Z O O M "oswajanie"
Na razie oczywiście sprawa rozwojowa a Twoje porady są bezcenne Mam KDIY K5S z XHP50 5000K która tylko się kurzy więc chciałem ją wykorzystać. Mam też tokarkę więc jak w pigule będzie miejsce pod sterownik i jak będzie trzeba coś podtoczyć to wszystko się zrobi. Do czasu przyjścia przesyłki jeszcze jednak sporo czasu i może i wymyśli się coś innego bo mam też sterownik od Grega więc może też zostanie XP-L tylko zmienię sam sterownik, jeszcze sam do końca nie wiem
No to szerokich perspektyw modzenia - Cometa nie jest jeszcze tym ostatnim stopniem doskonałości latarkowej w wersji zoom za w miarę sensowne pieniądze - giba się głowica minimalnie co sprawia wrażenie lekkiej niedoróbki - inne kwestie są drobne ale nie upierdliwe.
Jak otrzymam ojca klonów po złożeniu to opiszę różnice.
Jak otrzymam ojca klonów po złożeniu to opiszę różnice.
Wczoraj dotarł pierwszy z dwóch zoomów czyli UniqueFire 1407. Siedziała w nim chyba XM-L2 i jakiś sterownik pobierający z ogniwa maks 1,5A. Z ciekawości wrzuciłem do niej sterownik od Astroluxa pobierający z ogniwa w maksymalnym trybie około 3,5A i diodę Nichia 219C 5000K bo akurat miałem taką nigdzie nie wykorzystaną i powiem szczerze że się pozytywnie zaskoczyłem Porównałem ją na maksymalnym skupieniu z HaikeLite SC01 z XHP35 HI, KDIY K5S z XHP50 oraz z Astroluxem S1 XPL HI z pomocą aplikacji na tel z andkiem, wiem że nie jest to zbyt dobry sposób pomiaru ale do porównania we własnym zakresie może być
Pomiar był z około 2m i ten mój zoom wypadł w tym teście najlepiej. Apka pokazała około 15000 luxów.
KDIY wypluł z siebie około 8000 luxów, Astrolux i HaikeLite około 12000 - 13000. Docelowo do UniqueFire miała trafić dioda XPL HI i trochę mocniejszy sterownik ale na razie chyba pobawię się tym co jest.
Pomiar był z około 2m i ten mój zoom wypadł w tym teście najlepiej. Apka pokazała około 15000 luxów.
KDIY wypluł z siebie około 8000 luxów, Astrolux i HaikeLite około 12000 - 13000. Docelowo do UniqueFire miała trafić dioda XPL HI i trochę mocniejszy sterownik ale na razie chyba pobawię się tym co jest.
Dodam coś - większość "zoomujących" idzie w skupienie - moim zdaniem niesłusznie - zoom ma potencjał tylko potrzeba dobrze określić swoje minima i maksima.
W tym przypadku proponuje coś z niskim Vf (np. XP-L2) i max. prąd jaki da się uzyskać - latarka spokojnie łyka ok. 5-6A przez 3-4 minuty.
W XPL-HI oczywiście zasięg będzie spory - nawet 100 kluxów/metra i maciupki punkcik.
Acha i gwint w głowicy nasmarować najlepiej jak się da (smar ma "prawie wyciekać" - oczywiście prawie ) - wtedy można dwoma palcami z lekkim oporem obracać.
W tym przypadku proponuje coś z niskim Vf (np. XP-L2) i max. prąd jaki da się uzyskać - latarka spokojnie łyka ok. 5-6A przez 3-4 minuty.
W XPL-HI oczywiście zasięg będzie spory - nawet 100 kluxów/metra i maciupki punkcik.
Acha i gwint w głowicy nasmarować najlepiej jak się da (smar ma "prawie wyciekać" - oczywiście prawie ) - wtedy można dwoma palcami z lekkim oporem obracać.
Latarka UniqueFire 1407 ciągle z Nichia i sterownikiem z Astroluxa, taki zestaw mi pasuje więc na razie tak zostanie
Pozmieniałem też trochę w takiej latarce https://www.banggood.com/XPL-HI-1300LM- ... rehouse=CN
Wrzuciłem do niej XHP50 wraz ze sterownikiem z KDIY K5S I jednak niezbyt mi się podoba jak świeci na maksymalnym skupieniu. Chciałem więc zmienić diodę na mniejszą XHP35 ale jak wyszło w innym temacie, nie da się zmienić samej diody więc na razie chyba latarka zostanie jak jest.
Co do skalpowania diody to jeszcze nigdy tego nie robiłem i ma z tego powodu obawy że uszkodzę diodę.
Pozmieniałem też trochę w takiej latarce https://www.banggood.com/XPL-HI-1300LM- ... rehouse=CN
Wrzuciłem do niej XHP50 wraz ze sterownikiem z KDIY K5S I jednak niezbyt mi się podoba jak świeci na maksymalnym skupieniu. Chciałem więc zmienić diodę na mniejszą XHP35 ale jak wyszło w innym temacie, nie da się zmienić samej diody więc na razie chyba latarka zostanie jak jest.
Co do skalpowania diody to jeszcze nigdy tego nie robiłem i ma z tego powodu obawy że uszkodzę diodę.
Cometa ma "wadę" - pigułą bez rozwiercania czyli naturalna ma wnękę na sterownik 17 mm i nic poza tym nie wepchasz.
Są dwie drogi "naturalne":
1. albo czekasz na kogoś kto "urodzi" komercyjny sterownik 17mm w wersji boost na 12V - raczej długo - są "gdzieś, ktoś", ale póki co w powijakach i raczej tanio nie będzie.
2. ograniczasz się diody 3V - tu zależy wszystko od Twoich potrzeb:
- albo chcesz wysokie CRI 90+ i nie boisz się "okna windows" na max skupieniu - wybierasz opcję https://led4power.com/product/luxeon-mz ... mosfetntc/ - dioda przy 6A wypluwa z Comety ok. 1500 lm bardzo przyjemnie wysycającego czerwień światła, ale niestety po skupieniu powstaje "szachownica" - mi to nie przeszkadza bo latarki nie skupiam do końca (założyłem oring więc dodatkowo sztucznie ograniczam ruch głowicy) a poza tym jest latarka pokazową.
- albo chcesz giga mocne skupienie z punktem zamiast obszaru - wybierasz opcję https://led4power.com/product/osram-kw- ... dtp-mcpcb/ - obecnie najmocniejsza dioda, której przeznaczeniem jest ŚWIECIĆ NAJDALEJ ŁAAAAŁ!!!
i sterownika 17mm ale w wersjach "speszjal edyszyn":
- w wersji bezpiecznej z dwoma przewodami (jeśli nie lubisz lutować) https://led4power.com/product/ld-a4-2-1 ... ht-driver/ - 4-6A - wystarczy zalutować dwa przewody, ustawić max 6A i w zasadzie Cometa w każdej z wersji świeci i świeci i świeci ... w zasadzie nie przegrzewając się
- w wersji - ekstremalnej, ale jeszcze bezpiecznej - ten sam sterownik ale w wersji 7-9A przy czym warto zalutować dodatkowy przewód od czujnika na płytce z ledem do sterownika - ochrona termiczna przyda się.
Powyższy sterownik to sedno powodzenia:
1. ma regulowany od góry w dół maksymalny prąd - tu masz szczegóły https://led4power.com/wp-content/upload ... et-1.1.pdf - programowanie jest dość proste choć pracochłonne, bo trzeba się naklikać - ale jak raz ustawisz, to zapominasz.
2. sterownik posiada dwa tryby maksymalne - maksymalny regulowany 6 lub 9A (jak wybierasz daną wersję to ten drugi nr jest max. amperażem) i drugi DD czyli możliwość "zwarcia diody" z baterią - ten drugi jest o tyle niebezpieczny, że po zmostkowaniu sprężynek i zadbaniu o grube przewody zasilające diodę, opór w latarce jest mały, dodatkowo obydwa ledy mają bardzo niskie Vf diody co powoduje że w momencie załączenia w latarce płynie prąd nawet 15-18A - w ten sposób, pierwsza moja próba spowodowała upalenie 2 matryc w pierwszym MZ-cie - zbyt dobrze zadbałem o "niskooporowość" latarki - efektem powyższego LEPIEJ ograniczyć dla TYCH KONKRETNIE diod, prąd od góry a ochrona termiczna pozwoli o "niedbałość" potem.
3. maksymalny prąd MZ jest w zasadzie nieokreślony ale optymalny sugeruję na 6-9A gdzie uzyskujemy dla 6A stabilną pracę do końca ogniwa bez grzania, a 9A na max sensowny, przy którym mamy z 2000lm ale grzałkę ...
4. Osram ma maksymalny prąd po którym zdycha ok 10-12A przy czym optymalny to 7-8A - stąd drugi sterownik jest do Osrama.
Wadą? Osrama jest zimna barwa, jako jedyna dostępna ok. 6100K i wczesny bin - będą lepsze gdzie obecnie przy 6-7A wyduszasz ok. 1400 lm a będą w przyszłości 2000lm
I teraz trochę wiedzy - obydwa ledy są bez kopułek, więc rzucają dość daleko - MZ 5700K przy 6A ma ok. 80 tys. cd - co daje ok. 560m teoretycznego rzutu ale z szachownicą, a Osram ok. 440-460 tys cd - i ok. 1300 m rzutu (tu masz w innej latarce inną diodę - mniejszego brata Osrama viewtopic.php?t=23350 ).
Sam sobie zadaj pytanie po co CI zoom:
- czy ma być praktyczny - tutaj UF z dużą mocna dioda jest zajebiaszczy, bo świeci mocno na zalewaku i na skupionym generując wielkie plamy (chociaż zasięg tez dobija do 500m), tutaj MZ również sie sprawdzi jako bardzo funkcjonalna choć przyciężka latarka która w trybie 6A zachowa stabilność do końca oferując mocne ale bardzo wysokiej jakości światło
- czy ma być kompletnie niepraktyczny i służyć tylko do drapania satelitów - tutaj wersja z Osramem sprawdzi się znakomicie - tyle tylko, że największa zaleta zooma czyli wszechstronność ulega sportowym osiagom - wprawdzie Cometa jest przyzwoitym hostem ale moim zdaniem są lepsze latarki (w tym zoomy) do "throłerzenia".
Podpowiem, że straty w Comecie między trybem zalewania a skupienia to ... ok. 70% (dla UF-1503 to ok. 50% - wprawdzie obszar zalewania jest nieco mniejszy ale jest na tyle duży że już w odległości 2-3m jest wystarczająca do "ogarnięcia" terenu)
Mam obecnie Jaxmana Z1 również, który jest ojce i wzorcem dla Comety - tam sterownik max to 22mm gdzie wsadziłem https://pl.aliexpress.com/item/1-PC-DIY ... 62996.html i XHP50.2 w wersji 5000K i powiem, że to jest bardzo użyteczna latareczka - wprawdzie tryb turbo 4,8A działa i jest nawet fajny ale ... nie używam go choć czuć że poprawia wygar o jakies 25%.
Inna osoba która również ma Jaxmana Z1 własnie upaliła sterownik i wrzuci do niego https://pl.aliexpress.com/item/5-TRYB-2 ... 52368.html zmieniając rezystor wyjściowy z 50momów na 25momów co zwiększy prąd do ok. 2-2,2A na dobrym ogniwie.
Reasumując - na 17mm sterowniku nie podziałasz wiele, na 22mm gdybyś rozwiercił pigułę - możesz więcej.
Tak Ojciec i syn:
Tak syn Comet
To tak na szybko ...
Są dwie drogi "naturalne":
1. albo czekasz na kogoś kto "urodzi" komercyjny sterownik 17mm w wersji boost na 12V - raczej długo - są "gdzieś, ktoś", ale póki co w powijakach i raczej tanio nie będzie.
2. ograniczasz się diody 3V - tu zależy wszystko od Twoich potrzeb:
- albo chcesz wysokie CRI 90+ i nie boisz się "okna windows" na max skupieniu - wybierasz opcję https://led4power.com/product/luxeon-mz ... mosfetntc/ - dioda przy 6A wypluwa z Comety ok. 1500 lm bardzo przyjemnie wysycającego czerwień światła, ale niestety po skupieniu powstaje "szachownica" - mi to nie przeszkadza bo latarki nie skupiam do końca (założyłem oring więc dodatkowo sztucznie ograniczam ruch głowicy) a poza tym jest latarka pokazową.
- albo chcesz giga mocne skupienie z punktem zamiast obszaru - wybierasz opcję https://led4power.com/product/osram-kw- ... dtp-mcpcb/ - obecnie najmocniejsza dioda, której przeznaczeniem jest ŚWIECIĆ NAJDALEJ ŁAAAAŁ!!!
i sterownika 17mm ale w wersjach "speszjal edyszyn":
- w wersji bezpiecznej z dwoma przewodami (jeśli nie lubisz lutować) https://led4power.com/product/ld-a4-2-1 ... ht-driver/ - 4-6A - wystarczy zalutować dwa przewody, ustawić max 6A i w zasadzie Cometa w każdej z wersji świeci i świeci i świeci ... w zasadzie nie przegrzewając się
- w wersji - ekstremalnej, ale jeszcze bezpiecznej - ten sam sterownik ale w wersji 7-9A przy czym warto zalutować dodatkowy przewód od czujnika na płytce z ledem do sterownika - ochrona termiczna przyda się.
Powyższy sterownik to sedno powodzenia:
1. ma regulowany od góry w dół maksymalny prąd - tu masz szczegóły https://led4power.com/wp-content/upload ... et-1.1.pdf - programowanie jest dość proste choć pracochłonne, bo trzeba się naklikać - ale jak raz ustawisz, to zapominasz.
2. sterownik posiada dwa tryby maksymalne - maksymalny regulowany 6 lub 9A (jak wybierasz daną wersję to ten drugi nr jest max. amperażem) i drugi DD czyli możliwość "zwarcia diody" z baterią - ten drugi jest o tyle niebezpieczny, że po zmostkowaniu sprężynek i zadbaniu o grube przewody zasilające diodę, opór w latarce jest mały, dodatkowo obydwa ledy mają bardzo niskie Vf diody co powoduje że w momencie załączenia w latarce płynie prąd nawet 15-18A - w ten sposób, pierwsza moja próba spowodowała upalenie 2 matryc w pierwszym MZ-cie - zbyt dobrze zadbałem o "niskooporowość" latarki - efektem powyższego LEPIEJ ograniczyć dla TYCH KONKRETNIE diod, prąd od góry a ochrona termiczna pozwoli o "niedbałość" potem.
3. maksymalny prąd MZ jest w zasadzie nieokreślony ale optymalny sugeruję na 6-9A gdzie uzyskujemy dla 6A stabilną pracę do końca ogniwa bez grzania, a 9A na max sensowny, przy którym mamy z 2000lm ale grzałkę ...
4. Osram ma maksymalny prąd po którym zdycha ok 10-12A przy czym optymalny to 7-8A - stąd drugi sterownik jest do Osrama.
Wadą? Osrama jest zimna barwa, jako jedyna dostępna ok. 6100K i wczesny bin - będą lepsze gdzie obecnie przy 6-7A wyduszasz ok. 1400 lm a będą w przyszłości 2000lm
I teraz trochę wiedzy - obydwa ledy są bez kopułek, więc rzucają dość daleko - MZ 5700K przy 6A ma ok. 80 tys. cd - co daje ok. 560m teoretycznego rzutu ale z szachownicą, a Osram ok. 440-460 tys cd - i ok. 1300 m rzutu (tu masz w innej latarce inną diodę - mniejszego brata Osrama viewtopic.php?t=23350 ).
Sam sobie zadaj pytanie po co CI zoom:
- czy ma być praktyczny - tutaj UF z dużą mocna dioda jest zajebiaszczy, bo świeci mocno na zalewaku i na skupionym generując wielkie plamy (chociaż zasięg tez dobija do 500m), tutaj MZ również sie sprawdzi jako bardzo funkcjonalna choć przyciężka latarka która w trybie 6A zachowa stabilność do końca oferując mocne ale bardzo wysokiej jakości światło
- czy ma być kompletnie niepraktyczny i służyć tylko do drapania satelitów - tutaj wersja z Osramem sprawdzi się znakomicie - tyle tylko, że największa zaleta zooma czyli wszechstronność ulega sportowym osiagom - wprawdzie Cometa jest przyzwoitym hostem ale moim zdaniem są lepsze latarki (w tym zoomy) do "throłerzenia".
Podpowiem, że straty w Comecie między trybem zalewania a skupienia to ... ok. 70% (dla UF-1503 to ok. 50% - wprawdzie obszar zalewania jest nieco mniejszy ale jest na tyle duży że już w odległości 2-3m jest wystarczająca do "ogarnięcia" terenu)
Mam obecnie Jaxmana Z1 również, który jest ojce i wzorcem dla Comety - tam sterownik max to 22mm gdzie wsadziłem https://pl.aliexpress.com/item/1-PC-DIY ... 62996.html i XHP50.2 w wersji 5000K i powiem, że to jest bardzo użyteczna latareczka - wprawdzie tryb turbo 4,8A działa i jest nawet fajny ale ... nie używam go choć czuć że poprawia wygar o jakies 25%.
Inna osoba która również ma Jaxmana Z1 własnie upaliła sterownik i wrzuci do niego https://pl.aliexpress.com/item/5-TRYB-2 ... 52368.html zmieniając rezystor wyjściowy z 50momów na 25momów co zwiększy prąd do ok. 2-2,2A na dobrym ogniwie.
Reasumując - na 17mm sterowniku nie podziałasz wiele, na 22mm gdybyś rozwiercił pigułę - możesz więcej.
Tak Ojciec i syn:
Tak syn Comet
To tak na szybko ...
Dzięki za bardzo obszerne i bardzo ciekawe instrukcje
Roztoczyłem pigułę pod sterownik z KDIY K5S czyli na 22mm tylko nie chciało mi się tego gwintować i dorabiać nakrętki więc przylutowałem sterownik do piguły. Przerabianie tej latarki traktuje raczej jako zabawę czy eksperymenty bo jednak przez gabaryty zbyt użyteczna nie jest a i nie mam zbytnio potrzeby jej używania. Ot tak czasem poświecę po polach u ojca i tyle Najczęściej używam jednak Xtara H3 ze zmienioną diodą na Nichia. Twoje rady są bardzo cenne i pewnie chociaż część ich wykorzystam.
Roztoczyłem pigułę pod sterownik z KDIY K5S czyli na 22mm tylko nie chciało mi się tego gwintować i dorabiać nakrętki więc przylutowałem sterownik do piguły. Przerabianie tej latarki traktuje raczej jako zabawę czy eksperymenty bo jednak przez gabaryty zbyt użyteczna nie jest a i nie mam zbytnio potrzeby jej używania. Ot tak czasem poświecę po polach u ojca i tyle Najczęściej używam jednak Xtara H3 ze zmienioną diodą na Nichia. Twoje rady są bardzo cenne i pewnie chociaż część ich wykorzystam.