Chińska lampka rowerowa z odcięciem

co i jak zrobiłem...
Awatar użytkownika
Borsuczy
Posty: 547
Rejestracja: wtorek 29 paź 2013, 09:24
Lokalizacja: Białystok

Chińska lampka rowerowa z odcięciem

Post autor: Borsuczy »

Cześć. Nie tak dawno szukałem sobie dobrej lampki rowerowej z odcięciem i w końcu jakąś znalazłem. Projekt ten będzie miał na celu przede wszystkim umożliwienie jej sensownego i bezpiecznego używania, bo fabrycznie tak się nie da... Pomyślałem, że najpierw zacznę od pokazania tego wynalazku w środku, bo jest dość ciekawy. Mimo, że pracy przy tym dużo nie będzie bo okazało się, że konstrukcja nie jest taka zła, to i tak nie mam czasu teraz tego robić. A więc najpierw fotki i krótkie opisy, a potem w miarę prac będę edytował posta i dodawał kolejne dane.

W tle moich zdjęć widoczny jest nieład i kurz. Mam w pokoju remont i nie chciało mi się przeznaczać pół godziny na ogarnianie wszystkiego, jak i tak jutro byłoby to samo. Pedantom mogą boleć oczy.

To co jest najważniejsze- źródło. Lampka kupiona tutaj:
https://www.ebay.com/itm/STVZO-Bike-Lig ... Sw~yNba6Tv

Zdjęć obudowy, montażu, pudełka itp robić nie będę, wygląda to dokładnie tak jak na zdjęciach w opisie w powyższym linku.

Dostęp do wnętrzności lampki jest od przodu. Należy zacząć od zdemontowania plastikowej, cienkiej szybki. Ja to zrobiłem ciągnąc za ołówek przyklejony do niej taśmą izolacyjną. Tylko trzeba najpierw tą szybkę umyć żeby taśma się trzymała. Nie ma tam żadnego kleju, trzyma się to na wcisk.
Obrazek

Bezpośrednio pod szybką znajduje się jakaś czarna uszczelka. Jaka jest szczelność takiego rozwiązania? Wytrzyma jazdę w deszczu przy prędkości 40 km/h i więcej? Ni mom pojęcia.
Obrazek

Oczom mym okazuje się reflektor. Jest on wykonany z jakiegoś lekkiego metalu, możliwe że aluminium. Lustrzana powłoka wygląda ładnie, ale zauważyłem coś co głównie traktuję jako ciekawostkę, bo lampka ładnie świeci i to nie przeszkadza... Są widoczne jakieś małe odciski palców na rancie reflektora i jeden malutki ślad na boku lustra. Z szybką tego nie widziałem, dopiero po jej zdjęciu. Ktoś tam na drugim końcu świata tego dotykał przede mną...
Obrazek

Na spodzie reflektora, a właściwie na górze, bo na zdjęciach lampka leży do góry nogami, znajduje się otwór na diodę. W zamyśle miało to chyba działać tak, że reflektor (jakoś tam) dociśnie diodę do obudowy i to umożliwi odprowadzenie ciepła. Tak to jednak nie działa, ta blaszka na której spoczywa dioda wisi sobie w powietrzu. Zanim zacząłem rozbierać tą lampkę, tylko się nią bawiąc zauważyłem, że coś jest nie tak, bo to w ogóle się nie grzeje. Nie ma jednak tragedii. Ta blaszka się dobrze nagrzewa, po niecałych dwóch minutach świecenia już jest bardzo gorąca. Wystarczy tylko docisnąć ją do obudowy i poprawić styk. Pomysł na to już mam, co mam na myśli pokażę jak to zrealizuję.
Obrazek

Tam dalej już jest jakiś znajomy widok, w końcu coś, co się z normalną latarką kojarzy. Jakiś sterownik. Jeden przycisk, jego klikanie powoduje w zapętleniu-
1. pełna moc
2. trochę słabszy tryb
3. jeszcze słabszy
4. wyłączenie
Przytrzymanie na chwilę dłużej przy uruchomionym trybie wyłącza od razu latarkę, a potem włącza się ona na tym ostatnim zapamiętanym ustawieniu. Sterownik ten ma też gniazdo micro USB. Jeszcze nie sprawdziłem jak to ładuje. Nie wiem też czy jest tutaj jakieś zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem ogniwa. To sprawdzę później.
Obrazek

To zostaje po wyjęciu sterownika dokręconego nagwintowanym pierścieniem.
Obrazek

Obrazek

Ładna sprężynka. Zmostkuję ją i dodam kapturek i będzie git.
Obrazek

Obrazek

Sprężynka chyba zębami była odgryziona na odpowiednią długość.
Obrazek

Małe LEDziątka pod stycznikiem.
Obrazek


[Etap 2.] pierwsze modyfikacje.
Nie podobało mi się to jak jest zamontowany mikrostyk. Siła użyta do wciśnięcia włącznika powoduje wyginanie się blaszek, które są przylutowane do płytki sterownika. Po jakimś czasie styki mogły się połamać, lub wyrwać razem z kawałkiem płytki... Rozwiązałem ten problem dając wzmocnienie z kropelki kleju epoksydowego.
Obrazek
Obrazek

Sprężynka sterownika zyskała kapturek z cyny, mostek i została skrócona. Niestety stała się strasznie sztywna. Będę musiał postarać się, żeby tylna sprężynka pozostała sprężysta.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Styk płytki sterownika z pierścieniem dokręcającym też mi się nie podobał. Zalałem go cyną i spiłowałem pilnikiem. Może nie wygląda jakby miało działać, ale cyna jest miękka, dokręcę to mocniej, splaszczy się i powierzchnia styku się zwiększy.
Obrazek

Obrazek
[Koniec etapu 2.] Niewiele zrobione, wiem, ale to i tak zajmuje bardzo dużo czasu. Następnym razem będzie lepiej.

Tył:

Prąd płynie korpusem, a jego stykiem jest czoło gwintu. Sam gwint jest anodyzowany.
Obrazek

Tubka styka się z tym bardzo tanio wyglądającym wynalazkiem. To poprawię w dość ciekawy sposób, chyba już wiem jak...
Obrazek

Metrówki pod ręką nie miałem, ale za to miałem kilka innych przedmiotów które mogą pomóc w wyobrażeniu sobie rozmiaru tej lampy.
Obrazek

Modyfikacji ciąg dalszy, przygotowywanie lampy do pracy:

Pocynowałem styk wokół sterownika. Po szlifowaniu i kilkukrotnym mocniejszym dokręceniu wygląda jak na poniższym zdjęciu. Pojawiły się dwa duże placki, które stykają się z pierścieniem dociskowym.
Obrazek

Na tym etapie zrobiłem też pierwszy, wiarygodny i nie robiony na kolanie pomiar prądu w diodę. Kolejno od najmocniejszego do najsłabszego trybu:
0,95 A
0,48 A
0,24 A

1 A w diodę, więc już jest co chłodzić. Żadne normalne latarkowe sposoby na poprawienie przewodnictwa cieplnego tutaj nie pomogą, przynajmniej żadne które znam. Dojście do diody jest bardzo trudne, a przykręcenie jej do korpusu uniemożliwi późniejszy montaż reflektora. Musiałem więc kombinować.

Położyłem na szklanej wadze kawałek papieru 2500 i wyszlifowałem w ten sposób te dziwne podłoże diody. Później je wypolerowałem jakąś pastą polerską do lakieru samochodowego i wyczyściłem rozpuszczalnikiem nitro.
Obrazek

Wnętrze korpusu potraktowałem podobnie, ale tam dostęp był strasznie trudny. Wyszlifowałem do stopnia widocznego poniżej, więcej już nie dałem rady. Szkoda mi było palców.
Obrazek

Musiałem więc zrobić coś, żeby podłoże przylegało ściśle do korpusu. Położyłem kawałek uciętej sylikonowej osłonki włącznika między reflektor, a górną część podłoża diody. Powierzchnie wymieniające się ciepłem posmarowałem niewielką ilością dobrej pasty termo i całość wcisnąłem do korpusu. Trudno było to wcisnąć, dziadostwo stawiało duży opór.
Obrazek

Druciarstwo straszne. Ale co z tego? Działa. Kilka minut w najwyższym trybie i już korpus się ładnie nagrzewa. Lampka zostawiona sama sobie włączona na najwyższy tryb w szczytowym momencie nagrzewa się do temperatury trochę wyższej od temperatury ciała człowieka.
Ostatnio zmieniony sobota 27 paź 2018, 20:58 przez Borsuczy, łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
smokuxx1987
Posty: 2113
Rejestracja: środa 16 maja 2012, 19:04
Lokalizacja: Krosno

Post autor: smokuxx1987 »

Fajna baza pod moda.
Gabaryty latarki dość kompaktowe biorąc pod uwagę długość sprężynek, spokojnie można było urwać 1 cm na długości.
Nie jestem fanem zintegrowanego ładowania, ale teraz taka moda że latarki mają wbudowaną ładowarkę, opcję powerbanku, podświetlenie klika, niedługo bd dodawać eksperes do kawy :D
Wywal tą płytkę z diodą, diodę zamontuj na podłożu DTP, Anodę w miejscu styku zeszlifuj.
Jaki prąd idzie w leda?
Przy poprawie termiki można się pokusić o 3A moim zdaniem.
Sterownik jakiś DD, więc prąd ogranicza pewnie rezystor pomiarowy.

Fajne zdjęcia, pokazują wszystko co chciał bym wiedzieć przed zakupem latarki.
Dzięki za poświęcony czas i zainwestowane pieniądze.
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Borsuczy
Posty: 547
Rejestracja: wtorek 29 paź 2013, 09:24
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Borsuczy »

Najmocniejszy tryb: 0,5 A
Trochę słabszy: 0,25 A
Najsłabszy: 0,12 A
Mierzone dosyć prowizorycznie, więc w rzeczywistości pewnie było troszkę więcej, ale świeci podobnie.
Potem poszukam co to za podłoże o którym piszesz, ale nie wiem czy cokolwiek typowego się nada, bo tutaj dziwne jest umiejscowienie diody.

Tak to wygląda:
Obrazek
Obrazek

Czyli co, wystarczy podmienić któryś rezystor i inaczej zaświeci? Ja raczej nie jestem w stanie transformatorówką wylutować takiego małego ustrojstwa. Z resztą światła według mnie nie jest wcale mało, do zastosowania, czyli świecenia na 10 metrów przed kołem starczy, za długie będzie mi służyć Convoy M1, może potem coś i jego zastąpi. Ale wiadomo jakiś bufor mocy zawsze mógłby się przydać, może akurat spodoba mi się jak to świeci i będę tylko tego używać, a wtedy trochę więcej mocy się przydałoby np. w jakimś lesie
Awatar użytkownika
smokuxx1987
Posty: 2113
Rejestracja: środa 16 maja 2012, 19:04
Lokalizacja: Krosno

Post autor: smokuxx1987 »

Nie musisz wylutowywać, wystarczy że przylutujesz na kanapkę kolejny, ale jak światła Ci wystarcza to szkoda zachodu, też nie wiadomo ile wytrzyma ten sterownik.
Awatar użytkownika
Borsuczy
Posty: 547
Rejestracja: wtorek 29 paź 2013, 09:24
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Borsuczy »

Nie przyjrzałem się dokładnie który, ale jak podpiąłem diodę na krótko to zauważyłem że jeden z tych układów scalonych strasznie się grzeje. Pewnie to ten sterownik o którym piszesz. Razem z nim grzeje się te zabielone półkole które styka się z tubką i ona odbiera trochę tego ciepła. Fajnie, dzięki za info. Jak będę chciał pobawić się z mocą to już będę wiedział jak.

Napisałem i nie pomyślałem, że cała ta płytka to przecież sterownik i zapewne o to Tobie chodziło, a nie o jakiś jeden układ :D
Awatar użytkownika
mhu
Posty: 76
Rejestracja: wtorek 14 lip 2015, 23:33
Lokalizacja: LSW

Post autor: mhu »

No i tak przedstawione grzebanie w latarce rozumiem :razz:
Dobrze, że szkiełko nie było wklejane bo wtedy chyba nie obeszłoby się bez uszkodzenia. Mam latarkę z lidla z odcięciem, którą mam ochotę przerobić, ale tam właśnie problem z wyjęciem profilowanego szkiełka :/
Awatar użytkownika
Borsuczy
Posty: 547
Rejestracja: wtorek 29 paź 2013, 09:24
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Borsuczy »

Coś już ruszyło, skończyłem to, co miałem zrobić ze sterownikiem, szczegóły w pierwszym poście.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Jak narazie nie bawisz się z podkręcaniem mocy idącej w leda, byl sens dorabiania plecionki na sprężynce ? Przy 500 mA to takie strzelanie z armaty do wróbla :wink:
ILPT
Awatar użytkownika
Borsuczy
Posty: 547
Rejestracja: wtorek 29 paź 2013, 09:24
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Borsuczy »

Możliwe że troszkę ją podkręcę, a oprócz tego mniejszy opór to troszkę dłuższy czas pracy na jednym ładowaniu. Pewnie nieznacznie, ale skoro mogłem to poprawić to czemu nie.
Ostatnio zmieniony poniedziałek 08 paź 2018, 15:46 przez Borsuczy, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Borsuczy pisze:oprócz tego mniejszy opór to troszkę dłuższy czas pracy na jednym ładowaniu
Jesteś pewien?
Awatar użytkownika
Borsuczy
Posty: 547
Rejestracja: wtorek 29 paź 2013, 09:24
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Borsuczy »

Prąd pokonując jakiś opór wytwarza ciepło, jak tego oporu jest mniej to i ciepła jest mniej i potrzebna jest mniejsza ilość energii do uzyskania tej samej siły świecenia diody. Tego jestem pewien.
ptja
Posty: 2414
Rejestracja: poniedziałek 31 gru 2012, 12:44
Lokalizacja: Łódź

Post autor: ptja »

Borsuczy pisze:Prąd pokonując jakiś opór wytwarza ciepło, jak tego oporu jest mniej to i ciepła jest mniej i potrzebna jest mniejsza ilość energii do uzyskania tej samej siły świecenia diody. Tego jestem pewien.
A może: mniejszy opór to mniejszy prąd przez pewien czas rozładowania, a więc dłuższy czas (tak, słabszego) świecenia? Przecież nie moc diody (czy wręcz strumień świetlny) są stabilizowane przez driver.
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Borsuczy pisze:Prąd pokonując jakiś opór wytwarza ciepło, jak tego oporu jest mniej to i ciepła jest mniej i potrzebna jest mniejsza ilość energii do uzyskania tej samej siły świecenia diody. Tego jestem pewien
Zgadza się, tylko mniejszy opór = większy prąd w diodę i tym samym szybsze wyczerpanie akusa, bo sterownik nie ma żadnej stabilizacji ani kontroli prądu, poza ograniczeniem rezystorami i wewnętrznym oporem tranzystora w małej obudowie.
Można by nawet powiedzieć, że rezystancja sprężynki pełniła dokładnie tą samą rolę, co 2 rezystory 2R2 na sterowniku i ich zwarcie dałoby dokładnie ten sam efekt, co zmostkowanie sprężynki (tylko w znacznie większym stopniu) ale na 100% nie jest to wydłużenie czasu świecenia a wręcz odwrotnie.
Awatar użytkownika
Borsuczy
Posty: 547
Rejestracja: wtorek 29 paź 2013, 09:24
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Borsuczy »

A nie jest tak, że te dwa rezystorki ograniczając prąd też się grzeją, więc układ dioda i dwa rezystorki potrzebuje jakiejś mocy, a pozbawiony tej rezystancji moc finalna będzie taka sama, tylko w samej diodzie? Ale w sumie jakby to uprościć i podłączyć żaróweczkę do ogniwa i szeregowo w obwód rezystor, to to nie usmaży rezystora... Wszystko pomieszałem, no masz rację, prąd jest większy trochę. Wpiąłem amperomierz szeregowo przed samą diodą, równie druciarsko jak poprzednio. Wyniki, od najwyższego, do najniższego trybu:
0,52 A
0,26 A
0,13 A
Dłużej świecić nie będzie, ale przynajmniej mocniej :D

(Usunąłem i zmieniłem cześć posta bo okazało się, że poprzednio mierzyłem inaczej. Do uzyskania powyższych wyników użyłem tej samej metody co wtedy.)
ptja
Posty: 2414
Rejestracja: poniedziałek 31 gru 2012, 12:44
Lokalizacja: Łódź

Post autor: ptja »

Nie jest. Jeśli prąd wzrośnie (wskutek niższego oporu obwodu), to nawet przy tym samym napięciu LED (a ono też wzrośnie) - moc wzrośnie.
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski
ODPOWIEDZ