Mactor HID czyli jak zrobić HID'a za 600PLN
Mactor HID czyli jak zrobić HID'a za 600PLN
Pewnie nie jeden z Was chciałby mieć latarkę z palnikiem ksenonowym.Postaram się pokazać jak wykonać taka latarkę, na początku mowie że HID to nie zabawa, płynie tam prąd rzędu 20 000V i jeden błąd może mieć skutki na całe życie.
Na początku może powiem co jest potrzebne do wykonania takiego projektu.
-Jako host proponuje MacTronic'a JML2940.Jest to solidna konstrukcja dostępna w naszym kraju za ok. 230PLN (można trafić na promocje 150PLN)Jest to bardzo duża konstrukcja ale sprzyja to naszej modyfikacyj ponieważ muśmy upchnąć w środku przetwornice oraz zapłonik które nie były w planach producenta.Latarka ta jest zasilana akumulatorem żelowym 12v 7Ah.Jest to minimalny akumulator jaki jest potrzebny do odpalenia standardowej przetwornicy samochodowej.
-Jako źródło światła najlepiej użyć palnika typu D2S ze względu na jego ogólna dostępność.Lepszym rozwiązaniem było by zastosowanie D1S ze względu na mniejsze rozmiary i zintegrowanie zapłonik z lampa.Sama przetwornica tez jest mniejsza.Ja w swoim projekcie wykorzystałem palnik D2S firmy Philips.
-Następnym elementy niezbędnym do tego by latarka zaświeciła jest przetwornica(balast).Najlepiej kupić jak najmniejszy balast.Ponieważ miejsca nie ma tam za dużo.Ja wykorzystałem przetwornice firmy HELLA generacj IV.I tak musiałem obciąć wystające z niej zaczepy ale obudowa wykonana jest z jakiegoś miękkiego stopu piłka ręczna poradziła sobie bez problemu z nimi na końcu pilnik.Przy zakupie zwróć uwagę czy przetwornica ma okablowanie.
-Zapłonik jest również bardzo ważny.Ja wykorzystałem konstrukcje firmy AL.Nie jest najmniejsza ale taką zakupiłem w zestawie.
-Okablowanie najlepiej zamienić na jakaś większa srednice np.3mm2 aby opory i straty prądu były jak najmniejsze.Przetwornica po odpaleniu ciągnie do 16A.
-Jako dodatek możną założyć wskaźnik stanu baterii.Można zastosować coś takiego albo znaleźć gotowy układ wiadomo gdzie;)
Gotowi ZACZYNAMY własnego HID'a...
Nie wypisze potrzebnych narzędzi bo nie pamiętam wszystkich korzystałem z podstałego sprzętu które jest na wyposażeniu każdego...
A wiec zaczynamy nie wszystko mam na fotkach ale postaram sie wytłumaczyć...
Pierwszy krok...
Rozkręcamy Mactronica.Aby tego dokonać musimy zdjąć gumową obejmę wokół reflektora pod nią znajduje sie 8 śrubek.Po odkręceniu wyjmujemy reflektor oraz odpinamy żarówkę mam wtedy widok jak na foto:
Teraz odkręcamy śrubki od 1 do 4 co pozwoli wyjąc stelaż który trzyma reflektor.Następnie odkręcamy śrubki 5 i 6. W ten sposób mam wolna cala ,,elektronikę" latarki.Odlutowujemy przełączniki i wyciągamy ja.
Krok drugi....
Robienie miejsca na przetwornice w środku obudowy(najgorsze).A wiec zaczynamy od tego że odlutowujemy przełączniki i wyjmujemy cale okablowanie z latarki(zostawiamy sobie je na później).Teraz odkręcamy 2 śrubki od strony wkładania aku i wyjmujemy metalowa listewek która trzyma aku a plastik ochrony wypychamy w stronę reflektora powinien wyjść bez problemów.Mamy pusta obudowę latarki i wszystkie części luzem.Teraz w zaleoznosci jaka przetwornice posiadamy kombinujemy tak żeby zmieściła sie w obudowie.Mi zajęło to kilka dni.(moja rada z 2 stron plastykowego pojemnika na aku jest dużo wolnego miejsca są tam szyny które najlepiej wyciąć ja użyłem jakiego nożyka uniwersalnego i scyzoryka w moim przypadku pozwoli mi to na upchniecie przetwornicy kolo aku.Zamocowaniem przetwornicy w latarce kończy sie krok drugi....
Krok trzeci....
Czas zając sie okablowaniem a wiec oryginalne kable wy mieniamy na 3mm2.W latarce powinien znaleźć sie przełącznik typu mosfet wiec należy go zrobić według schematu:
Dzięki niemu nie mamy oporów ani rezystancyj na włączniku.Po zrobieniu tego układu mamy już praktycznie wszystko możemy podłączyć okablowanie do przetwornicy i wsadzić luzem bez montowania palnik w reflektor i wstępnie odpalić.W chwili obecnej powinno wyglądać to tak...
(U mnie na foto nie ma mosfeta)
Tak mniej wiecej wygladalo moje okablowanie
I to chyba koniec etapu trzeciego
Etap czwarty...
To już w sumie wykończeniówka...Należy zogniskować i umocować lampę.By to zrobić należy włożyć lampę w reflektor odpalić ja poczekać 30sekund do rozgrzania palnika i dopiero operując zapłonnikiem sprobować zogniskować.Ten zabieg da nam pogląd jakie jest optymalne położenie lampy by była najlepiej zogniskowana.Ja po ustaleni w jakiej pozycyj powinna być lampa użyłem 2sklepionych ze sobą adapterów H4 do D2S i przykręciłem do nich lampę(dość mizerne rozwianie[rys.1] proponuje jakaś tuleje dorobić).Po zogniskowaniu mamy już praktycznie gotową latarkę.Teraz jest czas na umieszczenie na obudowie wskaźnika Led od stanu aku itp kosmetyka po czym skręcamy wszystko w całość i mamy HID'a
Rys.1
Na koniec troche foto i technikaliów:
*Lampa: Philips D2S 35W 4100K
*Balast:Zastosowałem przetwornice samochodową firmy Hella generacja IV, ma moc 35W ,zaplonik firmy AL.
*Reflektor: aluminiowy o średnicy17,6cm , zapewnia on kosmiczyn throw oraz super zasieg.Chroniny jest szklana szybką.
*Zasilanie: akumulator żelowy 12v/7Ah
*Jasność lampy: 3200 lm@35W
*Throw: Najwiekszy jaki widzialem
*Runtime: 45min świecenia / 15h ładowania
*Wskaźnik LED: stanu akumulatora
HID VS A2 (Rozmiar A2 = Maglite 2AA)
D2S
Wskaźnik LED
Pasowało by dotoczyć tu jakiś okrąg
Palnik D2S
Beamshoty
Ustawienia 10S f4
Na poczatek Rexlight 2.0 14500(100lm)
Czas na 80lm Surefire A2
I dokładamy do pieca 3200Lm 35w HID'a
P.S. Wiecej foto nie mam
Na początku może powiem co jest potrzebne do wykonania takiego projektu.
-Jako host proponuje MacTronic'a JML2940.Jest to solidna konstrukcja dostępna w naszym kraju za ok. 230PLN (można trafić na promocje 150PLN)Jest to bardzo duża konstrukcja ale sprzyja to naszej modyfikacyj ponieważ muśmy upchnąć w środku przetwornice oraz zapłonik które nie były w planach producenta.Latarka ta jest zasilana akumulatorem żelowym 12v 7Ah.Jest to minimalny akumulator jaki jest potrzebny do odpalenia standardowej przetwornicy samochodowej.
-Jako źródło światła najlepiej użyć palnika typu D2S ze względu na jego ogólna dostępność.Lepszym rozwiązaniem było by zastosowanie D1S ze względu na mniejsze rozmiary i zintegrowanie zapłonik z lampa.Sama przetwornica tez jest mniejsza.Ja w swoim projekcie wykorzystałem palnik D2S firmy Philips.
-Następnym elementy niezbędnym do tego by latarka zaświeciła jest przetwornica(balast).Najlepiej kupić jak najmniejszy balast.Ponieważ miejsca nie ma tam za dużo.Ja wykorzystałem przetwornice firmy HELLA generacj IV.I tak musiałem obciąć wystające z niej zaczepy ale obudowa wykonana jest z jakiegoś miękkiego stopu piłka ręczna poradziła sobie bez problemu z nimi na końcu pilnik.Przy zakupie zwróć uwagę czy przetwornica ma okablowanie.
-Zapłonik jest również bardzo ważny.Ja wykorzystałem konstrukcje firmy AL.Nie jest najmniejsza ale taką zakupiłem w zestawie.
-Okablowanie najlepiej zamienić na jakaś większa srednice np.3mm2 aby opory i straty prądu były jak najmniejsze.Przetwornica po odpaleniu ciągnie do 16A.
-Jako dodatek możną założyć wskaźnik stanu baterii.Można zastosować coś takiego albo znaleźć gotowy układ wiadomo gdzie;)
Gotowi ZACZYNAMY własnego HID'a...
Nie wypisze potrzebnych narzędzi bo nie pamiętam wszystkich korzystałem z podstałego sprzętu które jest na wyposażeniu każdego...
A wiec zaczynamy nie wszystko mam na fotkach ale postaram sie wytłumaczyć...
Pierwszy krok...
Rozkręcamy Mactronica.Aby tego dokonać musimy zdjąć gumową obejmę wokół reflektora pod nią znajduje sie 8 śrubek.Po odkręceniu wyjmujemy reflektor oraz odpinamy żarówkę mam wtedy widok jak na foto:
Teraz odkręcamy śrubki od 1 do 4 co pozwoli wyjąc stelaż który trzyma reflektor.Następnie odkręcamy śrubki 5 i 6. W ten sposób mam wolna cala ,,elektronikę" latarki.Odlutowujemy przełączniki i wyciągamy ja.
Krok drugi....
Robienie miejsca na przetwornice w środku obudowy(najgorsze).A wiec zaczynamy od tego że odlutowujemy przełączniki i wyjmujemy cale okablowanie z latarki(zostawiamy sobie je na później).Teraz odkręcamy 2 śrubki od strony wkładania aku i wyjmujemy metalowa listewek która trzyma aku a plastik ochrony wypychamy w stronę reflektora powinien wyjść bez problemów.Mamy pusta obudowę latarki i wszystkie części luzem.Teraz w zaleoznosci jaka przetwornice posiadamy kombinujemy tak żeby zmieściła sie w obudowie.Mi zajęło to kilka dni.(moja rada z 2 stron plastykowego pojemnika na aku jest dużo wolnego miejsca są tam szyny które najlepiej wyciąć ja użyłem jakiego nożyka uniwersalnego i scyzoryka w moim przypadku pozwoli mi to na upchniecie przetwornicy kolo aku.Zamocowaniem przetwornicy w latarce kończy sie krok drugi....
Krok trzeci....
Czas zając sie okablowaniem a wiec oryginalne kable wy mieniamy na 3mm2.W latarce powinien znaleźć sie przełącznik typu mosfet wiec należy go zrobić według schematu:
Dzięki niemu nie mamy oporów ani rezystancyj na włączniku.Po zrobieniu tego układu mamy już praktycznie wszystko możemy podłączyć okablowanie do przetwornicy i wsadzić luzem bez montowania palnik w reflektor i wstępnie odpalić.W chwili obecnej powinno wyglądać to tak...
(U mnie na foto nie ma mosfeta)
Tak mniej wiecej wygladalo moje okablowanie
I to chyba koniec etapu trzeciego
Etap czwarty...
To już w sumie wykończeniówka...Należy zogniskować i umocować lampę.By to zrobić należy włożyć lampę w reflektor odpalić ja poczekać 30sekund do rozgrzania palnika i dopiero operując zapłonnikiem sprobować zogniskować.Ten zabieg da nam pogląd jakie jest optymalne położenie lampy by była najlepiej zogniskowana.Ja po ustaleni w jakiej pozycyj powinna być lampa użyłem 2sklepionych ze sobą adapterów H4 do D2S i przykręciłem do nich lampę(dość mizerne rozwianie[rys.1] proponuje jakaś tuleje dorobić).Po zogniskowaniu mamy już praktycznie gotową latarkę.Teraz jest czas na umieszczenie na obudowie wskaźnika Led od stanu aku itp kosmetyka po czym skręcamy wszystko w całość i mamy HID'a
Rys.1
Na koniec troche foto i technikaliów:
*Lampa: Philips D2S 35W 4100K
*Balast:Zastosowałem przetwornice samochodową firmy Hella generacja IV, ma moc 35W ,zaplonik firmy AL.
*Reflektor: aluminiowy o średnicy17,6cm , zapewnia on kosmiczyn throw oraz super zasieg.Chroniny jest szklana szybką.
*Zasilanie: akumulator żelowy 12v/7Ah
*Jasność lampy: 3200 lm@35W
*Throw: Najwiekszy jaki widzialem
*Runtime: 45min świecenia / 15h ładowania
*Wskaźnik LED: stanu akumulatora
HID VS A2 (Rozmiar A2 = Maglite 2AA)
D2S
Wskaźnik LED
Pasowało by dotoczyć tu jakiś okrąg
Palnik D2S
Beamshoty
Ustawienia 10S f4
Na poczatek Rexlight 2.0 14500(100lm)
Czas na 80lm Surefire A2
I dokładamy do pieca 3200Lm 35w HID'a
P.S. Wiecej foto nie mam
Ostatnio zmieniony wtorek 20 lis 2007, 13:28 przez bosss, łącznie zmieniany 2 razy.
EDC: Nitecore Sens Mini CR2
Backup: Fenix PD12 CR123
Czołówka: Fenix HP05
Thrower: SkyRay KING
Rower: Nitecore P25 Smilodon
Backup: Fenix PD12 CR123
Czołówka: Fenix HP05
Thrower: SkyRay KING
Rower: Nitecore P25 Smilodon
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
Wskaźnik LED kupiłem na allegro.Dokłanie tenwitam
czy jest możliwość załatwienia:
-wskaźnika LED od stanu aku
-2 adapterów H4 do D2S
-przełącznika typu mosfet
pozdrawiam
Adaptery moge sprzedać bo mam 2 wolne
Mosfeta trzeba zrobić sobie samemu według schematu
EDC: Nitecore Sens Mini CR2
Backup: Fenix PD12 CR123
Czołówka: Fenix HP05
Thrower: SkyRay KING
Rower: Nitecore P25 Smilodon
Backup: Fenix PD12 CR123
Czołówka: Fenix HP05
Thrower: SkyRay KING
Rower: Nitecore P25 Smilodon