"Trój" - rurka

Oświetlenie przednie i tylne w rowerze, zasobniki na baterie. Komfort i bezpieczeństwo nocnej jazdy.
wizard24
Posty: 7
Rejestracja: niedziela 29 lis 2009, 00:26
Lokalizacja: mazowieckie

"Trój" - rurka

Post autor: wizard24 »

Na wstępie chciałbym przywitać Was serdecznie.
Od dłuższego czasu przyglądam się treściom zawartym na tym forum i właśnie dzięki nim złapałem "światełkowego bakcyla". Najpierw pojawiła się u mnie ITP C6 (polecam), później Romisen Rc-D8 (nawiasem mówiąc doskonała latarka do modyfikacji, nawet zupełny laik taki jak ja da sobie radę z prostym modem - wymieniłem sterownik na OUP100 od EdiM'a i diodę z Q5 na R4, teraz latarka świeci naprawdę zacnie :wink: ). W końcu przyszedł czas na własną konstrukcję i tak zainspirowany Waszymi projektami postanowiłem złożyć coś, co każdy będzie mógł sklecić w domowym zaciszu z materiałów ogólnodostępnych.
Założenia:
1. Dobrze świecąca lampka rowerowa
2. Prosta budowa z materiałów, które można znaleźć w każdym domu lub sklepie
3. I najważniejsze - satysfakcja z własnej konstrukcji...

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Konstrukcja "tradycyjna". Star przyklejony zalmanem do miedzianej piguły, wszystko ciasno spasowane w aluminiowej rurce.
Wymiary:
1. Rurka (bęben z tonera hp serii 16) fi 25 mm. Środkowa dł 85 mm, skrajne po 60 mm
2. Piguła fi 22,5 mm, grubość 1,5 cm
3. Diody xp-g R5 na starze 20mm od rgblighting
4. Soczewki serii LXP. Kolejno - środek Real Spot (kąt nachylenia mniejszy o ok 3% od pozostałych, dzięki czemu świeci troszkę dalej), lewa Medium, prawa Wide (opcjonalnie Diffuser - daje lepsze oświetlenie pobocza)
5. Sterownik od EdiM'a driver UP100 (dziękuję za porady :wink: )
6. Mocowanie - lekko przerobione standardowe mocowanie do lunety ( tubus 25mm) wsuwane na szynę 11 mm - tu idealne okazało się mocowanie do lampek Authora
7. Całość sklejona klejem epoksydowym i pomalowana lakierem samochodowym ( lamka do mocowania przykręcona jest śrubkami a nie klejona)
8. Standardowe gniazdo zasilające oraz standardowy włącznik latarkowy osadzone w platikowych zatyczkach


Ponieważ w najbliższych dniach pewnie nie będzie czasu na tzw "sesję w terenie" to poglądowo kilka fotek z ... okna dachowego :mrgreen:


Kolejno dla porównania (akusy już od pewnego czasu w użyciu):

1 Romisen Rc-D8 z xpg R4 na pokładzie (1A w diodę)

Obrazek

2. Lampka "home made" 3x xpg R5 low

Obrazek

3. Lampka "home made" 3x xpg R5 high

Obrazek


Odległość od oświetlanego obiektu - 60 metrów
Ustawienia aparatu (lumix fz18) iso:400, F/2.8, 1/3,2sek.
Dodam, że mieszkam w samym centrum miasta i o kompletne ciemności tu trudno. Zapewne na leśnej drodze efekt byłby lepszy.


Pozdrawiam i życzę wytrwałości i cierpliwości "światełkowym" zapaleńcom w realizacji projektów.
Ostatnio zmieniony niedziela 28 lut 2010, 18:48 przez wizard24, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Calineczka
Posty: 7578
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Calineczka »

wizard24, witaj ;-)
wizard24 pisze:1. Rurka (bęben z tonera hp serii 16)
-piękne, tego chyba jeszcze nie było :mrgreen:
Ze dwa lata naprawiałem drukarki laserowe i ani razu nie spojrzałem na bęben światłoczuły po tym kątem :mrgreen:
Bardzo ciekawie wyszła Ci ta lampka. Z chęcią pooglądam fotki terenowe ;-)
Awatar użytkownika
jezjacek
Posty: 305
Rejestracja: czwartek 03 wrz 2009, 10:23
Lokalizacja: Białe Błota
Kontakt:

Post autor: jezjacek »

A czym zasilasz ową zacną lampkę?
wizard24
Posty: 7
Rejestracja: niedziela 29 lis 2009, 00:26
Lokalizacja: mazowieckie

Post autor: wizard24 »

Calineczka, pomysł z bębnem zaczerpnąłem z netu, ale tu na forum też już ktoś o tym wspominał.

jezjacek, zdecydowałem, że lampka będzie zintegrowana ze sterownikiem, żeby móc elastycznie podchodzić do zasilania wedle potrzeb (sterownik daje mi możliwość maksymalnego napięcie zasilania +18V)... Na co dzień jednak będzie zasilana pakietem 3 aku lion 18650 (byłyby 4 w pakiecie, ale podobną lampę robię żonie, więc akusami się podzielić muszę :mrgreen: )
Awatar użytkownika
jezjacek
Posty: 305
Rejestracja: czwartek 03 wrz 2009, 10:23
Lokalizacja: Białe Błota
Kontakt:

Post autor: jezjacek »

Jak wygląda sterowanie? Zawsze świecą 3 diody, a regulujesz ich jasność? Dobrze sprawdza się takie rozwiązanie?
wizard24
Posty: 7
Rejestracja: niedziela 29 lis 2009, 00:26
Lokalizacja: mazowieckie

Post autor: wizard24 »

jezjacek , Świecą zawsze 3 diody,a to z kilku przyczyn.
Pierwszą i najbardziej prozaiczną jest to, że projekt staje się bardziej skomplikowany, potrzeba więcej połączeń (a co za tym idzie kabli), kolejny włącznik itp.
Druga z przyczyn to ogromna elastyczność EdiM'owskiego sterownika - można go skonfigurować na wiele sposobów, wedle własnych potrzeb poprzez wylutowanie odpowiedniej zworki - odsyłam na http://sklep.ledim.pl/?misc=25 To naprawdę wystarcza.
Lampka miała być w miarę lekka i mobilna z możliwością podłączenia do różnych źródeł zasilania wedle potrzeb np: różne pakiety lion czy akumulator żelowy itp,stąd prostota bo na upchanie większej liczby gadżetów miejsca tam już nie ma :wink:
Co prawda to wersja beta lampki (wiele jest do poprawy jak np pozbycie się plastikowych korków i zastąpienie aluminiowymi itp. itd) ale na razie się sprawdza ;)
Awatar użytkownika
Robot
Posty: 50
Rejestracja: poniedziałek 15 lut 2010, 20:56
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Robot »

Cześć wizard24 gratuluję konstrukcji. Mam jednak pytanie czy nie obawiasz się oślepiania :wink: innych na drodze? Zastosowane soczewki i brak wyłączników może nieźle przyspawać zwłaszcza, że w Hi będzie ok. 1000 Lumenów.
rzymo
Posty: 112
Rejestracja: sobota 17 lis 2007, 15:05
Lokalizacja: Grudziądz

Post autor: rzymo »

Robot pisze:Cześć wizard24 gratuluję konstrukcji. Mam jednak pytanie czy nie obawiasz się oślepiania :wink: innych na drodze? Zastosowane soczewki i brak wyłączników może nieźle przyspawać zwłaszcza, że w Hi będzie ok. 1000 Lumenów.
Oślepiać będzie i parokrotnie mniej lumenów - niestety lampkę "terenową" ciężko pogodzić z "drogową" :/
wizard24
Posty: 7
Rejestracja: niedziela 29 lis 2009, 00:26
Lokalizacja: mazowieckie

Post autor: wizard24 »

Robot, rzeczywiście to problem. Jednak przy trybach 100% /70% / 30% / 10% może uda się znaleźć konsensus... Poza tym, uchwytem authora dość łatwo manipulować, więc zawsze można go opuścić w dół. Wiem, że to półśrodki, ale na razie nic mądrzejszego mi do głowy nie przychodzi. Problemów nie powinno być gdy będzie sucho, gorzej jeśli popada deszcz. Ale wszystko wyjdzie w "praniu" :wink:
A o jakim wyłączniku mówisz? Jeśli chodzi o natychmiastowe odcięcie zasilania, to takiego rzeczywiście nie ma, jest natomiast "latarkowy pstryczek" jak na zdjęciu poniżej (ok wiem - brak gumki - będzie, ale w dorobionym korku z alu, bo plastikowa zatyczka nie pozwala na upchanie tam jeszcze gumki, całość traci sztywność i wypada)

Obrazek

Pozdrawiam!
Awatar użytkownika
Robot
Posty: 50
Rejestracja: poniedziałek 15 lut 2010, 20:56
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Robot »

wizard24 założyłeś, że konstrukcja powinna być w miarę prosta i to komplikuje sprawę ;-) ale proponowałbym aby w kolejnych modach rozbudować "Trój" - rurkę aż będziesz zadowolony o to też chodzi (choroba światełkowa) moim zdaniem powinieneś zrobić 3 modyfikacje:

1. Poświęcić jedną lufę i założyć optykę np. LXP OVAL do jazdy po mieście żeby nie oślepiać
2. Zastosować zewnętrzny wyłącznik, który byłby zamontowany możliwie w okolicy manetek tak żeby szybko włączać i wyłączać palcem nie odrywając ręki od kierownicy (metoda jak w samochodzie światła drogowe) Dwie Lufy zestrojone optyką dużo na boki i daleki zasięg.
3. Koniecznie uszczelnić aby deszcz nie zalał sprzętu bo straty mogą być kosztowne.
wizard24
Posty: 7
Rejestracja: niedziela 29 lis 2009, 00:26
Lokalizacja: mazowieckie

Post autor: wizard24 »

Robot, Dziękuję za poradę ;)
Co do soczewek to... najzwyczajniej w świecie użyłem tego, czym aktualnie dysponowałem. Na pewno przy udoskonalaniu wezmę pod uwagę proponowane przez Ciebie rozwiązanie. Zbyt pochopnie chyba doszedłem do wniosku, że latarnie w mieście wystarczą :wink: . Zewnętrzny wyłącznik ok, tylko na razie mnie nie oświeciło jak to wszystko poukładać, żeby nie okablować roweru jak choinki na święta. O uszczelnieniu włącznika wspominałem wyżej, dodam tylko, że od strony soczewek uszczelniłem lampkę osadzając je w siliconie. Mam nadzieję, że to wystarczy.

Wszelkie porady co do modyfikacji (prostych bo jestem laikiem ;) ) mile widziane.
vandar
Posty: 54
Rejestracja: czwartek 22 paź 2009, 09:47
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Post autor: vandar »

rzymo pisze:
Robot pisze:Cześć wizard24 gratuluję konstrukcji. Mam jednak pytanie czy nie obawiasz się oślepiania :wink: innych na drodze? Zastosowane soczewki i brak wyłączników może nieźle przyspawać zwłaszcza, że w Hi będzie ok. 1000 Lumenów.
Oślepiać będzie i parokrotnie mniej lumenów - niestety lampkę "terenową" ciężko pogodzić z "drogową" :/
Da się da :twisted: na miasto mam XR-E z soczewką Ledil Rocket Oval +/- 3 +/-20 a na teren dopalam MCE bin M plus reflektor BOOM-MC-S i świecą zacnie :D http://swiatelka.pl/viewtopic.php?t=341 ... 59b95ee7ed
ODPOWIEDZ