AX2002 sterownik LED
aha, ok wielkie dzięki.
A jeszcze takie pytanie, czym szkodzi to że dam kondensatory na za wysokie napięcie? np kupiłbym 25V zamiast 20V? (nie licząc tego że 25V mi się nie zmieści tutaj). Bo jakbym chciał wykorzystać jak najbardziej w przyszłości ten układzik czyli 6 diod i napięcie wtedy bym dawał coś w granicach 20-23V to wtedy różnice pomiędzy napięciami kondensatorów a wejściowym, czy tym na diodach zrobią się większe.
A jeszcze takie pytanie, czym szkodzi to że dam kondensatory na za wysokie napięcie? np kupiłbym 25V zamiast 20V? (nie licząc tego że 25V mi się nie zmieści tutaj). Bo jakbym chciał wykorzystać jak najbardziej w przyszłości ten układzik czyli 6 diod i napięcie wtedy bym dawał coś w granicach 20-23V to wtedy różnice pomiędzy napięciami kondensatorów a wejściowym, czy tym na diodach zrobią się większe.
Właśnie wygrzewam ten sterownik (w oryginale, bez zmiany kondziołów) przy zasilaniu 5 diod w szeregu. Zasilane z ciężkiego trafo 15V zmiennego. Po wyprostowaniu i wyfiltrowaniu na wolnym biegu jest 22V stałego Oryginalne ustawienie rezystorem pomiarowym nie wyrabia 1.25A (osiąga 950mA). Po zmianie rezystora pomiarowego na osiągnięcie wartości stabilizacji równej 700mA sterownik działa póki co poprawnie. Szczerze nie chciało mi sie szukać tych tantali na wyższe napięcie, zobaczymy co i o ile pierwsze się zagotuje
PS. Zgodnie z DS AX2002 ma zabezpieczenie termiczne które wyłącza IC po osiągnięciu 140st C.
Dalsze pomiary:
Pod obciążeniem trafo daje 18V więc te kondensatory na płytce nie mają jeszcze tragedii. Moc pobierana z gniazda 230V to równe 16W. Licząc średnio każdy emiter pracuje z mocą 2.5-2.7W więc mamy 12.5-13.5W przeznaczone dla LEDów za przetwornicą i transformatorem i 3.5-2.5W strat na trafo, mostek prostowniczy i przetwornicę z AX2002. Moim zdaniem nieźle
PS. Zgodnie z DS AX2002 ma zabezpieczenie termiczne które wyłącza IC po osiągnięciu 140st C.
Dalsze pomiary:
Pod obciążeniem trafo daje 18V więc te kondensatory na płytce nie mają jeszcze tragedii. Moc pobierana z gniazda 230V to równe 16W. Licząc średnio każdy emiter pracuje z mocą 2.5-2.7W więc mamy 12.5-13.5W przeznaczone dla LEDów za przetwornicą i transformatorem i 3.5-2.5W strat na trafo, mostek prostowniczy i przetwornicę z AX2002. Moim zdaniem nieźle
Sometimes darkness can show you the light
A oto moje pomiary tego sterownika.
Obiekt badań: dioda XP-G R4 na stanowisku badawczym (foto na końcu), zasilanie aku żelowy 12V. Czas pracy 8h i pomiary.
Vzas=11,63V Izas=0,43A Pzas=5W
Vled=3,24V Iled=1,19A Pled=3,86W
Pled/Pzas=77%
Temperatury: radiatora leda 55st, sterownika 95st
Dodam, że pierwsze stanowisko badawcze uleglo stopieniu w okolicach leda, a sama soczewka uległa ściemnieniu, nie wiem, czy na skutek oblania plastikiem czy przegrzania mimo dobrego chłodzenia.
Obiekt badań: dioda XP-G R4 na stanowisku badawczym (foto na końcu), zasilanie aku żelowy 12V. Czas pracy 8h i pomiary.
Vzas=11,63V Izas=0,43A Pzas=5W
Vled=3,24V Iled=1,19A Pled=3,86W
Pled/Pzas=77%
Temperatury: radiatora leda 55st, sterownika 95st
Dodam, że pierwsze stanowisko badawcze uleglo stopieniu w okolicach leda, a sama soczewka uległa ściemnieniu, nie wiem, czy na skutek oblania plastikiem czy przegrzania mimo dobrego chłodzenia.
- Załączniki
-
- IMAG0053.jpg (74.2 KiB) Przejrzano 780 razy
-
- IMAG0052.jpg (49.13 KiB) Przejrzano 780 razy
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
Wygląda na to, że chłodzenie LEDa wcale nie było dobre. To, że jest dosyć duży radiator to tylko nieznaczna część sukcesu.
Pozdrawiam
--
EdiM
Zapraszam do sklepu http://sklep.ledim.pl/
Zapytaj jak zdobyć dodatkowy rabat 15-20%
--
EdiM
Zapraszam do sklepu http://sklep.ledim.pl/
Zapytaj jak zdobyć dodatkowy rabat 15-20%
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
Jest tak, jak pisze Calineczka. Trzeba tylko lekko zmodyfikować sterownik.
Konieczne będzie przecięcie ścieżki tuż przy pinie 2 a następnie przylutowanie przewodu bezpośrednio do nóżki scalaka.
Odradzam też próbę odlutowania jednej nogi, bo może się to zakończyć tym:
...czyli amputacją
Więc po kolei:
Najpierw lutujemy driver do diody, podłączamy zasilanie i sprawdzamy, czy sterownik działa. LED powinien zaświecić.
Przeróbka:
Ścieżkę należy przecinać BARDZO ostrożnie! Najlepiej używać do tego niestępionego nożyka do tapet lub skalpela. Po tej operacji podłączamy zasilanie i LED NIE POWINIEN ŚWIECIĆ! Jeśli świeci nadal, to delikatnie pogłębiamy nacięcie i próbujemy ponownie.
Można też użyć mini wiertarki i bardzo małego wiertła, np. 0,8mm, tak jak ja to zrobiłem.
Wejście sterujące sterownika jest tak czułe, że może włączyć LEDa nawet przy dotknięciu końca przewodu palcem. Przylutowany dodatkowy przewód podłączamy do nóżki np. mikrokontrolera lub generatora PWM. W ten sposób możemy dodać sterowanie jasnością i/lub różne tryby pracy.
Powodzenia
Seba
Konieczne będzie przecięcie ścieżki tuż przy pinie 2 a następnie przylutowanie przewodu bezpośrednio do nóżki scalaka.
Odradzam też próbę odlutowania jednej nogi, bo może się to zakończyć tym:
...czyli amputacją
Więc po kolei:
Najpierw lutujemy driver do diody, podłączamy zasilanie i sprawdzamy, czy sterownik działa. LED powinien zaświecić.
Przeróbka:
Ścieżkę należy przecinać BARDZO ostrożnie! Najlepiej używać do tego niestępionego nożyka do tapet lub skalpela. Po tej operacji podłączamy zasilanie i LED NIE POWINIEN ŚWIECIĆ! Jeśli świeci nadal, to delikatnie pogłębiamy nacięcie i próbujemy ponownie.
Można też użyć mini wiertarki i bardzo małego wiertła, np. 0,8mm, tak jak ja to zrobiłem.
Wejście sterujące sterownika jest tak czułe, że może włączyć LEDa nawet przy dotknięciu końca przewodu palcem. Przylutowany dodatkowy przewód podłączamy do nóżki np. mikrokontrolera lub generatora PWM. W ten sposób możemy dodać sterowanie jasnością i/lub różne tryby pracy.
Powodzenia
Seba
Thrower to nie wszystko - czasem trzeba światła blisko