Sterownik silnika DC softstart

Czyli wszystko co potrzebne prawdziwemu DIY'owi;) Porady, pytania i opisy używanego przez nas sprzętu.
ProLight
Posty: 1142
Rejestracja: wtorek 06 gru 2011, 01:16
Lokalizacja: Śląsk

Sterownik silnika DC softstart

Post autor: ProLight »

Witam,
Panowie poratujcie proszę, Kupiłem sterownik do silnika w samochodzie zabawki dla dzieci. Niestety sterownik po paru minutach zabawy poszedł z dymem.

Producent przesadnie zamazał wszystkie oznaczenia na elementach i nie jest skory do pomocy przy naprawie.

Sterownik jest na 10A max
Posiada
Softstart z regulacją czasu
Regulacja obrotów silnika

Uszkodzony (chyba) mosfet oraz (chyba) dioda

Doradzicie może co tam mogę wstawić?

Obrazek

Obrazek

Obrazek

https://allegro.pl/12-36v-10a-regulator ... 06403.html
Pozdrowienia.
Główny spammer tego Forum ;)
BKK
Posty: 595
Rejestracja: sobota 12 lut 2011, 05:48
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: BKK »

Wylutuj diodę i tranzystor, przemierz. Ten purchel na tranzystorze to wypalona dziura? Podejrzyj oscyloskopem, co się dzieje na bramce tranzystora. Jeśli układ żyje, to można go reanimować, bo padły tylko elementy mocy. Jeśli nie steruje tranzystorem, to za te 34 zł nie chciałoby mi się grzebać.
Tak ogólnie, to jakoś te układy nie wzbudzają mojego zaufania.
ProLight
Posty: 1142
Rejestracja: wtorek 06 gru 2011, 01:16
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: ProLight »

Uszkodzone elementy mocy jak mówisz, tranzystor uwalony, oraz spalona dioda.

Też bym kupił nowy, ale chodzi o to że jest za słaby ten sterownik i znowu się spali, dlatego chciałem dać mocniejszy tranzystor sterujący silnikiem oraz mocniejszą diodę.
Tylko mam problem z doborem elementów.

Dorwałem jeszcze jeden sterownik, sprawny.

Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony wtorek 14 sie 2018, 20:38 przez ProLight, łącznie zmieniany 1 raz.
Główny spammer tego Forum ;)
ProLight
Posty: 1142
Rejestracja: wtorek 06 gru 2011, 01:16
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: ProLight »

Mosfet ogarnięty, sterownik na nim fajnie działa.
Potrzebuje jeszcze tylko dobrać jakąś diodę
Ostatnio zmieniony czwartek 16 sie 2018, 19:26 przez ProLight, łącznie zmieniany 1 raz.
Główny spammer tego Forum ;)
BKK
Posty: 595
Rejestracja: sobota 12 lut 2011, 05:48
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: BKK »

Jaki mosfet wsadziłeś? Wydłub ze starego zasilacza komputerowego, czy czegoś takiego najmocniejszą diodę, jaką znajdziesz i wstaw.
ProLight
Posty: 1142
Rejestracja: wtorek 06 gru 2011, 01:16
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: ProLight »

Temat ogarnięty.
Dzięki za pomoc.
Główny spammer tego Forum ;)
BKK
Posty: 595
Rejestracja: sobota 12 lut 2011, 05:48
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: BKK »

Czyli nie napiszesz, jakiego typu elementy wstawiłeś?
ProLight
Posty: 1142
Rejestracja: wtorek 06 gru 2011, 01:16
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: ProLight »

A w czym problem?
Mosfet N channel NCE7560 akurat takie coś miałem pod ręką z naprawy driverow do LEDów COB.
Myślę że będzie wystarczyło?


Oraz MBR20200
Minimalnie PCB przerobione, ale śmiga fajnie.
Główny spammer tego Forum ;)
ProLight
Posty: 1142
Rejestracja: wtorek 06 gru 2011, 01:16
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: ProLight »

Panowie, sterownik znów padł, tym razem poszedł tylko mosfet, dioda wytrzymała.

Czy mogę dać 2 albo 3 mosfety na kanapkę, albo na osobnym radiatorze? Tak żeby ten sterownik był pancerny.

Ps. Irf1010 może zastąpić tego nce7560?
Główny spammer tego Forum ;)
Mieciu
Posty: 455
Rejestracja: czwartek 29 sie 2013, 19:34
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Mieciu »

Sprawdź czy za ten cały soft start nie robi przypadkiem układ RC czyli jakiś rezystor rzędu ponad 100kΩ w szeregu i kondensator powyżej 1µF równolegle do bramki.
Jeżeli tak to wystarczy przyspieszyć start zmniejszając rezystor lub kondensator (krócej mosfet będzie robił za grzałkę)
Jeżeli to nie pomoże to za 4-5zł z aliexpress kup digisparka (attiny85) i zatrudnij go do generowania rosnącego pwm (rezystor rzędu 200Ω między pinem a bramką).
Dobrze aby mosfet był 'logic level' z niskim ładunkiem bramki.

Wyjdzie taniej niż wymiana mosfetów co chwilkę ;-)

EDIT:
Dopiero zobaczyłem na zdjęciu, że tam już chyba jest jakiś pwm podawany na bramkę pewnie przez kombinację npn+pnp.
:dontgetit: Jedyne co mi przychodzi do głowy to dodanie jakiegoś mosfet drivera np TC4420 do pompowania i rozładowywania bramki.
Jakie tam masz napięcie/prądy?
BKK
Posty: 595
Rejestracja: sobota 12 lut 2011, 05:48
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: BKK »

Znasz przyczynę uszkodzenia przeciążenie mosfeta, czy coś z jego sterowaniem? Możesz próbować wyprowadzić mocniejszego mosfeta na radiator, ale zmontuj tak, by płytka była jak najbliżej - unikaj długiego połączenia bramka - płytka.
Nie myślałeś, żeby zrobić sobie jakiś inny? Jest masa schematów do pobrania z różnymi możliwościami.
ProLight
Posty: 1142
Rejestracja: wtorek 06 gru 2011, 01:16
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: ProLight »

To było kupione na szybko bo dzieciaki na już chciały jeździć, a denerwowaly się szarpaniem autka.

Zasilanie aktualnie zrobiłem 24V (2x aku szeregowe)

Prądów nie zmierzyłem, sugerowałem się mocą silników 35W

Autka są dwa takie same.
Na początku myślałem że to wina hamulca - realizowany jest połączeniem + z - na silniku, myślałem że po prostu na wyjście soft start za szybko idzie zwarcie i mogło zabić sterownik. Ale w drugim autku hamulca nie podłączyłem i również sterownik padł.


Mogę zrobić inny sterownik, ten już przekroczył moje granice cierpliwości.

A jeszcze zapytam, jest sens dać dwa albo nawet trzy mosfety równolegle?

Panowie sterownik ma jeszcze opcję regulacji częstotliwość pracy: 1-22 kHz (regulowana w podanym zakresie) nie skupiała się jakoś specjalnie nad tym, ale może tu trzeba szukać przyczyny?
Ostatnio zmieniony wtorek 21 sie 2018, 15:56 przez ProLight, łącznie zmieniany 1 raz.
Główny spammer tego Forum ;)
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Tu chyba bez oscyloskopu się nie obejdzie. Przede wszystkim czy sygnał sterujący jest na tyle mały, że wyłącza mosfeta. Z reguły zabójcze są stany przejściowe, więc należało by sprawdzić stromość zboczy sterujących. Poziom sygnału, wyjaśnił by też jakie tam jest napięcie sterujące. Nie zaleca się napięć wyższych niż 15V, ale zbyt niskie może nie załączać całkowicie tranzystora.
Nie widzę dokładnie, jak tam jest zrealizowane sterowanie, ale dobrze by było, blisko nóżek mosfeta, włączyć rezystor, o wartości nawet 10k (z reguły zalecane około 100k). Chodzi o połączenie bramki ze źródłem, aby szybko rozładować potencjał bramki i zminimalizować stany przejściowe.
Kolejna sprawa, to ile naprawdę prądu biorą te silniki, prąd średni to jedno, a co innego może faktycznie płynąć w obwodzie.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
ProLight
Posty: 1142
Rejestracja: wtorek 06 gru 2011, 01:16
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: ProLight »

Panowie, kupiłem dzisiaj UT210E
Porobiłem na szybko pomiary, dałem tylko jeden Aku 12V
Wyszło ponad 80A pod obciążeniem, przez 2-3sec lekko, później trzymało nawet 70A
Jestem w szoku szczerze mówiąc

Obrazek
Główny spammer tego Forum ;)
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
ProLight pisze:Wyszło ponad 80A pod obciążeniem, przez 2-3sec lekko, później trzymało nawet 70A
No to masz już odpowiedź...
Zakup IRL2203 lub IRL3713, powinny wytrzymać. :twisted:

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
ODPOWIEDZ