"Duży" projekt
"Duży" projekt
Witam
Na Światełkach było już prawie wszystko modowane i przerabiane na LEDy, ale "prawie" robi dużą różnicę. Aby przebić dotychczasowe projekty postanowiłem zabrać się za..... oświetlenie lokomotywy spalinowej BR-130
Tak wygląda w całości
A tak z przodu:
Tak wygląda moduł oświetleniowy:
Źródłem światłą do tej pory była żaróweczka 16V 30mA, dająca w miarę przyzwoite światło dopiero przy prędkości max. Światła białe świeciły tylko z przodu, było to zrealizowane małą płytką prostownika selenowego. Niestety nie było świateł czerwonych z tyłu lokomotywy.
Jak widać światło środkowe było oświetlane bezpośrednio żaróweczką, a światła boczne, poprzez tzw. światłowody, co powodowało dodatkowe straty.
Postanowiłem więc zastosować do oświetlenia LEDy. W jeden wieczór powstał schemat.
Zdecydowałem się użyć diody białe i czerwone SMD 805 na boki i jedną 3mm klasyczną na środek. Prąd ustaliłem na około 8mA dla wszystkich diod, dodając w szereg z każdą diodą rezystor 1kΩ. Oświetlenie przełączają dwie diody prostownicze, jedna dla czerwonych i druga dla białych diod.
Przyszedł więc czas na projekt płytki, który zajął mi kolejny wieczór.
(dwie identyczne na jednym kawałku)
Po polutowaniu wszystkiego i starannym rozmieszczeniu elementów i przewodów, udało się wszystko zmieścić w miejscu starych elementów.
Po zamknięciu całości można zauważyć, że przez otwór wystaje prawie cała dioda czerwona i około połowy białej. Wszystko było ustalone doświadczalnie, gdyż jak wiadomo, biała świeci powierzchnią luminoforu (czyli prawie cała) a czerwona, tylko powierzchnią małego czipu. Ponadto dioda górna została umieszczona dokładnie naprzeciwko otworu w kabinie, a żarówka była przesunięta tak mocno do dołu, że praktycznie naprzeciwko otworu znajdował się korpus żarówki.
Przed przeróbką zrobiłem zdjęcie zasilając obwody napięciem 15V, gdyż dopiero wtedy światło było jako tako widoczne, i nie było już tak bardzo czerwone.
A tu już jak to świeci przy napięciu 11V po przeróbce.
Na czerwono: (niestety nie świecą idealnie równo...)
I na biało
Diody 3mm udało mi się kupić neutralne, niestety SMD były tylko zimne, efekt chyba jednak tragiczny nie jest
Na koniec mały schemacik elektroniki
Pozdrawiam
Na Światełkach było już prawie wszystko modowane i przerabiane na LEDy, ale "prawie" robi dużą różnicę. Aby przebić dotychczasowe projekty postanowiłem zabrać się za..... oświetlenie lokomotywy spalinowej BR-130
Tak wygląda w całości
A tak z przodu:
Tak wygląda moduł oświetleniowy:
Źródłem światłą do tej pory była żaróweczka 16V 30mA, dająca w miarę przyzwoite światło dopiero przy prędkości max. Światła białe świeciły tylko z przodu, było to zrealizowane małą płytką prostownika selenowego. Niestety nie było świateł czerwonych z tyłu lokomotywy.
Jak widać światło środkowe było oświetlane bezpośrednio żaróweczką, a światła boczne, poprzez tzw. światłowody, co powodowało dodatkowe straty.
Postanowiłem więc zastosować do oświetlenia LEDy. W jeden wieczór powstał schemat.
Zdecydowałem się użyć diody białe i czerwone SMD 805 na boki i jedną 3mm klasyczną na środek. Prąd ustaliłem na około 8mA dla wszystkich diod, dodając w szereg z każdą diodą rezystor 1kΩ. Oświetlenie przełączają dwie diody prostownicze, jedna dla czerwonych i druga dla białych diod.
Przyszedł więc czas na projekt płytki, który zajął mi kolejny wieczór.
(dwie identyczne na jednym kawałku)
Po polutowaniu wszystkiego i starannym rozmieszczeniu elementów i przewodów, udało się wszystko zmieścić w miejscu starych elementów.
Po zamknięciu całości można zauważyć, że przez otwór wystaje prawie cała dioda czerwona i około połowy białej. Wszystko było ustalone doświadczalnie, gdyż jak wiadomo, biała świeci powierzchnią luminoforu (czyli prawie cała) a czerwona, tylko powierzchnią małego czipu. Ponadto dioda górna została umieszczona dokładnie naprzeciwko otworu w kabinie, a żarówka była przesunięta tak mocno do dołu, że praktycznie naprzeciwko otworu znajdował się korpus żarówki.
Przed przeróbką zrobiłem zdjęcie zasilając obwody napięciem 15V, gdyż dopiero wtedy światło było jako tako widoczne, i nie było już tak bardzo czerwone.
A tu już jak to świeci przy napięciu 11V po przeróbce.
Na czerwono: (niestety nie świecą idealnie równo...)
I na biało
Diody 3mm udało mi się kupić neutralne, niestety SMD były tylko zimne, efekt chyba jednak tragiczny nie jest
Na koniec mały schemacik elektroniki
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
WitamCalineczka pisze:
Super, muszę swoim dziewczynom PIKO kupić
No że Ci się chciało....
A homologacja jest?
Może być ciężko takie lokomotywy kupić, bo teraz to większość sterowana DCC, analogi sukcesywnie są wypierane
Homologacja niepotrzebna, a certyfikat UTK (Urząd Transportu Kolejowego) już załatwiam
Nota bene coraz częściej już LEDy wchodzą na PKP, na początku latarki na drągach rogatkowych, sygnalizatory na przejazdach, a powoli już semafory, może i czas na światłą lokomotyw się zbliża.....
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Witam
No i przyszedł czas na następną lokomotywę, czasu mało, więc kilka dni to trwało...
Tym razem postanowiłem zastosować proste źródła prądowe, w których jako źródło napięcia odniesienia zastosowałem dwie diody włączone w kierunku przewodzenia. Zasilają one światła białe, gdyż na nich najbardziej widać różnicę jasności. Zastosowane diody to 3mm białe neutralne (dwie opiłowane do średnicy 2mm) oraz czerwone SMD 805.
Oto schemat:
Tym razem musiałem skorzystać zarówno z elementów SMD jak i elementów przewlekanych, aby się zmieścić w wolnej przestrzeni, po zaprojektowaniu, wytrawieniu i polutowaniu otrzymałem dwa ładne panele.
Białe światła świecą już całkiem przyjemnie przy zasilaniu około 3,3V (lokomotywka przy takim napięciu jeszcze stoi); przy 4V LEDy dostają po 7mA, a przy max napięciu 12V LEDy dostają po 9mA.
Dla czerwonych świateł wywierciłem otworki, w miejscach gdzie były czerwone kropki na obudowie
A tak lokomotywka świeci przy zasilaniu 10V
Parametry zdjęć jak do latarek ISO 200; f 5,6; 1/15s
Pozdrawiam
No i przyszedł czas na następną lokomotywę, czasu mało, więc kilka dni to trwało...
Tym razem postanowiłem zastosować proste źródła prądowe, w których jako źródło napięcia odniesienia zastosowałem dwie diody włączone w kierunku przewodzenia. Zasilają one światła białe, gdyż na nich najbardziej widać różnicę jasności. Zastosowane diody to 3mm białe neutralne (dwie opiłowane do średnicy 2mm) oraz czerwone SMD 805.
Oto schemat:
Tym razem musiałem skorzystać zarówno z elementów SMD jak i elementów przewlekanych, aby się zmieścić w wolnej przestrzeni, po zaprojektowaniu, wytrawieniu i polutowaniu otrzymałem dwa ładne panele.
Białe światła świecą już całkiem przyjemnie przy zasilaniu około 3,3V (lokomotywka przy takim napięciu jeszcze stoi); przy 4V LEDy dostają po 7mA, a przy max napięciu 12V LEDy dostają po 9mA.
Dla czerwonych świateł wywierciłem otworki, w miejscach gdzie były czerwone kropki na obudowie
A tak lokomotywka świeci przy zasilaniu 10V
Parametry zdjęć jak do latarek ISO 200; f 5,6; 1/15s
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
Podoba mi się
Sterownik extended v3.5 HE <klik>
Instrukcje sterowników w PDF <klik>
kontakt: info(at)krypton(dot)pl
(podstawić @ i . w stosowne miejsca)
Instrukcje sterowników w PDF <klik>
kontakt: info(at)krypton(dot)pl
(podstawić @ i . w stosowne miejsca)
Witam
Udało mi się dziś sfotografować panel świetlny sygnalizatora drogowego, taki co stoi na przejeździe kolejowym.
Z przodu:
I z tyłu:
Oczywiście jest to tylko sam panel bez zewnętrznych soczewek i obudowy. Zasilanie 24V stałe ale są wersje na przemienne (czyli o dowolnej polaryzacji), czarne kostki to..... LM317.
Pozdrawiam
Udało mi się dziś sfotografować panel świetlny sygnalizatora drogowego, taki co stoi na przejeździe kolejowym.
Z przodu:
I z tyłu:
Oczywiście jest to tylko sam panel bez zewnętrznych soczewek i obudowy. Zasilanie 24V stałe ale są wersje na przemienne (czyli o dowolnej polaryzacji), czarne kostki to..... LM317.
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.