4x XP-G

Oświetlenie przednie i tylne w rowerze, zasobniki na baterie. Komfort i bezpieczeństwo nocnej jazdy.
Awatar użytkownika
midi
Posty: 1208
Rejestracja: niedziela 20 sty 2008, 21:04
Lokalizacja: Radom

4x XP-G

Post autor: midi »

Witam, oto kolejna lampka z serii oświetlenie rowerowe, na pokładzie będą 4 diody XP-G R5, driver ten sam co w poprzednim projekcie, sterowanie będzie odbywało się za pomocą włącznika zamocowanego na kierownicy, waga całkowita około 260g wraz z montażem, więcej na jej temat później. Kilka fotek.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Nie wyrażam zgody na wykorzystywanie moich zdjęć w jakiejkolwiek formie bez mojej wiedzy, są tylko i wyłącznie moją własnością, szczególnie nie życzę sobie czerpania za ich pomocą korzyści finansowych przez osoby trzecie.
Awatar użytkownika
Calineczka
Posty: 7578
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Calineczka »

:o
no, śliczna jest, bardzo mi się podoba ale zapala mi się :!: -żeberka sa prostopadle do kierunku jazdy przeciętnego rowerzysty :mrgreen: .
Awatar użytkownika
midi
Posty: 1208
Rejestracja: niedziela 20 sty 2008, 21:04
Lokalizacja: Radom

Post autor: midi »

O kurcze, machnąłem się, tak wiec zalecam montaż lampy bokiem :mrgreen: .
Nie wyrażam zgody na wykorzystywanie moich zdjęć w jakiejkolwiek formie bez mojej wiedzy, są tylko i wyłącznie moją własnością, szczególnie nie życzę sobie czerpania za ich pomocą korzyści finansowych przez osoby trzecie.
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

midi pisze:O kurcze, machnąłem się, tak wiec zalecam montaż lampy bokiem :mrgreen: .
A po co jak można dać pryzmat lub lusterko peryskopowe ;)
Jak by co to pamiętajcie, ze to mój pomysł na lampkę do rowera :mrgreen:

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
Tomek210
Posty: 317
Rejestracja: piątek 15 sie 2008, 02:54
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: Tomek210 »

To już kolejny temat, w którym męczycie te nieszczęsne żeberka w rowerówkach.
Nie przyszło Wam do głowy, że pęd powietrza nawet podczas powolnej jazdy latem spokojnie wystarczy do chłodzenia lampki nawet gdyby miała tych żeberek o połowę mniej, z kolei podczas postoju zdecydowanie lepsze będą żeberka ustawione pionowo...
Obrazek
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Tomek210 pisze: Nie przyszło Wam do głowy, że pęd powietrza nawet podczas powolnej jazdy latem spokojnie wystarczy do chłodzenia lampki nawet gdyby miała tych żeberek o połowę mniej
Może być trudno.
Przy czterech XP-G masz do oddania około 12W ciepła, biorąc pod uwagę przewodnictwo cieplne kilku miejsc styku od LEDa poczynając przez MCPCB, ewentualną pigułę, na body, potrzebne jest wydajne chłodzenie, a poprzeczne żeberka, są gorsze niż ich brak, gdyż powietrze omiata tylko krawędzie żeberek.
Niestety prawa aerodynamiki.
Pewnym rozwiązaniem był by odchylacz strugi powietrza, który zbierał by powietrze np. z dołu i kierunkował wzdłuż żeberek w górę. Najlepiej zintegrować go z mocowaniem latarki, aby nie tracić jej uniwersalności jako ręcznego źródła światła (taki mam plan w mojej konstrukcji, jednak to odległy termin :-( .

Na postoju to masz rację, konwekcja.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
Darek
Posty: 249
Rejestracja: środa 17 cze 2009, 16:14
Lokalizacja: Płock

Post autor: Darek »

Pyra pisze: potrzebne jest wydajne chłodzenie, a poprzeczne żeberka, są gorsze niż ich brak
A z tym bym się akurat nie zgodził.Liczy się powierzchnia materiału który oddaje ciepło a ponacinana niestety jest kilka razy wieksza
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Darek pisze:
Pyra pisze: potrzebne jest wydajne chłodzenie, a poprzeczne żeberka, są gorsze niż ich brak
A z tym bym się akurat nie zgodził.Liczy się powierzchnia materiału który oddaje ciepło a ponacinana niestety jest kilka razy wieksza
Masz prawo, ale fakty są inne.
Do wydajnego chłodzenia jest potrzebny przepływ laminarny (uporządkowany) wzdłuż powierzchni oddającej ciepło i na pewno się zgodzisz, że tak jest w przypadku powierzchni płaskiej i żeberek skierowanych wzdłuż.
Żeberka skierowane w poprzek natomiast, stanowią większe wyzwanie.
Przy bardzo niskich prędkościach przepływu, powietrze wnika częściowo pomiędzy żebra, aby przy większych prędkościach po prostu się prześlizgiwać nad nimi. Przestrzenie pomiędzy żebrami wypełniają częściowo wiry stojące, lecz zlokalizowane są one blisko krawędzi. Co więcej, przy określonych prędkościach przepływu powodują one odbicie strugi powietrza i sprawiają, że prawie nie dotyka ona krawędzi żeber.
Oczywiście będzie chłodzenie spowodowane dużą prędkością omiatania czoła i pozostałych rejonów korpusu tym nie mniej daleko mu do optymalnego
Przykład:
Jazda samochodem z otwartymi oknami bocznymi, zgodnie z tym co piszesz w środku powinien panować huragan, tymczasem zauważalny ruch powietrza jest tylko w przestrzeni bliskiej okna. Nie wiem czy zauważyłeś, ale wiele kabrioletów ma z tyłu za kierowcą poprzeczną szybę, która nie pozwala na powrót strugi wstecznej, a tym samym przestrzeń pomiędzy szybą przednią a "ekranem wiatrowym" jest wolna od zawirowań, i przy prędkościach grubo przekraczających 100km/h co najwyżej partnerce włosy latają.

Mój pomysł polega właśnie na zmianie kierunku strugi powietrza, tak aby skierować ją wzdłuż poprzecznych żeber, umożliwiając jednocześnie chłodzenie konwekcyjne na postoju.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
arthx
Posty: 52
Rejestracja: piątek 15 sty 2010, 19:03
Lokalizacja: Plock

Post autor: arthx »

a mi sie projekt pdoba. zeberka maja coraz wieksza srednice i patrzac od przodu lampki , podczas jazdy zabieraja powietrze w kierunku do srodka, co powinno zwiekszyc efektywnosc chlodzenia
rrobsonm
Posty: 330
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 18:10
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: rrobsonm »

Przecież już sam producent przyznał się do pomyłki produkcyjnej, nie rozumiem dalszych dywagacji na ten temat. Mam tylko nadzieję że wszystkie wcześniej sprzedane body podejrzewane o zawieranie podobnej wady produkcyjnej zostaną poddane weryfikacji i ewentualnemu poprawieniu na koszt producenta.
Awatar użytkownika
midi
Posty: 1208
Rejestracja: niedziela 20 sty 2008, 21:04
Lokalizacja: Radom

Post autor: midi »

Ok, niestety żeberka już zostaną takie jakie są i powiem więcej, następne lampki będą miały użebrowanie w tą samą stronę :twisted: . W lampce zamontowany będzie driver z kontrolą temperatury i sygnalizacją stanu aku, z tyłu obudowy będzie mały panel z diodą sygnalizacyjną a obok będą wychodzić dwa kable, jeden do aku a drugi do elementu mocowanego na kierownicy służącemu do włączania i zmiany trybów lampki. Stała jasność na każdym z trybów, myślę że nie odpuszczę i każdy z ledów dostanie 1,5A co pozwoli uzyskać troszkę lumenów i co więcej tu o niej napisać, jak ją uzbroję to porobię troszkę fotek jak świeci.
Pozdrawiam.

ps. może jak mnie najdzie za jakiś czas będzie lampka z użebrowaniem wzdłuż głowicy ;)
Nie wyrażam zgody na wykorzystywanie moich zdjęć w jakiejkolwiek formie bez mojej wiedzy, są tylko i wyłącznie moją własnością, szczególnie nie życzę sobie czerpania za ich pomocą korzyści finansowych przez osoby trzecie.
Awatar użytkownika
Robot
Posty: 50
Rejestracja: poniedziałek 15 lut 2010, 20:56
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Robot »

Cześć midi. Proponuję wysłać to cudeńko tym razem na frezarkę i ponacinać wzdłużnie. Powstanie coś na kształt jeża co zapewni wielokierunkowy przepływ powietrza dodatkowo zwiększy powierzchnię emisji ciepła i pogodzi wszystkich ;-).
Piotr aka Cypis
Posty: 17
Rejestracja: środa 03 mar 2010, 12:02
Lokalizacja: Trójmiasto

Post autor: Piotr aka Cypis »

Pyra pisze: Do wydajnego chłodzenia jest potrzebny przepływ laminarny (uporządkowany) wzdłuż powierzchni oddającej ciepło i na pewno się zgodzisz, że tak jest w przypadku powierzchni płaskiej i żeberek skierowanych wzdłuż.
Przepraszam, że sie wtrącam, ale czy aby na pewno laminarny a nie turbulentny?
Nie jestem fachowcem, ale w przypadku np. chłodzenia cieczą procesorów to wystające piny/finy (tutaj: żeberka) są obmywane, i na pewno najwydajniejsze konstrukcje to te gdzie ciecz jest "mieszana" jak najmocniej (pisząc prostymi słowy).

Midi - a nie myślałeś o podobnej głowicy ze sterownikiem, i zewnętrznym pakunku z akusami?
Z przyjemnością zobaczyłbym coś takiego na swojej kierownicy, z użebrowaniem jak najbardziej poprzecznym :-) - aktualnie podpinana latarka zasilana 18650 zajmuje jednak sporo przestrzeni...
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Piotr aka Cypis pisze:
Pyra pisze: Do wydajnego chłodzenia jest potrzebny przepływ laminarny (uporządkowany) wzdłuż powierzchni oddającej ciepło i na pewno się zgodzisz, że tak jest w przypadku powierzchni płaskiej i żeberek skierowanych wzdłuż.
Przepraszam, że sie wtrącam, ale czy aby na pewno laminarny a nie turbulentny?
Nie jestem fachowcem, ale w przypadku np. chłodzenia cieczą procesorów to wystające piny/finy (tutaj: żeberka) są obmywane, i na pewno najwydajniejsze konstrukcje to te gdzie ciecz jest "mieszana" jak najmocniej (pisząc prostymi słowy).
Masz trochę racji, gdyż podczas przejścia przez krawędzie na wlocie, jak i podczas przejścia nad płaszczyzną (gdyż nie ma idealnie gładkiej) powstają mikrozawirowania zwiększające oddawanie ciepła. Większe turbulencje są jednak już szkodliwe, gdyż powodują tylko lokalne nagrzewanie gazu. Jak wiesz gaz ma trochę inną dynamikę niż ciecz, która ze względu na znacznie wyższą lepkość, utrudniającą rozprowadzanie ciepła, powinna być "mieszana"
Wszelkie wystające elementy powodują też wzrost powierzchni oddawania ciepła i nie jest wskazane "jak najmocniejsze mieszanie" gdyż znacznie wzrastają opory przepływu, powodujące również nagrzewanie cieczy (no w mikroskali), ale ogólnie ma to sens do pewnego momentu.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
greg
Posty: 3535
Rejestracja: środa 08 paź 2008, 00:16
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: greg »

W płytowych wymiennikach ciepła (cieczowych) płyty są tak wyprofilowane, aby uzyskać możliwie maksymalnie turbulentny przepływ. Wtedy wymiana następuje przy najwyższej skuteczności. W przypadku gazów, nie wiem. Możliwe, Pyra, że masz rację w tym ustępie.
ODPOWIEDZ