Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

co i jak zrobiłem...
Mociumpel
Posty: 2116
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 13:50
Lokalizacja: Wrocek

Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: Mociumpel »

Bohaterem dzisiejszej recenzji będzie nieco zmodyfikowana latarka Convoy S21A - na bazie hosta bo lubię jak zaczynam robotę od "niepopapranych" części.
Jako że miałem już niejedną udaną aktualizację na M2 viewtopic.php?t=22762 tyle że w wersji wiercono-dłubanej (bo otwór nie pasował na 20mm sterownik) to gdy pojawił się grubszy brat S2+ Convoy S21A niespecjalnie śpieszyłem się aby cokolwiek robić bo raz nie widziałem sensu a dwa miałem inne latarki do zabawy ...
Jednakże czas robi swoje i chęć podmiany Convoya S3 używanego na rowerze z TIR-em 8 stopniowym skusiła mnie do poszukiwan TIR-a o 10-15 stopniowej optyce - niestety było trudno - rozmiar 22,9 szkła i rozmiar diody XHP50.2 (której chciałem użyć w S21A) był i jest nietypowy - niemniej po 2 nieudanych próbach znalazłem to co trzeba i tak oto powstała nie wysilona latara na rower:
- Host Convoya S21A – https://pl.aliexpress.com/item/33011209997.html
- sterownik H1-A – http://kaidomain.com/Flashlight-DIY-and ... T-G2-MK-R2
- dioda XHP50.2 20mm w o barwie 5000K http://kaidomain.com/Flashlight-DIY-and ... ED-Emitter
- TIR 15 stopni - o tym dalej
- pasta MX-4 – standardowo pod diodę aby dobrze sobie przewodziła ciepło
- silikonowa podkładka termalna https://pl.aliexpress.com/item/1PCS-100 ... 35201.html – wycinam coś na kształt kółka o średnicy nieco większej niż środek piguły i upycham do środka jako wypełnienie – do tego przylega cała elektronika sterownika – ot taki mały trik aby nieco wspomóc i diodę i sterownik w pozbywaniu się ciepła.

Pytanie dlaczego tak a nie inaczej:
1. Convoy S21A jako zamiennik S3 nie wydawał mi się jakoś szczególnie sensowny tym bardziej że nie chciałem zmieniać uchwytu https://allegro.pl/oferta/uniwersalny-u ... 7866825749 których mam ze 2-3 i sprawują się wyśmienicie i są tanie. Stąd także niewiedza czy zmieści się toto jako grubsze w uchwyt - czyli kolejny minus - niepewność.
No ale ostatecznie do odważnych świat należy - kupiłem, sprawdziłem i wciska się toto ciężej ale włazi ;) i jest git - pierwszy strach wyeliminowany.
2. Ogniwo 21700 - dodatkowym atutem okazał się po zakupie i pomiarach wynik pojemności 2 ogniw 21700 - 4960 i 4870 mAh (przy prądzie 500mA) a więc teoretyczna "pojemność pracowa" to 18Wh - kolejny plus.
3. Dlaczego sterownik H1-A - sterownik typu boost czyli podnoszący napięcie kosztem większego prądu pobieranego z ogniwa – najlepszy ze średniodrogich sterowników tego typu a jedyny w rozmiarze 20mm – jedyny rozmiar BEZ MODYFIKACJI pasujący do spodu piguły S21A – poza tym rewelacyjnie rozmieszczone tryby z PEŁNĄ stabilizacją (a więc do ostatka soku ogniwa) - 30/300/900/2200 lm z czego 3 pierwsze ze sprawnością 90-95% ( http://budgetlightforum.com/node/67409 ) a więc niewiele ciepła ze strat własnych idzie w grzanie piguły.
3. Dioda XHP50.2 barwa 5000K - dioda wybrana świadomie bo kolor fajny, wersja 50.2 nie ma widocznego „celownika” w spocie a dodatkowo wydajny bin K2 daje szansę na uzyskanie ok. 2400 lumenów z diody przy prądzie wyjściowym do 3A.
4. TIR soczewka 15 stopni na diode XHP50.2 - mój grall ostateczny o rozmiarze 22,5mm znaleziony tutaj https://pl.aliexpress.com/item/1288832024.html - jajameiowy ;) sklep gdzie można dodatkowo kupić rozmiary bardziej "rowerowe" tzn. 25x60 itd.
Soczewka okazała się być bardzo wydajna bo nasadzona bezpośrednio na diodę (bez podkładki) i zakryta szkiełkiem (S21A w hoście ma ładną miodową szybkę AR zmieniającą dodatkowo barwę na nieco cieplejszą - coś jak XM-L2 T6 4C) daje zamiast teoretycznych 2400 coś ok. 2200 lm na max. trybie - a więc kolejny plus.

Sprężynki oczywiście zmostkowane, pasta MX-4 podłozona, całośc podokręcana na maxa i oto ona - na golasa:
Obrazek
Tutaj porównanie wielkości z S3:
Obrazek
Tak wygląda spot - z odległości 15cm
Obrazek
widac "nieładny kwadracik" spota ale już przy 100cm znika i rozmywa się nie wpływając na "atrakcyjnośc" świecenia - plama spotu staje się dominująca i równomierna.
A tak bocznie po ścianie:
Obrazek
widac wyraźnie ostre odcięcie boczne.

Ponieważ nie jest to latarka zasięgowa to parametry mierzalne bardziej dotyczą równomierności świecenia i te sa bardzo dobre - niemniej:
1. z 1 metra natężenie to ok. 9000 luxów co daje zasięg ok. 180 metrów – średnie ale nie o to w niej chodzi
2. natężenie wynikające z pomiaru odbicia sufitowego
A - najniższy tryb – ok. 30 lumenów - czas świecenia ok. 120h - akuratny do jazdy po mieście i zaznaczania obecności.
B - średni tryb – ok. ok. 280 lumenów - czas świecenia ok. 11.5h - poziom akuratny do ciągłej nie za szybkiej jazdy "wszędzie" także za miastem" - a czas świecenia to po prostu miód i to z jednego ogniwa.
C - wysoki tryb - ok. 860 lumenów (wydajność obliczona to ok. 150 lm/Wat) - czas świecenia 3h - czyli niemal 2x więcej niż przeciętne Convoye S2+ na prostych sterownikach liniowych opartych na AMC-kach - i to STABILNIE do ostatniego soku.
D - tryb turbo – 2200 lumenów pomiar 30 sekundach, po 2-3 minutach stabilizacja na ok 2000, a po 10-12 minutach przy obecnej temperaturze (ok. 4-5 stopni w bezruchu na balkonie stojąc) lepiej zejść niżej - latarka dalej trzyma 2000lm - ale zaczyna parzyć bo sterownik nie posiada zabezpieczenia termicznego. Możliwe że w ruchu wytrzyma dłużej ale to już kwestia używania na własna odpowiedzialność. W wodzie poleżała 3 minuty na turbie i nie wsysała wody ;)

WAŻNE - pomiary ilości światła są zgrubne i wynikają z oszacowania na podstawie pewnego wzorcowego światła kilka lat temu ale są powtarzalne (zawsze na tym samym luksomierzu i w miarę świeżych bateryjkach) i są MOJĄ podstawą do określania mocy latarek przed i po zmianach.

Podsumowując – idąc trochę za kaprysem mam swoją nowa latarke rowerową - dzielnie zajeła miejsce starej - główna zaleta to czasy działania na trybach 300 i 900 lumenów - co najmniej 2x dłużej niz typowy Convoy S2+ - co czyni ją atrakcyjnym moim zdaniem zamiennikiem jako ewentualny "przeskok" dla kogoś kto do tej pory miał nawet lekko modowanego w prosty sposób chińczyka.
Krótko - następca S2+ taki powinien być (bo S11 jest troszkę za gruby - ale też ma miejsce na półce ale ma inne wyższe parametry ;) )

PS - Convoy w uchwycie - miałem okazje zdjąć z rowerka:
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

PS 2 - a tak na rowerku:
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Ostatnio zmieniony niedziela 13 wrz 2020, 11:43 przez Mociumpel, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Yantar
Posty: 74
Rejestracja: niedziela 13 sie 2017, 13:18
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: Yantar »

Cześć
Próbuję właśnie złożyć i ożywić taki zestaw, tj S21A z XHP50.2 i dodam od siebie tylko tyle, że gdyby ktoś próbował to odpalić na standardowym reflektorze SMO, to raczej małe szanse na satysfakcję - a przynajmniej w wersji tego hosta z KD. Brzydka biała kropa w środku beamu:
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Sprawdzałem na innym egzemplarzu XHP50.2 i różnice są tylko w kolorze.
Więc OP (chyba niedostępny nigdzie?) lub TIR to raczej konieczność.
Serdecznie pozdrawiam
Jacek / Yantar
Robinson
Posty: 45
Rejestracja: środa 28 wrz 2016, 15:44
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: Robinson »

Pewnie to głupie pytanie, ale nigdzie na obudowie nie widzę zaznaczonej polaryzacji ogniwa. Gdzie w latarce ma być PLUS, a gdzie MINUS?
Awatar użytkownika
Yantar
Posty: 74
Rejestracja: niedziela 13 sie 2017, 13:18
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: Yantar »

Plusem w stronę sterownika!
Serdecznie pozdrawiam
Jacek / Yantar
Mociumpel
Posty: 2116
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 13:50
Lokalizacja: Wrocek

Re: Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: Mociumpel »

@Yantar za blisko ściany jesteś i CIę to razi ;) w sensie przeszkadza. Poza tym taka duża dioda, 4 matrycowa na dodatek, w tak małym odbłyśniku tworzy artefakty zaleznie od rodzaju podkładki i jej wysokości - w SMO zazwyczaj upycham podkładki takie z kołnierzem wysokim aby zwiekszyć kontrast przejścia miedzy spotem a spillem. A swoja drogą OP w tak małej latarce rzeczywiście chyba lepsze - nie sprawdzałem bo od podstaw plan miałem na rowerową - niedługo pokaże jak toto wygląda zamocowane.
Aby CI humor bardziej zepsuć mozliwe że wsadze do S21A XHP70.2 w TIR-ze 5 stopniowym ;) ale czekam na przesyłke ...
A jaki sterownik @Yantar stosujesz?
Robinson
Posty: 45
Rejestracja: środa 28 wrz 2016, 15:44
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: Robinson »

Jestem nowy, jeśli chodzi o latarki Convoy.
W jaki sposób następuje zmiana trybów i czy ostatni tryb jest zawsze zapamiętywany?
Mociumpel
Posty: 2116
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 13:50
Lokalizacja: Wrocek

Re: Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: Mociumpel »

Ta latarka to mod do specyficznego celu - TYLKO do roweru (w zasadzie). Stosowany w niej sterownik też jest dość specyficzny ale nadaje się jak żaden inny. Pozostałe części sa specjalnie dobrane do jednego celu. Zmiana trybów polega na właczeniu latarki i "półklikaniu" czyli takim niepełnym kliknięciu aby tylko przerwać świecenie i puścić. Każde takie "półkliknięcie" wrzuca kolejny i kolejny tryb do najwyższego i potem najniższy - i tak w kółko. Sterownik ma tryb pamięci ostatniego trybu o ile trwa to dłużej niz 3 sekundy.
Awatar użytkownika
Yantar
Posty: 74
Rejestracja: niedziela 13 sie 2017, 13:18
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: Yantar »

Mociumpel pisze: środa 06 maja 2020, 22:32 @Yantar
Została mi ciepła (4000K) dioda z sensownym CRI 80 i chciałem ją do czegoś wykorzystać, a sterownik H1-A, chyba ta jego nieco gorsza wersja... Miałem nadzieję, że będzie lepiej :), a to i grzeje się dość mocno, i jeszcze ta plamka, i na koniec sobie przypomniałem, że nie przepadam chyba za ciepłymi diodami :P . OP albo TIR od zwykłej S2+ niwelują efekt nierówności plamy światła, ale trochę głupio pchać tam ten malutki reflektor, to zmniejsza zasięg.
Tymczasem Simon na pytanie o OP do S21A odpisał "ok, how many" więc chyba będzie dobrze.
A który TIR zamówiłeś do XHP70.2? Ciekawe, jak będzie efekt. Jakiej zmiany / poprawy się spodziewasz w stosunku do XHP50.2?
Serdecznie pozdrawiam
Jacek / Yantar
Robinson
Posty: 45
Rejestracja: środa 28 wrz 2016, 15:44
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: Robinson »

Mociumpel pisze: środa 06 maja 2020, 23:15Zmiana trybów polega na właczeniu latarki i "półklikaniu" czyli takim niepełnym kliknięciu aby tylko przerwać świecenie i puścić. Każde takie "półkliknięcie" wrzuca kolejny i kolejny tryb do najwyższego i potem najniższy - i tak w kółko. Sterownik ma tryb pamięci ostatniego trybu o ile trwa to dłużej niz 3 sekundy.
Serdecznie dziękuję. :)
Działa.
Mociumpel
Posty: 2116
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 13:50
Lokalizacja: Wrocek

Re: Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: Mociumpel »

A więc tak - przyszedł TIR niby pod XHP70 ale niestety okazało się że coś się chińczykowi źle opisało i wymiary sie nie zgadzają - średnica jest 29mm co niestety nie pasuje do S21A. No ale po przymiarkach wejdzie do S11, a że TIR ma rzekomo 5 stopni więc jestem ciekaw XHP70.2 w S11 z 5 stopniowym TIR-em. Dodatkowo wyszedł nowy ciekawy sterownik 22mm do 5A więc zobaczę co z tego wyjdzie - efektem czego ma być 4200 lm w wąskim snopie - teoretycznie ;)
Póki co TIR-a o średnicy 22mm na XHP70 nie znalazłem ...
marchewkowy sok
Posty: 68
Rejestracja: poniedziałek 16 sty 2017, 15:54
Lokalizacja: Śląsk

Re: Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: marchewkowy sok »

Możesz zapodać link do tego tira?
Jaka jest jego wysokość?
Mociumpel
Posty: 2116
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 13:50
Lokalizacja: Wrocek

Re: Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: Mociumpel »

https://pl.aliexpress.com/item/4000216659907.html = skrajne dwa obrazki to TIR-y - opis D21,78/H29mm - zakładałem domyślnie że D to średnica a H to wysokość - pasowałby idealnie pod średnicę S21A i do tego pod diode XHP70 - niestety nawet nie jest odwrotnie ;) D to wysokość a i to 17mm, a H to średnica tu sie zgadza jest 29 soczewka i 33 z białym kapturkiem....
Same diody są niewiele warte jako świecidła ale TIR-y tanie to kupiłem dwa ;) - swoją droga TE akurat TIRy są dość powszechne na Ali np. https://pl.aliexpress.com/item/32764347073.html
marchewkowy sok
Posty: 68
Rejestracja: poniedziałek 16 sty 2017, 15:54
Lokalizacja: Śląsk

Re: Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: marchewkowy sok »

Dzięki. A te 17mm wysokości to razem z tym białym holderem, czy samej soczewki?
Mociumpel
Posty: 2116
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 13:50
Lokalizacja: Wrocek

Re: Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: Mociumpel »

Tir ma 17/29mm, z "opakowaniem" 17,5/33mm
Robinson
Posty: 45
Rejestracja: środa 28 wrz 2016, 15:44
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: Convoy S21A - czyli S-classe na sterydach: część II

Post autor: Robinson »

Mam pewien problem z S21A od kilku dni.
Otóż zakładając, że S21A ma tryby 1 (najsłabszy),2,3,4 (najmocniejszy), to po pierwsze tryb 3 i 4 wygląda mi mniej więcej na to samo, a ponadto w trybie 3 i 4 latarka zaczyna migać wkrótce po włączeniu tego trybu.
Czy mam zareklamować latarkę na Ali?
ODPOWIEDZ