdzisz takie coś u siebie, czeka cie albo wymiana lustra albo jego regeneracja o ile nie jest krzywe itp. Koszt ok 50 zł sztuka.
Następnie zastanów się nad żarówkami. Ojciec pewien czas używał żarówek Li-Tech z targu - 2 sztuki H4 po 10 zł. Skutek ? Żarówki zamiast 55W w standadzie pobierały 89 W a świeciły bardzo słabo, efekt - pomarszczone i dosłownie spływające lustro w reflektorze.
Resumując Depo odradzam, za dużo nerwów miałem z tą firmą. Fakt, ładnie wyglądają ale nie świecą w ogóle. Zanim wydasz kasę, sprawdź to co masz, wyczyść środek z kurzu itp i zastosuj się do moich wskazówek. Robiłem już ludziom reflektory i każdy był zadowolony.
- pegasus_sis
- Posty: 963
- Rejestracja: środa 25 sie 2010, 13:03
- Lokalizacja: Łódź
Możliwe że pomyliłeś. Ja już na DEPO nie patrzę, jak ktoś chce wrzucę foto reflektorów o których pisałem jak wyglądają...pegasus_sis pisze:chyba pomyliłem DEPO z TYC
A co do Tungsram 90 - miałem w paczce jedną żarówkę z przekrzywionym żarnikiem - wymienili w sklepie na nowe opakowanie.
Co do Tungsrama, zdarzyło mi się to samo - bańka była tak krzywa że nawet nie trzeba było doszukiwać się krzywizny bo chyba odstawała z 3 - 4 mm w jedną stronę, co ważne żarnik stał prosto jak trzeba ;P
Od ręki dostałem nowe, wolne od wad. Podejrzewam że u "niby lepszych" producentów selekcja jest na wyższym poziomie, nie zmienia to faktu że ci super jak Philips też naciągają ładnie - patrz fotografir Blue Vision Philipsa i niby niebieska poświata, X-Treme i niby 100% więcej światła ( z przelicznika powinno w takim razie wychodzić ok 3 000 lumenów z żarówki), jednak w przypadku tych +90% tylko tungsram napisał że jest to wartość średnio ważona a nie na całą powierzchnię.