"Zdrowa" temperatura power-leda - jaka "zalec

dane techniczne, zdjęcia i ciekawostki o diodach świecących
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

"Zdrowa" temperatura power-leda - jaka "zalec

Post autor: skaktus »

Witajcie.

Jaka temperatura waszym zdaniem jest najlepsza dla diod mocy ? Mam pewien problem, w sumie chyba przesadzam. Dostałem do przerobienia znów lampki dzienne, diody Osram Dragon Plus. Jedna lampa przerobiona, dzięki czemu na padach do lutowania / pinach zamiast 80 - 90 st mam ok 40 st po minucie pracy, bez owiewania radiatora jak to jest w trakcie jazdy. Drugą lampę przerobiłem identycznie i mam ok 50 st...Lamp pobierają tyle samo, tj 6 W przy 12 V. Warto walczyć o te 10 st i dalej przerabiać, czy dać sobie spokój ? Spędziłem nad lampą 3 godziny, pomiędzy diodą a aluminium jest podkładka z sylikonu, dodatkowo przesmarowana pastą termo. W pierwszej lampie to zdaje egzamin, w drugiej jakoś nie bardzo.

Co wy na to ?
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Re: "Zdrowa" temperatura power-leda - jaka "z

Post autor: Pyra »

skaktus pisze: pomiędzy diodą a aluminium jest podkładka z sylikonu, dodatkowo przesmarowana pastą termo.
A możesz mi powiedzieć po co ta podkładka z silikonu?
Jeśli już naprawdę musi być, to poszukaj starusieńkiego kondensatora mikowego, i zdobędziesz, chyba najlepszy, materiał izolacyjny, o bardzo dobrych właściwościach termicznych. Czasem jeszcze można mikę kupić, ale wszyscy już przechodzą na badziewny silikon, więc handel się dostosowuje.... :sad:

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Materiał izolacyjny ? To ma przewodzić :P

Dlaczego sylikon - niestety dioda mimo prób wisi lekko w powietrzu nad radiatorem i czymś trzeba wypełnić tą przestrzeń. Nie da się tego sensownie ustawić ani nic, chiński wyrób...Do tego sylikonowa podkładka jest nieco elastyczna, więc dobrze wypełnia i małe i większe szczeliny. Jak by tego było mało, jedne diody wiszą wyżej, inne niżej bo cała lampa ma też źle dobrane wysokościowo aluminiowe "walce" które odbierają ciepło z diody na resztę obudowy. Diody są na płytce drukowanej, a ta po zamontowaniu dodatkowo się ugina...cała historia.

Szkoda że nigdzie nie można zdobyć termopada takiego jak w komputerach typu EEE PC - bardzo miękki, wręcz lejący, niebieski. Potrafi z atoma oprowadzić 5 W ciepła na kawałek stalowej blachy, procesor osiąga ok 50 - 60 st przy max obciążeniu...bajer. Niestety w PL są tylko pady "twarde" w porównaniu tych EEE PC, są różowe i nie są tak elastyczne jak i przewodzenie ciężkie.
ILPT
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Wywal te podkładki, to jest zło w czystej postaci ;)
Proponuję Ci dołożyć podkładki z cienkiej blaszki miedzianej lub aluminiowej, pasta termo, to też zło konieczne, jej zadaniem jest zniwelować drobne nierówności stykających się powierzchni, sama w sobie nie jest najlepszym przewodnikiem ciepła.
A najlepiej będzie mimo wszystko tak pokombinować, aby żadne podkładki nie były potrzebne..... :roll:

Chodziło mi o izolacje elektryczną, bo czasem może być konieczna (Luxeony itp), tylko po to się stosuje podkładki silikonowe, aby odizolować element elektrycznie od radiatora, zapewniając jako takie chłodzenie.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Zrobiłem dziś mały test. Podkładki zostawiłem, lampy świeciły się ok godziny, celem pierwszego wygrzania pasty termo i jej dobrego rozprowadzenia. Temperatura na padach diod wynosiła ok 45 - 48 st. Lampy z tyłu są żebrowane, wiadomo - jedzie auto, powietrze owiewa lampy, więc mamy chłodzenie. W tym celu na każdą lampę z tyłu dałem nawiew z wentylatora, niskie obroty, lekki powiew. Lampy dość skutecznie odprowadziły ciepło, mimo że żebra są pomalowane. Po 10 minutach dalszej pracy + wentylatory, tył lamp letni, temperatura diod na padach 36 - 38 st, więc moim zdaniem mimo podkładek z sylikonu, całość będzie pracowała poprawnie.

Zawsze lepsze to niż 90 st w oryginale, a tak jeździ 99,99999999% ludzi którzy je kupują, niektórzy nawet już 2 - 3 lata...

Rekordzistą były lampy do audi, gdzie diody wisiały całkowicie w powietrzu i osiągały ok 100 st...
ILPT
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

No fajnie, ale ... stoisz w korku przez 10 minut, temperatura asfaltu +40°C
I co wtedy z chłodzeniem?

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

W sumie racja, jednak wątpię abym zszedł do np 30 st na diodzie przy przerabianu. Dodatkową poważną trudnością jest zamontowana wewnątrz elektronika, która jest upchana na ciasno i nie daje dużo możliwości manewrowania. Chciałem ją wywalić na zewnątrz, ale niestety było by to kłopotliwe, tym bardziej że diody są podzielone na sekcje i które są osobno zasilane, więc bym musiał ciągnąć z tego co patrzyłem na pierwszy rzut oka ok 4 przewody na lampę, co daje nam 8 na 2 lampy do sterowników...paranoja.
ODPOWIEDZ