Problem z dynamo

Oświetlenie przednie i tylne w rowerze, zasobniki na baterie. Komfort i bezpieczeństwo nocnej jazdy.
qbusp
Posty: 3
Rejestracja: piątek 20 sie 2010, 11:21
Lokalizacja: polska

Problem z dynamo

Post autor: qbusp »

Witam. Mam problem z dynamo. Zakupiłem nowy rower, dynamo w nim ma 2 wejście + i - a z każdej lampy wychodzą po 2 kabelki, kiedy podłączam tylko 1 lampę (przednią lub tylną) to działa, ale kiedy podłączam obie na raz to ani jedna nie świeci. Co robić?
heniu007
Posty: 30
Rejestracja: sobota 03 kwie 2010, 12:07
Lokalizacja: Ignacew

Post autor: heniu007 »

Witam ;) A mógłbyś przybliżyć jak dokładnie podłączasz te lampy? Konfiguracji podłączeń parę jest, więc nie bardzo z Twojej wypowiedzi wysnuć konkretne wnioski :roll: Jak możesz to załącz jakiś rysunek, to postaramy coś zaradzić ;)

Jakie masz te lampy? Diodowe czy na żarówkach?
qbusp
Posty: 3
Rejestracja: piątek 20 sie 2010, 11:21
Lokalizacja: polska

Post autor: qbusp »

lampy są na żarówkach. z każdej odchodzą 2 kable (masa i +) i kiedy podłączam tylko przednią lub tylną to działają, a kiedy łącze kable ( czyli 2 plusy i dwa minusy od obu lamp) i podłączam do dynamo ( 2 kable + i 2 kable - ) to nie działa żadna lampa. Jest możliwe, że dynamo nie ma po prostu siły uciągnąć obu lamp?
heniu007
Posty: 30
Rejestracja: sobota 03 kwie 2010, 12:07
Lokalizacja: Ignacew

Post autor: heniu007 »

Hmm ciekawy problem, niby nie ma żadnej filozofii a jednak nie działa :mad:
Na początek poradziłbym Tobie żebyś spróbował przeprowadzić 2 eksperymenty :mrgreen:
Podłącz tak jak łączyłeś te dwie lampy do dynama, sprawdź czy pewnie kabelki trzymają się na stykach i rozpędź się powiedzmy do 50 km/h :wink:
Drugim eksperymentem będzie połączenie tych lampek w szereg ( nie ma znaczenia których kabli użyjesz, w końcu to żarówki) , podłączenie pewne do dynama i ponowne rozpędzenie się do tych 50kmh :mrgreen:
Jeśli w czasie tych eksperymentów żarniki żarówek nawet się nie rozgrzeją chociaż do koloru czerwono-pomarańczowego to proszę zarzuć na forum zdjęcie gniazda do kabelków w dynamie.
A jeśli ujrzysz chociaż "szczyptę" światła na żarniku, to znaczy że musisz wymienić dynamo które ci zaoferuje większą moc lub pożegnać się z lampą tylną na dynamo a dać diodową lampę na baterie/akumulatory.
Jest jeszcze możliwość wykonania bufora do tego dynama. W skrócie działało by to tak że dynamo dostarczało by tam jakiejś energii, i ta energia poprzez odpowiedni układ byłaby "stabilizowana" i przekazywana do małych rozmiarów akumulatora. W czasie dnia podczas jazdy ładujesz takie ogniwko, a w nocy z akumulatora pobierany jest prąd do żarówek ( również ładowana ale oczywiście pobierany prąd jest większy niż wyprodukowany w dynamie). I jeśli używasz takiego roweru zarówno w dzień jak i w nocy taka metoda z pewnością przyniosła by pozytywny efekt :wink:
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Sprawdź może na początek, czy obie lampki podłączone razem będą świecić z zewnętrznego źródła, np. akumulator 6V czy nawet płaska bateria.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
qbusp
Posty: 3
Rejestracja: piątek 20 sie 2010, 11:21
Lokalizacja: polska

Post autor: qbusp »

Niestyty żaden z "eksperymentów się nie powiódł" lampy nie świecą, natomiast po podłączeniu do baterii lampy się świecą, ale słabym światłem, choć bateria jest nowa (4,5V). Dzięki za wszystkie rady. Pozostaje mi wymienić dynamo :)
heniu007
Posty: 30
Rejestracja: sobota 03 kwie 2010, 12:07
Lokalizacja: Ignacew

Post autor: heniu007 »

Twój wybór, ale z wymianą będzie trochę zachodu, bo w końcu trzeba zapleść koło, a jeśli w dodatku w nowym dynamie na kołnierzach piast otwory do szprych będą umiejscowione znacząco wyżej lub niżej musisz brać również pod uwagę wymianę szprych. :cry:

PS
Sprawę również mogą załatwić dłuższe nyple, a w przypadku naddatku wychodzących szprych możesz je ściąć chociażby szlifierką kątową :mrgreen:
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

qbusp pisze:Niestyty żaden z "eksperymentów się nie powiódł" lampy nie świecą, natomiast po podłączeniu do baterii lampy się świecą, ale słabym światłem, choć bateria jest nowa (4,5V). Dzięki za wszystkie rady. Pozostaje mi wymienić dynamo :)
Witam, czy dysponujesz może miernikiem - amperomierz prądu przemiennego, bo mógłbyś wykonać pomiar prądu pobieranego przez żarówki.
A właśnie, jakie Ty tam masz żarówki, bo z tego co pamiętam to z przodu powinno być 6V 2,4W a z tyłu 6V 0,6W, może przeciążasz dynamo.....

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
krudnik
Posty: 111
Rejestracja: czwartek 08 sty 2009, 22:54
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: krudnik »

Coś musi być nie tak z tymi żarówkami, bo normalnie podłączenie samej tylnej lampki lub podłączenie szeregowe przedniej i tylnej powinno skutkować spaleniem tyłu, no chyba że to były próby przy ręcznym kręceniu kołem z małą prędkością.
ODPOWIEDZ