Oponki :)
Passacie B6 i B7 zamiennie jest rozmiar 215/55 R16 // 205/55 R16
Opony Goodyear EXCELLENCE 215/55 R16 97 W XL . Dobra przyczepność oraz trzymanie boczne, dość twarde i hałaśliwe. Zdecydowanie do szybszej jazdy.
Zamiana na Dunlop Sport BluResponse 205/55R16 91V. Lepszy komfort jazdy i cichobieżność.
Mocniej uginają się na zakrętach. Nie do sportowej jazdy jak EXCELLENCE XL.
XL w klasie premium wyraźnie lepsze trzymanie boczne i przyczepność. Kosztem hałaśliwości i komfortu.
Opony Goodyear EXCELLENCE 215/55 R16 97 W XL . Dobra przyczepność oraz trzymanie boczne, dość twarde i hałaśliwe. Zdecydowanie do szybszej jazdy.
Zamiana na Dunlop Sport BluResponse 205/55R16 91V. Lepszy komfort jazdy i cichobieżność.
Mocniej uginają się na zakrętach. Nie do sportowej jazdy jak EXCELLENCE XL.
XL w klasie premium wyraźnie lepsze trzymanie boczne i przyczepność. Kosztem hałaśliwości i komfortu.
Dariusz70
darek.l(małpa)interia.pl
darek.l(małpa)interia.pl
XL oznacza podwyższony indeks nośności, nie ma nic do rzeczy w kwestii twardości gumy, to już zależy od mieszanki jaką użył producent.
Ciężko określić zachowanie w samochodzie, który nie wymaga tego parametru na tym poziomie.
Możesz uzyskać wyższą twardość ale będzie to okupione ogólnemu wqr..owi przez wzgląd na hałas, będzie za twardo na wybojach i pochodne.
Bardziej bym się skłaniał ku szerszemu kapciowi, większej średnicy felgi i proporcjonalnie niższemu profilowi. I nie przeginaj z szerokością tylko raczej zachowaj rozmiar zamienny do standardowego aby nie było problemów z ocieraniem o nadkola czy przy dobiciu na dołku żeby guma Ci nie przetarła lakieru na rancie błotnika.
Ja w Grand Scenicu III miałem letnie (225/50/17) Michelin Primacy 4, na zimę (225/50/17) kupione były Barumy, 3 czy 4 razy reklamowane, padaka, w końcu urwał mi kumpel na wulkanizacji jedną ze szpilek, zostały przeciągniete od ciągłego odkręcania/zakręcania ... Kupiłem Goodride SW608 i śmiga się aż miło. W tym roku miśki poszły do utylizacji, Dębica Presto UHP2, nagle odzyskałem trakcję na II biegu.
To tak informacyjnie.
Ciężko określić zachowanie w samochodzie, który nie wymaga tego parametru na tym poziomie.
Możesz uzyskać wyższą twardość ale będzie to okupione ogólnemu wqr..owi przez wzgląd na hałas, będzie za twardo na wybojach i pochodne.
Bardziej bym się skłaniał ku szerszemu kapciowi, większej średnicy felgi i proporcjonalnie niższemu profilowi. I nie przeginaj z szerokością tylko raczej zachowaj rozmiar zamienny do standardowego aby nie było problemów z ocieraniem o nadkola czy przy dobiciu na dołku żeby guma Ci nie przetarła lakieru na rancie błotnika.
Ja w Grand Scenicu III miałem letnie (225/50/17) Michelin Primacy 4, na zimę (225/50/17) kupione były Barumy, 3 czy 4 razy reklamowane, padaka, w końcu urwał mi kumpel na wulkanizacji jedną ze szpilek, zostały przeciągniete od ciągłego odkręcania/zakręcania ... Kupiłem Goodride SW608 i śmiga się aż miło. W tym roku miśki poszły do utylizacji, Dębica Presto UHP2, nagle odzyskałem trakcję na II biegu.
To tak informacyjnie.
Ostatnio używane
S41, EC03, H03
S41, EC03, H03
Dariusz70, wygląda na to, że XL=głośność a Hankooki już i tak są głośne w porównaniu z Dębicą (też mają dużo opinii o zbyt dużej głośności).
ptja, ja mam wrażenie, że im nowszy model opony, tym bardziej miękkie i zaoblony bieżnik (kwestie eko)
Goferjw, ma być 205/55R16 i tyle. Fabryczne 15tki mają ET38, nowe 16tki (szersze o pół cala) mają ET42 ale dystansami je skorygowałem do 30 - jest prawie idealnie, bo ideał w moim aucie to ponoć ET~32 przy jeszcze 0,5" szerszej feldze.
skaktus, do osobówki celem dojazdu do pracy, po bułki itp. Zmieniłem fabryczne "sportowe" zawieszenie w aucie na nówki Eibachy Pro Kit + Sachs B4 sport i auto nie dosyć, że się mniej ugina to jeszcze jest dużo bardziej komfortowe. Na zakrętach czuć, że opony mocno nie nadążają i po wykonaniu skrętu kierownicą czujesz się jak w milionerach - auto (opony) pytają Cię "na pewno mam skręcić" a jak już to zrobią to odnosisz wrażenie, że opona już bokiem dotyka asfaltu.
Zakupione 16tki były ze starymi oponami Dunlopa w rozm 195/55 i założyłem je celem przejażdżki do następnej wioski i z powrotem - różnica na + kolosalna i odczuwalna już po kilkudziesięciu metrach i pierwszym lżejszym skręcie. No ale to stare opony i pewnie utwardzone także przez czas (7 i 10 lat), pomijając, że odnoszę wrażenie iż starsze generacje opon były twardsze niż te nowe. Do tego profil 55 na oponie o szerokości 195 to mniejsza ścianka niż 55 na 205.
Wygląda na to, że zakupię Dębice Presto HP 205/55R16 91W, bo gdzie indziej dowiedziałem się, że indeks prędkości mocniej wpływa na "sportowe" odczucia niżeli odmiana XL.
ptja, ja mam wrażenie, że im nowszy model opony, tym bardziej miękkie i zaoblony bieżnik (kwestie eko)
Goferjw, ma być 205/55R16 i tyle. Fabryczne 15tki mają ET38, nowe 16tki (szersze o pół cala) mają ET42 ale dystansami je skorygowałem do 30 - jest prawie idealnie, bo ideał w moim aucie to ponoć ET~32 przy jeszcze 0,5" szerszej feldze.
skaktus, do osobówki celem dojazdu do pracy, po bułki itp. Zmieniłem fabryczne "sportowe" zawieszenie w aucie na nówki Eibachy Pro Kit + Sachs B4 sport i auto nie dosyć, że się mniej ugina to jeszcze jest dużo bardziej komfortowe. Na zakrętach czuć, że opony mocno nie nadążają i po wykonaniu skrętu kierownicą czujesz się jak w milionerach - auto (opony) pytają Cię "na pewno mam skręcić" a jak już to zrobią to odnosisz wrażenie, że opona już bokiem dotyka asfaltu.
Zakupione 16tki były ze starymi oponami Dunlopa w rozm 195/55 i założyłem je celem przejażdżki do następnej wioski i z powrotem - różnica na + kolosalna i odczuwalna już po kilkudziesięciu metrach i pierwszym lżejszym skręcie. No ale to stare opony i pewnie utwardzone także przez czas (7 i 10 lat), pomijając, że odnoszę wrażenie iż starsze generacje opon były twardsze niż te nowe. Do tego profil 55 na oponie o szerokości 195 to mniejsza ścianka niż 55 na 205.
Wygląda na to, że zakupię Dębice Presto HP 205/55R16 91W, bo gdzie indziej dowiedziałem się, że indeks prędkości mocniej wpływa na "sportowe" odczucia niżeli odmiana XL.
Witam
Dębicę omijaj szerokim łukiem, to kiepskie opony. Druga sprawa, to geometria zawieszenia, też ma wpływ na prowadzenie, w powiązaniu z oponą. Zależnie od stanu, i rodzaju zużycia, rodzaju bieżnika itp. opony inaczej się zachowują przy zmianie geometrii zawieszenia.
Pozdrawiam
Dębicę omijaj szerokim łukiem, to kiepskie opony. Druga sprawa, to geometria zawieszenia, też ma wpływ na prowadzenie, w powiązaniu z oponą. Zależnie od stanu, i rodzaju zużycia, rodzaju bieżnika itp. opony inaczej się zachowują przy zmianie geometrii zawieszenia.
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Pyra, tyle, że te Dębice Presto HP są lepsze wg mojej opinii od Uniroyali, które polecałeś stronę wcześniej (jeździłem na obu w tym samym rozmiarze i w tym samym aucie w tym samym sezonie) i to praktycznie w każdej kategorii (może ew hamowanie na mokrym Uni miały odrobinę lepsze). Przyczepności na zakrętach aż tak ekstremalnie nie testowałem ale Presto dużo pewniej jedzie z racji twardszej ścianki no i do tego wyraźnie odporniejsza jest na aquaplaning (pomimo, że ta 2ga jest reklamowana jako super hiper deszczowa). O różnicy głośności też muszę dodać - lekki łuk i Uni tak szumiały jak zajechane łożysko (w Seicento od teściów także to wyraźnie słychać)... do normalnej jazdy jest OK ale Dębica jest lepsza i żywotniejsza a przy tym tańsza.
Generalnie nie pytam o to jaki model/markę opon wybrać, tylko o wpływ indeksu prędkości / wzmocnienia XL na zachowanie auta na drodze.
Generalnie nie pytam o to jaki model/markę opon wybrać, tylko o wpływ indeksu prędkości / wzmocnienia XL na zachowanie auta na drodze.
Gdyby ktoś był zainteresowany to finalnie zakupiłem Dębicę Presto HP 205/55R16 91W z etykietą C B 67dB, wyprodukowaną w Słowacji ok 3-4 miesiące temu i jak dla mnie to był strzał w 10tkę. O właściwościach na mokrym i suchym nie będę się rozpisywał, bo nie ma niespodzianek w porównaniu z tą oponą w rozmiarze 195/65R15 (pomimo, że mają nieco inny bieżnik), czyli jest bardzo dobrze, natomiast, co dla mnie było ważniejsze przy zmianie, to lepsza sztywność opony na zakręcie przy zachowaniu przyzwoitego poziomu komfortu i jest to idealnie wyważone w tym momencie. Na zakrętach czuć wystarczającą twardość przy szybszej (nie sportowej) jeździe a przy tym komfort jest więcej niż wystarczający. Samo zachowanie auta przy szybkich manewrach kierownicą daje dużo większe poczucie bezpieczeństwa, choć czuć, że "limity" prędkości nie zostały przesunięte w żadną ze stron.
Nie wiem czy indeks prędkości W dodał coś do sztywności boku opony czy to zasługa tylko niższego profilu z racji większej obręczy (niezałożona opona jest naprawdę mięciutka) ale ogólne wrażenie jest bardzo dobre.
Nie wiem czy indeks prędkości W dodał coś do sztywności boku opony czy to zasługa tylko niższego profilu z racji większej obręczy (niezałożona opona jest naprawdę mięciutka) ale ogólne wrażenie jest bardzo dobre.